Jäätäisittekö tässä tapauksessa kodin 19-vuotiaan "armoille"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olisikohan aika katsoa onko pojalla kaikki kunnossa?

Vaikuttaa sille, että poika on välinpitämätön omaan elämäänsä, kenties jopa masentunut tai sekoontunut vääriin aineisiin/porukoihin.

Kiinnitin huomioni, että poika yöpyy vain 3 yötä viikossa kotonaan. Missä muualla se yöpyy? Missä se on? Missä poika syö ja missä oleilee?

Se, että otat pojalta kotiavaimet pois, ei välttämättä muuta asiaa ollenkaan. Ei myöskään se, että jätät ne avaimet sille... Jos otat ne pois, ja poika hoksaa, ettei kotio voi enää tulla, voi ne perävalot näkyä, eikä hän tule enää ollenkaan sinne. Viestejen perusteella vaikuttaa sille, että sulla ja pojallasi on äärettömän huono suhde. Kannattaa pyrkiä korjaamaan sitä vielä kun pystyy, vielä kun poika asuu kotona ja siihen voi saada edes sen pienen kontaktin. Myöhemmin se voi olla myöhäistä, etkä pysty edes sen murto-osan verran vaikuttaa pojan elämään. Poika on aikuinen ja itse päättää elämästään nyt.

ja mä veikkaan et teillä nyt vaan on 18v täyttämisestä eri näkemykset, niinkuin kai kaikilla lapsilla ja vanhemmilla on..

lapset kuivttelee et täysikäisyys tuo vain oikeuksia ja vanhemmat ajattelee et velvollisuuksia tulee lisää.

pitää vaan osata löytää se kultainen keskitie, löysätä jossain ja kiristää jostain..

lapsen pitää oppia et oikeuksia ei saa jos ei ota vastuuta, mut vanhemmatkaan ei voi käyttää samoja sääntöjä 18v kuin 14v, vaan jotenkin se täysikäisyys pitää myös huomioida, vaikka kotona asuukin.

En uskaltaisi jättää edes viikonlopuksi yksin kotiin jos tilanne olisi tuo. Vaihtoehdot olisivat mukaantulo mökille tai tutulle/sukulaiselle "hoitoon". Tai sitten poika sais pitää avaimen mutta joku luottohenkilö asuisi meillä sen aikaa kun olemme poissa.
Vaikka kuinka on oma lapsi niin ei tarvitse hyväksyä että koti mahd. tuhotaan loman aikana. 19 vuotiaat "aikuiset" voivat saada melkoista tuhoa aikaan, vaikkapa juuri ryypätessä, näistä on luettu liikaakin lehdissä.

Omiini olen voinut luottaa, heillä oli pahin vaihe 13 - 15 vuotiaina, ja sen jälkeen rauhoittuivat ja järkiintyivät. (jopa sen verran että he välttämättä halusivat mukaan joka reissulle jonne lähdettiin).

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
kirjoitit jossain viestissä et oot jossain välissä lomaa tulossa käymään mummolla, onnistuiskos et sovitte pojan kanssa et saa olla kotona sen pariviikkoa, pyytää vaikka kaks kaveria sinne, ja sit käyt kattomassa onko homma toiminut ja jos ei,niin sit ne avaimet pois..

kirjoitit myös jossain et ei ole ehtinyt osoittaa et osaa myös käyttäytyä, tai siis ei oo ehtinyt osoittaa olevansa luottamuksen arvoinen, anna mahdollisuus siihen, ehkä se poika vaikka yllättäis sut positiivisesti.

No se koeaika oli jo tuossa juhannuksena, reisilleen meni...

Alkuperäinen kirjoittaja kerttu:
kirjoitit jossain viestissä et oot jossain välissä lomaa tulossa käymään mummolla, onnistuiskos et sovitte pojan kanssa et saa olla kotona sen pariviikkoa, pyytää vaikka kaks kaveria sinne, ja sit käyt kattomassa onko homma toiminut ja jos ei,niin sit ne avaimet pois..

kirjoitit myös jossain et ei ole ehtinyt osoittaa et osaa myös käyttäytyä, tai siis ei oo ehtinyt osoittaa olevansa luottamuksen arvoinen, anna mahdollisuus siihen, ehkä se poika vaikka yllättäis sut positiivisesti.

mutta siis samoilla säännöillä kuin ennenkin?
eli ei kavereita jne?

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Olisikohan aika katsoa onko pojalla kaikki kunnossa?

Vaikuttaa sille, että poika on välinpitämätön omaan elämäänsä, kenties jopa masentunut tai sekoontunut vääriin aineisiin/porukoihin.

Kiinnitin huomioni, että poika yöpyy vain 3 yötä viikossa kotonaan. Missä muualla se yöpyy? Missä se on? Missä poika syö ja missä oleilee?

