ihmettelyä eräästä lapsen hoitoon viemisketjusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olen puhunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja .:
hei, nyt unohtui asian ydin....entä jos sillä äidillä ei todellakaan ole YHTÄÄN KETÄÄN joka KOSKAAN voisi lapsia katsoa. mulla on täät ilanne, ja siksi mun 6v eskarilainen on osan kesää hoidossa 3pvä/vko/6h/pvä. se on ainut oma aika mitä mulla on. olen 6 vuotta ollut 24H/365 lapsen kanssa..enkö ole ansainnut edes joskus hetken omaa aikaa vai onko se niin helvetin väärin?

No, mä olin 12 vuotta yh, joka ikinen päivä 24 h vastuussa, 165 päivää vuodessa, en vienyt lapsiani virikehoitoon, tosin silloin ei tuollaisesta ollut vielä puhettakaan. Lasteni isä kuoli odottaessani toista lasta, eikä minulle jäänyt ketään muuta...Mulla oli omaa aikaa silloin kun lapset nukkuivat, iltaisinkin useampi tunti. Koltoa en tietenkään voinut lähteä tuolloin, mutta sain oilla ja tehdä mitä halusin, riitti mulle. Nykyajan äideille vaan ei mikään riitä....laiskuus huipussaan, oma napa on tärkein, vaikka lasten oman parhaan kustan nuksella. Niin, ja tuot nuorempi lapseni on 13, eli noista "vanhoista hyvistä ajoista" ei vielä kovin kauan ole.

Sujbjektiivinen päivähoito pois kokonaan, tilalle voisi tulla todelliseen tarpeeseen hoitopaikkoja aidosti tarvitseville, mutta lääkärin/sosiaaliviranomaisen suosituksesta.

mua suoraan sanoen vatuttaa tämmöiset aloitukset...
mun lapsuudessa ei ollut päiväkoteja, subjektiivisesta oikeudesta päivähoitopaikkaan puhumattakaan, oli vain leikkikouluja juurikin niille lapsille joiden vanhemmat kävivät töissä-

Kotona oleva äitihän oli ns kotirouva, ja kaikkien oletettiin hoitavan lapset ja kodin hienosti, mutta kun jo silloin äideillä oli jaksamis ja mielenterveysongelmia joista vaiettiin koska sehän oli häpeällistä...mun äiti oli yksi niistä jonka pää ei kestänytkään ja sen seurauksena mä kannan erilaisia pahoinpitelyjen jälkiä kropassani hamaan hautaan asti.
Ja mä olen onnellinen siitä että nyt on tämä subjektiivinen oikeus päivähoitoon, se voi osaltaan vaikuttaa siihen että jonkun lapsen ei tarvitse kokea samaa kuin minä, se riittää että mä tiedän mitä se on kun et mitenkään oikeastaan osaa olla ilman että saat äidin raivonpurkauksen osaksesi.
Ja hei ei ne ongelmat aina päälle näy, eniten apua tarvitsevien äitien on usein kaikista vaikein lähteä hakemaan apua...eikä vähiten sinunlaistesi tuomitsevien ihmisten vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja niih:
Alkuperäinen kirjoittaja toistoa:
Alkuperäinen kirjoittaja ei pidä tulla susilauman keskelle jos ei sitä kestä:
pyörät ne pyörii ympäri nääin!! mitäs sä itse teet? aiheutat aapeelle pahaa mieltä kirjoittaessasi noin.
jos pelkää mielenterveytensä romahtavan tämän palstan mielipiteista, ei varmaan kannata elämästään tänne kirjoittaa, olisiko ainut oikea keskustelu tuossa ketjussa sitten ollut se, että siiirriä silitellään päähän ja ylistetään maasta taivaisiin, kuinka hyvä äiti hän on?

