Ilman vaippaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietityttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
*Ehkä ap tarkoitti, ettei vaikka potta on ollut JO vuoden heillä, ei lapsi ole siitä vielä innostunut.. muuten olen kyllä samaa mieltä, että on hyvä antaa mahdollisuus pottakokeiluihin jo pienemmillekin. Meilläkin neiti kohta 1v4kk, kaikki kakat tekee pottaan ja suuren osan pissoista (pyytää siis itse päästä potalle).

En tiedä miten ap toimit, mutta onko teillä potta koko ajan vessassa? Auttaisiko, jos olisi enemmän näkösällä, esim. eteisessä, niin siihen voisi käydä itse istahtamassa kun huvittaa, tuli sinne mitään tai ei..*

Olen kyllä vaihtanut potan paikkaa, lähinnä makuuhuoneeseen ja olohuoneeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Jos et viitsi erityisiä kuivaksiopetteluhousuja hankkia niin entä jos laittaisit kauppareissuille vaipan alle tavalliset pikkuhousut jotka sitten pissatessa tuntuisivat ikävän märiltä ja lapsi siis tajuaisi milloin pissaa, mutta ympäristö selviäisi puhtaana.

Täähän on hyvä ehdotus!Pitää ottaa käyttöön omallekin lapsukaiselle,kiitosta vain :flower: =)

Mä en oikein tiedä, koska meillä ei kenenkään kohdalla olla kiirehditty vaipattomuutta niin että olisi pissaillut pitkin maita ja mantuja sitten. Ollaan kaikkien kanssa luovuttu vaipasta kertarysäyksellä, kun on huomattu että vaippa on kuivana ja muksu sanoin ilmaissut haluavansa pissalle. Ja tämä on jokaisen kohdalla tullut noin 2,5-vuotiaana. Ja siitä asti kuivina olleet kaikki, ilman vahinkoja. Minusta on kamalaa että muksut aivan liian pieninä pakotetaan vaipattomuuteen, ihan siksi että pääsee diivailemaan että meitin vuosikas on vaipaton, vaikka tosiasiassa pissailee lattialle varmaan vielä reilusti pari vuotta :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Potta ostettiin jo vuosi sitten ja alettiin kertomaan mikä se on. Nyt on pikkasen hoksannut mikä kyseinen vekotin on. Ja suostuu siihen joskus istumaan. Usein sanoo ei vaikka kuinka narraisi. Myös itkee ja on välillä vihainen kun yrittää suostutella. Vieläkö jollain olisi vinkkejä?

Jo vuosi sitten? Onko se sinusta aikaisin, jos 2-vuotiaalle ostaa potan? Ei ihme, jos lapsi ei vielä 3-vuotiaanakaan tajua potan päälle mitään. Meillä on potta otettu käyttöön alle vuoden ikäisenä ja molemmat on olleet kuivia reilusti alle 2-vuotiaana. Mun mielestä lapsella pitää olla mahdollisuus pissata muuallakin kuin housuihinsa. Pakottaa ei tietenkään saa, eikä ole tarvinnutkaan. Molemmat ovat reilusti alle 2-vuotiaina alkaneet itse pyytää vessaan, kun on ollut hätä.

Aamen. Löytyihän keskuudestamme täydellisin äiti.

Kuka on puhunut täydellisyydestä? En vaan ymmärrä miksi jotkut ei edes tarjoa lapselle mahdollisuutta pottailuun ennen 3 vee ikää. Hautova vaippa näin kesäkuumalla ei ole yhtään kiva. Ei sillä ole mitään tekemistä täydellisyyden kanssa. Lapsella on tietyt herkkyyskaudet milloin oppinen käy helpommin ja 3-vuotiaalla se on tässä asiassa jo mennyt ohi.

Kun vertaat omaa vastaustasi muiden kirjoituksiin niin huomaat täydellisyytesi. Kritiikkiä saa antaa, mutta omaa kehua en kaipaa vaan hyviä ideoita mitä olenkin jo kiitettävästi saanut.

Ahaa. Eli jos mun lapset ovat olleet valmiita vaipattomuuteen alle 3-vuotiaana, mun pitäisi olla ihan hiljaa ja hävetä asiaa. Kysypä vaikka neuvolasta, niin yleensä kuivaksi oppimisen herkkyyskausi on 1,5-2-vuotiaalla lapsella. Mut eihän se lapsi itsestään opi. Jos potan näkee ensimmäisen kerran vasta siinä vaiheessa kun herkkyykausi on jo menossa ohi, niin toki se oppiminen silloin käy hitaammin. Minkä minä sille voin jos 1,5-vuotias nyppii märkää vaippaansa pois ja huutelee samalla yök yök. Olisko pitänyt sanoa hänelle, että olet liian pieni vielä, jatka vaippaan pissaamista, ettei kukaan vaan luule, että äiti kehuskelee? Tai olisko pitänyt olla päästämästä potalle, kun lapset on sinne itse pyytäneet roikkumalla vessan ovenkahvassa. :kieh: Mitenkään erityisen ylpeä en ole lapsistani tässä asiassa, mutta pakko myöntää, että pirun tyytyväinen kun ei enää tarvii kantaa selkä vääränä vaippoja kaupasta kotiin ja kotona roskiin vähän väliä.

