Jälkiehkäisypillerit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No hyvä juttu A.Puva !! :) Mulla taas silleen, että lopetin pillerien syönnin joskus maaliskuussa sen takia että ajattelin säästäväni "kuluissa" kun poikaystäväni lähtee armeijaan ja ei muutenkaan nähty keväällä lähes ollenkaan.. No, sitten pelkän kortsun kanssa.. En ollenkaan pelännyt harrastaa seksiä niin koska ajattelin, että entisenä syömishäiriöisenä en varmaankaan tulisi edes kovin helposti raskaaksi..edelliset menkat kun olivat silloin maaliskuussa (pillerit tekevät ainakin "keinotekoiset" menkat) Seuraavat menkat alkoivat taas heinäkuun alussa ja harrastettiin niiden aikana..No, vaihettiin kerran kortsua yhdynnän aikana, kun oli niin sottaista puuhaa.. Aamulla poikaystäväni sanoi että eka kortsu oli aivan tyhjä :o Ei siitä reikää löytynyt mutta ois siellä varmaan pitäny jotain olla.. Tajusin vasta illalla töistä tullessani että nyt se saattoi oikeesti pettää ja kävin hakee je-pillerin. Nyt kolme viikkoo menny, rinnat aristaa ja alavatsa-kipuja koko ajan :(( Pelkään et oon raskaana, vaikka se jotenkin tuntui niin epätodennäköiseltä !! En oo vielä tehny raskaustestiä, ens viikolla pitäis :((

Jouduin ottamaan jälkiehkäisyn for obvious reasons. Nyt aivan epätoivoisena odottelen menkkoja. Kaikki oireet ovat olemassa: alaselkäkivut, turvotus, rintojen arkuus, väsymys... mitä nyt yleensä ennen menkkoja on. Mutta tuon pillerin ottamisesta on jo kulunut 7 päivää eikä mitään tapahdu!

Miten kauan tässä pitää odotella?! Ja voiko tuo hormoonivalmiste aiheuttaa nuo "menkkaoireet" vaikka olisikin tullut raskaaksi?

Luin tuoteselostetta, mutta ei siinä edes kerrottu miten valmiste loppujen lopuksi toimii. Olen kerran aikaisemmin joutunut ottamaan je:n ja silloin menkat ovat tulleet n. 5 päivää pillerin ottamisen jälkeen. Nyt vaan on kulunut jo sen verran aikaa ja jännitys senkun kasvaa. Voi hel***ti!

Mulla on tosi kinkkinen tilanne..harrastin suojaamatonta seksiä elokuun viimeisenä vkoloppuna..oli menkat silloin loppusuoralla ja jätkä laukesi sisään..jälkiehkäisyä en hakenut.
Seuraavana ke olin kyseisen jätkän kans uudestaan, mutta tälläkertaa hän ei lauennut sisääni..seuraavana päivänä hain kuitenkin varuuksi jälkiehkäisyn..noh..samana perjantaina-lauantaina aamuyöstä taas sama juttu ja jätkä laukesi sisään..sunnuntaina jätkä toi minulle jälkiehkäisyn. Eli 2 pilleriä todella lyhyes ajas otettu..hormoonit varmaan aika sekasin.
Tilanne on kuitenkin tämä, että peljättää olenko mahdollisesti raskaana, koska oireet ovat olleet samanlaisia kuin alkuraskaudessa (mitä on netistä lukenut).
Mitään vuotoja ei ole tullut pillereiden oton jälkeen, paitsi tänään. Alavatsaa on särkenyt koko viimeviikon ja ollut etova olo ja rinnat kipeät..menkkani pitäisi kyllä alkaa tälläviikolla, mutta en tiedä olisiko alkuraskauden verenvuotoa, jälkiehkäisystä johtuvaa vuotoa vai kenties ne TOIVOTUT menkat. Raskaustesti on kaapissa, mutta en ole sitä tehnyt..

