Toivottavasti tyttö ottaa nyt opikseen. Kannattaa varmaan painottaa tytölle että juurikin noin käy jos ja kun lepäävää koiraa kiusataan. Suosittelisin myös katsomaan koiralle joku yksi oma paikka, jossa saa levätä rauhassa. Ja opettaa tytölle että siihen paikkaan ei ole mitään asiaa.
Meillä ei ole koira koskaan satuttanut lapsia, mutta tuo pienempi kiusasi aiemmin koiraa paljonkin. Silloin koira murisi ja välillä saattoi varoitukseksi jopa näykkäistä ilmaa pojan käden vieressä (eli siis tarkoituksellisesti "purra ohi". Edelleen kuopus kiusaa välillä koiraa, mutta on jo ymmärtänyt enimmäkseen ettei niin saa tehdä.
Teidän tyttö on jo sen verran iso, että hänenkin täytyy jo ymmärtää oppi: koira jätetään rauhaan. Juttele tytön kanssa nyt ja kerro että koira teki mitä teki koska tyttö ei jättänyt koiraa rauhaan. Ja jatkossa jos tyttö kiusaa, niin rangaistus välittömästi. Oli se sitten omassa huoneessa olo, lempilelun pois ottaminen... mitä tahansa. Niin kauan että tyttö tosiaan ymmärtää.
Olisin myös varpaillani koiran kanssa, sillä sen täytyy olla todella tosissaan kyllästynyt tytön kiusaamiseen kun kerran tyttöä loukkasi. Seuraava kerta voi olla jo reippaasti kohtalokkaampi.