Olen tässä tarkkaillut lasten kokojen muuttumista. En nyt todellakaan hauku, enkä arvostele ja tiedän että lapset ja ihmiset yleensä ovat erilaisia ja iän myötä muuttuvat jne.
Tässä vain pari omakohtaista huomiota:
Itselläni on 3 lasta. Normikokoiset, hoikat ja pitkät. Itse me vanhemmat olemme lyhyitä ja pyöreähköjä. Toki elämäntapamuutokset ovat koko ajan käynnissä.
Lapsemme syövät kotiruokaa(pääasiassa), paljon kasvisrasvoja, vihanneksia hedelmiä ja kuituja. Ja ovat siis Ns. hoikkia lapsia.
Sitten nämä samanikäiset kaverilapset (osa, ei siis kaikki). 8 lapsesta 5 on todella isokokoisia. Siis todella, en jaksanut edes nostaa yhtä 3-vuotiasta lasta syliin, painoi 21kg. Tämän lapsen sisarus ei ole koskaan tuon ikäisenä ollut tuon kokoinen. Ko lapsi syö paljon muroja, eineksiä, makeisia, mehuja. Ei juurikaan puuroja, kuituja, hyviä rasvoja yms.terveellistä koska äidin mukaan se ei tykkää niistä.
Nämä kaikki isokokoiset lapset syövät todella epäterveellisesti, ja silti vanhemmat väittävät lastensa olevan vain isokokoisia ja kasvu tasaa kokoeron normaalikokoisiin lapsiin.
Missä harhoissa nämä vanhemmat elävät? jos lapsi syö tuollaista ruokaa, ja on todella painava, eikö mikään kello jo soi???
Kyllä munkin lapset saa karkkia joskus, ja herkkuja, mutta vastapainoksi muu ruoka on terveellistä ja liikuntaa paljon.
Missä vika, vanhemmat????
Tämä paatos koskee nyt siis vain niitä, jotka minä tunnen. En yleistä tätä terveesti isokokoisiin lapsiin. (onko sellaisia?)