Se, että otat pojalta kotiavaimet pois, ei välttämättä muuta asiaa ollenkaan. Ei myöskään se, että jätät ne avaimet sille... Jos otat ne pois, ja poika hoksaa, ettei kotio voi enää tulla, voi ne perävalot näkyä, eikä hän tule enää ollenkaan sinne. Viestejen perusteella vaikuttaa sille, että sulla ja pojallasi on äärettömän huono suhde. Kannattaa pyrkiä korjaamaan sitä vielä kun pystyy, vielä kun poika asuu kotona ja siihen voi saada edes sen pienen kontaktin. Myöhemmin se voi olla myöhäistä, etkä pysty edes sen murto-osan verran vaikuttaa pojan elämään. Poika on aikuinen ja itse päättää elämästään nyt.

Tuota olen kyllä kovasti miettinyt itsekin, onko poika masentunut, onko hänellä jokin häiriö (ADD, jotain tälläistä). Hän ei vaikuta masentuneelta noin muuten, on ihan iloinen kaveri, on kavereita paljon ja myös viettää heidän paljon kanssaan paljon aikaa. Kaverit ovat kertoneet että "mikko" on porukasta se joka hymyilee aina.
Nuo yöt mitkä viettää poissa kotoa on kuulemma aina ollut "kaverilla". Hänellä on yksi kaveri joka asuu jo omillaan, siellä kuulemma yöpyy useimminten.

Poika on iältään ehkä aikuinen, muttei päältään eikä käytökseltään sitä edes lähellä. Toki päättää elämästään, mutta jos haluaa täyden vallan elämänsä, pitää siinä vaiheessa olla jo muutenkin itsenäinen, elättää itsensä ja elämänsä. Meillä ei siinä tilanteessa olla. Kotona asuessa vaan on otettava muut huomioon, ja niitä sääntöjä noudatettava.

En oikein allekirjoita tuota että minulla ja pojalla on äärettömän huono suhde, meillä ei tule vääntöä oikeastaan muusta kuin siitä ettei hän hoida alkeellisimpiakaan asioita sekä nuo meidän "poissaolosäännöt".
Muuten juttelemme paljon, hän kertoo kavereistaan ja tapahtumista tarinoita, nauramme paljon yhdessä jne. Ei, meillä ei todellakaan ole huonoa suhdetta mutta riitaa tulee välillä ja kummatkin räiskymme, osaamme myös pyytää anteeksi puolin ja toisin.

mutta siis samoilla säännöillä kuin ennenkin?
eli ei kavereita jne?

Kyllä, säännöt olivat ettei illanistujaisia meidän poissaollessamme.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Tuli mieleen että miten poika selittää ne kotona sattuneet vahingot? onko edes pahoillaan?

No niin pahoillaan kun hän yleensä mistään on, eli yleensä hänen asenteensa ikävä kyllä on aika välinpitämätön.
Hän on enemmän pahoillaan kiinnijäämisestä kuin itse tapahtuneesta.

Tuli mieleen että miten poika selittää ne kotona sattuneet vahingot? onko edes pahoillaan?

No niin pahoillaan kun hän yleensä mistään on, eli yleensä hänen asenteensa ikävä kyllä on aika välinpitämätön.
Hän on enemmän pahoillaan kiinnijäämisestä kuin itse tapahtuneesta.

Täytyy jatkaa vielä; vaihtoi kyllä vuodevaatteet kun käskettiin, sekä oli siivonnut tänään työssäollessani keittiön. Illalla sovittiin että siivoaa vielä vessan.
Tänään ajateltiin pitää (taas kerran) pieni perheneuvottelu kunhan poika kotiutuu, ktsotaan vähän mitä oikein tehdään.

joutuko poika korjaamaan vahingot? jynssäämään oksennukset ym sohvasta. ostamaan rikkimenneet tavarat jne.

Tottakai laitettiin poika jynssäämään kaikki sotketut paikat, siivoamaan pihan ja joutui vielä kiertämään naapurit ja pyytämään anteeksi.

Täysi-ikäisyys tosiaan taisi olla sellainen etappi pojalle jolloin hän alkoi ajatella saavansa tehdä mitä vain haluaa. Ja koska hän ei todellakaan ole mikään kypsin mahdollinen 19-vuotias alkoi näitä ongelmia kasaantua.

Viime syksynä vielä asiat olivat aika hyvin, hän oli juuri saanut unelma oppisopimuspaikan, sai siis opiskella ammattiin ja tienasi rahaa samaan aikaan.
Tällä hetkellä poika on siis saanut potkut, on rahaton, veloissa, juokin aika paljon, ei ehkä usein mutta silloin kun juo niin on juuri putkakunnossa, viety kerran sairaalaankin kun oli niin kännissä että sai jonkinlaisen kohtauksen. Ja tuollaisessa humalassa on siis myös kotona pyörinyt kavereiden kanssa kun olemme olleet poissa.
Niin kuin aiemmin jo kirjoitin hänen olisi pitänyt soittaa yks puhelu appiukolleni niin kesätyökin olis järjestynyt, mutta ei.
Yksi puhelu puhelinyhtiölle niin ei olisi tarvinnut antaa (isän nimellä liittymä) laskujen mennä perintään, mutta ei.
Yksi puhelu työkkäriin,(ja käynti ) niin olisi saanut kesän ajaksi edes työttömyyskorvausta, ei onnistunut.
Entiseen työpaikkaan piti soittaa ja sopia aika milloin käy palauttamassa työkalut, ei koskaan soittanut joten työpaikka pidätti hänen lomakorvaukset ym. itsellään. Näitä riittäisi loputtomiin.
Kotona poika on muuten ihan iisisti, mutta kun perävalot näkyvät alkaa se kuhina taas. Ja me mietimme ja ihmettelemme mitä kotona oikein tapahtuu..

