Isäkuukaudesta,miten on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tietämätön

Vieras
Mulla loppuu parin kuukauden päästä äitiysloma ja mies haluaisi pitää isäkuukauden.Minun on tarkoitus jäädä kotiin pyörittämään verkkokauppaa.Minä kai en saa kelalta mitään rahaa?Ja mitä rahaa mies saa kelalta?

Kelan sivuilta en saanut mitään tolkkua tähän asiaan.. :/

Loppuuko sinulla äitiys- vai vanhempainloma?

Isäkuukausi tarkoittaa sitä, että isä ottaa vanhempainvapaasta kaksi viikkoa (12 arkipäivää) itselleen ja saa bonuksena 1-12 lisäarkipäivää isyysvapaata.

Vanhempainvapaan osan siirtämisestä isälle on ilmoitettava kahta kuukautta ennen aiottua ajankohtaa. Eli jos sinulla parin kuukauden päästä jo loppuu vanhempainloma, asialla on kiire.

Isä saa ajalta vanhempainrahaa/isyysrahaa, jonka suuruus riippuu tuloista. Sinä et saa mitään.

Isäkuukauden voi myös siirtää myöhemmäksi, enintään puolen vuoden päähän, mutta lapsen täytyy olla väliaikana kotihoidossa.

ei ole välttämättä liian myöhäistä... meille myönnettiin se isäkuukausi ihan loppumetreillä. oli kummiskin ne pari viikkoa jäljellä mitä menee isälle... Mutta meillä muuttu miehen työajat ja tarvittiin vähän aikaan sumpliakseen lasten hoitoa...
Sinä et saa rahaa, mies saa jonkun prosenttiosuuden palkastaan, en muista kuinka paljon...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ahaa.Eli on jo liian myöhäistä. :( Äitysloma loppuu siis ja kotihoidontuelle jään.

Vielä kerran: äitiysloma vai vanhempainloma? :hug:

Aina kannattaa silti yrittää hakea, vaikka määräaika olisi varsinaisesti jo umpeutunutkin. Vanhempainvapaasta jäljellä olevat kaksi viikkoa voi muuten siirtää isälle netissäkin (Kela -> Asioi verkossa), samoin isä voi tehdä tuon rahahakemuksensa netissä.

Uusimmat

Yhteistyössä