IKEAN EKTORP SOHVAT..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja EKTORP
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

EKTORP

Vieras
Eli vanha sohvakalustomme on tullut tiensä päähän, ja uudet pitäisi hankkia. Olen ikean sivuilta katsonnut noita ektorp sohvia, sekä joskus liikkeessäkin katsonut niitä sillä silmällä että onpas kauniin näköisiä! (Ja haluaisimme rennon sohvan, jossa mukava löhöillä :)
)
Kaipaisinkin nyt kokemuksia näistä sohvista. Hinta on aika edullinen, joten onko sohva laadultaan millainen? Kestääkö kankaat hyvin, entä tyynyt, onko ne vielä vuoden päästä hyvät istua? Meillä kolme lasta ja sohvat kovalla käytöllä. Tuo ikean hinta kyllä mielyttäisi kukkaroa, varsinkin nyt kun minä olen hoitovapaalla.

Meillä on tollanen ektorp-sohva.. on ostettu joskus kuus vuotta sitten ja ihan täysillä toimii vieläkin, eikä mun mielestä näytä edes vanhalta vaikka on vaalean värinenkin. Kaikki kankaat saa irti ja pesukoneeseen.. ihan tosi näppärää lapsiperheessäkin. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
Itsekin oon ihastunut niihin nojatuoleihin.
Kaverilla on se kulmasohva ja se on pessyt ne päälliset monta kertaa koneessa ja hyvin pelittää.

Näin meilläkin oli! Vieläkin exän vanhemmilla käytössä ja ostivat siihen vaan uudet pääliset omaan sisustukseen sopivat. Meillä oli se kulmasohva vuodemekanismilla. Niin sohvalla ikää nyt kohta 7 vuotta ja ihan täydellisessä kunnossa siis!

Kuulin muuten sellaista huhua että nämä vanhemmat, just viisi,kuusi vuotta sitten ostetut ektorp sohvat olisivat säilyttäneet paremmin "muotonsa", kuin nämä kahden viimeisen vuoden aikana valmistetut. Eli tyynyjen täyte olis kuulemma nykyään jotenkin "hötöisempää"??
Onkohan tässä perää??

Mua niin hotsittais ne valkoset..Mut onko ihan mahdoton ajatus lapsiperheeseen??? toinen vaihtoehto on musta...Kun sisutus on musta-valko-harmaata. Harmaita ei taas sen takia, kun niissä pääliset ei ole konepestävät. Entäs musta...kankaasta tulee tosi nopeesti jo parin pesun jälkeen kulahtaneen värinen...... ehkä?!

meillä just toi sohva . kulmasohvana ja ainakin ollaan oltu tyytyväisiä. halpahan tää on verrattuna esim. suomisoffan tai muihin liikkeiden sohviin. ja hyvä maata ja katsoa telkkaria. ja varmasti kestää jonkun vuoden.

Meillä on sellaiset luonnonvalkoiset vakosamettipäälliset.. ja ihan 60 asteeseen oon ne heittäny pesukoneeseen ja puhdasta on tullu. Tahraa on ollu vaikka minkälaista (verta, kahvia, banaania, maitoa.. helpompi olis varmaan kertoa mitä niissä ei ole ollut). Pari kertaa oon joutunu kyllä nauttamaan kankaalle sappisaippuaa, mut ihan noi on siistit ja tahrattomat vaikka sen kuus vuotta vanhat ovatkin.

Ihan puhtaan valkoista en kyllä uskaltais ainakaan meille ostaa.. ja pelkaisin kyllä että musta kulahtais nopeesti. Saahan niihin kyllä uudet päällisetkin ostettua jos kulahtaa/kyllästyy. Aika kalliita ne vaan on (jos en ihan väärin muista niin 300? luokkaa).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on sellaiset luonnonvalkoiset vakosamettipäälliset.. ja ihan 60 asteeseen oon ne heittäny pesukoneeseen ja puhdasta on tullu. Tahraa on ollu vaikka minkälaista (verta, kahvia, banaania, maitoa.. helpompi olis varmaan kertoa mitä niissä ei ole ollut). Pari kertaa oon joutunu kyllä nauttamaan kankaalle sappisaippuaa, mut ihan noi on siistit ja tahrattomat vaikka sen kuus vuotta vanhat ovatkin.

Ihan puhtaan valkoista en kyllä uskaltais ainakaan meille ostaa.. ja pelkaisin kyllä että musta kulahtais nopeesti. Saahan niihin kyllä uudet päällisetkin ostettua jos kulahtaa/kyllästyy. Aika kalliita ne vaan on (jos en ihan väärin muista niin 300? luokkaa).

ne ei ole ektorp. ei saa vaihtopäällisiä.

Meillä on Ektorp kulmasohva, valkoinen. Nyt jos päättäisin niin en ostaisi valkoista, uusi päällinen onkin meillä ostoslistalla kunhan tulisi jokin meille sopiva kuosi...

Siis tokihan nämä saa pestyä mutta en kuitenkaan haluaisi niin usein olla niitä pesemässä kuin olisi tarve, oma työnsä kuitenkin siinäkin.

Kivat ovat istua ja mielestäni suht hyvin tyynyt pitäneet mallinsa, hintaansa nähden ihan ok ostos.

