Järkyttävä juttu hesarissa koskien päivähoitoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras

Miten tuollaista voi olla?

http://www.hs.fi/juttusarja/perhe/artikkeli/Luumuja+sy%C3%B6tet%C3%A4%C3%A4n+v%C3%A4kisin+vanhempia+haukutaan+ja+kaatuneelta+kysyt%C3%A4%C3%A4n+mit%C3%A4s+l%C3%B6ysit/1135253121902

Suurin osahan (ensimmäisessä linkissä ) oli vuosikymmeniä vanhoja juttuja. Silloin esim. syömäasioihin suhtauduttiin ihan eri tavalla, ainakin jokainen yli kolmekymppinen kyllä muistaa näitä juttuja omalta päivähoito- tai kouluajaltaan.

Pitää kyllä sanoa, että luojan kiitos olin perhepäivähoidossa. Eskari olikin sitten helvettiä kun pari poikaa kiusas ja fyysisestikin kuritti. Kun meni jonkun aikusen luokse turvaan ni sai monoa persuukselle. Ei saa häiritä, menes leikkimään siitä.

hoitajiksi ja pikkupomoiksi pääsee pieniä tyranneja toteuttamaan omia patoutuneita tunteitaan, sairasta on että he saavat jotain tyydytystä pienten lasten kiusaamisesta. surullista on että tunnen yhden äidin, joka käyttäytyy noin omia 3 ja 5 v lapsiaan kohtaan. kiusataan sitä kotonakin, ja siitä ei kyllä puhuta.

Ja tuossa toisessa linkissä K-J yleistää kyllä aika tavalla ongelman koskemaan kaikkia päiväkoteja. Sellaisiakin hoitajia/ryhmiä on, joissa ujon lapsen pärjääminen otetaan sydämenasiaksi. Esikoiseni ryhmä oli sellainen.

Siellä on kuitenkin töissä aika paljon huonosti koulutettuja naisia (kuulun näijhin itsekin) ja ongelmat ovat sekä lapsiin että henkilöstöön kohdistuvia. Kyräilyä ja arvostelua. Valitettavasti.
Tottakai rautaisia ammattilaisia on iso osa mutta riittää että päiväkodissa on kaksi tai kolme alalle sopimatonta, se yksikin aiheuttaa lapselle pahaa oloa.

Tuttua on. Olen ollut useassakin päiväkodissa tuuraamassa ja tuo "hoitaja voi olla lapsen pahin kiusaaja" on kyllä niiiin totta. Varsinkin iäkkäämmät hoitajat ottavat silmätikuikseen mielellään noita vähän hitaita ja kömpelöitä lapsia :( Iloiset ja sosiaaliset saavat hyväksyntää. Jos lapsi on puhtaissa vaatteissa hän saa syliä, mutta likaisissa vaatteissa oleva reppana ei saa (toisaalta ymmärrettävää ihan hajun takia). Itse olen mahdollisimman tasapuolinen, mutta en ole jaksanut eikä minulla ole ollut rohkeutta nuorempana hoitajana puuttua noihin epäasiallisesti käyttäytyviin hoitajiin. Nämä hoitajat ovat myös niitä, jotka ovat niin mielin kielin vanhempien saapuessa että....

Todella kurjaa jos tuollaista tapahtuu. Omat lapseni ovat olleet aina todella kivoissa hoitopaikoissa. Yhden ainoa kurjan jutun muistan kun pojan päiväkodissa oli sijainen...näin kuinka tämä iäkkäämpi sijainen potkaisi eskari-ikäistä poikaa.... kyllä aivan oikein potkaisi :/ Hän ei siis nähnyt että minä olin siinä selän takana. Ja kun huomasi minut alkoi huutamaan pojalle että miten sinä nyt tuolla tavalla juokset ja sähläät että kompuroit minun jalkoihin. Poika oli kyllä ihan aloillaan silloin, nimitteli kyllä hoitajaa, muttei se potkimaan oikeuta.

Kauheata luettavaa. Itse muistan muutamia ruokailutilanteita tarhasta, kun oli pakko syödä ja oksensin joka kerta syötyäni näitä ruokia. Näin kävi joka kerta tiettyjä ruokia syötyäni, silti oli pakko aina syödä niitä uudestaan ja uudestaan... Vielä aikuisiälläkin, kun laitoin vauvalle soseita ruuaksi ja maistoin vähän itsekin vauvan ruokaa, samaa, jota tarhassa olin pakkosyönyt, niin oksensin saman tien. Niin vahva muistijälki siitä jäi. Ja kyse ei ollut allergiasta, alkavasta mahataudista tms. enkä yleensä oksenna herkästi.

itse "syyllistyn" tuohon: mitä löysit,kun lapsi kaatu mutta siitä syystä että lapsi ei ala itkeä vaan unohtaa kaatumisen ja vastaa: hiekkaa,kiviä ja alkaa nauraa itsekin ellei nyt satu oikeasti sitten tottakai lohdutellaan,mutta on niitä lapsia jotka pikkusen kun kolahtaa alkaa huutaa kollohuutoa ja loppua ei näy ja jo on korvat koetuksella jos ryhmään sattuu kaikki 4 tämmöistä :D

mutta kirjoitukseen... näitä hoitajia on valitettavasti :( jokaisessa työyksikössä on mätiäomenia ja voi kun riittäisi rohkeutta sijaisilla,harjoittelijoilla avaamaan suu ja kertomaan...

Alkuperäinen kirjoittaja no:
nykyajan nirppanokille olis syytä opettaakin, että kaikkea ainakin maistetaan...

