Imetys-löpinää...(ninaTT, sinulle varsinkin)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huvittunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huvittunut

Vieras
Sitä kuulee monenlaisia puheita imetyksen puolesta...ja suurinosa niistä on suorastaan naurettavia. Siis oikeesti. :D

ninaTT, sinä sanoit kerran intoa täynnä, kuinka "imetys tukee kasvoluuston kehitystä" ja näin ollen mm. on äärimmäisen hyvä juttu...
Siis heh...tämän jutun on tainnut joku imetysfanaatikko keksiä höyryissänsä, vaikka totta olisikin! Mitä ihmeen merkitystä sillä loppupeleissä on, millaset luut kelläkin on naamassa?!? Tuskin sen pulloruokitun lapsen naamaluut ovat sitte ihan päin persuksia, vai onko?! ;)
Kaikkea hubaa sitä kuulee.

Ööh? Kyllä mun mielestä sillä on merkitystä onko lapsella purentavika vai ei, hampaat suorassa jne... Imetys tukee kasvojen normaalia kehitystä joka vaikuttaa siis hammasrivistöön ja purentaan, mm.

No varmaan tuon lähtökohtana on, että rintaa pitää oikeasti imeä, että sieltä tulee jotain. Siinä nimittäin on taikaa. Esim. änkytykseen saatetaan antaa ohjeeksi juoda jukurttia pillillä, koska se saattaa johtua löysästä...öh, en muista, jostain. Mutta imeminen on oikeasti tärkeää.

No ei voi mitään. Imetys ei onnistunut ja pullolla piti ruokkia. En viittinyt pitää likkaa nälässä eikä varmaan viittinyt mun äitikään pitää mua nälässä, kun en suostunut imemään rintaa.

Joo hankkikaa elämä.

Sinänsä jännä, että minä olen täysin pullolapsi ja parempi purenta ei voisi olla, hampaat siististi rivissä, mutta sisarellani, joka on taas imetyksellä ollut, niin hänen hampaat eivät olekaan ihan yhtä hyvässä rivissä.

Kyllähän luiden ja hampaiden muodolla on hyvin paljon merkitystä esim. syömisen kannalta, että purenta on hyvä. Imetys tukee myös kasvolihasten kehitystä ja kasvolihaksiahan tarvitaan esim. tunteiden näyttämiseen (esimerkkeinä ilo=hymy, suru, pelko...) ja puhumiseen.

Kannattaa tutustua tutkimuksiin!

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Kyllähän luiden ja hampaiden muodolla on hyvin paljon merkitystä esim. syömisen kannalta, että purenta on hyvä. Imetys tukee myös kasvolihasten kehitystä ja kasvolihaksiahan tarvitaan esim. tunteiden näyttämiseen (esimerkkeinä ilo=hymy, suru, pelko...) ja puhumiseen.

joo niin kannattaa, mutta kun se imetys ei kaikilla ONNISTU!!!

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Sinänsä jännä, että minä olen täysin pullolapsi ja parempi purenta ei voisi olla, hampaat siististi rivissä, mutta sisarellani, joka on taas imetyksellä ollut, niin hänen hampaat eivät olekaan ihan yhtä hyvässä rivissä.

no tämä 2 henkilön otoshan se tietysti kumoaa kaikki asiasta tehdyt tutkimukset.

Juuh ja pulloruokittu lapsi ei kykene näyttämään tunteitansa kasvolihaksillaan? ;) Vaikka tuo kaikki olisi tottakin, niin ei kuitenkaan kovin merkityksellistä? Pointtini oli se, että kaikkeen kakkaan sitä viitsitään tarttua, jotta saadaan puolustusta asialleen... *viittaa kintaalla kaikenlaiselle hössötykselle*

Onhan tuo todistettu, että parempi purenta imetetyillä on, keskimäärin. Mutta meillä on kyllä esikon kanssa aikas kovat oikomishoidot, vaikka hän oli tissillä tooooosi kauan. Että ei se pelkästään se tissi tepsi. Saa nähdä miten kaksi nuorempaa muksua. Heillä kun ei vielä ole rautahampaita. Tai kakkosella on nyt 2 ekaa tulossa vasta.

Eiköhän noiden imetyksen puolesta puhuvien tutkimusten pointti ole kannustaa niitä, jotka jostain syystä eivät halua imettää. Ettei imettämättömyys johtuisi ainakaan tietämättömyydesta. Jos joku ei voi imettää, niin siihenhän ei faktat imetyksen eduista vaikuta.

