ISOISTA ASUNTOLAINOISTA, TE JOILLA ON

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uneton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lainaa n. 150 000 euroa, lyhennetty ollaan 1500 e/kk. Mies töissä ja minä kotona, nyt jo pelkän kotihoidontuen voimilla :kieh: Ei säästettyä kyllä oikein saa (no okei, säästöpossuja kyllä löytyy ;) ) mutta kaikki tarpeellinen saadaan ja vähän ylikin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
PIKKU-AKKA, mikä on omatakaus?

Siis maksetaan tietty summa (riippuen lainan suurudesta), eli n. 1000-2000 egeä ja joku frima (eri pankeilla ilmeisesti eri firmat) takaa sen sun oman osuuden lainasta. Tuo maksu ei lyhennä mitään, joten se on vaan hinta siitä takauksesta. Sitten, jos käykin, niin, että ei pysty lainaa maksamaan, joutuu sille firmalle pulittamaan sen osan, minkä se on taannut ja maksanut pankille.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikku-Akka:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
PIKKU-AKKA, mikä on omatakaus?

Siis maksetaan tietty summa (riippuen lainan suurudesta), eli n. 1000-2000 egeä ja joku frima (eri pankeilla ilmeisesti eri firmat) takaa sen sun oman osuuden lainasta. Tuo maksu ei lyhennä mitään, joten se on vaan hinta siitä takauksesta. Sitten, jos käykin, niin, että ei pysty lainaa maksamaan, joutuu sille firmalle pulittamaan sen osan, minkä se on taannut ja maksanut pankille.

Ai, pitääkin kysyä omasta pankista, onko niillä tuota? Silloinko ei tarvitse takaajia? Ja tuohon päälle voi vissiin ottaa vielä sen takaisinmaksu turvan?

Alkuperäinen kirjoittaja hondatyttö:
te joilla on ihan älyttömän korkeetki nuo kk erät..ootteko ajatellu sen pitemmälle että mitä jos työt loppuu,tai tapahtuu jotain muuta että tulot putoo :/

No tottakai, emmää olisi muuten lainaa voinut ottaa. Kuoleman sattuessa vakuutus maksaa lainan pois. Työttömyyden varalta pieni vakuutus, jonka puran kun saan lainan pienennettyä 30k-40k euroon. Ja joo, nämä lisäävät tietty kuluja nyt...

Alkuperäinen kirjoittaja Uneton:
Miten pärjäätte?
Oletteko molemat töissä?
Onko miehellä minkälainen palkka?

Mietin, että jos asuntolainaa olisi 180 000- 200 000 niin pärjäisikö hetken niin että mies käy töissä ja minä 3-6kk lasten kanssa kotona...

Kertokaa kokemuksia :wave:

No me emme pärjää kotihoidontuen varassa. Vaihtoehtona mulla siis äitiysloman jälkeen työ tai ansiosidonnaisella olo. Miehen palkka vuodessa 50 000 noin. 3 lasta, velkaa 160 000.

Meillä lainaa reilut 160 000 euroa. Pankille maksamme kuukausittain 850euroa + talon ylläpitokustannuksiin menee reilut 200 e/kk. Mies tienaa nettona 1600-2200 euroa, itse saan äitiysrahaa vajaat 1200e plus lapsilisät kahdesta lapsesta. Eli kuukausinetto noin 3000-3500 euroa.
Hyvin olemme pärjänneet, tosin olemme tarkkoja rahan käytöstä. Parin kuukauden päästä tipun kht, mutta onneksi on työpaikasta vielä lomia sisällä (saan lomapalkat). Mies jää kesästä alkaen kht vuoden loppuun asti, minä menen töihin. Eli puoli vuotta tule olemaan tosi tiukka, mutta olemme säästänet rahaa, että eiköhön me laskut saada maksettu ja ruuat ostettu :)
Minusta on myös hyvä nyrkkisääntö se, että asummiskustannuksiin ei saisi mennä enemmän kun se 30-40% nettotuloista.

että reilun 2000 euron nettotuloilla hirveitä lainoja. Niin kuin vaikka tuo 2000 euroa + opintotuki. Hulluja olette! Miksi ei alkuun pienempi?
Ja minä luulin, että me ollaan hulluja kun 2200 euron nettotuloilla lainaa 90000 euroa mutta eihän sitten me edes olla hulluja. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Alkuperäinen kirjoittaja Simputti:
Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Asuntolainaa 219.000 ja sen päälle autolainaa 30.000.
Mä olen lasten kanssa kotona ja mies vaan tienaa. Hyvin pärjätään!
Ja niin, meillä ei ole takaajia eikä kyllä sen kummemmin omasiuuttakaan.

