Irtisanominen raskauden takia, miten kävi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskaana

Vieras
Onko palstalla kohtalotovereita, jotka on irtisanottu raskauden vuoksi? Minulla tilanne on tuo ja juttu menossa käräjäoikeuteen. Kiinnostaisi kuulla, miten muilla on käynyt: onko työnantaja päässyt pälkähästä vai mikä oli lopputulos? Yksityissektori ja pieni yritys kyseessä.

Eihän entinen työnantaja suostu myöntämään, että irtisanomisen peruste olisi raskaus. Vaikka siis niin minulle kertoi henkilökohtaisesti. Nyt keksii muita syitä oikeutta vartan.

Mitä sinulla lukee työsuhteen päättymmissyyksi? Eihän ne koskaan tuota myönnä, kun tietävät sen olevan laitonta. Mutta eiköhän ne oikeudessa näe keksittyjen syiden läpi.

Väittävät, etten ole suoriutunut minulle annetuista työtehtävistä. Työssäollessa oli eri ääni kellossa, ei mitään negatiivista sanottavaa tekemisistäni, päinvastoin.

Tuo on varmasti se yleisin syy, jota työnantajat käyttävät selityksenä laittomille irtisanomisille.

Olet toiminut oikein ja rohkeasti, kun lähdit viemään asiaa käräjille. Ja uskon, että sinulla on hyvät tsäänssit voittaa. Pidät vain tiukasti puolesi!

Kai sinulla on myös hyvä asianajaja?

Onko oikeudenkäyntiisi pitkä aika? Sillä vain, että koita työntää se ajatus taka-alalle ja keskittyä nauttimaan raskaudestasi. Ettei mene raskausaika murehtiessa:)

Asianajaja on liiton nimeämä, vajaa 10 vuotta sitten valmistunut asianajaja ja varatuomari. Toivottavasti osaa asiansa. Oikeudenkäyntipäivämääriä ei ole vielä annettu, mutta oletettavasti odotisaika on jokunen kuukausi. Menee siis lapsen syntymän jälkeiseen aikaan. Yritän nauttia loppuraskaudesta, mutta kyllähän tuo asia painaa mieltä.

Edelleen kyselisin, onko joku muu joutunut vastaavanlaiseen tilanteeseen?

Onko tuolla nyt sitten väliä, kun liitto kerran lähtee oikeuteen niin voitto on melko varmaa ja eipä ole sinun rahasi liossa, hyvillä mielillä vain odottelemaan.

Hoidan itse työkseni mm. työsuhteen päättämiseen liittyviä riitoja ja voin sanoa, että raskauteen perustuva syrjintä (eli mm. työsuhteen päättäminen raskauden perusteella), on yleensä aihe, jonka työntekijä voittaa todennäköisimmin kaikista työsuhderiidoista (ainakin oman kokemukseni perusteella). Valitettavasti koskaan ei voi kuitenkaan olla 100% varma voitosta, vaikka juttu vaikuttaisikin läpihuutojutulta.. Mutta uskoisin, että liittosi ei lähtisi ajamaan asiaa oikeuteen, jos ei uskoisi voittoosi. On hieno juttu, että viet asian oikeuteen, se vaatii rohkeutta! Hyvää odotusta, koita unohtaa koko asia ja nauttia raskaudestasi :)!

Itse yli vuoden samalla osastolla töissä olleena määräaikaisia työsopimuksiani ei jatkettukaan enää.
-Eikä jatkettu työkaverinikaan joka oli ihan samalla lasketulla ajalla, ja hän vieläpä sijaisti äitiyslomaa.
..eikä sillä..työnantajamme oli vain yksi suurimmista.
Keikallekin on kyllä soiteltu.

Eipä ole ihan noin huoleton juttu, kuin mitä #9 kuvaili. Minun omavastuu liiton oikeusturvan kautta on 15% omista ja vastapuolen kuluista. Eli omat rahat on myös kyseessä.

Yhteistyössä