No oliko mielestäsi tosiaan ihan asiallista laukoa niitä inhottavia abortti/adoptio-kommentteja, joista tasan ei ollut Siirrille mitään hyötyä hänen tilanteessaan, ja ainoa niiden tuottama ilo taisi olla niiden kirjoittajien saama sairas tyydytys siitä että saa toiselle pahan mielen? Minusta ne oli vastenmielisiä, mut mä en olekaan pitänyt äitejä ennen susilaumana. Näköjään olen ollut väärässä.

mutta tämän ketjun aapeehan ei ollut siihen toiseen ketjuun kirjoittanut ollenkaan? eli sä sit pistä kaiken paskan tämän ketjun aloittajan piikkiin?

Joku nokkela ehkä saattaisi huomata että tässä viestissä vastaan tuolle rouva susilauma-nikille enkä ap:lle, elleivät he sitten ole sama henkilö. Mutta tän ketjun ap:stä voin toki sen verran todeta, että empatiaa ja myötätuntoa eivät nyt varsinaisesti tihku hänenkään viestinsä saati ymmärrystä erilaisia elämäntilanteita kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja köh:
hei, nyt unohtui asian ydin....entä jos sillä äidillä ei todellakaan ole YHTÄÄN KETÄÄN joka KOSKAAN voisi lapsia katsoa. mulla on täät ilanne, ja siksi mun 6v eskarilainen on osan kesää hoidossa 3pvä/vko/6h/pvä. se on ainut oma aika mitä mulla on. olen 6 vuotta ollut 24H/365 lapsen kanssa..enkö ole ansainnut edes joskus hetken omaa aikaa vai onko se niin helvetin väärin?

No, mä olin 12 vuotta yh, joka ikinen päivä 24 h vastuussa, 165 päivää vuodessa, en vienyt lapsiani virikehoitoon, tosin silloin ei tuollaisesta ollut vielä puhettakaan. Lasteni isä kuoli odottaessani toista lasta, eikä minulle jäänyt ketään muuta...Mulla oli omaa aikaa silloin kun lapset nukkuivat, iltaisinkin useampi tunti. Koltoa en tietenkään voinut lähteä tuolloin, mutta sain oilla ja tehdä mitä halusin, riitti mulle. Nykyajan äideille vaan ei mikään riitä....laiskuus huipussaan, oma napa on tärkein, vaikka lasten oman parhaan kustan nuksella. Niin, ja tuot nuorempi lapseni on 13, eli noista "vanhoista hyvistä ajoista" ei vielä kovin kauan ole.

Sujbjektiivinen päivähoito pois kokonaan, tilalle voisi tulla todelliseen tarpeeseen hoitopaikkoja aidosti tarvitseville, mutta lääkärin/sosiaaliviranomaisen suosituksesta.

Korjaan näppäilyvirheeni, 365 päivää vuodessa... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja mee ittees ap:
ap, sanon sulle suoraan että haista paska. Oli sitten pakko jatkaa tätä keskustelua uudessa ketjussa, törkeää. Luin eilisen ketjun läpi kokonaan ja pää alkoi savuta, ja nyt vielä tämä.

Joku jo mainitsikin, että voisit vähän tuulettaa sitä pikku päätäsi ja avata silmät: maailmassa on todellisia ongelmia, eikä joku taaperon tarhaan vieminen ole mikään maatakääntävä juttu! Maailmassa on niin paljon oikeasti kärsiviä lapsia, hylättyjä, pahoinpideltyjä, kaltoinkohdeltuja. Jos Suomessa joku väsynyt raskaana oleva äiti päättää viedä taaperonsa hoitoon, niin voi voi.

Haloo ihmiset, missä helevetin pumpulissa te elätte??? Ja miten ilkeitä voittekaan olla??? mielipiteitä saa esitää, mutta monella niiden esittämistapa on alle kaikkien arvosteluiden. Tullaan haukkumaan huonoksi äidiksi, joka suunnilleen hylkää lapsensa, on itsekäs, tuijottaa omaa napaansa jne jne. Uskomattoman kylmää porukkaa! Mutta onse helppo kasvottomana huudella täällä internetin ihmeellisessä maailmassa. olette todella säälittäviä.