Siis ihan tosissasko olet Spirit83? Olet kuitenkin jo 2-kympin paremmalla puolella ja tuollalailla sähläät?!

Ei paljon järki päätä pakota! Toivon tosissaan ettet tule raskaaksi seuraavaan kymmeneen vuoteen; ethän sä edes osaa itsestäsikään huolehtia...

Tunnen itseni todella typeräksi, mutta onko kellään tietoa onko siinä vaaraa, että ottaisi jo toisen jälkiehkäisypillerin kahden kuukauden sisällä? Menkat on ollu tässä välissä...

Alkuperäinen kirjoittaja tollotiinus:
Tunnen itseni todella typeräksi, mutta onko kellään tietoa onko siinä vaaraa, että ottaisi jo toisen jälkiehkäisypillerin kahden kuukauden sisällä? Menkat on ollu tässä välissä...

Saman kierron aikana ei saa ottaa kuin yhden jälkiehkäisyn. Vuoden aikana ei saa ottaa kuin kolme.
Tuolla perusteella voit ottaa jälkiehkäisyn. On se vaarattomampi kuin abortti, vaikka ei se jälkiehkäisy aina estä raskautta.

kaikkialla lukee että pääasiallinen ehkäisy on ovulaation estäminen?
Itse otin eilen je-pillerin noin vuorokauden kuluttua vahingosta. Vahingon tapahtumahetkellä oli kp14 ja kun otin pillerin, oli kp15. Oireiden ja kalenterin mukaan ovulaatio on ollut kp13-14.
Luin joltain sivulta, ettei tutkimuksissa ollut paljastunut juuri minkäänlaisia muutoksia kohdun limakalvolla. Miten siis je-pilleri vaikuttaa, jos ovulaatio on jo tapahtunut?

joo elikkä vahinko kävi viime lauantaina ja pillerin (NorLevo) otin sunnuntaina 14tunnin päästä. Tänään perjantaina 5päivää pillerinoton jälkeen tuli menkkoja muistuttavaa vuotoa eli siis ihan menkkojen näköistä ja tapaista. Ihmettelin täs et eikö pilleri oo toiminut, vai onko toiminut?? onko muilla samaa
tapahtunut? menkat oli viimeeks 14.10 seuraavien pitäis alkaa n.enskuun puolvälissä.

jos joku tietäää niin otan mieluusti vastauksia vastaan

Otin pari viikkoa sitten j-pillerin, vasta kylläkin 50-60h tuntia suojattoman seksin jälkeen. Menkat alkoi sitten nytten viikon etuajassa, hirveiden kipujen kanssa, alavatsaa nipisti todella kovaa ja kivut oli polttavia, ennenkin olen kärsinyt menkkakivuista, mutta nämä olivat pahimmat kuin ikinä. Tätä ennen pelkäsin, että olen raskaana, ystävänikin epäili sitä, kun minulla oli koko ajan nälkä, taikka huono-olo, taikka pissahätä, rinnatkiin oli hiukan kipeät. Nytten kuitenkin helpottunut olen, kun menkat alkoi, vaikkakin normaalia aikaisemmin ja hirveillä kivuilla, mitä ei ole ennen tehny, ovat alkaneet aina ihan normaalii aikaan ja normaaleilla kivuila, vaikka olen ottanut aikasemminkii j-pilleriatä, noin.3kpl, en kylläkää samana kuukaude taikka vuode aikana.

Itse kerron nyt kokemuksistani je-pillerin kanssa.
Olen siis 25 vuotias nainen ja vakituisessa suhteessa, ja kortsuhan meiltä miehen kanssa hajosi (en pysty käyttämään hormonaalista ehkäsyä)
Otin nor levon n 36h tapahtuneesta.
Menkat tuli normaaliin aikaan, sitten alkoivat kummat oireet ennen menkkoja oli ihan selkeitä raskaus oireita
-rintojen aristus
-alavatsakivut
-nälkä
-mieliteot
-alavireisyys ja väsymys
-paino alkoi nousta
-jatkuva veskissä käynnin tarve

Ja taas menkat tulivat ajallaan mutta olivat hyvin niukat (mulla yleensä tolkuttoman runsaat menkat)
Sitten menkkojen jälkeen oli olo kuin ei mitään.