Siis kun lapsen terveys ei ole mulle yhdentekevää. Jos jotain voin tehdä sen edistämiseksi, niin sitten teen. Imetyksellä on niin monta hyvää vaikutusta, että jokaisen kuuluisi panostaa sen onnistumiseen ja pyrkiä imettämään (WHO:n) suosituksien mukaisesti.

Jos ei onnaa nii ei onnaa, on superallergisia lapsia, on imuoteongelmia joita ei saada korjattua, on yhtä ja toista. Sitä varten on olemassa korviketta.

Mutta ei imetys ole mikään lifestyle-päätös, että imetys nyt "ei vaa ollu mun juttu", vaa niin tehdään ja jos ei onnaa yrityksestä huolimatta niin ei maailma kaadu.

Samoin mun mielestä lapselle tulisi tarjota muutenkin terveellistä ruokaa, lämpimät vaatteet, hyvä sänky, jnejnejne...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juuh ja pulloruokittu lapsi ei kykene näyttämään tunteitansa kasvolihaksillaan? ;) Vaikka tuo kaikki olisi tottakin, niin ei kuitenkaan kovin merkityksellistä? Pointtini oli se, että kaikkeen kakkaan sitä viitsitään tarttua, jotta saadaan puolustusta asialleen... *viittaa kintaalla kaikenlaiselle hössötykselle*

No entäs se, että ensimmäiset elinkuukaudet imetetyillä on kymmenenvuotiaana vahvemmat keuhkot kuin täysin pulloruokituilla, eikö silläkään ole mitään merkitystä, koska kyllähän on ihmisiä jotka pärjäävät vaikka vain toisella keuhkolla?

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Siis kun lapsen terveys ei ole mulle yhdentekevää. Jos jotain voin tehdä sen edistämiseksi, niin sitten teen. Imetyksellä on niin monta hyvää vaikutusta, että jokaisen kuuluisi panostaa sen onnistumiseen ja pyrkiä imettämään (WHO:n) suosituksien mukaisesti.

Jos ei onnaa nii ei onnaa, on superallergisia lapsia, on imuoteongelmia joita ei saada korjattua, on yhtä ja toista. Sitä varten on olemassa korviketta.

Mutta ei imetys ole mikään lifestyle-päätös, että imetys nyt "ei vaa ollu mun juttu", vaa niin tehdään ja jos ei onnaa yrityksestä huolimatta niin ei maailma kaadu.

Samoin mun mielestä lapselle tulisi tarjota muutenkin terveellistä ruokaa, lämpimät vaatteet, hyvä sänky, jnejnejne...

Kuule eiköhän kaikki äidit pidä lapsen hyvinvointia tärkeänä tuomatta sitä kuitenkaan noin esille kuten sinä teet.
Olet vielä nuori ja kokematon monessakin asiassa.
Lapsia on imetetty ja ruokittu pulloista kautta aikojen ja kaikista on tullut ihan yhtä hyviä ihmisiä.
Joten annetaan jokaisen tehdä se oma valintansa tuomitsematta sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras tähti:

Ei onnistukaan, mutta valtaosalta onnistuu, jos vain saavat tukea ja tietoa imetykseen. Monta kertaa esim. osittaisimetyksen jatkaminen olisi mahdollista, jos vain äiti saisi tarpeeksi tietoa asioista.

Jos joku ei jostain syystä halua imettää niin musta se on ihan ok. Mutta jos miettii että kannattaisko imettää vai ei, kuten vaikka täällä Keijo 50v ihmetteli miksi naiset imettävät vaikka korvike on keksitty, niin silloin on hyvä saada tietoa imetyksen eduista lapselle. Korvike on mielestäni loistava keksintö, mutta JOS vain voi valita, niin silloin yleensä aito imetys vie siitä voiton. Ei kaikissa tilanteissa, mutta useimmiten.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kuule eiköhän kaikki äidit pidä lapsen hyvinvointia tärkeänä tuomatta sitä kuitenkaan noin esille kuten sinä teet.
Lapsia on imetetty ja ruokittu pulloista kautta aikojen ja kaikista on tullut ihan yhtä hyviä ihmisiä.

