Imetyksestä kysyisin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja kaivataan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja kaivataan

Vieras
Vauvani on nyt 3kk ikäinen ja maitoa tuli alusta asti PALJON, minulla on pakkanen täynnä maitoa. Nyt noin kahden viikon ajan en ole pumpannut ollenkaan, koska maitoa ei tule enää pumppaamalla. Vauva tulee kylläiseksi öisin, aamuisin ja päivisin. Illalla sitten alkaa tissimaratoni, roikkuu tissillä koko illan. Kun tulee nukkumaanmeno, niin vauva vaan raivoaa tissillä ja sylkee pois, ottaa rinnan suuhun ja taas sylkee pois. Ihan kuin maitoa ei tulisi enää, rinnat ovat ihan löysät ja tyhjän tuntuiset. Nyt ollaan menty viikko niin, että ollaan otettu pakkasesta maitoa ja annettu pullosta. Sen jälkeen vauva menee kitisemättä yöunille. Jotenkin luulin, että se on vain vaihe mutta loppua ei näy, joka ilta sama homma. Mikä vialla? Onko vauva imenyt kaikki maidot päivän mittaan ja illalla sitä ei enää tule?

Maitoa muodostuu koko ajan lisää, ei se lopu kesken. Olisikohan kyse rintaraivareista, tiheänimunkausikin voi ajoittua tuohon ikään. Lue lisää asiasta, googlen kautta löytyy hyvin tietoa. Tsemppiä! :)

Kun korvaat tuon maidon tarpeen antamalla pullosta lapsi ei saa nostettua rinnasta tulevaa maitomäärää tarvitsemalleen tasolle. Niillä tissimaratoneilla on ihan syynsä ja silloin vauvan tulisi antaa olla tissillä paljon.

Kuulostaa tiheän imun kaudelta, silloin vauva tilaa lisää maitoa :) Suosittelen minäkin googlettamista, maitoa varmasti tulee - pullo voi olla haitaksi, jos haluat jatkaa imetystä.

Vauva vain raivoaa tissillä, miten saan hänet imemään rintaa? tottakai saa olla rinnalla niin paljon kuin haluaa. Mutta kun vaan huutaa ja huutaa ja ottaa rinnan suuhun ja sylkee. Vauva raivoaa monta tuntia, annanko hänen sitten vain huutaa rinnalla kunnes nukahtaa? Ei auta vaikka ottaa pois rinnalta ja kävelee, huutaa koko ajan.

Meilläkin on ollut kaikkien vauvojen kohdalla pitkiä kausia, että tuntuu, että eihän maitoa tule lainkaan. Ja silloin kun rinnat ovat aika tyhjät, kestää virtauksen alkaminen pitkään - useita minuutteja. Olen "pakottanut" hellävaroen vauvan vain jatkamaan imemistä ja tyhjänkin oloisista rinnoista on lopulta alkanut virrata maitoa. Sen verran, että lapsi on ollut tyytyväinen. En ole antanut oikeastaan koskaan lisämaitoa.

[QUOTE="a.p";28232612]Vauva vain raivoaa tissillä, miten saan hänet imemään rintaa? tottakai saa olla rinnalla niin paljon kuin haluaa. Mutta kun vaan huutaa ja huutaa ja ottaa rinnan suuhun ja sylkee. Vauva raivoaa monta tuntia, annanko hänen sitten vain huutaa rinnalla kunnes nukahtaa? Ei auta vaikka ottaa pois rinnalta ja kävelee, huutaa koko ajan.[/QUOTE]

Kyllä mä tuossa tilanteessa imettäisin sen mitä vauva suostuu syömään ja antaisin loput pullosta. Tuhra huudattaa rinnalla väsyneenä, jos ei kelpaa niin ei kelpaa. Itsellänikin oli rintaraivarivauva, ei vaan huolinut pulloa joten oli vähän hätä kädessä silloin.

Sun vauva on siis 3 kk? Mietin vaan että alkaa ehkä kaivata kohta vähän tukevampaa ravintoa... saan varmaan saavillisen kakkaa niskaan :D mutta itse taitaisin antaa imetyksen päälle pullosta iltavellin. :)

• Tykkää
Reactions: Doves
Meillä rintaraivarit sai taltutettua laulamalla. Laulelin koko imetyksen ajan, kunnes raivarit menivät ohi parissa viikossa. Öisin söi raivoamatta, mutta päivisin ilmeisesti ympäristö oli liian kiinnostava:)

Kannattaisi vielä yrittää lisätä sitä omaa maidontuotantoa jollakin tavalla. Yrittää esim yöllä imettää mahdollisimman monta kertaa, juo imetysteetä, ota kalkkilisää, juo alkoholitonta olutta. Jos ei niillä ala maidontuotanto lisääntymään ja edelleen vaikuttaa siltä että iltaisin jatkuu vauvalla noi rintaraivarit, niin sitten vaan annat pullosta lisämaitoa. Ei sitä vauvaa kannata väkisin imettää ja nälässä pitää vaan ehdottomasti sitten vaan antaa tarvittavan määrän lisämaitoa.

