Imetys takkuaa!! Vauva 2 viikkoa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stressaantunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

stressaantunut

Vieras
Auttakaa naista mäessä! Imetys on todella hankalaa! Vauva on nukahteleva 2-viikkoinen ja paino on vielä alle syntymäpainon. Maitoni ei siis olekaan mitä ilmeisemmin riittänyt tai siis imetykset eivät ole olleet tehokkaita. Nyt sain neuvolasta neuvon antaa aina imetyksen aluksi 20 ml lypsettyä/korviketta ja imettää tiheästi eli 2-3 tunnin välein. Näin oonkin nyt tämän päivän tehnyt. Stressaan tätä ihan hirveästi, siis aivan valtavasti. Miten ihmeessä saan vauvan imemään tehokkaammin ja miten korvikemäärät vaikuttavat täysimetystavoitteeseen? Pulloilla en siis haluaisi pelata, koska koen sen hankalammaksi kuin toimivan imetyksen. Tämä lapsi ei edes ole ekani ja sekin hankaloittaa imetystä, kun pitäisi esikoistakin huomioida. Esikoinenkin oli kyllä ensimmäiset viikot huono syömään, mutta ei näin huono. Auttakaa nyt! Kertokaa vaikka että miten lisämaidosta pääsee joskus eroon ja miten voisin tehostaa vielä imetystä ja pumppausta. Pumppaukseen ei juuri jää aikaa, kun imetän ensin melkein tunnin nukahtelevaa vauvaa ja pian jo pitäisi herättää uudelleen syömään. Kääk. Tämä on ihan älyttömän stressaavaa!!! Ja stressihän ei lisää maidontuotantoa... Apua!!!

ensinnäkin, rauhoitu. toiseksi, ota yhteyttä johonkin imetystuki henkilöön. kolmanneksi, muista, että vaikka imetys ei onnistuisi, et ole sen huonompi äiti, tai mitenkään epäonnistunut. enemmän hallaa teet vauvallesi, jos imetät väkisin, vaikka maitoa ei tulisi. kyllä niiden pullojenkin kanssa oppii pelaamaan, tottumiskysymys.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis 2-3 tunnin välein?? Aika harvoin mun mielestä. Meillä ainakin syödään tuossa ajassa jo kaksi kertaa.

Niin mutta meidän vauva nukkuu paljon! Ja pitää siis herättää. Toisaalta olen huolestunut siitä, että anna pulloa turhaan ja toisaalta siitä, että vauva on nälkäinen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis 2-3 tunnin välein?? Aika harvoin mun mielestä. Meillä ainakin syödään tuossa ajassa jo kaksi kertaa.

Niin mutta meidän vauva nukkuu paljon! Ja pitää siis herättää. Toisaalta olen huolestunut siitä, että anna pulloa turhaan ja toisaalta siitä, että vauva on nälkäinen.

Jospa se vauva on sen takia väsynyt, että ei saa nukkua rauhassa, kun aina herätellään parin tunnin välein syömään?

Mitä jos nyt aluksi yrittäisit kuitenkin pumppailla sitä maitoa. Jos vauva on niin väsynyt, että ei jaksa rinnasta imeä, pullosta saisi helpommin ja näkisit, miten paljon sitä maitoa menee.

Kokeile syöttää vauvaa yös hänen nukkuessaan, jos vauva tuntuu nukkuvan pitkiä pätkiä. Ohuemmassa unenvaiheessa ainakin oma vauva syö hyvin ja vaipuu sitten taas sikeämpään uneen. Mä oon itse asiassa hoitanut kaikki yösyötötkin niin, että vauva ei ole edes herännyt. Meillä vauva söi ekat pari kuukautta välillä monta kertaa tunnissakin ja olin aivan ihmeissäni, kun ruokailuvälit pitenivät kahteen-kolmeen tuntiin.

Imemään voi kannustaa hieromalla vähän vauvan sormia tai varpaita, jos pieni tuntuu torkahtelevan kovasti.

Entäs jos kokeilet nyt imetellä tosi tiheästi ja pyydät neuvolasta tiheitä punnituksia vauvan kasvun seuraamiseksi? Korvikkeen antaminen tietysti on aina pois rintojen stimulaatiolta, mutta toisaalta eipä vauvan terveyden kanssakaan kannata pelata.

Otat nyt vaan ihan rauhallisesti ja imetät tiheästi, kyllä luonto hoitaa loput.