Mitä ne maailman kärsivät lapset tähän liittyvät?

Eli, jos multa on luu katki, niin paskaakos valitan, jos vaikka naapurilta on amputoitu koko raaja.........

Alkuperäinen kirjoittaja köh:

Höpö höpö.
Ei kenekään tarvitse selvitä yksin tuollaisesta. En tiedä missä pusikossa olet elänyt. Kyllä mun eliniän on ollut palveluja perheille, joissa sattuu jotain noin kamalaa :o

Musta on todella kamalaa, että ne ketkä ovat itse käyneet kovia kouluja eivät soisi muillekaan apuja. Järkyttävää.

Hyvä, että sulle jäi iltaisin omaa aikaa. Mulla on lapsi, joka tarvitsee vähemmän unta kuin minä. Ymmärrän aivan täysin naisia, jotka vievät lapsensa hoitoon kun kakkonen syntyy.

Alkuperäinen kirjoittaja ei juma:
ap, sanon sulle suoraan että haista paska. Oli sitten pakko jatkaa tätä keskustelua uudessa ketjussa, törkeää. Luin eilisen ketjun läpi kokonaan ja pää alkoi savuta, ja nyt vielä tämä.

Joku jo mainitsikin, että voisit vähän tuulettaa sitä pikku päätäsi ja avata silmät: maailmassa on todellisia ongelmia, eikä joku taaperon tarhaan vieminen ole mikään maatakääntävä juttu! Maailmassa on niin paljon oikeasti kärsiviä lapsia, hylättyjä, pahoinpideltyjä, kaltoinkohdeltuja. Jos Suomessa joku väsynyt raskaana oleva äiti päättää viedä taaperonsa hoitoon, niin voi voi.

Haloo ihmiset, missä helevetin pumpulissa te elätte??? Ja miten ilkeitä voittekaan olla??? mielipiteitä saa esitää, mutta monella niiden esittämistapa on alle kaikkien arvosteluiden. Tullaan haukkumaan huonoksi äidiksi, joka suunnilleen hylkää lapsensa, on itsekäs, tuijottaa omaa napaansa jne jne. Uskomattoman kylmää porukkaa! Mutta onse helppo kasvottomana huudella täällä internetin ihmeellisessä maailmassa. olette todella säälittäviä.

Eli, jos multa on luu katki, niin paskaakos valitan, jos vaikka naapurilta on amputoitu koko raaja.........

nimenomaan, mulla kuoli viime kesänä pappa, mutta mikäs oikeus mun on sitä nyyhkiä, surra ja muistella, kun tsunamit,mutavyöryt,maanjäriustykset yms. tappaa joka päivä tuhansia ja tuhansia ihmisiä.

No ne maailman kärsivät lapset liittyvät tähän yhtä paljon kuin Siirrille esitetyt kommentit: olisit tehnyt abortin, kannattiko tehdä lapsia, sä hylkäät ja kohtelet lapsias kaltoin, olet itsekäs, olet huono äiti, käy sääliksi lapsiasi, jne jne. Että jotain suhteellisuudentajua peräänkuulutin tällä vertauksellani.. Ja jos näillä palstamammoilla sitä empatiaa todella riittää muka säälimään taaperoita, jotka ovat päivähoidossa, niin voisivat sen empatiansa käyttää paremmin hyödyksi jossain, missä sitä ihan oikeasti tarvitaan. Mutta kyse taitaa olla vain halusta arvotella, haukkua, syyllistää, nostaa itsensä toisten yläpuolelle.

Ja kysynpä, että jos monen mielestä ei ole hyväksyttävää viedä tarhaan taapero, niin miksi tuntuu olevan hyväksyttävää haukkua ja puhua rumasti ja ala-arvoisesti, ihan kenelle tahansa?