Imetä niin paljon kuin vähänkään pystyt. Sitten jos vauva vielä itkee nälkäänsä, anna maitoa pullostä VÄHÄN, tyyliin 30 ml. Sen jälkeen kun vauva haluaa taas syödä, annat rintaa. Vältä siis pulloa viimeiseen asti ja rajoita sen käyttöä. Minusta tuo kuulostaa selvältä tiheän imun kaudelta ja nuo raivaritkin ovat tuttuja. Meillä ne olivat sellaisia vaiheita jotka menivät kyllä viikossa ohi, mutta onhan se hermoja raastavaa kun toinen raivoaa rinnalla. Koita kuitenkin jaksaa vaiheen yli! :) Ja tuossa vaiheessa kun vauva on 3-4 kk, rinnat eivät enää tunnu täydeltä samalla tavalla. Se ei tarkoita että maito vähenisi.

Jos pumpata tahdot niin kokeiles ensin vaikka sormin pyöritellä nänniä, voi olla ettei pumppu tarpeeksi stimuloi rintaa niin heruminen ei meinaa lähteä käyntiin. :)

Maidon tulo tosiaan on tasoittunut niin sen takia tissitkin saattavat tuntua löysiltä. Mutta kuulostaa kovin rintaraivareilta. Meillä 5,5kk jätkä meinaa välillä kanssa lakkoilla tissillä, maitoa kyllä tulee ettei siinä mitään. Monesti auttaa iltatissien aikaan se, että mennään hämärään makkariin missä ei ole isiä eikä mitään kiinnostavaa lähellä. Ei vaan malttais kun pelkää että nukahtaa. :)

Kuulostaa joko tiheän imun kaudelta, jolla vauva tilaa lisää maitoa tai rintaraivareilta. Kokeile onko vaikutusta, että tarjoat rintaa ja jos alkaa raivoaminen laitat baarin kiinni ja kokeilet vaikka puolen tunnin päästä uudelleen. Ja jos taas sama homma, tee sama uudelleen. Luota vauvaan. Vauva ottaa kyllä mitä tarvitsee. Eikä maitomäärä ole riippuvainen siitä onko rinnat löysät ja kivikovat. 3 Kk tienoilla maidontuotanto yleensä tasaantuu ja juurikin rinnat muuttuvat.

Eintaraivareita ja/tai tiheän imun kausi... Vauvaa saattaa protestoida esimerkiksi sitä että maito lähtee herumaan liian hitaasti, sitä tulee liian hitaasti tai nopeasti tmv. Moni neuvoi antamaan lisämaitoa pullosta, mutta siinä piilee se vaara, että vauvaa on entistä vaikeampi saada rinnalle syömään, kun oppii saamaan maitonsa mukavammin pullosta. Jos välttämättä haluat antaa lisämaitoa, suosittelen että ennemmin vaikka hörpytät pienen määrän.

Googlella löytyy rintaraivareista tietoa ja vinkkejä joilla voi koittaa houkutella vauvaa rinnalle. Yleensä sanotaan, että vauva ei itseään nälkään tapa ja alkaa kyllä aikansa lakkoiltuaan ja raivottuaan taas syömään, jos ei muualta maitoa saa. Mulla oli kai sit se poikkeus joka vahvisti säännön, kuukausi taisteltiin imetyksen kanssa niin että vauva otti vain hörppyjä silloin tällöin ja lopulta oli pakko antaa pullosta kun painonnousu pysähtyi ihan täysin. Sen jälkeen kun sai pulloa, ei enää ikinä ottanut tissiä suuhunsa enkä saanut maitoa herumaan pumpulle, joten siinä meni se imetys, vauva oli 4kk...

Pumppaamista voi koittaa "harjoitella", herumisen käynnistyminen on monimutkainen juttu ja siihen voi jollakin tavoin koittaa itse vaikuttaa. Mä imetän nyt vajaa 2kk ikäistä vauvaa ja aluksi pumppasin joskus rintoja jos vauva piti pitkän välin syömisessä, ja pullo täyttyi hetkessä. Nyt tissit alkaa tuntua ihan tyhjiltä enkä enää tunne maidonnousua. Vauvalla on välillä ollut päiviä kun imetyskerrat ovat jääneet vähäisiksi ja vauva ei edes herää joka yö syömään, ja olen pelännyt että maidontulo vähenee sen takia (vauvalla ei ole koskaan ollut kovia imuhaluja, ei ole ollut vielä selkeitä tiheän imun kausia ym. niin siksi huolettaa, et maito vähenee kun vauva ei sitä "tilaa"). Olen koittanut pitää yllä maitotilausta pumppaamalla silloin tällöin, mutta en viimeakoina ole saanut pumpulla mitään tai vain joitakin kymmeniä millejä, kunnes eilen maito lähti herumaan kunnolla pumpulle ja pullo täyttyi entiseen tapaansa - näistä tyhjän tuntuisista tisseistä huolimatta ;) Musta tuntui että pystyi ekan kerran kunnolla rentoutumaan siinä pumppaustilanteessa (katselin tv:tä ja unohdin oikeastaan mitä olin tekemässä) ja hieroin toista rintaa samalla. Sitäkin voi koittaa, että pumppaa toisesta rinnasta samalla kun imettää vauvaa toisesta. Tuossa esim. mies on hyvä apu...

