Onko pakko imettää??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
helpompaahan se olisi imettää tissistä kun pumpata ja steriloida pulloja.Arvaa mitä luulen?Arvelen ettei sun rinnasta tule maitoa hyvin jos olet hermostunut kun imetät.Itse monesti katsoin dvdtä tai telkkaria ja koitin rentoutua imetyksen aikana,niin maitoakin alkoi tulla hyvin myös rinnasta.Mutta jos siltä tuntuu,kannattaa pumpata sitä omaa maitoa,kunhan et siirry korvikkeisiin,kun kerran omaa maitoa riittää.n4kk iässä helpottaa kun saa alkaa antamaan kiinteitä :),ellet sitten jatka täysimetyksellä 6kk asti.Onko muuten imetysote tsekattu neuvolassa?

itteäni kiinnostaa uutiset maailman menosta enemmän kun palstamammojen mielipiteet. salkkareita en katso. miten tääkin liittyy tähän? ihan tosi phoebsi, ei kukaa voi olettaa et jos tulee kysyy: pitäisikö mun tehdä näin ja näin et kaikki vastais vaan toivotulla tavalla!

Ei tietenkään tule toivottuja vastauksia, mutta mikä sitten oli tässäkin se ap:n toivoma vastaus?

Onko naisen niin vaikea sanoa, että ymmärtää kyllä? Onko vaikeaa kannustaa? Onko ihan hirveän hankalaa asettua toisen asemaan hetkeksi?

Tai jos tähän ei pysty, niin voiko sitten olla kokonaan vastaamatta, jos ainoa mihin pystyy, on sinun tyyliset vastaukset?

itteäni kiinnostaa uutiset maailman menosta enemmän kun palstamammojen mielipiteet. salkkareita en katso. miten tääkin liittyy tähän? ihan tosi phoebsi, ei kukaa voi olettaa et jos tulee kysyy: pitäisikö mun tehdä näin ja näin et kaikki vastais vaan toivotulla tavalla!

Selkeästi arvon tissinatsi provosoiduit ap:n kysymyksestä, etkä soisi hänelle yhtään itsesi kanssa eriävää mielipidettä.

Tärkeintä että vauva kasvaa ja voi hyvin! Ei tarvi hampaat irvessä imettää. Meillä menty alusta asti osaimetyksellä

Vauva ei saanu otetta synnärillä, annoin kotona heti korviketta ja pumppasin 3 viikkoa! Sitten tajusin ostaa rintakumin.

kehitysmaissa ja sademetsissä lapsikuolleisuus on suuri. Osa kuolemista johtuu varmasti myös imetysongelmista kun ei korviketta ole saatavilla.

Pikemminkin kuolleisuus voisi olla vielä suurempi, sillä heillä ei ole saatavilla puhdasta vettä johon sekoittaa korvikejauhe.
(Ja selvyyden vuoksi likaisesta vedestä leviää aikuisellekin ihmiselle vakavia ja henkeä uhkaavia vatsatauteja)

what ever.sanoin jo et voimia ap:lle, tekee niinkun parhaaksi näkee se on varmaan hälle parasta vaikka itse toimisin toisin. säki voit rauhottuu:D

Olen ihan rauhallinen.
Sinä voisit sen sijaan joko ottaa pääsi pensaasta ja oikeasti seurata maailman tilannetta (Suomikin on osa maailmaa) ja opetella empatiaa (tulet tarvitsemaan sitä lapsesi kanssa sitten, kun hän ei enää ole osa tissiäisi) tai sitten pitää pääsi siellä pensaassa ja olla hiljaa :)

Anna vaan pullosta välillä. Ei tee teille kummallekaan hyvääm jos olet itse liian väsynyt koko ajan, etkä ehdi syömään. Tuolla menolla maidontulo loppuu :( Jotta sitä erittyisi, tarvitaan ruokaa, juomaa ja unta.

*avaa sateenvarjon* Mä itse annan illalla vauvalle pullosta pumpattua maitoa, jotta saadaan koko perhe nukkua muutama tunti putkeen yleensä menee sellanen 4-5 tuntia unessa sen jälkeen. Ja vauvalla ikää nyt 15 vrk.

mitenköhän kehitysmaissa ja jossain sademetsissä elävät naiset osaavat imettää kun se on niin helskatin hankalaa rikkaiden länsimaiden ihmisille? missään muualla ei tietääkseni tehdä asiasta näin vaikeaa. suuri osa suomalaisiista äideistä lopettaa hyvin pian imetyksen, koska se nyt vaan oli liian rankkaa.
mutta tee kuten tykkäät, tää ol mun mielipide

Jokaanen päättää itte imettääkö vai ei ja mun mielestä on toisten aivan turha jeesustella ja rääpiä päätään asiasta. Eikö ole parempi keskittyä siihen omaan elämään ja omiin lapsiin.