Ja ap:lle sanoin rumasti, koska sapetti se, että täytyi uudelleen ottaa tämä asia esille, että saadaan sama haukkumisrumba uudelleen käyntiin. Pyydän anteeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja mee ittees....:

No ne maailman kärsivät lapset liittyvät tähän yhtä paljon kuin Siirrille esitetyt kommentit: olisit tehnyt abortin, kannattiko tehdä lapsia, sä hylkäät ja kohtelet lapsias kaltoin, olet itsekäs, olet huono äiti, käy sääliksi lapsiasi, jne jne. Että jotain suhteellisuudentajua peräänkuulutin tällä vertauksellani.. Ja jos näillä palstamammoilla sitä empatiaa todella riittää muka säälimään taaperoita, jotka ovat päivähoidossa, niin voisivat sen empatiansa käyttää paremmin hyödyksi jossain, missä sitä ihan oikeasti tarvitaan. Mutta kyse taitaa olla vain halusta arvotella, haukkua, syyllistää, nostaa itsensä toisten yläpuolelle.

Ja kysynpä, että jos monen mielestä ei ole hyväksyttävää viedä tarhaan taapero, niin miksi tuntuu olevan hyväksyttävää haukkua ja puhua rumasti ja ala-arvoisesti, ihan kenelle tahansa?

Ja ap:lle sanoin rumasti, koska sapetti se, että täytyi uudelleen ottaa tämä asia esille, että saadaan sama haukkumisrumba uudelleen käyntiin. Pyydän anteeksi.

Ja jos nyt asiaa ajattelee, että jos sanoo haista paska jollekin joka selvästi kirjoituksellaan tuomitsee ja syyllistää toista, se ei lienen niin paha kuin että "olisit tehnyt abortin".

Alkuperäinen kirjoittaja tsiisus:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tsiisu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tsiisus:
Alkuperäinen kirjoittaja olen puhunut:
en ihan koko ketjua jaksanut lukea, mutta mielessä kävi, että kuinka 2vuotiaan raskaana oleva äiti on päätynyt yksinhuoltajaksi?
eikö ihmiset ollenkaan ajttele, että kenenkä kanssa niitä lapsia tekee?

ja miksi kotona oleva tarvitsee tarhapaikan? oman uupumuksen vuoksi? toinen lapsi ei ole edes vielä synytynyt, olisiko kannattanut harkita tätä toista lasta suunnitellessa, että onko se sittenkään ihan järkevä ratakaisu siinä tilanteessa, jos tiedostaa jo oman uupumisensa?

tukiverkostojen puuttumisesta täällä myös keskustellaan usein, eikö tämä tukiverkostojen puuttuminen ole millään tavalla tiedossa ennen lapsien tekemistä? vai luottavatko nämä helposti uupuvat ihmiset sitten siihen, että mahdollisen loppuunpalamisen myötä tukiverkostoja on, ja ilmaiset hoitopaikat järjestyvät lapsille tuosta vaan?

mun mielestä on todella väärin, että moni yli 3vuotiaan äiti ja isä tuskastelee työhönpaluun yhteydessä siitä, että päiväkotipaikkoja ei ole tarjolla, koska päiväkodit täytyyvät näillä 0-maksuluokan virikehoitolapsilla.

mielestäni koko subjektiivinen hoito-oikeus tulisi poistaa, niin vähenisi näiden ongelmatapausten lapsentekovimmakin, koska joutuisivat itse hoitamaan omat lapsensa.

kyllä sitä itsekkin oli välillä todella väsynyt kolmen alle 4vuotiaan kanssa, miehen reissatessa työnpuolesta pitkin maailmaa, tukiverkostoja meilläkään ei ole ollut, e oli kyllä varsin hyvin tiedossa ennen lapsiakin, silti mieleenikään ei tullut sysätä isompia lapsia hoitoon uuden vauvan tullessa taloon.
jos olisin tiedostanut yhden lapsen jälkeen, että en jaksa hoitaa heitä kotona yhtäaikaa, en olisi todellakaan lähtenyt lisää lapsia tekemään, onhan se todella väärin sitä esikoistakin kohtaan, ikäänkuin rankaistaan lasta siitä, että äiti on vähän väsynyt.

ja 2vuotias ei tarvitse kotia kummempia virikkeitä saati kavereiden seuraa tai päivittäin toistuvaa ohjattua toimintaa.
2vuotiaalle lapsellle riittää toimiva arki oman vanhemman seurassa, päivittäinen ulkoilu ja perheen kanssa yhdessä oleminen.
Lapsi alkaa vasta siinä 4vuotiana kaivata leikkikavereita.

