Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Ai että mulla oikein sydäntä riipaisi kohta "Kun Badinter kuulee Suomen kotihoitotilastoista, hän huokaisee.
"Minä olisin tästä huolissani. Mitä jos äiti kuuden kuukauden jälkeen haluaa takaisin töihin ja on saanut tarpeekseen vauvan kanssa olosta vuorokauden ympäri? Onko hänen pakko olla vielä kotona?"
Olihan kirjoitus, ei voi muuta sanoa. :xmas:
Mitä mieltä olet tuosta lainaamastasi kohdasta?
No tuota en ainakaan huolissani. Huolissani olisin siitä jos äiti todellakin on saanut tarpeekseen vauvasta jo 6kk jälkeen. :/
Tän kirjoituksen jälkeen sä luultavasti tulet tekemään lastesuojeluilmoituksen, mutta kerron kuitenkin tarinani.
Itse oli "kypsemmässä" iässä kun tein lapseni (31v ja 32v). Työ oli tuohon asti ollut vahvassa osassa elämässäni, en uraohjus ole en, mutta työ oli tärkeä. Jouduin vaikeisiinkin ongelmanratkaisutilanteisiin päivittäin ja monesti mentiin aivokapasiteettini äärirajoilla. Onneksi aina löytyi niitä viisaampia jotka pystyivät silloin auttamaan ja minäkin opin jotain. Tykkäsin aivojeni rassaamisesta ja siitä että meni ns. suorituskykyni rajoilla ja uuden oppiminen oli todella hienoa.
Sitten alkoin perhe-elämä, löysin sen täydellisen puolison ja lapset olivat parisuhteen luonnollinen ja haluttu jatkumo. Hyvin pian kuitenkin huomasin että vauva-arki ei ollut minua varten. Oli ihanaa katsoa lapsien kasvua ja hoitaa heitä. Ne hetket oli parhaita. Mutta se kaikki oheisrumba siinä ympärillä. Pyykkäys, siivous, ruuanlaitto jne. Ne puuduttivat minut täysin. Se oli jotenkin aivan liian yksitotista, liukuhihnamaista. Kyllähän sitä jaksoi, ei siinä mitään mutta se oli minulle niin tylsää että aloin vajota kuopuksen ollessa 4kk masennukseen. Äitipiireissä en viihtynyt kuin lasten vuoksi satunnaisesti. En jaksanut jauhaa kokoajan imetyksestä tai yövalvomisista tms. Ne oli mulle vaan osa sitä äitiyttä. Mutta sisällä asui edelleen se nainen joka halusi testata oman osaamisensa rajoja ja kävin ns. toisella väärällä vaihteella. Enkä tässä sano etteikö äitiys olisi kunnon työtä, sitä se on ihan täydessä mitassa ja haasteellistakin. Mutta en kyennyt äitiydessä käyttämään niitä kykyjäni joissa koin olevani hyvä.
"Hyvän äitiyden" myytin vuoksi sinnittelin kuitenkin kotona siihen saakka kun kuopus oli 1v8kk, esikko 3v. Masennus meni niin pitkälle tuossa vaiheessa että söin jo lääkkeitäkin. Psykiatrini suositteli minulle töihin paluuta jo paljon, paljon aiemmin. Mutta kokemani yleisen painostuksen vuoksi en noin tehnyt.
Nyt olen ollut töissä 2,5 vuotta ja teen edelleen lyhennettyä työviikkoa (4pvä 6h/pvä). Masennus on paha muisto vaan edelleen. Nyt olen onnellinen. Saa kutitella aivojani päivittäin ja silti on aikaa olla lasten kanssa paljon. Nyt jälkikäteen kun ajattelen olisin sanonut piut paut yleisille "normeille" ja lähtenyt jo tosi paljon aiemmin töihin. Me kaikki äidit emme ole samanlaisia eikä pidäkään. JA se ei tee huononpaa äitiä jos arki ei ole se oma juttu. Kotityöt ei ole mihinkään kadonnut ei, mutta kun päivässä on muutakin kuin ne lasetnhoidon rinnalla niin en tylsisty.
Terapeuttini vertasi asiaa näin: Esimerkiksi matemaattisesti lahjakas lapsi turhautuu ja alisuoriutuu koulussa jos hän ei saa omaa "tasoaan" vastaavaa tekemistä. Se on ihan tutkimuksilla osoitettu juttu. Miksi siis aikuinen poikkeaisi tuosta? Sama pätee vaikka kädentaidoiltaa lahjakaaseen lapseen. Jos hänen ei anneta tehdä sitä mitä hän haluaisi hän turhautuu ja taidot tukahtuvat.
Enkä tarkoita tällä kirjoituksella sitä että olisin joku superälykkö. EN todellakaan. Mä vaan tykkään rasittaa oikein urakalla tuota pääkoppa, ongelmanratkaisut on mun juttu.