Itse epäilen imusolmukesyöpää mutta lääkäri ei anna lähetettä Neulanäytteeseen. Unohdanko koko jutun vain.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neitinati
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

neitinati

Jäsen
12.04.2011
250
0
16
oon ollu pitkään sairaana, nielussa on ollu yli puoli vuotta punasia finnin näkösiä paukamia, nielu kipee. Välillä ollu lämpöilyä 37,5. Etenki iltasin.
Lisäks imusolmukkeet turvonnu kaulalla ja alavatsassa/nivusissa. Kainaloissa ok.
No itteä tietty pelottaa että syöpä kun antibiootit on syöty ja sienikokeet otettu ja tulehdusarvot ok. Kokeiden mukaan tulehdusta/infektiota ei ole. Itse siis pelkään että nyt on syöpä. Ikää mulla on 20 vuotta, ei oo kiva elää tälläsen pelon kanssa.
Multa otettiin keuhkokuva joka oli normaali. Lääkäri sitten sanoi että laitetaan sut kurkkupolille koska hän ei tiedä mikä ihme juttu tuola kurkussa on, ja hän ei myöskään tiedä miksi mun imusolmukkeet on turvonneet, paitsi että liian aktiivinen sukupuolielämä voi kuulemma aiheuttaa tollasta.. phah...
Sanoin että no selvä, onko nyt sitten liikuntakielto ohi ja voinko alottaa normaalin elämän kun kaikki on kerta kunnossa, kurkku vaan on tosi kipee ja lämpö heittelee. Vastasi että joo alota varovasti.

argh.. mä en tiedä mitä tekisin. Varaa ei ole yksityiselle. Mun mielestä tarvittavia kokeita ei tehty että syöpä ois poissuljettu mutta lääkäri itse ei usko syöpään. "Ei 20 vuotiaalle terveelle naiselle syöpää tule" Sitten kuitenkaan hänellä ei ole kuin jotain seksidiagnooseja siihen miks imusolmukkeet on truvonnu. Ois pitäny sanoa että nouseeko mun lämpöki liian rajusta paneskelusta?

Menet yksityiselle ja sillä sipuli! Kela korvaa siitä osan, joten ei se ihan kamalan kallista ole.
Mielenrauhan vuoksi kannattaa maksaa enemmän, vaikka lainalla jos ei muuten.
Jos taas et aio mennä, toimit sitten tk-lääkärin mukaan.

[QUOTE="hmm";23991547]Menet yksityiselle ja sillä sipuli! Kela korvaa siitä osan, joten ei se ihan kamalan kallista ole.
Mielenrauhan vuoksi kannattaa maksaa enemmän, vaikka lainalla jos ei muuten.
Jos taas et aio mennä, toimit sitten tk-lääkärin mukaan.[/QUOTE]

Niin... Voiko yksityiselle mennä ja sanoa että "haluan ohutneula näytteen" vai päättävätkö ne mitä kokeita otetaan?

Yksityisellä voi teetättää mitä vaan mutta maksaa aika paljon!

Toki oman terveyden kanssa ei kannata leikkiä( niin kuin normilääkärit joskus tekee, eikä ota potilaita tosissaan, ennen kuin on liian myöhästä) :(

Toivottavasti ei ole mitään vakavaa kuitenkaan, mutta voimia kauheasti!!!! :hug:

Onko ultrattu? Kyllä sä saat yksityisen kautta ohutneulanäytteeseen lähetteen JOS imusolmukkeet ovat sen kokoisia, että näytteen otto onnistuu. Mä onneks pääsin tk:n kautta näytteenottoon ja ultraan ja usein olen lääkärissä ravannut syöpäpelkojeni kanssa ja kiitos lääkäreille, että ovat mut tutkineet. Mitään ei onneks ole löytynyt. Sullakin varmasti stressaaminen ja syövän pelko itsessään voi aiheuttaa jotain oireita. Ja minkä kokoisia sun imusolmukkeet on, jos ne on alle sentin mittaisia ja sormen alla liikkuvia, ne tuskin ovat vaarallisia. Mulla on suurentuneita imusolmukkeita pitkin kroppaa, ne on joskus flunssan tms. yhteydessä jääneet isoiks ja eivät koskaan häviä. Ne on kuitenkin vaarattomia.