Potta ostettiin jo vuosi sitten ja alettiin kertomaan mikä se on. Nyt on pikkasen hoksannut mikä kyseinen vekotin on. Ja suostuu siihen joskus istumaan. Usein sanoo ei vaikka kuinka narraisi. Myös itkee ja on välillä vihainen kun yrittää suostutella. Vieläkö jollain olisi vinkkejä?

Jo vuosi sitten? Onko se sinusta aikaisin, jos 2-vuotiaalle ostaa potan? Ei ihme, jos lapsi ei vielä 3-vuotiaanakaan tajua potan päälle mitään. Meillä on potta otettu käyttöön alle vuoden ikäisenä ja molemmat on olleet kuivia reilusti alle 2-vuotiaana. Mun mielestä lapsella pitää olla mahdollisuus pissata muuallakin kuin housuihinsa. Pakottaa ei tietenkään saa, eikä ole tarvinnutkaan. Molemmat ovat reilusti alle 2-vuotiaina alkaneet itse pyytää vessaan, kun on ollut hätä.

Kuka on puhunut täydellisyydestä? En vaan ymmärrä miksi jotkut ei edes tarjoa lapselle mahdollisuutta pottailuun ennen 3 vee ikää. Hautova vaippa näin kesäkuumalla ei ole yhtään kiva. Ei sillä ole mitään tekemistä täydellisyyden kanssa. Lapsella on tietyt herkkyyskaudet milloin oppinen käy helpommin ja 3-vuotiaalla se on tässä asiassa jo mennyt ohi.

Kun vertaat omaa vastaustasi muiden kirjoituksiin niin huomaat täydellisyytesi. Kritiikkiä saa antaa, mutta omaa kehua en kaipaa vaan hyviä ideoita mitä olenkin jo kiitettävästi saanut.

Ahaa. Eli jos mun lapset ovat olleet valmiita vaipattomuuteen alle 3-vuotiaana, mun pitäisi olla ihan hiljaa ja hävetä asiaa. Kysypä vaikka neuvolasta, niin yleensä kuivaksi oppimisen herkkyyskausi on 1,5-2-vuotiaalla lapsella. Mut eihän se lapsi itsestään opi. Jos potan näkee ensimmäisen kerran vasta siinä vaiheessa kun herkkyykausi on jo menossa ohi, niin toki se oppiminen silloin käy hitaammin. Minkä minä sille voin jos 1,5-vuotias nyppii märkää vaippaansa pois ja huutelee samalla yök yök. Olisko pitänyt sanoa hänelle, että olet liian pieni vielä, jatka vaippaan pissaamista, ettei kukaan vaan luule, että äiti kehuskelee? Tai olisko pitänyt olla päästämästä potalle, kun lapset on sinne itse pyytäneet roikkumalla vessan ovenkahvassa. :kieh: Mitenkään erityisen ylpeä en ole lapsistani tässä asiassa, mutta pakko myöntää, että pirun tyytyväinen kun ei enää tarvii kantaa selkä vääränä vaippoja kaupasta kotiin ja kotona roskiin vähän väliä.

Äläs näyttele hampaita ollenkaan:) Kyllähän molemmat tiedetään että olet oikein tehnyt lapsesi kanssa. Nimenomaan oppiminen on meillä hitaampaa. Mutta kun ei voi teipilläkään lasta kiinnittää pottaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Mä en oikein tiedä, koska meillä ei kenenkään kohdalla olla kiirehditty vaipattomuutta niin että olisi pissaillut pitkin maita ja mantuja sitten. Ollaan kaikkien kanssa luovuttu vaipasta kertarysäyksellä, kun on huomattu että vaippa on kuivana ja muksu sanoin ilmaissut haluavansa pissalle. Ja tämä on jokaisen kohdalla tullut noin 2,5-vuotiaana. Ja siitä asti kuivina olleet kaikki, ilman vahinkoja. Minusta on kamalaa että muksut aivan liian pieninä pakotetaan vaipattomuuteen, ihan siksi että pääsee diivailemaan että meitin vuosikas on vaipaton, vaikka tosiasiassa pissailee lattialle varmaan vielä reilusti pari vuotta :headwall:

ei varmaan kannata tässäkään asiassa yleistää.. vaikka meilläkin suht pieni pottailee, sitä ei suinkaan tehdä pakottamalla, eikä harjoittelua suinkaan aloitettu sen takia, että pääsisi "diivailemaan" vaippaa myöskin aina kodin ulkopuolella käytetään, tarkoitus on kertarysäyksen sijaan luopua siitä pikkuhiljaa. vahinkoja varmaan tulee vielä useampiakin, mutta mitä sitten, niistä ei lapsi toruja saa. saa meillä lapsi syödäkin "itse", vaikkei sekään vielä ilman sotkua suju ;)

Voi että mua korpeaa aina muutamat kommentit näissä vaippa-keskusteluissa...