Kävin kuitenkin gynellä papa koe puhtausluokitukseltaan 1 kohtu jne olivat muutoin kunnossa mutta monirakkula oireyhtymää oli havaittavissa, nyt odottelen vielä klamydia testin tuloksia.

Ja nämä menkat mitkä nyt alkoivat ovat runsaammat kuin edelliset mutta silti normaaleihin verrattuna niukat, ja kivuliaat välillä on aikoja ettei vatsaan koske mutta sitten kun jomotus ja viiltäminen alkaa meinaa itku tulla...
Nyt tämäpäivä ollut rauhallisempaa on siis kp4 ja menkat varmaankin jo loppumassa.
Niin ja pissattaa kokoajan, että toivottavasti tämä kaikki on joko tuon hormoonipommin syytä tai johtuu sitten siitä että olen miltei kaksikuukautta hyppinyt pitkin seiniä.
Tai sitten on joku tulehdus, toivottavasti ei, olisi ilkeää lähteä etsimään syyllistä.

Hei kohtalotoverit. Itselläni on kutakuinkin samanlainen tilanne. Jälkiehkäisypillerin ottamisen jälkeen (1.11.) ensimmäiset menkat alkoivat ihan oikeaan aikaan, mutta ovat paljon tavallista niukemmat. Tästä ja netistä lyötämieni kauhutarinoiden lukemisesta pelästyneenä tein aamulla raskaustestin - joka näytti negatiivista, eli että en olisi raskaana. No, NorLevon käyttöohjeissa mainitaan oireeksi ainoastaan menkkojen viivästyminen, ei epätavallista niukkuutta, (mikä voi aivan hyvin olla tilanne raskaana ollessakin, todella typerää että noissa ohjeissa käsketään tekemään testi vain jos menkkoja ei kuulu!), joten siksi roikun täällä netissä etsimässä lisää tietoa vaikka olisi ihan hemmetisti kouluhommiakin.

Vaikka menkat + negatiivinen tulos (no, "99% varmuudella") ensimmäisestä testistä viittaavat melko (?) vahvasti siihen, että oikeasti EN ole raskaana, aion silti tehdä uuden testin muutaman päivän jälkeen. Netissä kun on luettavissa näitä tarinoita että testit näyttävät negaa ja menkat tulevat juuri precis, ja sitten sitä ollaankin yht'äkkiä maha pystyssä... mulla kun on niin että elämäntilanne on aivan täysin väärä, ja myös potentiaalinen isä olisi aivan väärä. Tiedän kyllä että epätodennäköisyys alkaa olla todella pieni, mutta on tässä huonoa tuuria ollut aiemminkin... tähän päälle vielä enemmän tai vähemmän tarpeeellinen pelko sukupuolitautitartunnoista (testeihin menen vasta kun tapahtuneesta on HIV:n itämisajan pituinen aika, eli 3 kk).

Tällainen laittaa kyllä naisen ajattelemaan, en tiedä teistä, mutta ainakin itse olen tällä hetkellä todella kiitollinen siitä että asun Suomessa. Tuli siinä itkua väännettyä kun pari päivä tapahtuneesta luin Hesarista artikkelia jonkin maan, en muista minkä mutta niitähän riittää, naisista, jotka eivät pääse tekemään laillisia abortteja ja kuolevat sitten epätoivoisissa yrityksissään. Olisi kyllä huono omatunto jos abortin joutuisin tekemään, vaikka se onkin mielestäni hyväksyttävää, ei se silti ole täysin oikein... hankala juttu, mutta mielestäni viime kädessä sen pitäisi olla naisen oma päätös. Mutta jos epäilee olevansa raskaana, kannattaa tehdä testi heti kun mahdollista. Itse pelästyin siitä, miten aikaisessa vaiheessa abortti on tehtävä, onneksi itselläni vielä olisi vielä aikaa. Mielestäni abortti on sitä oikeutetumpi, mitä aikaisemmassa vaiheessa se tehdään.