Ei se ohutneulanäyte tietenkään maksa kelan korvausten jälkeen kun tässä haarukassa 99e-52e

Ei se paha hinta ole!
Itse mietin leikkausta ja se maksaa alkaen 1500e(vielä mietin siksi)

[QUOTE="vieras";23991718]Onko ultrattu? Kyllä sä saat yksityisen kautta ohutneulanäytteeseen lähetteen JOS imusolmukkeet ovat sen kokoisia, että näytteen otto onnistuu. Mä onneks pääsin tk:n kautta näytteenottoon ja ultraan ja usein olen lääkärissä ravannut syöpäpelkojeni kanssa ja kiitos lääkäreille, että ovat mut tutkineet. Mitään ei onneks ole löytynyt. Sullakin varmasti stressaaminen ja syövän pelko itsessään voi aiheuttaa jotain oireita. Ja minkä kokoisia sun imusolmukkeet on, jos ne on alle sentin mittaisia ja sormen alla liikkuvia, ne tuskin ovat vaarallisia. Mulla on suurentuneita imusolmukkeita pitkin kroppaa, ne on joskus flunssan tms. yhteydessä jääneet isoiks ja eivät koskaan häviä. Ne on kuitenkin vaarattomia.[/QUOTE]

Sain ultaan lähetteen 3 kk päähän... :/ näkyykö ultrassa se suurentuminen? Ne on tollasia sormen pään kokoisia, ehkä hieman isompia. Kovia.
sattuuko se näytteen otto? pitääkö solmukkeiden olla tietyn kokoset että näyte voidaan ottaa? Näyttääkö se ultra sitten sen, onko mahd ottaa?

Sain ultaan lähetteen 3 kk päähän... :/ näkyykö ultrassa se suurentuminen? Ne on tollasia sormen pään kokoisia, ehkä hieman isompia. Kovia.
sattuuko se näytteen otto? pitääkö solmukkeiden olla tietyn kokoset että näyte voidaan ottaa? Näyttääkö se ultra sitten sen, onko mahd ottaa?

Ultrassakin näkee imusolmukkeen rakenteesta voisko se mahdollisesti olla pahanlaatuinen. Ja ultralla voi mitata imusolmukkeiden koot, niiden pitää olla vähintään sen sentin, että edes onnistuu se näytteenotto. Mulla otettiin näyte n. 2cm patista ja sekin meinasi olla hankalaa pienen koon vuoksi, kolme kertaa jouduttiin pistämään. Näytteenotto nipistää jonkin verran, ei ole mikään hirveän ohut se neula...

[QUOTE="vieras";23991850]Ultrassakin näkee imusolmukkeen rakenteesta voisko se mahdollisesti olla pahanlaatuinen. Ja ultralla voi mitata imusolmukkeiden koot, niiden pitää olla vähintään sen sentin, että edes onnistuu se näytteenotto. Mulla otettiin näyte n. 2cm patista ja sekin meinasi olla hankalaa pienen koon vuoksi, kolme kertaa jouduttiin pistämään. Näytteenotto nipistää jonkin verran, ei ole mikään hirveän ohut se neula...[/QUOTE]

jouduin vaatimalla vaatia ultran.. en ymmärrä miksi en voinut saada lähetettä siihen? IHME touhua. Jos kerta ultra kertoo noin paljon!

HIV testeihin ap ja nopeesi... kasvaneet imusolmmukkeet on HIV:n yks oire. Itsellä ultrattiin kaulalta imusolmukkeita, lääkäri varmisti että olenhan käynyt hiv testissä. Olin juu ja ei ollut sitä mulla, mutta kannattaa myös se tutkituttaa, kaiken varalta.

[QUOTE="sanna";23991940]HIV testeihin ap ja nopeesi... kasvaneet imusolmmukkeet on HIV:n yks oire. Itsellä ultrattiin kaulalta imusolmukkeita, lääkäri varmisti että olenhan käynyt hiv testissä. Olin juu ja ei ollut sitä mulla, mutta kannattaa myös se tutkituttaa, kaiken varalta.[/QUOTE]

oon ollut aina vakituisessa suhteessa, pettämistä ei ole.. Hiv taitaa tarttua vaan limakalvoteitse.

jouduin vaatimalla vaatia ultran.. en ymmärrä miksi en voinut saada lähetettä siihen? IHME touhua. Jos kerta ultra kertoo noin paljon!

