Suomalaiset rasistit taas vauhdissa:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voin myöntää itse toimivani samalla tavalla, jos lapseni joutuisi kouluun, jossa mamuja olisi melkein saman verran kuin valtaväestöön kuuluviakin. Kielimuurin ja kulttuurieron takia ei opetus olisi yhtä laadukasta, kuin luokassa, jossa näitä ongelmia ei olisi.

Ruotsidemokraattien puoluejohtajan Jimmie Åkessonin islamin ja monikulttuurisuuden vastainen artikkeli on herättänyt kiivaan väittelyn Ruotsissa.

Åkesson kirjoitti maanantaina Aftonbladet-lehdessä, että islam on suurin ulkomainen uhka Ruotsia kohtaan sitten toisen maailmansodan.

Oikeusasiantuntijat pitävät Åkessonin tekstiä mahdollisesti kiihotuksena kansanryhmää vastaan.

Mielipideartikkelin tilasi Åkessonilta Aftonbladetin päätoimittaja Jan Helin. Helinin mukaan kirjoituksen tarkoituksena on rohkaista keskustelua Ruotsidemokraattien poliittisesta arvopohjasta ja sen pitävyydestä.

Helin itse vastustaa laitaoikeistolaisen puolueen näkemyksiä tiukasti. Aftonbladet on ainoa ruotsalainen tiedotusväline, joka ei esimerkiksi julkaise Ruotsidemokraattien vaalimainontaa.

"(Kirjoituksessa) Åkesson paljastaa todellisen minänsä", Helin otsikoi vastauksensa.

Åkesson kirjoittaa muun muassa, että nykypäivän monikulttuurinen valtaeliitti Ruotsissa on sokea islamin vaaroille. Hän väittää, että Ruotsissa tehdään eniten raiskauksia Euroopassa ja että muslimimiehet ovat yliedustettuna tilastoissa. Hänen mukaansa Ruotsiin olisi lisäksi asettunut kymmenkunta muslimien terrorijärjestöä.

Åkesson arvioi lisäksi, että Ruotsissa on muun Euroopan tavoin menossa radikalisoitumisprosessi, jonka myötä osa toisen ja kolmannen polven muslimimaahanmuuttajista etääntyy kauas ruotsalaisen yhteiskunnan arvoista.

Aftonbladetin haastattelemat asiantuntija penäävät puoluejohtajalta tarkempia perusteluja väitteilleen. Osaa väitteistä pidetään valheina.

"Tämä on samantyyppistä propagandaa kuin natsien antisemitismi", islamologian professori Jan Hjärpe katsoo.

Ruotsidemokraattien kannatus on noussut viime vuosina mielipidemittauksissa. Sifo-tutkimuslaitoksen tuoreessa mittauksessa puolue sai 4,7 prosentin kannatuksen. Lukema oli suurempi kuin hallituksessa istuvilla kristillisdemokraateilla ja keskustapuolueella.

onneksi asutaan porvoossa, jossa ei ole paljon mamuja. joitakin vietamilaisia on ja ne on ollu siellä ainakin jo 20 vuotta ja ne osaa jo hyvin suomen kulttuurin ja ovat kovia tekemään töitä. somaleita en haluaisi lapsilleni koulukavereiksi koska ovat niin eri kultuurisia ramadaneineen yms.

Alkuperäinen kirjoittaja cc:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minun mieheni on Irlannista kotoisin ja lapsemme ovat puoliksi suomalaisia ja puoliksi irlantilaisia. Olemmeko me mamuja, jos muutamme Suomeen?

kyllä.

En kyllä pidä perhettäni, sillä lapset ovat kasvaneet suomalaisen kulttuurin mukaan, koska minä suurimmaksi osaksi olen kasvattunut ja kulttuuri ei muutenkaan ero kovasti.

Muutetaanko meidän lapsien takia koulua? Kuulostaa aika järkyltä.

Minun mieheni on Irlannista kotoisin ja lapsemme ovat puoliksi suomalaisia ja puoliksi irlantilaisia. Olemmeko me mamuja, jos muutamme Suomeen?

kyllä.

En kyllä pidä perhettäni, sillä lapset ovat kasvaneet suomalaisen kulttuurin mukaan, koska minä suurimmaksi osaksi olen kasvattunut ja kulttuuri ei muutenkaan ero kovasti.

