Ihmisen tuoksusta..

Myrskynmerkki

Jäsen
20.08.2007
552
0
16
Ei tuu uni enää ja mietin syntyjä syviä..mietin sitä että onkohan kukaan muu samanlainen hassu "tuoksu-ihminen" kuin minä.
Mulle hajut ja tuoksut on tärkeitä..mä oon aina haistelemassa kaikkea ja kaikkia. Mulla on tarkka hajuaisti ja saatan saada migreenin tietyistä hajuista.

Oonko mä ihan alkukantanen tyyppi kun huomaan että tulee ihmisiäkin haisteltua ja teen aina omia johtopäätöksiä niistä tuoksun mukaan ?
Joillain ihmisillä on vaan niin ihana ominaistuoksu..mun mies on yks sellanen. Nukkumaan mennessä saatan "tuoksutella" miestä ja se jotenkin kummasti rauhottaa. Exällä ei tällästä tuoksua ollu..

Välillä mä ihan huumaannun joistain tuoksuista :ashamed: oon suurinpiirtein kuin koira; silmät ummessa,nenä pystyssä jolkotan tuoksun perässä.
Pari kolme vuotta sitten kun kova vauvakuume vaivas olin kaupassa..ohi käveli äiti vauvan kanssa. Vauva oli siinä istuimessa kärryissä ja siitä oikeen tulvahti sellanen iiiiihana vauvan tuoksu :) siis niin ihana että mua ihan heikotti. Tais äidinvaistot herätä ja rajusti :ashamed:
Mä jouduin kävelemään tahallaan siitä ohi taas että sain sen tuoksun nenääni vielä. Joittenkin vauvojen tuoksu on vaan niin hurmaava :heart:

Oonko mä ihan hassu tai hullu,muita samanlaisia?
Tää tuli mulla mieleen kun tuoksuttelin vauvaa 1 kk ja huomasin että se alkaa tuoksua "jollekkin"(muulle kuin yrjölle). Ehdinkin jo ihmetellä että miks ei se tuoksu millekkään tossa pari vk sitten..mutta nyt tuoksuu ja hyvälle :)

Tuosta oli keskustelua täällä jokin aika sitten, ilmeisesti tuolla tuoksulla on esimerkiksi parinmuodostuksessa paljon suurempi osuus kuin on uskottu, jokaisella ihmisellä on oma ominais tuoksunsa ja ainakin jossain määrin tuo toisen tuoksun miellyttävyys/epämiellyttävyys vaikuttaa mm. tuossa parinmuodostuksessa.
Joskus itsekin yllättää itsensä tuoksuttelemasta vaimoa, osin tiedostamattaan, muistaakseni eskimot itseasiassa "suutelevat" juuri tuollatavoin tuoksuttelemalla toisiaan, jos ei aivan vastaava niin hellyyden osoitus siellä kuitenkin.

Tuoksu muodostaa kaikista vahvimman muistikuvan ihmiselle.
Se palauttaa "unohdettuja" asioita mieleen jopa kaukaa lapsuudesta, kuten tuoreen leivän tuoksu tms.

Eli et ole alkukantainen, todennäköisesti tuota tekevät kaikki, osin tiedostamattaan, voi olla että sinulla on tuo osa "vaistosta" vaan hiukan voimakkaampi, tai sitten olet vain sattunut kiinnittämään asiaan huomiota. -Täällä yksi alkukantainen tuoksuttelija kanssa... :whistle:

Mulle tuoksut on myös tärkeitä. Joistain elämästäni jo kadonneista ihmisistä muistan elävästi juuri heidän ominaistuoksunsa =)
Mutta kolikolla on myös toinen puolensa. Mun nenä tunnistaa herkästi myös pahat hajut. Esim aamuseksi on mulle ollut aina silkka mahdottomuus. Sillä aamuisin jokaisen henki haisee muulle kun ruusuvedelle.
Mulla on aina ollit vihikoiran nenä ja jotkut ystäväni ovat kautta aikain käyttäneet tätä lahjaani jos on tarttennut tunnistaa "haiseeko täällä joku" :D

Kaivoin tämän vielä esiin kun sattui silmiin tuo artikkeli siitä kuinka tuoksu vaikuttaa käytökseen ja kuinka sitä pyritään hyödyntämään..jos Myrskynmerkki sattuu olemaan paikalla..

Lainaus"Mikään muu aisti ei nimittäin välitä yhtä vahvasti muistoja kuin hajuaisti."

http://www.talouselama.fi/docview.do?f_id=1278306&s=k

Eihän se ole höperyyttä, että aisti on tarkka. Minulle ääni on samaantapaan tärkeä asia, tunnistan ihmiset äänestä ja äänensävy on todella tärkeä. hassusti joskus meinaa hermo mennä, jos ei sitten meinaa tunnistaa jotain ihmisen ääntä, vaikka piirretyssä leffassa ei saa päähänsä kenen näyttelijän ääni se nyt onkaan =)

Yhteistyössä