Jäätäisittekö tässä tapauksessa kodin 19-vuotiaan "armoille"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä jos ei ole luottamuksen arvoinen ni ei tarvi jättää yksin kotiin. Jos luulet ettei isoäidille tuu ongelmii ni sinne tai mukaan. Ihan ymmärrettävää huolehtia, oma loma menee pilalle jos saa pelätä mitä kotona!

Niin. Minä ottaisin omani mukaan, keinolla millä hyvänsä. Eikö siellä mökillä ole mitään tekemistä, vaikka puuhommia mistä vois maksaa pientä palkkaakin?

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mun mielestä, ottaa koti pois 5 viikoksi lapselta, jonka elämä on muutenkin sekaisin, ei kuulosta järkevältä. Mun mielestä pojalle pitäisi saada säännöllinen elämä ja päivärytmi, eikä avata hänelle katuovea. En todellakaan tiedä miten se tehdään "aikuiselle" ihmiselle, joten mun on paha mennä mitään neuvomaan kuitenkaan.

Minustakaan se ei vaikuta järkevältä. Näin oikeasti aikuisen ajatuksissa se voisikin olla järkevää, mutta tuon heittiöpojan ajatuksissa se voi tuoda vaan vihaa ja suuttumusta ja jopa hyljätyn olon.

Vaikuttaa hieman, että poika tarvisi oman kodin, jossa olla. Ehkä hän tuntee olevansa jotenkin teidän "nurkissa", kun niinkin vähän teillä enää oleilee ja onhan hän sinänsä, koska ei voi aikuisena edes päättää, ollako kotona vai ei. Minä kannustaisin hankkimaan omaa asuntoa.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mun mielestä ei voi ketään ajaa pois omasta kodistaan sen takia, että muu perhe lähtee mökille :o

kyllä voi jos täysi-ikäinen ei niitä kodin sääntöjä noudata... jos on tietyt sovitut säännöt niin niitä noudatetaan.. ei ole kohtuutonta vaatia että bileitä ei poissa ollessa järjestetä, ja jos niitä järjestetään niin sitten ei anneta tilaisuutta olla siellä kotona yksin..

Mun mielestä hänelle pitäisi järjestää toinen koti, eikä sulkea vain kotiovea. Mummolla voi toki käydä, mutta kylä on kuitenkin eripaikka kuin koti.

aikuiselle ihmiselle ei tarvitse järjestää mitään... fakta on se että oma koti tuolla pojallakin olisi jos siihen puheimeen tarttuisi ja asiansa hoitaisi, jos ei kiinnosta noudattaa niitä kodin sääntöjä niin sitten on aika oppia se vaikeammalla tavalla.. se että täysi-ikäisyys ei tarkoita oikeuksien ja vapauksien kasvamista ilman mitään velvollisuuksia ja vastuuta.. täysi-ikäinen on itse vastuussa omista asioistaan, ja näin ollen vanhempien velvollisuus ei ole sietää mitä tahansa käytöstä..

Esikoinen 21 v. sattui just soittamaan ja kysyin hänen mielipidettään asiassa, tuli hyvin ytimekäs vastaus: monoa perseeseen kun ei kerta osaa kodin säännöillä elää. Muutenkin hän oli sitä mieltä että lusmuilevan 19 vuotiaan kanssa ei lässytetä vaan opetetaan tavoille, kun ei hyvällä onnistunut, niin sitten pahalla.

Mulla oli tuon kanssa suuria vaikeuksia kun hän oli 12 - 15 vuotias, nyttemin hän on kiittänyt kovasta kurista, siitä että opetin hänet mieheksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Esikoinen 21 v. sattui just soittamaan ja kysyin hänen mielipidettään asiassa, tuli hyvin ytimekäs vastaus: monoa perseeseen kun ei kerta osaa kodin säännöillä elää. Muutenkin hän oli sitä mieltä että lusmuilevan 19 vuotiaan kanssa ei lässytetä vaan opetetaan tavoille, kun ei hyvällä onnistunut, niin sitten pahalla.

Mulla oli tuon kanssa suuria vaikeuksia kun hän oli 12 - 15 vuotias, nyttemin hän on kiittänyt kovasta kurista, siitä että opetin hänet mieheksi.