Tälläisten takia muutetaan koulua.

http://www.youtube.com/watch?v=vOgDNbRqsPA&feature=related

en minäkään kyllä tahtoisi laittaa omaa lastani maahanmuttajien kanssa samaan kouluun, mutta taitaa nykyään olla, niin että niitä vaan on joka koulussa nykyään.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:

Sinä olet pamu ja muut mamuja:)

Pamu?

paluumuuttaja..kai :D

No tietysti! Kiitos!

Vielä, ovatko lapseni pamuja vai mamuja, sillä heillä on Suomen passi ja syntyneet Suomessa?

Alkuperäinen kirjoittaja vv:

Sinä olet pamu ja muut mamuja:)

Pamu?

paluumuuttaja..kai :D

No tietysti! Kiitos!

Vielä, ovatko lapseni pamuja vai mamuja, sillä heillä on Suomen passi ja syntyneet Suomessa?

No jos ovat syntyneet Suomessa niin ovat pamuja.

Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:
en minäkään kyllä tahtoisi laittaa omaa lastani maahanmuttajien kanssa samaan kouluun, mutta taitaa nykyään olla, niin että niitä vaan on joka koulussa nykyään.

On Suomessa vielä monikulttuurista vapaita alueita, jopa Helsingissä ja etenkin maakunnissa.

kyllä.

Tälläisten takia muutetaan koulua.

http://www.youtube.com/watch?v=vOgDNbRqsPA&feature=related

Itse olen sitä mieltä, että maassa maan tavalla! Irlannissa Afrikkalaiset haluavat omat sääntönsä ja jos eivät niitä saa, ollaan rasisteja!

Alkuperäinen kirjoittaja k:
onneksi asutaan porvoossa, jossa ei ole paljon mamuja. joitakin vietamilaisia on ja ne on ollu siellä ainakin jo 20 vuotta ja ne osaa jo hyvin suomen kulttuurin ja ovat kovia tekemään töitä. somaleita en haluaisi lapsilleni koulukavereiksi koska ovat niin eri kultuurisia ramadaneineen yms.

Porvoossa ruotsalaiset mamut sortavat kaikki jotka eivät puhu ruotsia. Niinhän se tutkimuskin kertoi ruotsinkielisten olevan kaikkein suurimpia rasisteja. Pahimman luokan nimbyjä.

Alkuperäinen kirjoittaja jj:
Minä en ole rasisti. En silti haluaisin lapsiani kouluun jossa on paljon maahanmuuttajataustaisia. Nämä koulut ovat usein hyvin levottomia.

Peesi, lapseni kävi esikoulun ala-asteen tiloissa, koulussa oli n.30% oppilaista maahanmuuttajia(turvapaikanhakijoita), ja meno oli erittäin levotonta. Vein lapseni eskariin, ja samaan aikaan olevalla välitunnilla oli aina villin lännen meininki, ja huomioni kiinnittyi monta kertaa siihen ettei koulun aikuisilla ollut mitään "otetta" riehuviin mamu-lapsiin. Ekaluokan lapsemme aloittikin asuinalueen toisessa koulussa.

Virkkunen: Maahanmuuttajat voimavara kouluille
julkaistu tänään klo 08:24, päivitetty tänään klo 09:00

Opetusministeri Henna Virkkunen (kok.) pitää maahanmuuttajataustaisia oppilaita voimavarana kouluille. Hänen mielestään maahanmuuttajia ei pitäisikään nähdä ongelmana.

YLE Uutiset kertoi maanantaina, että suomalaisperheet ottavat lapsensa yhä useammin pois koulusta, jossa on paljon maahanmuuttajia. Perheet jopa muuttavat alueelta pois saadakseen lapsensa toiseen kouluun. Syynä on maahanmuuttajien suuren määrän joillekin kouluille aiheuttama huono maine.

Aamu-tv:ssä vierailleen opetusministeri Henna Virkkusen mielestä maahanmuuttajia ei kuitenkaan pitäsi nähdä ongelmana.

- Minun mielestäni on merkittävä voimavara monille kouluille, että koulussa on maahanmuuttajaoppilaita. Koska tulevaisuuden maailma on globaali, on tärkeää että ihmiset kasvavat myös monikulttuurisuuteen. Käsittääkseni useat rehtorit näkevät tämän voimavarana, Virkkunen sanoi.

Helsingin yliopiston kaupunkimaantieteen tutkija Venla Bernelius sanoi aiemmin YLE Uutisille, että Suomen koulumaailma on tällä hetkellä risteyksessä, jossa erot alkavat näkyä. On pelättävissä, että koulujen eriarvoistuminen vie pohjan suomalaisten hyviltä oppimistuloksilta.

YLE Uutiset

Yhteistyössä