Kerkesin olla netissä kun vauva nukkuu pumpatun maidon avulla, nukkuu yhä ja itse olen saanut tehdä kotiaskareita ja ottaa aikaa itselleni! Otin pienet torkutkin. Kai se on sitten liikaa vaadittu että pienen vauvan äiti saisi joskus olla ihan itekseen..

Pulloruokkimisen koen siksi helpompana, koska vauva ei hermostu enkä minä hermostu, ruokahetki on kummallekin miellyttävämpi. Vauvan on vaikea saada otetta mun todella pinkeistä rinnoista, rintakuminkin kanssa. Sitten hän hermostuu, tulee ilmavaivoja kun maitoa tulee niin kovalla paineella ja paljon ja vauva joutuu imemään kovaa tahtia. Osan voin pumpata pois ennen imetystä että vauvan on helpompi imeä, ja ajattelin jos sitä "ylijäämämaitoa" antaisi silloin tällöin pullosta.

Imetysasennon kanssa meillä on edelleen hankaluuksia. Vauva ei meinaa syödä kuin tietyissä asennoissa ja siksi mun oma syöminen/touhuaminen on hankalaa samalla.

En ole siis täysin ajatellut pulloruokintaan siirtyä, silloin tällöin vain että antaisin pullosta OMAA maitoani. Ja lähinnä turhautuneena tänne kirjoitin, jos saisi tosiaan neuvoja, kannustusta jne.

Niin ja vauva tosiaan tulee helpommin tyytyväiseksi pullon kanssa. Kyllä, tunnen syyllisyyttä siitä kun ajattelen asian helppoutta. Läheisyyttähän vauvalle voi antaa muutenkin kuin imettäessä.
Itse tosiaan tänään viimeksi itkin ääneen samalla kun imetin kun olen niiin väsynyt siihen hommaan kun tuntuu ettei vauva ole koskaan tyytyväinen tissittelyn jälkeen, ja se saa mut tuntemaan itteni entistä huonommaksi.

Nytpä vauva kuuluikin heräilevän joten tämä tällä erää, menen IMETTÄMÄÄN.

On vain niin helppoa korottaa itsensä toista paremmaksi kehumalla kuinka helppoa imetys itselle on vaikka omakin vauva tississä jatkuvasti. On kuitenkin huomattvasti helpompaa kun toinen on jakamassa sen arjen, hoitaa kodin, laittaa ruoan jolloin voi vain yhdellä kädellä sen ruoan syödä, pitää sylissä lasta, jolloin itse voi parhaammassa tapauksessa keskittyä vain lapseen täysin. Ja tuskin kuitenkaan loppujen lopuksi ap:lla se päällimmäinen ongelma ole imetys, vaan että mies reissuhommissa eikä sitä verkostoa muutoinkaan ole. Koti kaaoksessa eikä mitään muuta saisi tehtyä, ja lapsellakaan ei välttämättä nälkä kuitenkaan ole koko aikaa vain käyttää äitiä myös tuttina ja hakee sitä kautta läheisyyttä ja sitä omaa aikaa ei välttämättä ole edes sen wc käynnin vertaa. Ja helppoahan se olisi vain imettää, jos toinen edes joskus siivoaisi, tai saisi sen hetken edes vaipanvaihdon tai sylissäpidon ajaksi. Tuossa tilanteessa auttaa myös että yrittää katsoa tilannetta kokonaisuutena, esim unohtaa hetkeksi sen ruoan terveellisyyden lämmittämällä eineksiä mikrossa joita voi sitten useampaankin kertaan lämmittää, tai kun tilaisuus on niin tekee helppoja ruokia valmiiksi, antaa sen kodin olla kaaoksessa sillä ei vauva siitä välitä, jättää noteeraamatta muiden neuvoja kuinka tulisi tehdä niin tai näin ettei vauva totu vaan yrittää etsiä teille sopivampia tapoja esim perhepeti, jossa sitten mahdollisesti pystyy jopa itse nukkumaan toisen syödessä ja etsiä tässä vaiheessa teille sopiva päivärytmi ym. Pyytää niitä tuttavia mahdollisimman paljon kylään, jotta voi antaa muille syliin, vauva voi olla sylissä aivan tyytyväinen eikä lainkaan oikeasti nälkäinen. Ja ottaa yhteyttä esim johonkin imetysneuvojaan, voihan olla ettei imetysote vauvalla hyvä ja siksi ei rinnasta saa riittävästi maitoa mutta tyytyväinen kun pullosta saanut vähemmällä työllä riittävästi maitoa. Ja syökö vauva oikeasti koko aikaa vai onko muun ajna vain tuttina?