[QUOTE="...";28232782]Kuulostaa joko tiheän imun kaudelta, jolla vauva tilaa lisää maitoa tai rintaraivareilta. Kokeile onko vaikutusta, että tarjoat rintaa ja jos alkaa raivoaminen laitat baarin kiinni ja kokeilet vaikka puolen tunnin päästä uudelleen. Ja jos taas sama homma, tee sama uudelleen. Luota vauvaan. Vauva ottaa kyllä mitä tarvitsee. Eikä maitomäärä ole riippuvainen siitä onko rinnat löysät ja kivikovat. 3 Kk tienoilla maidontuotanto yleensä tasaantuu ja juurikin rinnat muuttuvat.[/QUOTE]

Eikun nyt hokasin. Tekeekö vauva tuota raivoamista väsyneenä? Meillä kuopus teki aikalailla samaa kun iltaisin taisteli unta vastaan. Itsellä kesti pitkään tajuta mistä on kysymys. Auttoi kun menin imettämään sängylle, rauhassa silittelin ja hyräilin.

Kokeilepa tätä: Vauva nakuksi ja itseltäsi paita pois, sitten peiton alle ja tissi suuhun. Meillä loppui joka kerta raivoaminen tällä konstilla ja vauva rauhoittui. Toinen kikka oli imettää seisten ja kävellessä, hyssyttäen ja polvia notkautellen siinä samalla, se rauhoitti vauvaa myös niin että malttoi syödä.

Luulen että liittyy tuohon ikään. Kun sinulla on maitoa jo tullut hyvin ni eise maidon tulo lopu yhtäkkiä jos kerta imetät koko ajan, vauva vaan "oikuttelee" ja ikään tosiaan luulen et liittyy. Vauva saattaa muuttaa imemis rytmiään, jos ennen on ollut paljon rinnalla ni nyt vähentää tai sitten vauva saa enemmän maitoa vähemmällä imemisellä.

Tuo rintojen löysyys ei kerro maidon riittävyydestä välttämättä mitään, itse olen niitä ihmisiä jolla ei koskaan ole maitp noussut niin et rinnat ois pinkeenä. Muistat vaan syödä ja juoda edelleen hyvin. Imetät vauvan tahtisesti ja yrität etsiä paikkoja jossa vauva rauhoittuu syömään. Tuon ikäinen jo kyllä tajuaa että maito tulee pullosta nopeammin eikä tarvi heruttaa, joten voi protestoida rintaasi sen vuoksi myös. Ei ole väärin antaa pullosta, mutta jos haluat imettää ni kannattaa panostaa siihen, vaikka nyt tuntuu vaikealta :)

Tsemppiä!

Meillä on nyt 4kk vanha vauva, tota samaa oli meilläkin siinä 3kk:den kieppeillä. En tiiä mitä oli mutta kokeilepas puristaa tissistä maitoa vauvan suuhun. Saattaa auttaa tohon ja beibe nappaa rinnan suuhunsa :) Mulla on ainakin auttanut..

Pääsin taas käymään koneella ja luin kaikki vastaukset. Kokeilen tänään illalla eri konsteja saada vauvan syömään pelkästä rinnasta. Kiitos kaikille vastanneille :)

Oletkin saanut jo hyviä neuvoja. Muista vielä, että jos herumisen alkaminen on hankalaa, niin yritä saada olotilasi mahdollisimman rennoksi. Mä stressasin aikanaan huonosti alkanutta imetystä ja imetysasento oli aina niin huono, että hartialihakset olivat tosi kipeet.

Mulla auttoi herumiseen, kun laitoin hartioilleni lämpimän kaurapussin ja kuvittelin mieheni hierovan hartioitani. (Mies teki reissuhommia ja oli harvoin kotona.) Sitten ajattelin onnenkyyneleet silmissäni kuinka ihana vauva mulla on ja kuinka hienoa, kun vauva saa lämmintä maitoa ja hymyilee samalla onnellisena. Ym. yritin ajatella aurinkoisia ajatuksia. (Tositilanne oli sitten jotain muuta.) Mutta aloitin tämän mielikuvaharjoittelun jo hetki ennempää ennen kuin vauva ehti hermostua.

Ääh, nyt tuo kuopus tuolla lattialla kaipaa tissiä. :)