Onko vauvan bilirupiiniarvot millaset? mulla kanssa ei jaksanut syödä ja nukahteli aina, sitten oli 12 tuntii sinivalon alla ja senjälkeen imeminen ja syöminen oli jotakin aivan uutta..

Vauva voi nukkua senkin takia paljon ja olla huono syömään kun ei saa tarpeeksi maitoa.
Lypsämällä käsin minä sain parempia tuloksia kuin pumppaamalla,se oli muutenkin niin hankalaa kun vanhemmat tenavat juoksenteli jaloissa.
Painon olisi kyllä jo pitänyt nousta syntymäpainon yli,vähintään samaan ku syntymäpaino.
Ystävälleni kävi niin ettei hän tajunnut vauvansa syövän liian vähän,kun vauva vain nukkui ja nukkui,ei huutanut edes.Yölläkin saattoi nukkua 7h putkeen.Paino ei juurikaan noussut.
Joutui sitten lopettamana imetyksen kun ei saanut maitoa herumaan kunnolla,näki paremmaksi syöttää vauvan pullolla kun toinen ei nukahtelunsa vuoksi kerennyt saamana tarpeeksi maitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja hali:
Onko vauvan bilirupiiniarvot millaset? mulla kanssa ei jaksanut syödä ja nukahteli aina, sitten oli 12 tuntii sinivalon alla ja senjälkeen imeminen ja syöminen oli jotakin aivan uutta..

Ei ole keltainen, arvot tosi hyvät.

Vauva voi nukkua senkin takia paljon ja olla huono syömään kun ei saa tarpeeksi maitoa.
Lypsämällä käsin minä sain parempia tuloksia kuin pumppaamalla,se oli muutenkin niin hankalaa kun vanhemmat tenavat juoksenteli jaloissa.
Painon olisi kyllä jo pitänyt nousta syntymäpainon yli,vähintään samaan ku syntymäpaino.
Ystävälleni kävi niin ettei hän tajunnut vauvansa syövän liian vähän,kun vauva vain nukkui ja nukkui,ei huutanut edes.Yölläkin saattoi nukkua 7h putkeen.Paino ei juurikaan noussut.
Joutui sitten lopettamana imetyksen kun ei saanut maitoa herumaan kunnolla,näki paremmaksi syöttää vauvan pullolla kun toinen ei nukahtelunsa vuoksi kerennyt saamana tarpeeksi maitoa.

Tällaista kohtaloa mäkin vähän pelkään eli oma maito hiipuu. Toisaalta vielä vauva on saanut pääasiassa mun omaa maitoani eli ehkä stressaan turhaan.

Meillä oli alku juuri tuollaista, että todella tiheän imetyksen lisäksi jouduin antamaan korviketta 20-40ml/vrk. Tämä määräys tuli ihan sairaalasta, kun paino ei ollut vielä syntymäpainossa vajaan parin viikon iässä ja jouduimme takaisin osastolle kellastumisen vuoksi (sairaalassa korviketta oli pakko antaa joka syötöllä jopa 20-40 ml, jotta paino saatiin kunnolla nousuun). Ensimmäiset 6 viikkoa olivat hankalia imetyksen kanssa, mutta sitten alkoi helpottaa. Käytännössä kaikki aika meni rinnalla ollessa (ja yksi rintatulehduskin tuli kärsittyä). Meidän imetyksen pelastus loppujen lopuksi oli se, että vauva suostui ottamaan pullosta lisämaitoa ja ei lähtenyt hylkimään millään tavoin rintaa (yritin epätoivoisesti lisätä maidontuloa vaikka millä keinoin). Itse asiassa vajaat viisi kuukautta annoin joka päivä/joka toinen päivä yhdellä iltasyötöllä korviketta (20ml-1dl, määrä nousi vähitellen). Sitten kun aloitin kiinteät,niin rintamaito on riittänyt ilman lisämaitoa. Loppujen lopuksi olen ihan tyytyväinen nyt puolivuotiaan vauvani imetyshistoriaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Kokeile syöttää vauvaa yös hänen nukkuessaan, jos vauva tuntuu nukkuvan pitkiä pätkiä. Ohuemmassa unenvaiheessa ainakin oma vauva syö hyvin ja vaipuu sitten taas sikeämpään uneen. Mä oon itse asiassa hoitanut kaikki yösyötötkin niin, että vauva ei ole edes herännyt. Meillä vauva söi ekat pari kuukautta välillä monta kertaa tunnissakin ja olin aivan ihmeissäni, kun ruokailuvälit pitenivät kahteen-kolmeen tuntiin.

