Jättäisittekö keskenään 2v, 4v, ja 7v

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tike
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En jättäis! Meillä lapset jo 9v 7v 2v ja vauva. Varsinkin jo 7v oikein vastuuntuntoinen, mut meillä on puhuttukin lasten kanssa, kun esim. "vahtivat" 2v pihalla pienen hetken, että IKINÄ KOSKAAN MILLOINKAAN lapsi ei ole vastuussa toisesta lapsesta!!! Eli aikuinen on aina lähettyvillä!!
Mun mielipide...isommat kyllä ovat kahdestaan kotona, mut pienemmät kulkee mukana!

No voi hyvänen aika sentään,ei tuo nyt niin kamalaa ole,jestas kun jotkut taas ottaa pulttia! |O
Kai nyt tike omat mukulansa tuntee...kuten minäkin omat 5 kpl ja joskus on roskatkin vietävä ulos ja jätän 5kk ja 3v:n ton 7v:n vastuulle! :o Olempas huono mutsi.Onhan se hirveätä,jos lapset ottavat vastuuta sillontällöin!!!??? :headwall:

Ei noin pienellä lapsella ole vielä vastuuntunto niin kehittynyt,että pystyisi ottamaan tuollaisen vastuun..Jotain VOI aina sattua..Ja siitäkös itseäsi sitten kiität..

Meillä on 7v ja 4v tytöt ja vajaa 3v poika (+vauva), enkä jättäisi kolmea isompaa keskenään edes puoleksi tunniksi. Tytöt voisin kahdestaan jättää. Ovat joskus olleetkin puhelimen kanssa hetken, kun ovat halunneet jäädä kotiin. Mut tuo poika on sen verran aikaan saava tapaus, että ei voi jättää kotiin ilman vanhempaa edes hetkeksi.

Mutta jokainen tuntee omat lapsensa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Onhan se hirveätä,jos lapset ottavat vastuuta sillontällöin!!!??? :headwall:

Pienen lapsen ei tarvitse ottaa vastuuta toisesta pienestä lapsesta! Jos jotain sattuu niin minkalaiset traumat silloin pieni lapsi saa ja valtavan syyllisyydentunteen. Kuka äiti tai isä haluaa sellaista omalle lapselle? Sellainen huithai joka ei välitä siitä, että jotain pahaa voi joskus tapahtua juuri sillä hetkellä juuri sinä päivänä kun lapset ovat ilman aikuista.

No voi hyvänen aika sentään,ei tuo nyt niin kamalaa ole,jestas kun jotkut taas ottaa pulttia! |O
Kai nyt tike omat mukulansa tuntee...kuten minäkin omat 5 kpl ja joskus on roskatkin vietävä ulos ja jätän 5kk ja 3v:n ton 7v:n vastuulle! :o Olempas huono mutsi.Onhan se hirveätä,jos lapset ottavat vastuuta sillontällöin!!!??? :headwall:

nyt ei ollut kyse roskien viennistä. Puolessa tunnissa voi sattua aivan mitä vain, joko äidille tai lapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
Onhan se hirveätä,jos lapset ottavat vastuuta sillontällöin!!!??? :headwall:

Pienen lapsen ei tarvitse ottaa vastuuta toisesta pienestä lapsesta! Jos jotain sattuu niin minkalaiset traumat silloin pieni lapsi saa ja valtavan syyllisyydentunteen. Kuka äiti tai isä haluaa sellaista omalle lapselle? Sellainen huithai joka ei välitä siitä, että jotain pahaa voi joskus tapahtua juuri sillä hetkellä juuri sinä päivänä kun lapset ovat ilman aikuista.

aivan, LAPSI ei ole vastuussa ja piste.
SINÄ olet aikuisena vastuussa, ja minkälainen typerä ihminen sälyttää sen vastuun lapselle?

Meilläkin istutaan pöydässä ja syödään nätisti.

Mutta mielenkiinnosta kysyn, että mitäs sitten jos ap:n 7 v tukehtuu ruoanpalaan tai kaatuu tms, eikä pysty soittamaan apua itselleen? Osaako 4 v ja 2 v soittaa apua? :snotty:

Kaikki on kuitenkin mahdollista, aina.