:D mä keskustelin just kans oman 16v kanssa asiasta, ja tuo oli mun kanssa samaa mieltä :D

mä ehkä tartuin eri asioihin tässä ketjussa, siis siihen et kavereita ei saa tuoda kotiin ollenkaan jos vanhemmat ei oo kotona, koska meillä on aina saanut kaverit käydä, ja osaavat käyttäytyä vaikken täällä olis
ja siihen, et mä en koskaan vois sanoa lapselleni et jos et tuu ennen yhtä yöllä kotiin, niin ei tarvii tulla ennen aamua..

ja niinkuin jo aiemmin kirjoitin, mun mielestä iän lisääntyminen ei pelkästään nosta vastuuta itsestään, vaan silloin pitäis jotain oikeuksiakin saada, ne mitä ne oikeudet on, on ihan sivuseikka, mut 14v ja 19v ei voi olettaa elävän täysin samoilla säännöillä, ainakaan mun mielestä.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:

:D mä keskustelin just kans oman 16v kanssa asiasta, ja tuo oli mun kanssa samaa mieltä :D

mä ehkä tartuin eri asioihin tässä ketjussa, siis siihen et kavereita ei saa tuoda kotiin ollenkaan jos vanhemmat ei oo kotona, koska meillä on aina saanut kaverit käydä, ja osaavat käyttäytyä vaikken täällä olis
ja siihen, et mä en koskaan vois sanoa lapselleni et jos et tuu ennen yhtä yöllä kotiin, niin ei tarvii tulla ennen aamua..

ja niinkuin jo aiemmin kirjoitin, mun mielestä iän lisääntyminen ei pelkästään nosta vastuuta itsestään, vaan silloin pitäis jotain oikeuksiakin saada, ne mitä ne oikeudet on, on ihan sivuseikka, mut 14v ja 19v ei voi olettaa elävän täysin samoilla säännöillä, ainakaan mun mielestä.

no toi kotiintulo on mun mielestä ihan kohtuullinen pyyntö, jos kerran poika humalapäissään rymyää yöllä kotiin, mahdollsiesti herättäen nuoremmat sisaruksensa ja vanhempansa...

Aloituksen luettuani ajattelin, että aika tylyä heittää poika pihalle 5 viikoksi. Vaikka kuinka olisikin mahdollista mennä tarvittaessa mummolaan yöksi. Mutta luettuani koko ketjun olen kyllä samaa mieltä kuin ap. En mäkään jättäisi omaani tänne viideksi viikoksi yksin, jos täällä olisi parin vuoden sisällä ollut kämppä paskana bileiden jäljiltä. Vielä kun ottaa huomioon ap:n pojan tilanteen eli että niin asunto kuin työpaikkakin olisi järjestynyt, jos vaan kolli olisi viitsinyt yhden puhelinsoiton soittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Aloituksen luettuani ajattelin, että aika tylyä heittää poika pihalle 5 viikoksi. Vaikka kuinka olisikin mahdollista mennä tarvittaessa mummolaan yöksi. Mutta luettuani koko ketjun olen kyllä samaa mieltä kuin ap. En mäkään jättäisi omaani tänne viideksi viikoksi yksin, jos täällä olisi parin vuoden sisällä ollut kämppä paskana bileiden jäljiltä. Vielä kun ottaa huomioon ap:n pojan tilanteen eli että niin asunto kuin työpaikkakin olisi järjestynyt, jos vaan kolli olisi viitsinyt yhden puhelinsoiton soittaa.

Luettuani koko ketjun peesaan sua sanasta sanaan.

olen sitä mieltä että avaimet pois vaan ja vastuuta omasta elämästä.
On hänellä kuitenkin joku paikka minne mennä jos hätä tulee.
Kyllä aikuisen on pystyttävä huolehtimaan itsestään ja pitämään annetut lupaukset.
Miksi sinun pitäisi pilata oma lomasi murehtimalla:( Eli tiedät kyllä mitä tehdä....

Mun mielestä kavereita saa tuoda kotiin, jos homma pysyy hanskassa. Ap:n kohdalla mopo on karannut pojalta ja kavereilta, eli sanktio on oikein.

Kotiintuloissa meillä oli sääntö että pitää tulla niin hiljaa etteivät toiset herää ja se toimi jotakuinkin. Itseasiassa vapautuneet kotiintuloajat johtivat siihen että poika viihtyi kotona, ja tuli aikaisin kotiin riennoilta. Kun vielä löysi tyttöystävän niin ne olivat jatkuvasti kotona, meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmmm erikoista:
tuntuupa hassulta ajatella että tosiaan on tuollaisia 19vuotiaita jotka ei käy töissä tai ole jo omassa kämpässä..

hoks! Poika opiskelee, mutta ei ole kesätöissä!