Ehkäpä ap:n lapsille olisi tehnyt hyvää päästä virikelapsiksi päiväkotiin.

voisitko vaikka tarkentaa? voit haukkua mua ihan vapaasti jos niin tahdot, en välitä, koska tiedän itse toimineeni omien lapsieni parhaaksi.

Jos olet oikeasti valvonut sairaasti ja ollut yksin usean pienen lapsen kanssa ilman tukiverkkoja niin olisi varmaan kannattanut ajatella lapsia. Vanhempien parisuhde ja hyvinvoivat vanhemmat ovat lapsen koti. Jos vanhemmat lapset ovat muutaman tunnin päivässä päiväkodissa niin äiti saa otettua vauvan kanssa tirsat ja istuttua hetken kahvikupin ääressä.

Näin pysyy myös katkeroitumattomana. Jos et itse tajunnut ottaa apua vastaan niin älä syyllistä muita siitä, että heidän lapsensa saivat elää perheessä missä oikeasti ajateltiin lapsia.

mä nukuin päikkärit yhdessä kaikkien lasten kanssa.
olin välillä väsynyt, se on ihan normaali kun on talossa pieniä lapsia, ei kukaan tuttu ainakaan ihmetellyt sitä, että joskus haukottelin ja joskus oli kodissa lelut hujan hajan, ei se mua itseäkään häirinnyt ollenkaan.
lapsilla on ollut suht säännöllinen unirytmi ihan alusta asti.
Ja jotenkin sitä vaan on kokenut itsensä energiseksi väsyneenäkin, johtuisko siitä, että on terveelliset elämäntavat olleet aina.
talvisin lisänä c-vitamiini ja d-vitamiini purkista.
nyt tosiaan lapseni ovat jo vanhempia, nuorin tällähetkellä 10v.
miehellä reisshommat loppunut ja suunnitteilla olisi vielä iltatähti tai kaksikin.

Eli sinä koit, että asiasi olit hyvin. Ei ihme, ettet ymmärrä muita jos et ole kokenut jatkuvaa yövalvomista ja avun tarpeen tunnetta.

Musta lapsi kärsii enemmän siitä, että isä ei ole ikinä kotona kuin siitä, että käy muutaman tunnin päivässä päiväkodissa.

Ei kukaan vie lastaan vittuillakseen päiväkotiin. Tuntemani ihmiset tekevät niin, että jaksavat pyörittää arkea.

tahtoidsin sinulta vielä vastauksen kysymykseen. miksi mun lapset olisi kärsineet yhtäöän sen enempää kotihoidossa minun kanssani ja mieheni ollessa reissussa?
jos vertaa nyt siihen uupuneeseen yksinhuoltajaan?
eihän siinäkään perheessä ole isä kotona.
onko se siis sallittavampaa, että yksinhuoltajan lapsella ei sitä isänmallia ole, mutta jos minun perheessäni mies onkin reissutöissä?

Ikävää jos jonkun toisen lapsi vie paikan, jonka jonkun toisenkin lapsi tarvitsisi. Mutta onko se sen toisen vika? Vai onko se kunnan vika, joka pystyttää jotain taiderakennuksia tms. eikä panosta lasten päivähoitoon? Miettikää sitä. Ihan oikeasti kahden lapsen kanssa kotona oleminen voi olla jollekin äidille niin rankkaa, jos esikoinen ei esim nuku päiväunia, että on ihan hyvä vain että voi viedä päiväkotiin. Ihmeellistä, että tämä voi vaivata ULKOPUOLISIA.