Mun käsittääkseni ultra olis helpoin ja nopein tapa selvitellä noita imusolmukkeita. Mulle lääkäri selitti, että terveessä imusolmukkeessa on nestettä, ja jos on jotain pahanlaatuisuuteen viittaavaa niin siinä se neste on hävinnyt. En tarkkaan muista, mut jotenkin noin se meni, ultra kuitenkin voi kertoa paljon asioita. Mut se, että patti on kova, ei kerro siitä, että se olis pahanlaatuinen. Mulla kaikki imusolmukkeet on melko kovia ja siltikin hyvälaatuisia. Jos ultra antaa aihetta lisäselvityksille, sen jälkeen tehdään lähete ohutneulanäytteeseen.

[QUOTE="sanna";23991940]HIV testeihin ap ja nopeesi... kasvaneet imusolmmukkeet on HIV:n yks oire. Itsellä ultrattiin kaulalta imusolmukkeita, lääkäri varmisti että olenhan käynyt hiv testissä. Olin juu ja ei ollut sitä mulla, mutta kannattaa myös se tutkituttaa, kaiken varalta.[/QUOTE]

Tämä on kuitenkin aika kaukaa haettua, todennäköisimmin suurentuneet imusolmukkeet ovat vaarattomia ja jäänet isoiks jonkin tulehduksen jälkeen. Ei tarvitse olla syöpää tai hiviä jos kropassa tuntuu patteja...

mä mietin myös että kun oon tosi hoikka. 160/47. Ja mulla näkyy sydämen syke mahassa. Voisko siis imusolmukkeet tuntua mulla myös paremmin? että jos ne ei hirveesti oo suurentunut, vaan ne tuntuis paremmin?

multa löyty kaulalta patti melk. 10v sitte. ultra olis ollu monen kk päästä, mut ku vanhemmat kuuli niin ne varas ajan yksityiseltä ja makso sen. ei sulle löytys sponsoria?

[QUOTE="moi";23992101]multa löyty kaulalta patti melk. 10v sitte. ultra olis ollu monen kk päästä, mut ku vanhemmat kuuli niin ne varas ajan yksityiseltä ja makso sen. ei sulle löytys sponsoria?[/QUOTE]

mä oon vaan niin huono ottaa multa apua vastaan. Käyn töissä niin myös mieheni mutta minun palkalle tuo 100 euroakin on paljon. Asumme kalliissa kaksiossa.

Multa on otettu ultran yhteydessä ohutneulabiobsia kilpirauhaslohkosta.
Ei sattunut yhtään, sitä ei kannata pelätä.
Tämä oli siis yksityisellä johon menin kurkkukipujen vuoksi.
Mulla todettiin sitten vaaraton struuma oikeassa kilpirauhaslohkossa.

No syöpä jos on, niin yleiensä veriarvoissakin on häikkää. Ja laihalla tosiaan noin imusolmukkeet tuntuu helpommin. Valkoiset "finnimäiset" kurkussa on ns proppuja, eli bakteerikasvustuo, vertaa plakkia, kertyy risojen huokosiin ja onteloihin. Mulla on tuota aika ajoin usein ja välillä ei aikoihin, yksittäinen proppu voi aiheuttaa kovaakin paikallista kipua. Ja mulla aikaanaan just tuosta syystä otettiin jotkun VERIkokeet, joista näkyi, ettei ole imusolmukesyöpää. Eikä ollut kun kokeista on jo yli 20 vuotta.

[QUOTE="minä";23992397]Multa on otettu ultran yhteydessä ohutneulabiobsia kilpirauhaslohkosta.
Ei sattunut yhtään, sitä ei kannata pelätä.
Tämä oli siis yksityisellä johon menin kurkkukipujen vuoksi.
Mulla todettiin sitten vaaraton struuma oikeassa kilpirauhaslohkossa.[/QUOTE]

Niin ja ikää oli 25, tulee kuulemma yleensä vanhemmille naisille ja leikataan niissä tapauksissa kun struuma on häiritsevän iso tai aiheuttaa liikaa kipua.

Mulla on kurkussa normaalitikin sellaisia muutaman millin kokoisia punaisia näppylöitä... samoin kielessä makunystyröitä. Ootko varma, ettei ne ole aina olleet siellä?

Yhteistyössä