Vielä tarkennettuna poika sai opiskelupaikastaan/oppisopimuspaiakstaan potkut vapun aikoihin. Pari viikkoa sitten varmistui että hän pääsee takaisn amikseen (mistä aloittikin) jatkavana opiskelijana. Opisklupaikka siis odottaa syksyllä.
Kesätyö olisi järjestynyt, muttei kiinnostanut.

Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:

no toi kotiintulo on mun mielestä ihan kohtuullinen pyyntö, jos kerran poika humalapäissään rymyää yöllä kotiin, mahdollsiesti herättäen nuoremmat sisaruksensa ja vanhempansa...

Tuo aamuyön kotiin rymyäminen oli jo sen verran iso ongelma että jotain oli tehtävä.
Miehelläni ja pienimmällä pojallamme on herätys aamulla 6.30 ja kun esikoinen kolistelee sisälle esim klo 3 jälkeen, tekee iltapalat, tieitokoneet räpsähtää päälle ja telkkukin välkkyy jossain vaiheessa, oli siinä vaiheessa vähintään kaksi muuta perheejäsentä hereillä. Kivaa meille joilla oli aamuherätys.
Ja vielä tarkennus, pojalle ei sanottu että jos menee yli klo 1 ei ole kotiin asiaa ennen aamua, vaan että jos on tulossa kotiin huolehtii että on kotona ennen tuota klo 1.

Alkuperäinen kirjoittaja kerttu:
Tuo aamuyön kotiin rymyäminen oli jo sen verran iso ongelma että jotain oli tehtävä.
Miehelläni ja pienimmällä pojallamme on herätys aamulla 6.30 ja kun esikoinen kolistelee sisälle esim klo 3 jälkeen, tekee iltapalat, tieitokoneet räpsähtää päälle ja telkkukin välkkyy jossain vaiheessa, oli siinä vaiheessa vähintään kaksi muuta perheejäsentä hereillä. Kivaa meille joilla oli aamuherätys.
Ja vielä tarkennus, pojalle ei sanottu että jos menee yli klo 1 ei ole kotiin asiaa ennen aamua, vaan että jos on tulossa kotiin huolehtii että on kotona ennen tuota klo 1.

Joo, ei tuollainen käy, ilmeisesti hän ei osaa ottaa muita huomioon. Nuo ovat sellaisia juttuja mitä hän voi tehdä sitten kun on oma asunto.

Jos poika on todella nuorisorikollinen ja huligaani ja vastuuton hampuusi, niin et sinä sitä vanhan ihmisen vastuullekaan voi jättää viideksi viikoksi. Vie johonkin laitokseen tai pakota mukaan mökille, ja huolehdi itse jälkikasvustasi. Mitä pahaa se mummo on tehnyt, että hänen kesän voisit pilata laittamalla tuon vandaalin hänen kotiansa sotkemaan?

Voi juma...ta!!Poika on täysi.ikäinen ei häntä tarvitse kenenkään vastuulle jättää.Ja täysi-ikäisiä ei voi noin vaan "laittaa johonkiin laitokseen"..Ja nuoret yleensä käyttäytyy erilailla jos ovat yksin kotona tai vaihtoehtoisesti mummolla kylässä..

Alkuperäinen kirjoittaja eh:
Taidat ap olla pojan äitipuoli? Ei biologinen ja oikea äiti noin tekisi.

Minä tekisin.

Jos poika vaikka onkin kunnolla, mutta kaverit ei? Tai jos poika pitää bileet ja sinne tulee porukkaa, jota ei ole kutsuttu? Tässä tapauksessa on erittäin todennäköistä, että bileet on tulossa.

Ja minä toivoisin että oma äitini olisi aikoinaan tehnyt niin.Me jouduttiin loppujen lopuks muuttamaan pois kun rellestin aina kun äiti ei ollut kotona..Ja nykyään hävettää ja harmittaa äitin puolesta mitä se onkin joutunut kestämään kun on aina vaan luottanut ja halunnut uskoa hyvää...

Päivitystä; nyt sovittiin sitten niin että kaksi ekaa viikkoa poika on mummon hoteissa, käy siis siellä nukkumassa ja syömässä, ja saa siis ihan asustella. Sen jälkeen lähtee mummokin omalle mökilleen jolloin poika tulee kotiin, mutta meillä käy "tupatarkastaja" naapurista katsomassa tasaisin väliajoin että kaikki hyvin ja seinät pystyssä.
Poika itse suhtautuu asiaan ihan ok.

Yhteistyössä