No eihän nuo ninaTT:n omia tutkimuksia ole, vaan WHO:n, jossa varmasti on asiantuntijoina muitakin kuin "nuoria ja kokemattomia äitejä" =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No ei muuten ole "kautta aikojen" pulloruokittu lapsia :snotty:

Ihan yhtä hyvin voi sitten sanoa, että mä en syötä lapselleni mitään tuoreita vihanneksia tai hedelmiä, onhan sitä ilmankin selvitty. Tai että en mä ulkoile lapsen kanssa kovinkaan usein, se on vaa mun valinta. Moni, mukaanlukien minä, pitää lapsen terveellistä ruokavaliota ja säännöllistä ulkoilua tärkeänä asiana ja ihan itsestäänselvyytenä. Jos joku väittää muuta, niin varmasti esitän syitä miksi molempia kannattaa harrastaa.

Samoin imetyksen pitäisi olla se normi, itsestäänselvä asia, että kaikki pyrkivät imettämään lastansa. Ei mikään elämäntapa tai valinta.

Samoin imetyksen pitäisi olla se normi, itsestäänselvä asia, että kaikki pyrkivät imettämään lastansa. Ei mikään elämäntapa tai valinta.

Minä olen tästä osittain eri mieltä. Toivoisin että tietoa imetyksen eduista olisi enemmän ihmisillä (esim. jo koulussa voisi puhua asiasta ihmisen lisääntymisestä oppiessa) ja he päätyisivät siksi imettämään, mutta toivoisin ilmapiiristä sellaista että jos joku ei jostain syystä tahdo imettää, niin saisi sanoa sen reilusti. Nyt monet salaavat (ehkä itseltäänkin?) tämän asian muuttaen sen muotoon "maito loppui", joka on sitten haitaksi sellaisille äideille, jotka tosissaan tahtoisivat imettää mutta heillä on ongelmia. Jos voisi ilman paska äiti-tuomiota sanoa ettei pitänyt imetyksestä, silloin ne jotka haluavat imettää, eivät eläisi "maito vaan kertakaikkisesti loppui kun vauva täytti 3kk"-tarinoiden keskellä, vaan saisivat kannustavaa apua omiin pulmiinsa.

Itse imetin molemmat sen puoli vuotta ja sen jälkeen alkoi vähenemään. Koskaan en edes harkinnut, että en olisi, kysyivät haluanko pillerin ettei maito nouse. Ekan kanssa meni hienosti, mutta tokan kanssa oli ongelmia. Sairaalassa hölmö täti, rintoihin sattui ekat 3kk, tuli haavoja ja vointi oli todella huono. Mietin aina, että voinhan huomenna aloittaa sen pulloruokinnan jos tarvitsee. Hammasta sitten purin ja itkua väänsin alkuun, kun oikein sattui imettäessä. No ekan kerran sitten annoin 8kk kohdalla korviketta, imetin vielä muutaman kuukauden osittain. En voi sanoa että imetys olisi mun juttu, mutta tein sen lapsen parhaaksi. Jos joku salaa imettämättömyyttään niin eikö itsekkin sitä häpeä? Uskoisin jos itse asian kanssa sinut, ei muiden mielipide vaikuttaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras tähti:

Ja jos imetys ei jollain onnistu, niin tutkimustulokset eivät voi olla totta, vai miten tuo nyt liittyy aiheeseen?! :o

Minä olen tästä osittain eri mieltä. Toivoisin että tietoa imetyksen eduista olisi enemmän ihmisillä (esim. jo koulussa voisi puhua asiasta ihmisen lisääntymisestä oppiessa) ja he päätyisivät siksi imettämään, mutta toivoisin ilmapiiristä sellaista että jos joku ei jostain syystä tahdo imettää, niin saisi sanoa sen reilusti. Nyt monet salaavat (ehkä itseltäänkin?) tämän asian muuttaen sen muotoon "maito loppui", joka on sitten haitaksi sellaisille äideille, jotka tosissaan tahtoisivat imettää mutta heillä on ongelmia. Jos voisi ilman paska äiti-tuomiota sanoa ettei pitänyt imetyksestä, silloin ne jotka haluavat imettää, eivät eläisi "maito vaan kertakaikkisesti loppui kun vauva täytti 3kk"-tarinoiden keskellä, vaan saisivat kannustavaa apua omiin pulmiinsa.

Sulla on hyvä pointti, mutta mun mielestä tää asia on vähän ku synnytyskin.

Sektiota ei pitäisi saada sen takia, että pyytää kauniisti. Korvikkeenkin tulisi olla reseptillä, että ne vauvat, jotka sitä tarvitsevat, sitä oikeasti saavat. Ja sitä ennen saisi imetysohjausta.

Yhteistyössä