Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
Åboriginaalin tapaan minäkin vastustan vain näitä elintasopakolaisia ja muita huijareita, jotka tulevat tänne vaan tekemään kustannuksia ja vaikeuttamaan sitä oikeiden apua tarvitsevien pakolaisten hakemusten käsittelyä ja herättämään pahaa verta yleensäkin ulkomaalaisia kohtaan. Nykyinen järjestelmä nimenomaan houkuttelee niitä huijareita. Vikaa on myös kotouttamisessa, se täytyisi saada kuntoon. Ratkaisu ei kuitenkaan ole se, että otetaan aina vaan lisää sakkia ja ei tehdä heidän kotouttamisekseen entisenkään vertaa työtä, vaan hymistellään vaan kuinka suomalaiset ovat rasisteja kun eivät hyväksy kaikkia ulkomaalaisten tapoja.
En mä hymistele ja oon täysin samaa mieltä tuosta kotouttamisesta, minkä olisin kirjoittanut jos olisin jaksanut, tuolloin klo 03.
Mun mies on myös maahanmuuttaja (ei tosin pakolainen, vaan omasta tahdostaan), ja ollaan puitu tätä kotona paljon. Sain selville hänen muuton aikana, että tuo kotouttamissuunnitelma on todellakin olemassa ja siihen sisältyy kaikennäköistä kivaa kieliopintoa sun muuta. Ainakaan meidän kohdalla ei ole näkynyt suunnitelman sanahelinästä jälkeäkään, yhdelle kielikurssille mies pääsi. En tosin tässä tapauksessa sitä niin kaivannutkaan, mutta ei mitään kyllä todellakaan aktiivisesti tarjottu. Ollaan pärjätty omin nokkinemme, mutta pakolaiset tarvitsevat kyllä todella, todella paljon enemmän apua. Tuo suunnitelma näyttää hienolta paperilla, mutta siihen se taitaa jäädäkin.
Missä mä oon sanonut että kaikki tänne tulevien tavat pitäisi hyväksyä? En missään! Enhän mä hyväksy niitä itsekään, lähtien jostain pikkulasten ympärileikkauksesta, saati sitten paljon pienempiä juttuja. Kyllä oman kulttuurin saa pitää arjessa mukana, mutta ei suomalaisten todellakaan tartte luopua esim. joulujuhlista koulussa maahanmuuttajien takia! Ja ei, ei ole mitään lappuja silmillä "tumman ihon paremmuuden takia", esim. matkustaessani Länsi-Afrikassa mua yritettiin huijata kahden viikon aikana toistakymmentä kertaa, että se siitä naiiviudesta.
Millä ne huijarit sitten sieltä joukosta poimitaan? Ei mulla oo siihen ratkaisua, kun ei ole asioista päättävilläkään. En ole Thorsin linjoilla että rajat auki vaan, mutta yritin vain puhua järkeä porukalle tässä ketjussa siitä, että
ne joiden on päätetty jo tulevan, saisivat toivottavasti tervetulotoivotuksia haistattelujen sijaan. Mun mies kerran sanoi, että luojan kiitos hän on tässä maassa maahanmuuttajana sekä eurooppalainen että valkoihoinen, koska muuten voisi olla aika epämukavaa, juuri valtaväestön suhtautumisen takia! Ja me asumme Helsingissä eikä esimerkiksi Paimiossa.
Mä en muuten tiedä kuinka helposti Suomeen loppujen lopuksi pakolaisena pääsee, sellainen käsitys on että suurin osa hakemuksista kuitenkin hylätään? Voisin toki googlettaa jos olisin reipas

.
Meidän tapauksessa käytiin varmaan viidessä eri virastossa ja koska emme oo naimisissa (emmekä mene), täyteltiin myös nelisivuinen lappunen jossa käytiin hyvin henkilökohtaisilla kysymyksillä läpi suhteen laatu, siitä lähtien missä tapasimme, kauanko olemme olleet yhdessä ja mitä kieltä puhumme. Ainoa kysymys mikä jäi puuttumaan, oli se että kuinka usein harrastetaan seksiä. Mutta ehkä pakolaisena maahantulo on sitten todella paljon helpompaa?!
Ruotsissa on tehty aivan liikaa asioita väärin ja luulen että siellä kärsitään nyt nimenomaan tuon kotouttamissuunnitelman käytännön toteuttamisen puutteiden takia, sekä asumispoliittisten ratkaisujen. Mutta joo, mun pointti tässä ketjussa oli se, että en itsekään kannata että tänne otettaisiin yhtäkkiä paljon enemmän pakolaisia, mutta että ne jotka joka tapauksessa tulevat, saisivat edes säällisen vastaanoton suomalaisilta.