Ilman vaippaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietityttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietityttää

Vieras
Nyt olemme aloittaneet pottailuharjoitukset ja poika(3v) on ilman vaippaa kotona. Potalle suostuu välillä hetkeksi istumaan, mutta mitään sinne ei tule. Eikä tarra/karkkiehdotukset tehoa. Miten olette hoitaneet kauppareissut ja leikkipuistovierailut? Laitatteko vaipan näinä kertoina?

Jos et viitsi erityisiä kuivaksiopetteluhousuja hankkia niin entä jos laittaisit kauppareissuille vaipan alle tavalliset pikkuhousut jotka sitten pissatessa tuntuisivat ikävän märiltä ja lapsi siis tajuaisi milloin pissaa, mutta ympäristö selviäisi puhtaana.

Meillä miehet oppi potalle ennen 2v ,aloin harjoittelemaan joskus 1v tietämillä. Muutaman kerran ne ulkoreissut ottaa epäonnistuakseen, vaan se on pakko tulla lopulta että oppii oleen kuivana. Etkö ole aikaisemmin sitten alkanu tuota koulutusta?

Potta ostettiin jo vuosi sitten ja alettiin kertomaan mikä se on. Nyt on pikkasen hoksannut mikä kyseinen vekotin on. Ja suostuu siihen joskus istumaan. Usein sanoo ei vaikka kuinka narraisi. Myös itkee ja on välillä vihainen kun yrittää suostutella. Vieläkö jollain olisi vinkkejä?

Mulla kaksoset oppi täysin kuivaksi siinä 3vuotiaana. Kauheeta vääntöä oli meilläkin sen potan kanssa ja monesti pottailu olikin jäähyllä. Lopulta sitten otin vaan vaipat pois ja laitoin potat aluksi olohuoneeseen, koska eivät kerenneet juosta vessaan. Monesti pissat tuli housuun ja huuto tietty lapsilla alkoi, mutta sitten ne hokas, että ei kiva pissat housussa ja lopultakin suostuivat potalle tekemään. Kannattaa myöskin kokeilla tuota pöntön pienentäjää, jos vaikka siihen??

Kyllä sulla ihan oikea ote hommaan on. Jokainen lapsi oppii omia aikojaan kun on valmis
kyseiseen hommaan. Mun nuorempi on 2.3v vanha ja pisut tulee pottaan vaihtelevan hyvin. Vaippa on käytössä koko ajan. On muutenkin sen sorttinen että tekee kaiken omaa tahtiaan ja puhumaankin rupes vasta lähellä 2v ikää. Sitten tulikin 3kk sisällä jo lauseita. Eli ota ihan rauhallisesti ja pottailuun joku rutiini sekä kauppareissuille joko kuivaksopetteluvaippa tai sit
pikavisiittejä lähikauppaan. Harva sitä on kouluun mennyt vaipoissa...

Meillä on nyt poika (heinäkuussa 3 v.) ollut viikon "kuivana". Yksinkertaisesti en laittanut sille vaippaa ja vein potalle lähes koko ajan vaikka hän itse ei sinne halunnut. Olimme 2 h ulkona eikä housut kastunut, tulimme sisään ja sanoin pojalle, että istut siinä niin kauan kuin äiti käy jossain ja tulee päästämään pois. Ensinhän poika laittoi vastaan, mut kuinka ollakaan pissa tuli pottaan ja siitä se riemu alkoi. 5 ekaa päivää pojalla oli vaippa kauppareissulla, mut sit taas otin kassiin vaan reilusti vaihtovaatteita ja poika ilman vaippaa kauppaan. Kuivana ollaan käyty joka kerta. Meillekään ei ole tehonnut mitkään palkinnot. Tällä hetkellä ongelma on kakkaaminen. Sen poika tekee housuun ei suostu meneen silloin potalle. Vaippaa on pyytänyt, mut en ole laittanut. Yöllä vaippa on vielä käytössä ja on aamulla märkä.
Rohkeasti ilman vaippaa vaikkakin pyykkivuori kasvaisikin. Mutta olen tosi tyytyväinen meidän nykytilanteeseen, että viikossa on vahinkoja tullut vain muutama.

Meillä poika täyttää elokuussa 3 vuotta ja viime viikko oltiin mökillä ilman vaippaa. Kaikki tuli housuun, myös kakat. Nyt olemme kotona kaupungissa ja pidämme taukoa harjoituksista. Juhannuksena, jos on hyvät kelit jatkamme mökillä harjoittelua. On ihan turha hermostuttaa lasta, jos homma ei kerta kaikkiaan ota onnistuakseen!