Mä en tunne omia mukuloitani - en voi tietää, päättävätkö he joskus tukehtua ruokaansa, tai päättävätkö olla kotona kun telkkari tms syttyy tuleen.
Roskat vien ulos, pyykkituvassa käyn, mutta puoleksi tunniksi en jättäisi lapsia yksin. En, vaikka joukossa olisi 7-vuotiaskin.

tää on niin tätä.. kauheaa pulttia! jokainen tekee niinkuin parhaaksi katsoo... :) eiköhän Tike omat lapsensa tunne.

Pakko sanoa kuitenkin vielä oma mielipiteeni tähän että maailma on muuttunut. Nykyään kiihkoillaan, kilpaillaan kuka on parhain ja vastuuntuntoisin äiti, ei uskalleta tehdä mitään, eikä VARSINKAAN anneta lasten tehdä mitään koska aina voi sattua. No, mitä tästä seuraa? Aikamoisen uusavuttomia tulevaisuuden toivoja. En nyt tarkoita pelkästään tätä nimenomaista asiaa, muutenkin. Meitä oli meidän perheessä 6 lasta. Ja aina mentiin niin vanhemmat vahti nuorempia, minä kun olin 2 vee niin veli haki mut päiväkodista ja teki mulle välipalan kun tultiin kotiin ja tämä veli oli silloin 8-9 vuotias. Eikä mitään ongelmia ollut. Sitten vastaavasti kun olin itse ekalla ja lähdössä kotiin niin otin siitä vierestä pikkusiskon mukaan, joka oli tarhassa ja yhtämatkaa käveltiin kotiin jossa sitten äiti jo yleensä odottelikin. Ja hyviä ihmisiä ja vastuuntuntoisia aikuisia meistä kaikista tuli, maalaisjärkeä löytyy ja ei olla uusavuttomia kun saatiin osallistua ja tehdä pienestä lähtien. Aina niitä vahinkoja ja onnettomuuksia sattuu, jopa niille jotka vahtivat lapsiaan 24/7.

Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
tää on niin tätä.. kauheaa pulttia! jokainen tekee niinkuin parhaaksi katsoo... :) eiköhän Tike omat lapsensa tunne.

Pakko sanoa kuitenkin vielä oma mielipiteeni tähän että maailma on muuttunut. Nykyään kiihkoillaan, kilpaillaan kuka on parhain ja vastuuntuntoisin äiti, ei uskalleta tehdä mitään, eikä VARSINKAAN anneta lasten tehdä mitään koska aina voi sattua. No, mitä tästä seuraa? Aikamoisen uusavuttomia tulevaisuuden toivoja. En nyt tarkoita pelkästään tätä nimenomaista asiaa, muutenkin. Meitä oli meidän perheessä 6 lasta. Ja aina mentiin niin vanhemmat vahti nuorempia, minä kun olin 2 vee niin veli haki mut päiväkodista ja teki mulle välipalan kun tultiin kotiin ja tämä veli oli silloin 8-9 vuotias. Eikä mitään ongelmia ollut. Sitten vastaavasti kun olin itse ekalla ja lähdössä kotiin niin otin siitä vierestä pikkusiskon mukaan, joka oli tarhassa ja yhtämatkaa käveltiin kotiin jossa sitten äiti jo yleensä odottelikin. Ja hyviä ihmisiä ja vastuuntuntoisia aikuisia meistä kaikista tuli, maalaisjärkeä löytyy ja ei olla uusavuttomia kun saatiin osallistua ja tehdä pienestä lähtien. Aina niitä vahinkoja ja onnettomuuksia sattuu, jopa niille jotka vahtivat lapsiaan 24/7.

Näimpä!
:flower:

Pakko sanoa kuitenkin vielä oma mielipiteeni tähän että maailma on muuttunut. Nykyään kiihkoillaan, kilpaillaan kuka on parhain ja vastuuntuntoisin äiti, ei uskalleta tehdä mitään, eikä VARSINKAAN anneta lasten tehdä mitään koska aina voi sattua. No, mitä tästä seuraa? Aikamoisen uusavuttomia tulevaisuuden toivoja.