Olitkos senä joka juuri osti itselleen sen 1690 vihkisormuksen...?!
Ei vissiin ole rahasta pulaa, epäilen

Sama tyyppi.
Hyvin on tiimarivihkosi ajan tasalla :xmas:

Joo :ashamed: ;) Mä ostin just uuden, marimekon unikkokuosilla tietenkin :kieh:

Meillä asuntolainaa n.130 000? (josta lyhennys n.700?/kk) ja autolainaa lyhennetään n.200?/kk. Miehellä jää kuussa käteen palkasta n.1600? ja mulle äippärahaa 300? + lapsilisä 100?. Kun vaan oiskin tuo lainanlyhennys, mutta kun on asumiskustannukset siihen päälle, ruokamenot yms...

Ois meidän kyllä pitäny pikkusen tarkemmin vielä laskeskella mihin on varaa. Omakotitalon menot yllätti. Ja aika tiukilla ollaan. Minulla olis tarkotus vielä palata keskeneräisten opintojen pariin... eli sitten se vasta tiukille talous meneekin :(

Välillä on käynyt mielessä, että muutetaan halvempaan takaisin (ennen oli kerrostalo-osake), mutta jotenkin vaan tuntuu, ettei "kehtaa". Ei kehtaa myöntää/näyttää kaikille, ettei oo vara asua tässä ja ettei älytty sitä ite aiemmin... :(

Alkuperäinen kirjoittaja Haahuilija:
Meillä asuntolainaa n.130 000? (josta lyhennys n.700?/kk) ja autolainaa lyhennetään n.200?/kk. Miehellä jää kuussa käteen palkasta n.1600? ja mulle äippärahaa 300? + lapsilisä 100?. Kun vaan oiskin tuo lainanlyhennys, mutta kun on asumiskustannukset siihen päälle, ruokamenot yms...

Ois meidän kyllä pitäny pikkusen tarkemmin vielä laskeskella mihin on varaa. Omakotitalon menot yllätti. Ja aika tiukilla ollaan. Minulla olis tarkotus vielä palata keskeneräisten opintojen pariin... eli sitten se vasta tiukille talous meneekin :(

Välillä on käynyt mielessä, että muutetaan halvempaan takaisin (ennen oli kerrostalo-osake), mutta jotenkin vaan tuntuu, ettei "kehtaa". Ei kehtaa myöntää/näyttää kaikille, ettei oo vara asua tässä ja ettei älytty sitä ite aiemmin... :(

Tsemppiä :hug:

Tsemppiä :hug:

Kiitos....

:hug: Älkää miettikö ettetekö kehtais muuttaa halvempaan. Se on ikävä juttu, jos menee velat ulosottoon ja siinä samalla menee luottotiedot :|

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
hullujapa hulluja.. kukas järkevä maksaa vuokraa jotain tonnin kuussa??

Mutta miksi ihmeessä heti joku 200000 euroa lainaa? Ja sitä paitsi omassa on muitakin kustannuksia. Ei taida 1000 euroa / kk riittää kaikkiin asumismenoihin tuollaisella lainalla. Ellei ole sitten joku 80 vuoden asuntolaina..

Alkuperäinen kirjoittaja Pikku-Akka:

:hug: Älkää miettikö ettetekö kehtais muuttaa halvempaan. Se on ikävä juttu, jos menee velat ulosottoon ja siinä samalla menee luottotiedot :|

On tässä vielä sekin juttu, ettei oo asuttu kuin vasta n.vuosi tässä. Ja ajateltiin, että pitäis ainakin se kaksi vuotta kitkutella, ettei tarvis maksaa veroja mahdollisesta myyntivoitosta... Ja toisekseen ei haluttais enää ainakaan kerrostaloon, kun on tottunut omakotitalon rauhaan...

Mutta on tässä jo unettomiakin öitä vietetty laskeskellen mihin rahat riittää... :(

Onko muuten kenelläkään kokemusta, että tuleeko rivitalossa asuminen miten paljon halvemmaksi kuin omakotitalossa asuminen? Täälläpäin niiden ostohinnat on samoissa, mutta mietitään vaan, että onko omakotitalossa kuitenkin enempi kuluja..?

Alkuperäinen kirjoittaja HattiWatti:
Onko muuten kenelläkään kokemusta, että tuleeko rivitalossa asuminen miten paljon halvemmaksi kuin omakotitalossa asuminen? Täälläpäin niiden ostohinnat on samoissa, mutta mietitään vaan, että onko omakotitalossa kuitenkin enempi kuluja..?

me asutaan nyt rivitalokolmiossa ja ollaan laskettu et jos rakennetaan tai ostetaan kohtuu uusi omakotitalo niin sen ylläpitokustannukset kk-tasolla voi tulla jopa halvemmaksi.

Niin, no en tiiä onko se sitten kauhean järkevää aina vaan elää vuokralla ja maksaa sitä saman verran kuin lyhentäisi omaa :whistle:

Riippuu vähän kyllä mistä roikkuu. Meillä oli vuokra aikoinaan siinä 500 euroa, nyt maksetaan omaa 1500 euroa/kk lainaa, päälle sähköt, vesi, jätemaksut..... :whistle: :whistle:

Yhteistyössä