Meillä on jätetty lapsilta vaipat kodin ulkopuolella pois silloin kun ovat oppineet käymään ITSE potalla. Ja silloinkin on juuri reissussa sattunut vahinkoja. Meillä just poitsu oppi täyskuivaksi 2veenä ja 4kk. Sitkeesti pidettiin alussa kotona ilman vaippa kunnes hoksasi itse mennä potalle hädän tultua. Turhaa enään 3 veetä on kotona vaipoissa pitää, vaikka ei potalle osais vielä mennäkään. Mutta ei ehkä kannata kuitenkaan kauppaan lähteä vaipatta, sillä juuri silloin ne pissat tai kakat tuppaa housuun tulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii:
Mihin ap sun lapsi sitten pissaa, jos ei suostu potalla olemaan? Siis kun on kotona ilman vaippaa? Lattialleko?

Pikkuhousut jalassa vain. Niitä sitten vaihdan 10 kertaa päivässä:)
Kiitos kaikille vastanneille.

Minä olen antanut olla ilman housuja 2vuotiaan kotona ja jos meinaa pissi tulla lattialle tai vaikka tuliskin olen äkkiä kiikuttanut potalle ja on nyt hoksannut rueta menemään itse vessaan jos meinaa pissi tulla mutta nyt pitäs sitten opetella ettei housuun pissitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii:
Mihin ap sun lapsi sitten pissaa, jos ei suostu potalla olemaan? Siis kun on kotona ilman vaippaa? Lattialleko?

Pikkuhousut jalassa vain. Niitä sitten vaihdan 10 kertaa päivässä:)
Kiitos kaikille vastanneille.

Meillä tuo vaihe kesti viikon tai pari. Muistan hyvin, vaikka olisi pottaankin juuri pissannut, niin saattoi 10 min päästä lorotella housut märiksi. Laitoin muuten tässä vaiheessa vaipat takaisin noin kuukaudeksi (kun olin pari viikkoa niitä alkkareita vaihtanut kaiket päivät), sitten olikin muutamassa päivässä kuiva!! Eli meillä oli kai kiinni siitä ettei ollut vielä valmis.

Ja muuten: meillä poika ei pissannut lattialle jos oli ihan nakuna! Eli lapsi mielsi ne alkkarit "vaipaksi". Kokeile pitää ilman housuja.

Kesällä ilman muuta ilman vaippaa ja varahousuja mukaan. Tiedän, että kaikki oppii omaan tahtiin, mutta kyllä musta tuntuis rasittavalta, jos pitäisi vielä kolmevuotiaalle laittaa vaippa. :hug:

Meillä kumman lailla poika 1v10kk on alkanut yökuivaksi, vaikka ei ole vielä kunnolla päiväkuiva. Päiväkuiva oli alkuvuodesta mutta sitten tuli takapakkia kun aloitti päiväkodissa. Vaippoja on pidetty aina muualla paitsi ei puoleen vuoteen enää kotona.

Mietinkin että pitäiskö alaa vaan kokeileen muuallakin ilman vaippaa. Pottahommat onnistuu kotona mutta ei todellakaan julkisissa tiloissa jollain muulla potalla.

Tsemppiä vaan, samassa veneessä ollaan..myö ei olla vielä uskallettu ilman vaippaa kauppaan lähteä, pari yötä on ollut ihan kuivana vaikkei vaippaakaan oo ollut, aiemmin kyl kuiva vaippakin.
On kastunut housuja, mut onhan tuo pesukone keksitty:)

Mä ottaisin kotona vaipat pois kokonaan (paitsi unien ajaksi tietysti) ja sitten kun hyviä ilmoja niin antaisin olla ulkona ilman vaippoja. Kauppaan ja autoreissuille ehkä mukaan kuitenkin, ettei tule isompia vahinkoja. Sitten kun alkais sujua, niin vähitellen vois kokeilla, että kuinka pitkillä reissuilla voi olla vaipatta.
Meillä pojan mielestä oli viime kesänä tosi hauska käydä puskapissalla kun oltiin ulkoilemassa ja housut säily kuivana :)

Meillä myös jätetty nyt poika ilman vaippaa nyt kotona, ikää 2v 2kk...viime viikolla ma aloitettiin kun loma alkoi ja oltiin kotona. Pottaan ei tule mitään, vaikka poika siinä kiltisti istuukin puolikin tuntia kerrallaan. Pissat ja kakat tulee sitten joko lattialle tai vaippaan, kun se on: pakko laittaa esim. kauppareissuille ja unille, ellei halua auton penkkejä ja patjoja sängyssä ym. sotkea.