Misslynx :) (ja muutkin), ilmoittele tänne, miten tilanne etenee. Sanoit, että kävit papassa, olet varmaan tehnyt myös raskaustestin?

Jos tässä nyt pystyisi negatiivisen testituloksen jälkeen keskittymään koulutöihin... sori jos eksyin vähän liikaa aiheesta :)

(Jos jotakuta kiinnostaa, niin olen 24-vuotias, periaatteessa käytössä oli tuplavarmistus, mutta tauon jälkeen oli jäänyt 2 ensimmäistä pilleriä ottamatta matkan takia, ja kondomi meni rikki. Siinä sitä huonoa tuuria, varsinkin kun en todellakaan ole (aikaisemmin ollut) yhdenillanjuttujen harrastaja. Jälkiehkäisypillerin otin n. 12 tuntia tapahtuneen jälkeen.)

Itse jouduin käyttämään jälkiehkäisyä noin kuukausi sitten epäonnistuneen ehkäisyn jälkeen ja otin pillerin 8 tunnin sisällä vahingosta. Je ei aiheuttanut minulle mitään sivuoireita kuten pahoinvointia, huimausta tai ruokahaluttomuutta. Minulla oli silloin menossa kiertopäivä 13 eli kuukautisiin oli vielä reilu pari viikkoa. 8pv (29.10.) jälkiehkäisypillerin syönnin jälkeen alkoi tiputtelua ja vuotoa jota kesti noin viisi-kuusi päivää (kuukautiset ajoissa?!?). Virallisesti kuukautisteni olisi pitänyt alkaa 7.11. ja niitä ei näkynyt joten odottelin viisi päivää ylimääräistä koska Norlevon pakkauksessa sanottiin niin. Nyt olen tehnyt kaksi raskaustestiä, toisen illalla ja toisen aamulla parin päivän sisällä. Molemmat näyttivät negatiivista mutta nyt kuitenkin huolettaa ja paljon.. Viralliset kuukautiset on nyt melkein kolme viikkoa myöhässä. Kuinka kauan uskallan odotella vielä kuukautisiani vai suuntaanko suoraan terkkarille?!

Hei pelottaa ja pettynyt?

Minulla kävi melko samalla tavalla, olen kirjoitanu siitä aikaisemmi tänne, löytyy pari viestii alempana 1.11 pv:nä on kirjoitettu. Eli otin j-pillerin ja menkat alkoi viikon etuajasta, kun niiden olisit pitänyt alkaa 6.11, mutta ne alkokin 31.10, näin ollen oli kahdet menkat samassa kuussa. Vielä ei ole alkanut tässä kuussa menkat, mutta ajattelin odotella tämän kuun loppuun ja katsoa kuinka käy. Joten sinunkin kannattaa varmaan ihan rauhassa odotella tämä kuu loppuun, eihä tätä ole enää paljoo jäljellä ja sitten ensi kuun alussa mennä. Ja muistelisin josatin lukeneen, että j-pilleri voi aiheuttaa menkkakieron muuttumisen erilaiseksi, en kuitenkaa mene vannomaan tämän asian pitävyyttä, mutta näin muistelen lukeneeni.

Hei ! Otin jälkiehkäsypillerin heti seuraavana päivänä tapahtuneesta, sen jälkeen alkoi noin neljän päivän tiputtelu. Onko se normaalia? Menkat olisi pitänyt alkaa tossa pari-kolme pv sitten, mutta ei ole vielä alkanut.
Parin pv päästäkin pitäisi lähteä matkalle.