Tätä ketjua oli mukava lukea. Eilisessä aloituksessani osa kommenteista oli mielestäni todella loukkaavia ja käsittämättömiä, juurikin nämä aborttiin ja adoptioon viittaavat. Myös siinä mielestäni eräät menivät liian pitkälle, kun vihjailivat, että kannattaisi jättää se lapsi kokonaan sinne päiväkotiin kun olen niin itsekäs ja huono äiti. Olen toki ennenkin kuullut, kuinka äidit osaa olla suseja toisilleen, mutta minulle tuli järkytyksenä kyllä kaikki se törky. Voin myöntää, että keskustelun lopussa minä turhauduin niihin kommentteihin, enkä itse pysynyt kommenteissani enää täysin itse asiassa. Provosoiduin, ei olisi pitänyt.

Nyt huomasin, että täällä on meneillään gallup aiheesta, kuka ei vie taaperoaan päivähoitoon, kun perheeseen tulee vauva. En tiedä, itkeäkö vai nauraa.

Tässä keskustelussa on ollut varsin hyviä kirjoituksia. Juurikin siitä, kuinka helposti tuomitaan ja aletaan nälvimään. En usko, että oikeassa elämässä kovinkaan moni minulle tulisi päin naamaa sanomaan kaikkea, mitä he täällä (siinä omassa aloituksessani) ovat kirjoitelleet.

Kiitos teille, jotka olette toivottaneet jaksamisia minulle ja perheelleni.

Mä vielä jatkan kun täällä on ollut ihan fiksua keskustelua.

Mihin asti se teidän mielestä on ok, että sitä subjektiivista oikeutta käytetään? Aina, tapaus mikä tahansa?

Jos nyt ajattelen kahden ystäväni tilanteita tässä esimerkkinä. Toinen kaveri on kahden lapsen työtön yh, jolla on vanhempi lapsi kokopäivähoidossa, 4v. Ja nuorempi kotona, 2v. Kyse ei ole mistään virikepaikasta, vaikka kaveri itse niin sanoo. Heillä arki on suht helppoa,tukiverkosto laaja ja äidillä pari kertaa kuussa oma viikonloppu, vaikkei lasten isää näy mailla halmeilla. Ja maksuluokka 0.

Toinen ystäväni haki kolmelle lapselleen päiväkotipaikkaa, jonotti vuoden, ja kun työt alkoi äitiyslomansa jälkeen, hoitopaikkaa ei ollut järjestynyt. Paikka löytyi kuitenkin pph:lta, jolla on nyt lapsia päivisin enemmän kuin laissa sallitaan. Näin väliaikaisesti, ja väliaikainen on nyt kestänyt puoli vuotta. Täällä taas maksuluokka ylin.

Mua henkilökohtaisesti raivostuttaa tuo tilanne. Ei tuossa ole mitään järkeä?!

Joku sen jo saoikin hyvin: se ei ole vanhempien vika ellei jollekin löydy hoitopaikka. Se on KUNNAN vika. Oikea toimintatapa ei ole täällä kivittää jotakuta uupunutta, vaan ottaa yhteys sinne omaan kuntaan, vaikka omaan valtuutettuun tai kunnanjohtajaan. Sinne painostusta ja muistatte sitten seuraavissa kunnallisvaaleissakin asian. Ja jokainen voi kyllä ihan itsekin asettua ehdolle jos asioihin vaikuttaminen kiinnostaa muutenkin kuin leukojen louskutuksen puolesta.