Yksi tapa helpottaa vauvan otteen saamista pinkeistä rinnoista on työntää maitoja pois edestä ennen kun imettää, siis pistää sormet ympyrälle nännin ympärille ja työntää maitoja siitä läheltä kauemmaksi.

Ei siinä tietenkään mitään elämää pahempaa tapahdu jos vauva saa pullosta välillä pumpattua maitoa, mutta harmillisen usein olen kuullut miten pullosta antaminen on johtanut koko imetyksen loppumiseen, jos vauva ei olekaan enää sitten osannut hyväksyä rintaa.

[QUOTE="Piparnakkeli";23401572]Pikemminkin kuolleisuus voisi olla vielä suurempi, sillä heillä ei ole saatavilla puhdasta vettä johon sekoittaa korvikejauhe.
(Ja selvyyden vuoksi likaisesta vedestä leviää aikuisellekin ihmiselle vakavia ja henkeä uhkaavia vatsatauteja)[/QUOTE]

Pointtini nyt olikin se, että on niillä varmasti imetysvaikeuksia siellä sademetsien siimeksissäkin.

Mutta kannattaa muutenkin pumpata sitä maitoa ettei pakkaudu rintoihin :/ Tekee kipeetä kun niin käy, kun jos ei vauva syö kaikkea mitä ois "tarjolla" :) Kun silloin just ei syömisestä/syöttämisestä tule mitään kun ei vauva saa kunnolla rinnasta otetta :S
Mut koita jaksaa ap ja ei kannata tuntea syyllisyyttä tommoisesta et itse pääse "helpommalla", vauvahan siinä myös hyötyy kun saa välillä syötyä kunnolla ja nukuttua pidemmän pätkän. :) :)

ninaTT: Kiitti vinkistä!

vieras: Vauva ei todellakaan syö koko aikaa, nukahtaa tissille ja kun ote sitten irtoaa niin herää ja alkaa äkistä eikä millään nukahda ilman rintaa. Pullon kanssa tätä ongelmaa ei ole, en tiedä miksi. Tutti ei tosiaan kelpaa, ja jos joskus kelpaakin niin sekin kun tippuu niin herää. Vauvaa pidänkin yöllä vierellä kun siitä saan hänet helpommin rinnalle. Viestisi oli rohkaiseva, kiitos siitä :) Ehkä en niin surkea äiti olekaan.

Pointtini nyt olikin se, että on niillä varmasti imetysvaikeuksia siellä sademetsien siimeksissäkin.

Itseasiassa häviävän vähän. Kun ympärillä on useampi sukupolvi kokeineita imettäjiä eikä kukaan tee syöttöpunnituksia, väitä, että maito loppuu kesken, tuuppaa korviketta tai ehdottele pulloja, ei imetysongelmiakaan käytännössä ole. Siis sen mittakaavan ongelmia, että vauva saisi liian vähän maitoa, ellei sitten äiti ole vakavasti aliravittu itse. Korkeampi lapsikuolleisuus johtuu ihan muista asioista.

mitenköhän kehitysmaissa ja jossain sademetsissä elävät naiset osaavat imettää kun se on niin helskatin hankalaa rikkaiden länsimaiden ihmisille? missään muualla ei tietääkseni tehdä asiasta näin vaikeaa. suuri osa suomalaisiista äideistä lopettaa hyvin pian imetyksen, koska se nyt vaan oli liian rankkaa.
mutta tee kuten tykkäät, tää ol mun mielipide

No siellä niitä lapsia kuoleekin, jos äidiltä ei tule maitoa tai annetaan likaiseen veteen tehtyä korviketta jne.