Eli siis viime yönä kävi niin että kortsussa oli reikä ja huomattiin se vasta ku kaikki oli jo tehty.
Syön e-pillereitä kuukautisten takia, en siis ehkäisymielessä (otan pillerin joka päivä kolmen tunnin sisällä, en siis aivan tasantarkkaan samaan aikaan). Huomenna otan viimeisen pillerin. Ajattelin mennä tänään ostamaan jälkiehkäisypillerin, soitin apteekkiin ja kyselin asiasta.

Joten kannattaisko teidän mielestä mun ottaa je-pilleri? Farmaseutti sano ettei tarvi koska syön e-pillereitä kuitenki suht säännöllisesti. Ei sillä ettenkö luottais ammattilaisiin, mut silti mieltä painaa ja pelottaa jos jotai on tapahtunuki.. En haluis kuitenkaan ottaa je-pilleriä, varsinkaan nyt kun luin näitä kirjotuksia sen oireista ym. kun nyt mulla ei oo yhtään varaa sellasiin.

Kertokaa mielipiteenne ja mitä tekisitte mun tilanteessa? Oon vasta 17-vuotias mut oon syöny e-pillereitä monta vuotta, tosin nyt oli parin vuoden tauko mut alotin taas pari kuukautta sitten.
Kiitos kovasti jo etukäteen jos joku jaksaa ees jotai näpytellä :)

Todennäköisyydet viittaa vahvasti siihen, että en ole raskaana (ks. aiempi kuvaus), ja olen tehnyt 2 negatiivista raskaustestiä kotona. Silti pelkään että olen raskaana! Tää on ihan hirveetä. Tokatkin menkat alko ihan normaalisti, mutta nyt mua janottaa ihan hitosti, ja luin että se on yksi raskauden oire... Olenko ihan typerä kun pelkään tällaisessa tilanteessa? Mitä voin tehdä, kokeilla kolmatta raskaustestiä?! Voiko niihin KUITENKAAN luottaa... kokemuksia?

Todennäköisyydet viittaa vahvasti siihen, että en ole raskaana (ks. aiempi kuvaus), ja olen tehnyt 2 negatiivista raskaustestiä kotona. Silti pelkään että olen raskaana! Tää on ihan hirveetä. Tokatkin menkat alko ihan normaalisti, mutta nyt mua janottaa ihan hitosti, ja luin että se on yksi raskauden oire... Olenko ihan typerä kun pelkään tällaisessa tilanteessa? Mitä voin tehdä, kokeilla kolmatta raskaustestiä?! Voiko niihin KUITENKAAN luottaa... kokemuksia?

Eiks olis helpompaa mennä verikoeraskaustestiin niin ei tartte hermoilla? Mulla alko jälkiehkäsypillerin jälkeen menkat ja ei ollu ihan samanlaiset kuin normaalisti, mutta sen jälkeen tuli toiset normaalimenkat. Meillä on ehkäsymenetelmänä kortsu, joka sattu menee rikki ja n. 12 tunnin jälkeen otin pillerin ja näköjään ihan hyvin toimi. Monet ei edes kerrasta tuu raskaaks, vaan muutaman kuukauden puurtamisen jälkeen vasta vauva on tekeillä, mutta varmistus kannattaa aina :) Jos menkat tulee tavallisesti niin tuskinpa oot raskaana, mutta mee kunnon raskaustestiin, jos kovasti huolettaa. Sanot vaan, että kortsu petti ja tarviit testin.

Viimeksi muokattu:
Olen vasta aloittanut nuvaring ehkäisyrenkaan käytön ja mielestäni käyttänyt sitä oikein. Ensimmäistä taukovuotoa ei kuitenkaan tullut (luin jostain, että se on normaalia)
Kuitenkin nyt mokasin oikeasti eli perjantaina laitoin uuden renkaan ja sunnuntaiaamuna unohdin laittaa renkaan takaisin riittävän ajoissa (2h liikaa) edellisenä iltana muistaakseni olin yhdynnässä, samoin edellisellä viikolla. Loppua kohden käytimme kortsua, mutta ei muuten. Ohjeita lukiessani sain tietää, että mikäli on ollut 7 päivää sitä unohdusta ennen yhdynnässä on mahdollisuus olla raskaana. Marssin sitten apteekkiin ja otin jälkiehkäisyn ja ostin nyt samalla testinkin kun sinne asti pääsin.