Hesarissa oli joku aika sitten vertailuja sohvista sekä nojatuoleista. Tuo Ektorp ei pärjännyt kovinkaan hyvin juuri noiden pehmusteiden jne. takia.Menettivät muotonsa ja istuinmukavuuden hyvin nopeasti, testin mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja m:

Siis just ektorpeihin saa vaihtopäällisiä!
Ainakin ihan vasta ostimme omaan sohvaamme uudet päälliset. Niitä näkyy tulevan aina lisää erilaisia ja osa poistuu markkinoilta.

TOsi hyvä sohva, ja päälliset kestää pesua kerrasta toiseen. En voi moittia. :)

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä on!:
Alkuperäinen kirjoittaja m:

Siis just ektorpeihin saa vaihtopäällisiä!
Ainakin ihan vasta ostimme omaan sohvaamme uudet päälliset. Niitä näkyy tulevan aina lisää erilaisia ja osa poistuu markkinoilta.

TOsi hyvä sohva, ja päälliset kestää pesua kerrasta toiseen. En voi moittia. :)

juu ektorppeihin saa mutta ei noihin vakosametti. on etitty

meillä ollut ektorp siitä asti kun ikea tuli suomeen. oiskohan noin 15 vuotta vanha jo. hyvin on tyynyt säilyttäneet muotonsa. ja päällisiä on tosiaan pesty ja ostettu uusiakin, kun on sattunut tarjouksessa olemaan. lapsia ja kissoja kotona, joten kovalla kurilla on sohva ollut, mutta hyvin kestänyt. suosittelen.

Meillä on sohva ja nojatuolit. :) Olleet nyt vasta puolisen vuotta, mutta olen erittäin tyytyväinen, ei moitteita. Toki jotkut kalliimmat vois olla paremmat, mutta hintaisikseen erittäin hyvät ja riittävän siistit, jotta mullekin kelpaa (ja mä olen nirso!).

Mun kaverilla on ollu ny 2 vuotta ja erittäin tyytyväisiä ovat hekin. Heillä kaks kissaa myös lapsen lisäksi, mut nou hätä. Kissat on raapineet hiukan toista päällistä, mut just sanoivat, et senhän saa helposti ostettua uuden. =) Enkä ole huomannu heilläkään mitään pehmusteiden muuttumista. Noita tyynyjähän pääsee pöyhimään ja kääntämään mielinmäärin..

Niin ja meillä on molemmilla (sekä meillä ja mun kaverilla) ihan vitivalkoiset. Lapsiperheissä ja hyvin toimii. :D

Joka osan saa pesuun, jos tarttee, mut enpä ole meidän vielä tarttennu ees pestä. Suojasin ne uutena sillä softcaren aineella ja kaikki on saanu rätillä pyyhkimällä pois.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Niin ja meillä on molemmilla (sekä meillä ja mun kaverilla) ihan vitivalkoiset. Lapsiperheissä ja hyvin toimii. :D

Joka osan saa pesuun, jos tarttee, mut enpä ole meidän vielä tarttennu ees pestä. Suojasin ne uutena sillä softcaren aineella ja kaikki on saanu rätillä pyyhkimällä pois.

Ja valkoisessa on se hyvä puoli, että kun pesee valkaisevalla pyykinpesuaineella, niin ei oo väliä, vaikka pesis koko ajan sitä samaa päällystettä. Se valkoinen kun ei haalistu. On koko soffa silti tasaisen värinen.

Mulla on ollut kulmasohva nyt 4 v ja ollut 3 päälliset.punaiset,beiget ja valkoiset.Valkoiset ostin ekana,tietty kun vasta odotin esikoistani xD olihan siinä,varjelemista kun puklasuu syntyi maailmaan =) mut hyvin säilyi kun ei pitänyt olohuonetta syömähuoneena ja likaisilla työvaatteilla en ukkelia päästänyt sohvalle ja kyläilevät lapset eivät saaneet hyppiä likaisilla sukilla sohvalla...molin varmaan kauhee tyranni sohvaa suojelemaan =) mut aika ja mieli muuttui,päällisten väri muuttui ja voin sanoa että mistään hinnasta en luopuis tästä sohvasta...vaikka nyt tämä sohva on käyttämättömänä mummulassa kun ei sovi asuntooni ja myynti ilmoituskin siitä on jo netissä,mut silti en raaskiiiiii vaikka 450e on jo tarjottu...hitsi.On niin huipusti pitänyt muotonsa ja yli ihana istua ja löhötä <3 mun elämäni rakkaus xD

Suosttelen kaikille lämpimästi ruotsalaista Bemziä - valmistaa irtopäällisiä kaikkiin Ikean yleisimpiin sohviin, raheihin, nojatuoleihin jne. Ja kankaat aivan toista luokkaa kuin Ikean omat kankaat. Saa mm. belgialaista pellavasekoitetta, joka vain paranee ajan myötä (itselläni tästä Jennylund-nojatuolien päälliset), Designer´s Guildia, Marimekkoa.. Aivan ihania kuoseja, joilla Ikean massakalusteista saa räätälöityä aivan oman näköiset, eipä ole enää joka toisella tutulla sama sohva samalla päällisellä!