Miksi kukaan ei paasaa siitä kuinka narkkareita hyysätään, tehdään jotain patsaita, parkkitaloja ym veronmaksajien rahoilla. Ei tietenkään. Sekin on ihan ok (palstalla kuultua) että poltetaan kuin korsteeni ja sitten kunnan rahoilla käydään ihan järkyttävän kalliissa hoidoissa. Mutta auta armias jos uskallat laittaa lapsesi hoitoon. Kuvitteletteko muuten että verot laskisivat vaikka kaikki päiväkodit tästä maasta lakkautettaisiin? Ei todellakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Subjektiivinen oikeus pitäisi poistaa. Kaikilta alle 4-vuotiailta ainakin, joilla toinen vanhemmista kotona. Kuntouttava päivähoito sitten erikseen. Jos on niin masentunut äiti tai on niin hiton vaikeaa ettei selviä, menköön lataamoon. Lapset siksi aikaa pois. En mä ymmärrä tällaista hyysäämistä. "Masentuminenkin" on nykyään nii-iin helppoa. Olen vähän down ja sittenhän juoksee lomat ja avut.

Ihan tosi. Ei tällaisia ole millään maalla varaa maksaa. Normaalisti elävät ihmiset kustantavat kaiken mahdollisen kaikenmaailman loisille.

Mietippä asiaa nyt ihan uudemman kerran. Minä jouduin lataamoon. Olisiko lapset pitänyt tosiaan ottaa meiltä pois päivähoidon sijaan, vaikka toinen vanhempi on hyvä, terve ja illat lasten kanssa? Sattuu vaan olemaan työssäkäyvä. Ja sinne lataamoon ei todellakaan tuosta vaan mennä, vasta sitten kun asiat ovat todella huonosti. Ja todella mielenkiintoista, että olen mielestäsi loinen. Elin 3 kuukautta sairasrahalla, joka oli 200 euroa käteen. Ja päivähoitomaksu kahdesta n. 80 euroa. Sitä ennen sain kotona ja töissä käteen n. 1000 euroa. Toki ihan mukavuudenhalustani masennuin paloin loppuun...

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Joku sen jo saoikin hyvin: se ei ole vanhempien vika ellei jollekin löydy hoitopaikka. Se on KUNNAN vika. Oikea toimintatapa ei ole täällä kivittää jotakuta uupunutta, vaan ottaa yhteys sinne omaan kuntaan, vaikka omaan valtuutettuun tai kunnanjohtajaan. Sinne painostusta ja muistatte sitten seuraavissa kunnallisvaaleissakin asian. Ja jokainen voi kyllä ihan itsekin asettua ehdolle jos asioihin vaikuttaminen kiinnostaa muutenkin kuin leukojen louskutuksen puolesta.

Miksi kukaan ei paasaa siitä kuinka narkkareita hyysätään, tehdään jotain patsaita, parkkitaloja ym veronmaksajien rahoilla. Ei tietenkään. Sekin on ihan ok (palstalla kuultua) että poltetaan kuin korsteeni ja sitten kunnan rahoilla käydään ihan järkyttävän kalliissa hoidoissa. Mutta auta armias jos uskallat laittaa lapsesi hoitoon. Kuvitteletteko muuten että verot laskisivat vaikka kaikki päiväkodit tästä maasta lakkautettaisiin? Ei todellakaan.

eri mieltä tuosta että kenen vika se on. Ei se ole kunnankaan vika, jos ei kertakaikkiaan ole enää ainuttakaan ihmistä joka suostuu pph:ksi, tai hoitajia uuteen toimintayksikköön, tai edes yksityistä pk:ta jolta ostaa palvelut.

Osa täällä varmaan poistais subjektiivisen oikeuden näiltä uupuneiltakin vanhemmilta, itse olen sitä mieltä että virikepaikat ovat juuri heidän lapsiaan varten. Eikä niitä perheitä varten, joilla se tukiverkosto löytyy muutenkin, ja arki on muutenkin sujuvaa, molemmat vanhemmat osallisena jne. Jos kaikki on ok, ei todellista tarvetta terveellä, normaalisti kehittyneellä lapsella virikepaikalle ole, vaan kotona olevan vanhemmalla on silloin kasvatustehtävä, johon kuuluu se virikkeiden tarjontakin.

Yhteistyössä