Eintaraivareita ja/tai tiheän imun kausi... Vauvaa saattaa protestoida esimerkiksi sitä että maito lähtee herumaan liian hitaasti, sitä tulee liian hitaasti tai nopeasti tmv. Moni neuvoi antamaan lisämaitoa pullosta, mutta siinä piilee se vaara, että vauvaa on entistä vaikeampi saada rinnalle syömään, kun oppii saamaan maitonsa mukavammin pullosta. Jos välttämättä haluat antaa lisämaitoa, suosittelen että ennemmin vaikka hörpytät pienen määrän.
Googlella löytyy rintaraivareista tietoa ja vinkkejä joilla voi koittaa houkutella vauvaa rinnalle. Yleensä sanotaan, että vauva ei itseään nälkään tapa ja alkaa kyllä aikansa lakkoiltuaan ja raivottuaan taas syömään, jos ei muualta maitoa saa. Mulla oli kai sit se poikkeus joka vahvisti säännön, kuukausi taisteltiin imetyksen kanssa niin että vauva otti vain hörppyjä silloin tällöin ja lopulta oli pakko antaa pullosta kun painonnousu pysähtyi ihan täysin. Sen jälkeen kun sai pulloa, ei enää ikinä ottanut tissiä suuhunsa enkä saanut maitoa herumaan pumpulle, joten siinä meni se imetys, vauva oli 4kk...
Pumppaamista voi koittaa "harjoitella", herumisen käynnistyminen on monimutkainen juttu ja siihen voi jollakin tavoin koittaa itse vaikuttaa. Mä imetän nyt vajaa 2kk ikäistä vauvaa ja aluksi pumppasin joskus rintoja jos vauva piti pitkän välin syömisessä, ja pullo täyttyi hetkessä. Nyt tissit alkaa tuntua ihan tyhjiltä enkä enää tunne maidonnousua. Vauvalla on välillä ollut päiviä kun imetyskerrat ovat jääneet vähäisiksi ja vauva ei edes herää joka yö syömään, ja olen pelännyt että maidontulo vähenee sen takia (vauvalla ei ole koskaan ollut kovia imuhaluja, ei ole ollut vielä selkeitä tiheän imun kausia ym. niin siksi huolettaa, et maito vähenee kun vauva ei sitä "tilaa"). Olen koittanut pitää yllä maitotilausta pumppaamalla silloin tällöin, mutta en viimeakoina ole saanut pumpulla mitään tai vain joitakin kymmeniä millejä, kunnes eilen maito lähti herumaan kunnolla pumpulle ja pullo täyttyi entiseen tapaansa - näistä tyhjän tuntuisista tisseistä huolimatta

Musta tuntui että pystyi ekan kerran kunnolla rentoutumaan siinä pumppaustilanteessa (katselin tv:tä ja unohdin oikeastaan mitä olin tekemässä) ja hieroin toista rintaa samalla. Sitäkin voi koittaa, että pumppaa toisesta rinnasta samalla kun imettää vauvaa toisesta. Tuossa esim. mies on hyvä apu...