Minusta avaimet pois on erittäin hyvä juttu juuri tähän saumaan.

Se, että poika on huomannut olevansa "aikuinen" ja että "mitä vaan" voi tehdä plus se, että hän on saanut kuin taikaiskusta älyttömän hyvät kortit käteen aloittaa se aikuinen elämä - on näköjään haudannut alleen tietoisuuden siitä, että vapauden myötä tulee myös vastuu. Jos nyt annatte pojalle mahdollisuuden jatkaa samaan malliin, eli kotoa ei tule mitään signaalia, että jokaisen on noudatettava maailmassa tiettyjä sääntöjä, teillä on kohta isompi ongelma.

Jos täysi-ikäinen ei halua ottaa vastuuta elämästään, tienata rahaa ja hankkia omaa kämppää, vaihtoehto B on noudattaa lapsuudenkodin sääntöjä. Niitä ei näköjään ole noudatettu, joten sanktio on paikallaan.

Vaihtoehtoja on kuitenkin annettu, joten minusta ei ole väärin sitä kodin ovea sulkea.

Voi kerttu, eihän se varmaan mitään auta sua ja teidän perhettä , mutta ymmärrän enemmän kuin hyvin sun tilanteen, tosi kurja paikka, ja kun ne tunteet lasta kohtaan on mukana , ei oo helppoaMä oon odottanu ja odottanu että jotain menis jakeluun , mutta kun ei, nätisti luvataan ja me uskotaan , eli mennään halpaan. Alkaa tässä jo oppimaan sen että tyhjästä ei makseta ja olkoon ilman rahaa jos ei työ esim. kiinnosta, voi mikä tehtiin Juhannuksena ei annettu "ennakkoa" tekemättömistä töistä, voit vaan arvata juhannus aamun ilmeet, kaveritkin vissiin kyllästy ainaiseen vippailuun, jos katse olis voinu satuttaa niin kipeetä olis tehny. Ruoka ei kelvannu , en mä nälkänen kuitenkin syömättä kokopäivän , itsepähän kärsii kiukutelkoon sitten.

Minä tekisin samalla tavalla. Paras vaihtoehto olisi että lähtisi mökille mukaan mutta mitenpä aikuista ihmistä siihen pakottaa.

Minusta taas on järkevää tukea (eli antaa asua kotona) kun opiskelee ja elämän hallinta on sitä sun tätä. Sehän voi olla ihan ohimenevä vaihe ja toivottavasti teilläkin on. Mutta sitten vähitellen pitäis alkaa siirtymään omilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mun mielestä ei voi ketään ajaa pois omasta kodistaan sen takia, että muu perhe lähtee mökille :o

kyllä voi jos täysi-ikäinen ei niitä kodin sääntöjä noudata... jos on tietyt sovitut säännöt niin niitä noudatetaan.. ei ole kohtuutonta vaatia että bileitä ei poissa ollessa järjestetä, ja jos niitä järjestetään niin sitten ei anneta tilaisuutta olla siellä kotona yksin..

Mulla on lapset vielä pienempiä, joten omaa kokemusta ei ole, eikä muutakaan mihin verrata, mutta sanon oman mielipiteeni silti:

Mun mielestä, ottaa koti pois 5 viikoksi lapselta, jonka elämä on muutenkin sekaisin, ei kuulosta järkevältä. Mun mielestä pojalle pitäisi saada säännöllinen elämä ja päivärytmi, eikä avata hänelle katuovea. En todellakaan tiedä miten se tehdään "aikuiselle" ihmiselle, joten mun on paha mennä mitään neuvomaan kuitenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mun mielestä ei voi ketään ajaa pois omasta kodistaan sen takia, että muu perhe lähtee mökille :o

kyllä voi jos täysi-ikäinen ei niitä kodin sääntöjä noudata... jos on tietyt sovitut säännöt niin niitä noudatetaan.. ei ole kohtuutonta vaatia että bileitä ei poissa ollessa järjestetä, ja jos niitä järjestetään niin sitten ei anneta tilaisuutta olla siellä kotona yksin..

Mun mielestä hänelle pitäisi järjestää toinen koti, eikä sulkea vain kotiovea. Mummolla voi toki käydä, mutta kylä on kuitenkin eripaikka kuin koti.

Yhteistyössä