Mietin just, ettei taida olla ihan valmis vielä, kun selvästi näyttää pidättävän kaiken potalla. Märät housut ei näytä häiritsevän yhtään, yleensä löydän lätäkön lattialta ja näin pissavahinko paljastuu... Jos ei pian ala tulosta tulla, on kai pidettävä taukoa ja jätettävä homma myöhemmäksi :|

Potta ostettiin jo vuosi sitten ja alettiin kertomaan mikä se on. Nyt on pikkasen hoksannut mikä kyseinen vekotin on. Ja suostuu siihen joskus istumaan. Usein sanoo ei vaikka kuinka narraisi. Myös itkee ja on välillä vihainen kun yrittää suostutella. Vieläkö jollain olisi vinkkejä?

Jo vuosi sitten? Onko se sinusta aikaisin, jos 2-vuotiaalle ostaa potan? Ei ihme, jos lapsi ei vielä 3-vuotiaanakaan tajua potan päälle mitään. Meillä on potta otettu käyttöön alle vuoden ikäisenä ja molemmat on olleet kuivia reilusti alle 2-vuotiaana. Mun mielestä lapsella pitää olla mahdollisuus pissata muuallakin kuin housuihinsa. Pakottaa ei tietenkään saa, eikä ole tarvinnutkaan. Molemmat ovat reilusti alle 2-vuotiaina alkaneet itse pyytää vessaan, kun on ollut hätä.

Meillä poika 2 v 5kk ei oikein kans ole innostunu pottailuista eikä pöntöllä käynnistä. Yhdessä välissä meni tosi hyvin ja poika osas itse mennä potalle (oli ilman vaippaa ja vaatteita vielä silloin), mutta sitten tuli takapakkia joka on jääny päälle. Pissaa nyt siis ihan minne vain, sohville, sänkyyn (meidän ja omaansa) matoille, ihan minne vain missä sattuukin pissan tullessa olemaan. Vaippa päällä monesti sanoo, että nyt tulee pissa, pissaan vaippaan. Nyt ollaankin pidetty vaippaa päällä ja tarkoitus olis taas kesällä kokeilla uudelleen jättää päivävaipat pois...

Öistä vielä... Pojan vaipat on ihan täynnä pissaa, joten välissä tuntuu ettei tuo opi ennen rippikoulua yökuivaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Jo vuosi sitten? Onko se sinusta aikaisin, jos 2-vuotiaalle ostaa potan? Ei ihme, jos lapsi ei vielä 3-vuotiaanakaan tajua potan päälle mitään. Meillä on potta otettu käyttöön alle vuoden ikäisenä ja molemmat on olleet kuivia reilusti alle 2-vuotiaana. Mun mielestä lapsella pitää olla mahdollisuus pissata muuallakin kuin housuihinsa. Pakottaa ei tietenkään saa, eikä ole tarvinnutkaan. Molemmat ovat reilusti alle 2-vuotiaina alkaneet itse pyytää vessaan, kun on ollut hätä.

Aamen. Löytyihän keskuudestamme täydellisin äiti.

Kuka on puhunut täydellisyydestä? En vaan ymmärrä miksi jotkut ei edes tarjoa lapselle mahdollisuutta pottailuun ennen 3 vee ikää. Hautova vaippa näin kesäkuumalla ei ole yhtään kiva. Ei sillä ole mitään tekemistä täydellisyyden kanssa. Lapsella on tietyt herkkyyskaudet milloin oppinen käy helpommin ja 3-vuotiaalla se on tässä asiassa jo mennyt ohi.

Ehkä ap tarkoitti, ettei vaikka potta on ollut JO vuoden heillä, ei lapsi ole siitä vielä innostunut.. muuten olen kyllä samaa mieltä, että on hyvä antaa mahdollisuus pottakokeiluihin jo pienemmillekin. Meilläkin neiti kohta 1v4kk, kaikki kakat tekee pottaan ja suuren osan pissoista (pyytää siis itse päästä potalle).

En tiedä miten ap toimit, mutta onko teillä potta koko ajan vessassa? Auttaisiko, jos olisi enemmän näkösällä, esim. eteisessä, niin siihen voisi käydä itse istahtamassa kun huvittaa, tuli sinne mitään tai ei..

Kuka on puhunut täydellisyydestä? En vaan ymmärrä miksi jotkut ei edes tarjoa lapselle mahdollisuutta pottailuun ennen 3 vee ikää. Hautova vaippa näin kesäkuumalla ei ole yhtään kiva. Ei sillä ole mitään tekemistä täydellisyyden kanssa. Lapsella on tietyt herkkyyskaudet milloin oppinen käy helpommin ja 3-vuotiaalla se on tässä asiassa jo mennyt ohi.

Kun vertaat omaa vastaustasi muiden kirjoituksiin niin huomaat täydellisyytesi. Kritiikkiä saa antaa, mutta omaa kehua en kaipaa vaan hyviä ideoita mitä olenkin jo kiitettävästi saanut.

Yhteistyössä