Mutta jossakin se raja menee. Siskoni joutui esikoulussa syömään pakolla jotakin liharuokaa ja oksensi sen jälkeen. Tapahtumasta jäi trauma, jonka hän muistaa erittäin hyvin vieläkin ja ei syö edelleenkään tiettyjä liharuokia. Päiväkodin tapaus vaikuttaa edelleen taustalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Suurin osahan (ensimmäisessä linkissä ) oli vuosikymmeniä vanhoja juttuja. Silloin esim. syömäasioihin suhtauduttiin ihan eri tavalla, ainakin jokainen yli kolmekymppinen kyllä muistaa näitä juttuja omalta päivähoito- tai kouluajaltaan.

Oli vanhoja juttuja ja itsellekin valitettavan tuttuja. Samanlaista itkettämistä olen tavannut kuitenkin itse työssäni nykypäivänä. Mutta niinhän se on että maan koko päiväkotimäärään mahtuu työntekijää laidasta laitaan ja seassa niitäkin sopimattomia.

nykyajan nirppanokille olis syytä opettaakin, että kaikkea ainakin maistetaan...

Mut sitä ei tartte tehä itkettämällä ja ehottomalla pakolla. Vai miten esim mun muksu on alkanu maistella vaikken oo koskaan pakottanu? Pakolla saa vaan lisää inhoa aikaan.

Tottahan se on, että päiväkodeissa on henkilökuntaa niukalti, jolloin riehuvat lapset vievät väkisin aikaa hoitajilta ja hiljaiset jäävät vähemmälle, ihan jo resurssipulan vuoksi.

Ja ihmisiähän hoitajatkin vain ovat. Jos, ei henkilökemiat satu yksiin lapsen kanssa, niin toki hänen kanssaa ei hommat suju samoin kuin toisten kanssa. Toki ei ei pidä näyttää avoimesti kuka on omasta mielestä kivoin ja ketä sietää, mutta ei ne hoitajat sen kummempia ihmisiä ole kuin me muutkaan.

Noista syömisistä taasen. Lapsia on päiväkodeissa kymmeniä ja pelkästään Helsingissä on kymmeniä päiväkoteja ja kun noi jutut on kymmeniltä vuosilta, niin otos on kuitenkin suhteellisen pieni.

Itse pidän hyvänä päiväkotien tapaa yrittää saada lapset kaikkiruokaisiksi. Ainakaan mun lapsia ei ole koskaan pakkosyötetty, mutta muita keinoja on kyllä käytetty eikä esikoisellekaan mitää traumoja niistä ole jäänyt.

kyllä voin kertoa, että tuollaista tapahtuu edelleen 2000-luvullakin, valitettavasti. :'( Kyse on siskoni lapsen eskarista, ja siskoni perhe ovat juuri näitä tavallisia pulliaisia ilman reimateciä eikä muitakaan merkkivaatteita. Olin tukena ja kuulemassa monet kerrat näitä hirveitä juttuja. Siellä jopa syyllistettiin vanhemmat siitä, että siskokset 6 ja 4 v nukkuivat siskonpetissä viikonloppuisin ja kuulemma tämä ei ole mitenkään suotavaa, koska nehän voivat ruveta tutkimaan toistensa alapäitä sun muita ! :o Ja tää on tosi!

Valitettavasti tuo on ihan nykyaikaakin :( Itse kun olin opiskelijana harjottelemassa 0-3v. ryhmässä niin tein koululle ilmoituksen lasten kohtelusta (joka sitten laittoin asiaa eteenpäin).

Kädestä riepotettiin itkevää lasta, syliin ei saanut ottaa ja kantaminen oli ehdottomasti kielletty (kun lapsi kerta itsekin osaa kävellä ). Lapsille karjuttiin ja käskettiin pitämään turpa kiinni. Vanhempia haukuttiin lasten kuullen sun muuta yhtä kivaa...

ja tuollaistahan toiminta onkin jokaisessa suomalaisessa päiväkodissa.. hohhoijaa..
Itsekin useammassa eri päiväkodissa työskennelleenä voin vain todeta ettei kertaakaan ole kohdalleni osunut vastaavaa kuin ap:n laittaman jutun esimerkeissä.
En ehkä tuon perusteella menisi tuomitsemaan koko päivähoitojärjestelmää.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja Raivotar:

Mitä hyötyä siitä on?

Mitä hyötyä on oppia kaikkiruokaisiksi? vai, että eikö mielestäsi maistelemalla opi uusiin makuihin?

Niinpä. Mitä hyötyä on oppia kaikkiruokaiseksi?

Ehkä uusiin makuihin jotkut oppivat, mutta miksi niihin on pakko oppia? Minä en ainakaan ole tähän ikään (39 v.) mennessä oppinut, vaikka takuulla olen riittävän monta kertaa maistanut. :(

Alkuperäinen kirjoittaja piina:

Mitä hyötyä siitä on?

Mitä hyötyä on oppia kaikkiruokaisiksi? vai, että eikö mielestäsi maistelemalla opi uusiin makuihin?

Niinpä. Mitä hyötyä on oppia kaikkiruokaiseksi?

Ehkä uusiin makuihin jotkut oppivat, mutta miksi niihin on pakko oppia? Minä en ainakaan ole tähän ikään (39 v.) mennessä oppinut, vaikka takuulla olen riittävän monta kertaa maistanut. :(

Enkä minä. Edes niihin lapsuuden makuihin joiden takia istuin pöydässä niin hoidossa kun koulussakin. En kyl näe hyötyä siitä. Lapsi ehtii oppia maistelemaan vapaaehtoisesti ilman että aikunen pakolla tyrkkää suuhun ja määrää syömään.

Yhteistyössä