Oi voi...se, että ei anna lastensa tehdä mitään ei kyllä liity mitenkään siihen, ettei jätä lapsiaan yksin kotiin.
Lapselle on hyvä antaa ikätasonsa mukaisesti tehtäviä ja vastuuta. Ikätasonsa mukaisesti. Ja minun & aika monen muunkin mielestä 7 v ei vielä ole sen ikäinen, että hänen vastuulleen voisi jättää 4 v ja 2 v lapset. Eikä asia liity mitenkään uusavuttomuuteen tai hysteriaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Pakko sanoa kuitenkin vielä oma mielipiteeni tähän että maailma on muuttunut. Nykyään kiihkoillaan, kilpaillaan kuka on parhain ja vastuuntuntoisin äiti, ei uskalleta tehdä mitään, eikä VARSINKAAN anneta lasten tehdä mitään koska aina voi sattua. No, mitä tästä seuraa? Aikamoisen uusavuttomia tulevaisuuden toivoja.

Oi voi...se, että ei anna lastensa tehdä mitään ei kyllä liity mitenkään siihen, ettei jätä lapsiaan yksin kotiin.
Lapselle on hyvä antaa ikätasonsa mukaisesti tehtäviä ja vastuuta. Ikätasonsa mukaisesti. Ja minun & aika monen muunkin mielestä 7 v ei vielä ole sen ikäinen, että hänen vastuulleen voisi jättää 4 v ja 2 v lapset. Eikä asia liity mitenkään uusavuttomuuteen tai hysteriaan.

Näin juuri.
Kyllä meillä tuo 2v5kk voitelee itse leipäänsä aikuisen ollessa vieressä ja auttaa äitiä muutenkin; tyhjentää astianpesukonetta tai pyykinpesukonetta, isommista puhumattakaan.

Silti en jättäisi tuon ikäistä 4-vuotiaan ja 7-vuotiaan kanssa puoleksi tunniksi.

Se uusavuttomuus tulee ja "opitaan" kyllä ihan jostain muusta kun siitä että 7-vuotiaalle ei jätetä noin pieniä sisaruksia vastuulleen.

Ja kyllä; myös lapsille jotka ovat vanhempiensa valvonnan alaisina, sattuu vahinkoja ja onnettomuuksia.
Mutta ne vanhemmat ovat itse paikalla ja vastuussa silloin ja pystyvät varmasti käsittämään/käsittelemään ne asiat ihan eri tavalla kun pieni lapsi.

Mulla on sitten outoja mukuloita,kun ne oikeen tykkää jos kysyn noilta vanhemmilta,jos kattoisivat pienempien perään hetken...kokevat ittensä tarpeellisiksi ja kehuskelevat kavereilleen,kun hoitavat pienempiä joskus =)
Ja jos jotain sattuisi niin tottakai vastuu olisi minun,sempä takia täytyy mennä tilanteiden mukaan =) Joskus jää roskat viemättä,kun muksut riehakkaalla päällä ;)
Eihän tässä ketjussa nyt ollut kyse siittä että ap jättäisi AINA noi muksunsa noin...vai ymmärsinkö jotain väärin?

Mielikki, ymmärsit oikein, ei ole jokapäiväistä tämä puolituntinen suinkaan. Nyt leikkivät maja leikkiään ihan tyytyväisenä, kohta syömme ja lähdetään koko pesua kokonaan ulos loppuillaksi. aamen siis osaltani tähän ketjuun, kiitos mielenkiinnostanne :wave:

Mulla on sitten outoja mukuloita,kun ne oikeen tykkää jos kysyn noilta vanhemmilta,jos kattoisivat pienempien perään hetken...kokevat ittensä tarpeellisiksi ja kehuskelevat kavereilleen,kun hoitavat pienempiä joskus =)

Mun 4½ v sanoo myös usein, että hän haluaa jäädä yksin kotiin kun minä ja pikkuveli mennään kauppaan. Tai että jätän veljen hänelle hoitoon (2½ v) siksi aikaa kun käyn kaupassa. Kyllä hän pärjää kuulemma. Enkä hetkeäkään usko ettei pärjäisi, mutta siltikään en siihen suostu. Enkä jätä häntä kotipihallekaan 7-8 v kavereiden kanssa, jos itse käyn kaupassa (parikymmentä minsaa kestää ). 9 v:n kanssa jätin, mutta kaksi naapuria katsoi sivusilmällä perään kun samassa pihassa olivat.

En suostunut myöskään jättämään 2½ veetä ystäväni 11 v pojan vahdittavaksi, vaikka poika todella fiksu ja vastuuntuntoinen onkin, ja hänellä on muutama pikkuveli jota on hoitanut, ja sekä hän että hänen äitinsä sanoivat että poika pärjää kuopukseni kanssa loistavasti. Mutta 4½-vuotiaani jätin.

Yhteistyössä