Ihmiset, jotka käyttävät sanoja "akka, ukko, muija jne.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sori
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sori

Vieras
Millainen mielikuva tulee heistä? Itselle tulee väkisinkin mieleen, että jos nainen puhuu akoista ja ukoista ym, on hän sellainen vähemmän naisellinen, vähemmän kaunis, vähemmän älykäs...

Sille vaan ei voi mitään, näin tulee ajateltua :D

Akka on pohjanmaalla "kunnianimi" :D
Mä liitän ne kyllä enemmän siihen henkilöön, kenestä puhutaan, kuin siihen, joka niitä käyttää. Niitä voi käyttää kuka tahansa, jos kyse on akasta tai ukosta :D

jotenkin halventavaa toitottaa akoista ja ukoista. itse käytän oudoista ihmisistä lapsille puhuttaessa ammattinimikkeitä (tarjoilija, myyjä, bussikuski) ja jos ei sitä voi käyttää niin sitten nainen tai mies. kaikista älyttömintä on puhua vieraista ihmisistä lapsille setä & täti -nimikkeillä, vaikkeivat ole sukua.

Akkahan on muinainen arvonimi erityisen arvostetulle naishenkilölle. Ylijumala Ukon vaimon nimi oli Akka ja sikäli akaksi kutsuminen oli kaunein

Itse käytän sitä yleisnimityksenä naispuolisesta ihmisestä, kuten ukkoa miespuolisesta (kumppani mukaanlukien).

En ole ruma enkä tyhmä, kauniiksi ovat monet kehuneet ja korkeakoulutusta löytyy, näytänkin enemmän naiselliselta kuin miltään rekkikseltä. Sitä en kiellä, etteikö mun jutut olisi kuitenkin aika epänaisellisia, tarttunut kai töistä missä semmoinen meininki (ja onneksi onkin).

Alkuperäinen kirjoittaja paradies:
Pohojammaalla sanotaan "akka". Mun mieskin puhuu akoista ;) Selvensi kyllä ettei se ole huono nimitys, mutta onneksi ei musta käytä tuota -ainakaan mun kuullen ;)

No, koko Pohjanmaa onkin juntteja täynnä, että ei ihme :D

mä puhun täällä palstalla mun avomiehestä/kihlatusta sanalla 'ukko' useinkin :D En oikein osaa käyttää sanaa mies, kun miellän sen sit jotenkin aviomieheksi. Ehkä mä sitten olen juntti ja epänaisellinen :xmas:

Ruma olen, enkä mensan jäsen, suht naisellinen kuitenkin ja käsittääkseni ihan normaaliälyllä varustettu. Mä käytän sanoja akka, ukko, muija, äijä, ukkeli, akkeli, papparainen, mummeli...jne

Yhteistyössä