Ja AP et tosiaan ole yksin vaippailijasi kanssa. Luulen, että muut saman asian kanssa painivat eivät edes viitsi osallistua näihin keskusteluihin, kun näiden sävy menee aina tällaiseksi.

Kukin ajallaan niinhän se menee.
Meillä esikoisella kova juttu oli potta tanssi. Jolla palkittiin kun pottaa onnistui jotain tekemään.
Hänelle potta ostettiin joskus 8kk iässä, kerran siinä istui jonka jälkeen meni varmaan vuosi että ei vilkaissutkaan pottaan vaikka se oli koko ajan näkyvillä olohuoneessa.

Esikoinen (tyttö ) oli 2v5kk kun oppi kuivaksi. Sitä edeltävän kesän harjoiteltiin hampaat irvessä, mutta luovutettiin kun ei kerta kaikkiaan ollut sen aika.
Kun herkkyys oli kohdalla kaikki napsahti n. 2viikossa kohdalleen ja kuukauden kuluttua siitä pystyttiin jättämään yövaippakin pois.

Kuopus (poika) oli helpompi tapaus, hänen kanssaan kuivaksi opettelu aloitettiin jo 1,5vuotiaana kesällä.
Pikkuhiljaa ja pienin askelin, vuoden vaihteen jälkeen yhtenä aamuna (koti aamu) kysyin haluaako vaipan vai pikkarit. Poika valitsi pikkarit ja siitä se sitten lähti kunnolla käyntiin. Vaippaa käytetiin ulkona ja nukkuessa.
Loput ajat luututtiin lattioita ja vaihdettiin vaatteita. Onneksi myös hoitopaikassa olivat kybällä mukana asiassa ja päivävaipasta päästiin eroon muutamassa kuukaudessa. Yövaippa edelleen käytössä.

Meillä auttoi siis tuo laulu/tanssi sekä tarrat. Niin opetteluvaiheessa niin tyttö kuin poikakin vietiin säännöllisesti potalle, heräämisen ja ruokailun jälkeiset hetket oli takuuvarmoja että onnistumisia tuli.

Mutta kun ei voi teipilläkään lasta kiinnittää pottaan.

Joo en suosittele kokeilemaan. Minä olen laittanut molemmat ekoja kertoja kokeilemaan potalla istumista kun oppivat istumaan ja sitten kun lähtivät liikkumaan, potta olikin siinä vaiheessa jo osa päivärutiineja, eikä edes vilkas poika ole siitä koskaan yrittänyt karata. Ikinä en ole mitenkään pakottanut, vaan ihan maalaisjärjellä tän asian ajatellut ja se on toiminut. Niin tehtiin silloin kun me nykyäidit oltiin lapsia ja silloin oli harvinaista, jos joku vielä 3-vuotiaana oli täysin vaipoissa. Ite en ainakaan oo ollut enää sen ikäisenä.

Meillä poika nyt 2v.7kk ekan kerran potilla ku oli 1v.siitä lähtien ollasan laitetu säänölisesti mut jossain vaihessa jäi laittamatta potalle ku silloin tällöin ei tahtonut oikein potalle tehdä ku vaippoihion aina joskus sit teki potalle.Nyt 3päivää ollaan opeteltu ilman vaippaa mut yöllä ja päiväunilla on ollut vaippa kahtena yönä kuiva ja kahtena päiväunien jälkeen kuiva.parit pissit vain tullut housuun.Nyt tekee potalle ku muistuttaa.Ei kannata tehdä pottailusta mitään ressiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Minusta on kamalaa että muksut aivan liian pieninä pakotetaan vaipattomuuteen, ihan siksi että pääsee diivailemaan että meitin vuosikas on vaipaton, vaikka tosiasiassa pissailee lattialle varmaan vielä reilusti pari vuotta :headwall:

Mietitkö oleenkaan ennen kun kirjoitit?
Eiköhän lapset PAKOTETA vaippoihin. Ja se vaipattomuus on LUONNOLLISEMPI asia kun lapsi vaipoissa? Vai syntyikö teidän puput vaipat jalassa?
Mä en usko että vaipattomuudesta on millään tapaa haittaa lapsen kehitykselle.

Yhteistyössä