Imemään voi kannustaa hieromalla vähän vauvan sormia tai varpaita, jos pieni tuntuu torkahtelevan kovasti.

Entäs jos kokeilet nyt imetellä tosi tiheästi ja pyydät neuvolasta tiheitä punnituksia vauvan kasvun seuraamiseksi? Korvikkeen antaminen tietysti on aina pois rintojen stimulaatiolta, mutta toisaalta eipä vauvan terveyden kanssakaan kannata pelata.

Otat nyt vaan ihan rauhallisesti ja imetät tiheästi, kyllä luonto hoitaa loput.

Kiitos. Haluasin luottaa siihen, että vauva tilaa maitoa rinnoistani (ja pumpulla autan häntä), mutta ei ole siis saanut tarpeaksi maitoa ennen neuvolakäynnin järkytystä. Luulin, että kaikki on ok, oikeasti. Pakko siis kai antaa lisämaitoakin, eikä vielä valitettavasti se kaikki voi olla omaani, mutta siihen pyritään!

Tällaista kohtaloa mäkin vähän pelkään eli oma maito hiipuu. Toisaalta vielä vauva on saanut pääasiassa mun omaa maitoani eli ehkä stressaan turhaan.

Jos koittaisit ihan hyvällä omalla tunnolla sitä, että annat yhdellä - kahdella syötöllä korviketta. Meillekin annettiin ohjeeksi antaa joka syötöllä pieni määrä korviketta, mutta en olisi jaksanut sitä rumbaa -meille sopi tuo yhden syötön korvaaminen. Itse koin, että maidontuotanto helpottui, kun rinnat saivat välillä "levätä ja täyttyä". Jaksamista imetyshaasteiden kanssa!

Ystävälläni siis se maidon tulo hiipui ehkä pikemminkin siihen että hän luotti vauvan lisäävän maidon tuloa,mutta kun toinen ei jaksanut imeä niin eihän se siitä lisäänny.
Hän ei neuvoja kysellyt,vaan kertoi asiasta vasta jälkeen päin.
Syö hyvin,levähdä,pumppaa pumppaa ja pumppaa.Vaikka syöttäisit pullosta niin heruta rinnoista maitoa aina niillä kerroilla.

keinomaidoista tulee mahakipuja ja sit et saa edes nukkua tarpeeksi, Ei kannata - anna rintaa vaan aina, kun kelpaa:-)

Muista röyhtäyttää jokaisen imetyksen jälkeen kunnolla, sillä se ilmapallo, mikä suolistoon jää, ei pidä nälkää ja siksi lapsella voi olla jatkuva univelka, eikä siksi jaksakaan imeä. Anna tutti suuhun aina välillä, niin imulihakset vahvistuu:-)

2-3 tunnin välein on ihan hyvä väli vastasyntyneellekin, vauva myös nukkuu paljon. Tietenkin jos vaatii rintaa useasti, voi sitä tietenkin antaa. Mutta meillä vauva söi 3-4 tunnin välein ja lopun ajan nukkui. Paino nousi hienosti. Jos vauva syö ihan koko ajan, voi tulla ilmaa paljon mahaan, vauva itkee, äiti luulee että tunnin välein on nälkä, oravanpyörä siis.

Muista juoda myös paljon! Mulla tuntuu heruminen olevan heti tiukemmassa, jos on ollut "kuivempi" päivä. Eli vettä tai laimeampaa mehua vaan lasikaupalla. Mulla on öisinkin sängyn vieressä puolen litran tuoppi vettä, josta juon aina imetyksen jälkeen. Imetysteetä voi kokeilla myös ja ykkösoluttakin.

Ainiin, oletko kokeillut, josko vauva imisi tehokkaammin/mieluummin jossain toisessa imetysasennossa? Kokeile myös tosiaan tuota unisyöttöä, eli et varsinaisesti herätä vauvaa syömään, vaan syötät kesken unien.

Täältä löytyy muuten imetyksen tueksi hyviä videoklippejä mm. oikeasta imuotteesta jne. http://www.drjacknewman.com/

Kovasti vielä tsemppiä!

Yhteistyössä