Teinkö siis oikein? Onko jälkiehkäisystä vielä hyötyä tässä tapauksessa? Koska teen mahd. raskaustestin? Vasta kun uudet kuukautiset ovat myöhässä vai koska se näkyy testissä? Voiko mun kroppa vaan olla niin sekasin uudesta ehkäisystä, että kaikki on ihan pielessä? Ennen käytin siis pillereitä. Turvottaako jälkiehkäisyn sisältämä supermäärähormoneja rintoja? Onko kellään kokemusta? Mahakin tuntuu olevan kuin ilmapallo. Huh, kun pelottaa. ://

Kauhea stressi tästä typerän unohduksen ja kahden tunnin takia. :((

En osaa vastata jokaiseen kysymykseen, mutta siis j-pilleri auttaa 72h ajan, ellei munasolu ole jo heldemöittyny. Olen kuulunut tapauksia jotka ovat tulleet raskaaksi vaikka ovat j-pillerin ottanu parin tunnil sisälle, itse kuitenkin otin sen vasta 60h sisällä ja en ole raskaana..
Tein testin 2viikko tapahtuman jälkeen ja apteekissa sanottiin tällöin, että on hyvä tehdä uudestaan jos menkkoja ei ala kuulumaan. On tietenkin mahdollista, että vaikka menkat tulisikin on raskaana, näitäkin tapauksia on ja lähipiirissäni on näin käyny.

Tuntuu, että tänne on kirjoittaneet juuri ne, kelle on tullut hirveästi oireita je-pilleristä. Mulla itsellä lähinnä tuli turvotusta ja pari hassua finniä. Ei juuri muuta! Elikkä ehdottomasti kannattaa ottaa pilleri, eikä pelätä sivuvaikutuksia! Ne on hirmuyksilöllisiä! :)

itse otin pillerin keskiviikkona ja silti minä hölmö vielä harrastin seksiä lauantaina ilman ehkäisyä. Kummallakaan kerralla ei menty täysin loppuun asti, mutta sehän ei takaa mitään. Mutta nyt alkoi tulla vähäistä vuotoa, joten voinko huokaista helpotuksesta?

Alkuperäinen kirjoittaja epätoivosta;10360522:
Minkä ajan päästä yhdynnästä jälkiehkäisypilleri tarvihtee ottaa?

Mahdollisimman pian, varmimmin auttaa kun ottaa 24 h sisällä. Kuparikierukan asentaminen jälkiehkäisee vielä 5-6 vrk:n päästä (ja kyllä, sen voi laittaa synnyttämättömällekin ja monessa kunnassa eka kierukka on ilmainen!).

Ihmettelen kyllä, miksi te, jotka ette käytä hormonalista ehkäisyä (olitte sitten vakisuhteessa tai ei), että pidä jälkiehkäisypillereitä varalla? Tiedän kyllä, ettei niitä saa myydä varalle, mutta ei se vaadi kuin apteekissa pienen valkoisen valheen että ne myy sulle. Eikä ne siellä katso, että syöt sen heti. Ja jos sitä pelkää, niin ainahan voi lähettää miehen ostamaan.

epätoivosta

Parhaiten auttaa, kun sen ottaa mahdollisimman nopeasti tapahtuneesta, mutta viimeistään 72h sisällä se pitää otata. Itse otin 60h sisällä ja en ole raskaana, joten minulla se ainakin auttoi.

poikaystäväni oli malttamaton ja aikoi harrastaa seksiä ilman ehkäisyä, huomautin hänelle asiasta heti kun tajusin mutta siitin oli käynyt jo sisälläni kerran pari, laukeamatta.
kannattaaako jälkiehkäisy pilleri kuitenkin ottaa ?

Yhteistyössä