Ei tarvitsekkaan osata täydellisesti. Mutta kun edes vähän sinneppäin.....Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri:Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri:Meidän 2,5 vuotias taitaa sitten olla hoitotädin painajainen, kun käyttää vaippoja ja tuttikin päikkäreillä on. Lisäksi ei osaa pukea EDES niitä rukkasia käsiin....kuitenkaan ryhmiksen tädit eivät ole valittaneet. Musta se kuuluu hoitotäsin tehtäviin auttaa lasta pukeutumaan ja riisumaan. Kyllä ne joskus oppii pukemaan kuiteskin....
Ymmärrän kyllä että hoitotäti on varmaan itsekin kuumissaan ja ensimmäisenä puetut lapset, muttei se todellakaan ole muksujen vika, vaan koko systeemin. Pienemmän ryhmät ja vähän katsoa sitä ikäjakaumaakin voisi...
Sä voit opettaa lastasi kotona pukemaan itse, niin se hoitotäti AUTTAA siellä hoidossa, mitä sinäkin joudut kyllä tekemään kotona pitkään senkin jälkeen, kun lapsi on oppinu suurinpiirtein saamaan kamppeet niskaan.
Mä olen edelleen sinisilmäisesti sitä mieltä, että 2,5 vuotias on TOSI pieni lapsi, jonka ei tarvitse osasta pukeutua. Systeemi on tässä nyt se väärä, eli niitä pienempiä ryhmäkokoja ja sitä lasten ikähaarukkaa samassa ryhmässä voisi tarkastaa.
tiedän ettei ryhmäkoot ja lasten ikärakenne ole hoitotätien vika. Mutta tältä osin lakeja, asetuksia ja säädöksiä voisi muutoinkin tarkistaa.
Ihmisen elämästä se lapsuus on muutoinkin vuosissa mitaten niin lyhyt aika, että mielestäni heillä on täysi oikeus nauttia hoidosta ja hyysäämisestä.
ryhmäkoot ei koskaan tule olemaan sellaisia että kaikill eriittäisi se oma täti pukemaan ja hyysäämään. Ja onhan se myös lapsen itsetuntoa kohottava tekijä kun huomaa että osaa ja pääsee ekojen joukossa ulos, kun vaihtoehtona on se että joutuu odottamaan tai itku kurkussa opettelemaan. Päiväkodeissakin kannustetaan oma-aloitteisuuteen ja siihen että ensiksi yrittää ja harjoittelee itse.