Jatkuva heräily aamuyöllä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uneton äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uneton äiti

Vieras
Poikamme, 2 kk, heräilee aamuyöllä noin 4 jälkeen puolen tunnin välein. Ei rauhoitu sänkyyn tassuttelulla, tutilla, pepusta hetkuttamalla eikä välttämättä syliinkään, vaan haluaa rinnalle. Puoli tuntia aikaisemmin syönyt sen verran, että pitäisi pärjätä 2-3 h. Ei välttämättä syökään kauaa, vaan nukahtaa pian. Poika nukkuu omassa sängyssään (viereen nukkumaan en uskalla ottaa) joten menemme syömään toiseen huoneeseen, odotan 10-15 min että poika on syvässä unessa ja kannan sänkyyn. En välttämättä ehdi edes nukahtaa, kun uusi herätys edessä. Välillä tuntuu ilmavaivat vaivaavan, välillä tuntuu, että herää tottumuksesta.

Mitä voisin tehdä? Univelka kasvaa, etenkin jos poika nukahtaa puoli yhdeksän sijaan puoli 11. Olen ymmärtänyt, että noin pienelle ei vielä unikouluakaan (tassuttelu) pidettäisi? Cuplatonia olen antanut ennen yöunille käyntiä, mutta yösyötöllä esim. 1-2 maissa en aina saa annettua kun poika ei malta odottaa, että lypsäisin lusikkaan maitoa ja lisäisin tipat vaan haluaa heti syömään. Eikä Cuplaton ilmavaivoja poistakaan, ehkä vähän helpottaa...

Hyvinkin voi olla, että vauva heräilee ilmavaivojen takia, niin kuin itsekin epäilit. Röyhtäytätkö vauvaa yöllä?

Toisaalta tuon ikäisellä ei vielä ole rytmiä, joten tuohon ei välttämättä auta kuin aika. Olisiko aivan mahdoton ajatus ottaa vauvaa viereesi nukkumaan, saisit itsekin paremmat unet? On hyvin epätodennäköistä, että selvin päin oleva äiti kierähtäisi vauvan päälle. Jos kuitenkin pelkäät sitä, laita vauva nukkumaan hieman itseäsi ylemmäs, niin että vauva on kasvojesi tasolla, tällöin et voi kierähtää päälle.

Mun kundilla oli ihan samaa heräilyä. Syynä mun mielestä nälkä ja pelko yksin jäämisestä. Ihmisvauvahan ei yksin selviä. Mun pelastus oli se kun vauva nukkui vieressä ja imetys oli helppoa siinä nousematta. Tuo yöheräily helpotti kun aloimme joskus reilu 6kk iässä syömään iltapuuroa. Monilla vaan kiinteätkään ei auta, kuten ei auttanut esikoisellakaan. Hänen kanssaan yöt rupesivat sujumaan joskus vajaa 2v iässä... :D

Esikoisella oli muistaakseni 2kk iässä tiheän imun kausi eli varsinkin öisin (aamuyöstä) halusi tisutella usein. Jonkin aikaa sitä kesti ja sitten taas tilanne tasaantui kun maidon tilaus oli suoritettu.

Meillä oli kanssa tuossa iässä aamuyön ilmavaivaongelmaa - otin silloin pojan väliimme ja hieroin mahaa pyörivin liikkein ja pumppasin jaloista - en osaa sanoa oliko rohdoista mitään apua. Mutta pakko todeta että vauvoilla on aina joku hyvä syy olla nukkumatta hyvin... ;)

Kiitoksia vastauksista!

En ole röyhtäyttänyt yöllä; nukahtaa niin hyvin rinnalle, että pelkään piristyvän tai sitten ärtyvän kun liikutellaan kesken unen. Kannan kyllä olkapäällä sänkyynsä, mutta tuleekohan röyhtäys unessa? Mielestäni ei ole röyhtäillyt... Miten olet toiminut tuon röyhtäyttämisen kanssa, ettei vauva piristy? Monesti kun pojan nostaa olalle, silmät aukeaa välittömästi ja alkaa katsella ympärilleen.

Vieressä nukkumisessa on se vaikeus, että mun puolelle vauvaa ei oikeen saa kun meillä on reuna sängyssä. Patjaa ei siis saa patjaa pinnasänkyyn kiinni, vaan väliin jää tuo reunan aiheuttama rako. Väliin en uskalla ottaa, koska mies on sikeä nukkuja; on mm. nukkunut mun käden päällä ja heräsi vasta kun kiskoin kättäni pois. Aina vauva ei myöskään suostu syömään kyljellään imettäessä, kun on tottunut että istun. Välillä olen aamulla tätä kokeillut, joskus toimii, joskus ei.

Täytyy toivoa, että olisi tuo tiheän syömisen kausi. On kyllä pidempään nukkunut aamuyöt huonosti, muttei sentään näin huonosti. Viime yö oli ihme poikkeus; heräsi syömään vain kaksi kertaa! Ilmavaivoja oli taas vähän, mutta jatkoi ihan itse uniaan. En uskalla toivoa, että tästä yöt paranisivat, mutta olen kiitollinen yhdestä hyvin nukutusta yöstä! :)

Mä röyhtäytän jos yleensä puolessa välissä syömistä. Jos neiti nukahtaa syödessä kunnolla, niin saatan jättää röyhtäyttämättä. Tietenkin jos ilmavaivoja alkaa olemaan, niin sitten pitää tehostaa röyhtäyttämistä. Meillä ei muuten synnärillä (kaksi viikkoa sitten) enää käsketty röyhtäyttää (esikoisen aikaa toisin). Nyt sanottiin vain että laittakaa kyljelleen että jos tulee puklu niin tulee sitten pois suusta.

Yhteistyössä