ihmiset.....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eims Baum
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:

Sitä mä vaan olen ihmetellyt, että meillä ei sitä herkkyys kautta ole noilla nuoremmilla pojilla ollut koskaan. Esikoisella oli joskus 2v ja tyttö 2,5v harjoittelee kovasti pukemista. Mutta noi kaksi poikaa on joutuneet vasten tahtoisesti 3v alkaa pukemaan itse ja helppoa se ei ole ollut. Tosin molemmillä on dysfaattista kielitaustaa, joten ainakin sen vaatteiden järjestyksen kassa (missä järjestyksessä aletaan vaatekasaa pukemaan) on voinut sillä jotain tekemistä.

Vaikuttaa asiaan. Mut kannattaa hommaa kotiin ns. pictot, kuvat, missä on pukemisesta kuvat, ja ne laitetaan järjestykseen seinälle, mistä lapsen on taas helppo hahmottaa, et mitä missäkin vaiheessa puetaan. Mun pitäis itseasiassa tuon yhden hoitolapsen kans kans hommaa pukemispictot käyttöön...

?? Onko tuo dysfaattinen tausta sama kuin dysfasia? Sehän on kielenhahmotus ongelma, eikä toiminnan hahmotus ongelma...

Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri:
Meidän 2,5 vuotias taitaa sitten olla hoitotädin painajainen, kun käyttää vaippoja ja tuttikin päikkäreillä on. Lisäksi ei osaa pukea EDES niitä rukkasia käsiin....kuitenkaan ryhmiksen tädit eivät ole valittaneet. Musta se kuuluu hoitotäsin tehtäviin auttaa lasta pukeutumaan ja riisumaan. Kyllä ne joskus oppii pukemaan kuiteskin....
Ymmärrän kyllä että hoitotäti on varmaan itsekin kuumissaan ja ensimmäisenä puetut lapset, muttei se todellakaan ole muksujen vika, vaan koko systeemin. Pienemmän ryhmät ja vähän katsoa sitä ikäjakaumaakin voisi...

Sä voit opettaa lastasi kotona pukemaan itse, niin se hoitotäti AUTTAA siellä hoidossa, mitä sinäkin joudut kyllä tekemään kotona pitkään senkin jälkeen, kun lapsi on oppinu suurinpiirtein saamaan kamppeet niskaan.

Mä olen edelleen sinisilmäisesti sitä mieltä, että 2,5 vuotias on TOSI pieni lapsi, jonka ei tarvitse osasta pukeutua. Systeemi on tässä nyt se väärä, eli niitä pienempiä ryhmäkokoja ja sitä lasten ikähaarukkaa samassa ryhmässä voisi tarkastaa.
tiedän ettei ryhmäkoot ja lasten ikärakenne ole hoitotätien vika. Mutta tältä osin lakeja, asetuksia ja säädöksiä voisi muutoinkin tarkistaa.
Ihmisen elämästä se lapsuus on muutoinkin vuosissa mitaten niin lyhyt aika, että mielestäni heillä on täysi oikeus nauttia hoidosta ja hyysäämisestä.

On kyllä tiettyyn pisteeseen saakka. Kuitenkin lapsilta on pakko vaatia jotain ja ohjata tekemään.
Jos lapsi pukee itse ei se tarkoita että olisi jotenkin heitteillä ja ettei sitä hyysättäisi.
Sitä voi hyysätä niin monissa sioissa. Se, että on vielä vaipoissa kaksivuotiaana ei ole mielestäni kovinkaan paha asia,mutta aloita se potalleharjoittelu kotona äläkä odota, että se tehdään hoidossa.

Joillakin vanhemmilla on sellainen asenne, että kaikki ohjaaminen tapahtuu päiväkodissa ja siellä harjoitellaan sitä ja tätä.
Kaikki oikeasti lähtee kyllä kotoa ja siellä ne asiat pitäisi sujua.

Mä olen edelleen sinisilmäisesti sitä mieltä, että 2,5 vuotias on TOSI pieni lapsi, jonka ei tarvitse osasta pukeutua. Systeemi on tässä nyt se väärä, eli niitä pienempiä ryhmäkokoja ja sitä lasten ikähaarukkaa samassa ryhmässä voisi tarkastaa.
tiedän ettei ryhmäkoot ja lasten ikärakenne ole hoitotätien vika. Mutta tältä osin lakeja, asetuksia ja säädöksiä voisi muutoinkin tarkistaa.
Ihmisen elämästä se lapsuus on muutoinkin vuosissa mitaten niin lyhyt aika, että mielestäni heillä on täysi oikeus nauttia hoidosta ja hyysäämisestä.

Mutta ymmärrätkö sä asiaa siltä kannalta, että sä teet karhun palvelusta lapselle koko ajan? Sillon kun lapsi kiinnotuu pukemisesta, se haluaa itse pukea, niin sillon se myös oppii parhaiten sitä. Mut jos sä vaan pidät sen tiukasti sylissa ja hoet "äiti pukee, kun s oot niin pieni vielä", niin se tottuu siihen, et hänet puetaan, ja myöhemmin on sit taas hankalampi alkaa opettaa, kun ei lasta kiinnosta se enää.

No tämä onkin ihan eri pointti jo! Meillä muksu saa ihan rauhassa lärätä tietyn vaatekasan kanssa kotona ja pukee siitä ihan miten sattuu vaatteita päälle. Laittaa milloin pipoa päähän ja toisinaan sukkaa jalkaan. MUTTA hoidossa ei halua edes yrittää, on katsonut, että jos kerran pienemmätkin puetaan, niin palvelua tänne kanssa.
Oli aikaisemmin kova heppu kävelemäänkin, mutta nykyisin kiipeää ensimmäisenä rattaisiin, kun kerta muutkin kyydin saavaat...
Fiksu mies, mitäs sitä itse enemmän, jos muutkin passataan....hih

Jes ja sä hyväksyt ton. Curling, curling vaan sinnekkin.

Yhteistyössä