Jessus että mua vituttaa, että sukulaiset ja muut ei voi kunnioittaa sitä, mitä vanhemmat sanoo...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aapee";22616405]No ikävä kyllä miehen vanhempien ja sisaruksien luona on välillä pakko käydä.[/QUOTE]

mikä ihmeen pakko? en minä ainakaan menisi sellaiseen paikkaan ollenkaan.

[QUOTE="ellivelli";22622503]mikä ihmeen pakko? en minä ainakaan menisi sellaiseen paikkaan ollenkaan.[/QUOTE]

Laittaisit koko sukuun välit poikki sen takia, että antavat lapselle piparin? No joillakin on jotain suhteellisuudentajua ja eivät voi vain tehdä noin.

[QUOTE="vieras";22622537]Laittaisit koko sukuun välit poikki sen takia, että antavat lapselle piparin? No joillakin on jotain suhteellisuudentajua ja eivät voi vain tehdä noin.[/QUOTE]

ei minun ole pakko olla tekemisissä ihmisten kanssa jotka eivät tuon vertaa kunnioita minua ja perhettäni.

[QUOTE="ellivelli";22622556]ei minun ole pakko olla tekemisissä ihmisten kanssa jotka eivät tuon vertaa kunnioita minua ja perhettäni.[/QUOTE]

Mitenkäs selittäisit tämän sitten lapsille?

- Miksei me ikinä käydä mummolassa?
- Kun mummo ei kunnioita meitä.
- Äiti mitä se tarkoittaa kun ei kunnioita?
- Se antaa sulle keksejä.

Just.

[QUOTE="vieras";22622580]Mitenkäs selittäisit tämän sitten lapsille?

- Miksei me ikinä käydä mummolassa?
- Kun mummo ei kunnioita meitä.
- Äiti mitä se tarkoittaa kun ei kunnioita?
- Se antaa sulle keksejä.

Just.[/QUOTE]

en tiedä, mutta eiköhän siihen selitys sitten löytyisi jos tilanne olisi tuo. meillä on sukulaiset uskoneet vähemmällä, ei ole tarvinnut katkoa välejä.

vaan kyllä se minusta kertoisi siitä, ettei sukulaisia oikeasti kiinnostaisi meidän kanssa olla tekemisissä, jos noin kävisi.

[QUOTE="ellivelli";22622612]en tiedä, mutta eiköhän siihen selitys sitten löytyisi jos tilanne olisi tuo. meillä on sukulaiset uskoneet vähemmällä, ei ole tarvinnut katkoa välejä.

vaan kyllä se minusta kertoisi siitä, ettei sukulaisia oikeasti kiinnostaisi meidän kanssa olla tekemisissä, jos noin kävisi.[/QUOTE]

Ai että tuo onkin oikeastaan mummon keino sanoa "en halua olla kanssanne missään tekemisissä"? Mitähän muita tällaisia kiertoilmauksia on olemassa? Ei ole sitten ilmeisesti kovin jääräpäisiä/ vanhanaikaisia ihmisiä teidän suvussanne, jos ei ole tällaisia tilanteita koskaan tullut eteen.

No jos sillä herkkujen antamisella tosiaan on niin suuri merkitys (oliko se niin että lapsi ei syö muuta ja valvoo yöllä), ja tämä on selitetty isäntäväelle tuloksetta niin miksi ei voi olla kyläilemättä? Musta vähän sama tilanne kuin jos lapsella olis allergia ja vieraisilla isäntäväki syöttäs salaa lapselle sitä mistä tulee huono olo ja päivä pilalle ("koska lapsi haluaa"). Tosi reilu meininki!

[QUOTE="vieras";22622168]Olen ihan samaa mieltä kuin ap, että vuodenikäisen ei todellakaan tarvi vielä oppia syömään mitään makeaa. Ja se suurin pointti minusta on se mikä viesti lapselle annetaan, kun mummo tai täti syöttää salaa ja vielä sanoo ääneen, että ota nyt kun äiti ei nää ja kohta äiti tulee vihaisena paikalle. Vuodenikäinen imee kuin sieni ihmisten tunnetiloja, mutta ei vielä ymmärrä onko äiti vihainen hänelle, mummolle ja miksi. Ymmärtää kuitenkin äidin olevan vihainen ja että mummo tekee jotain omituista. Miksi vanhempi ei saa päättää mitä lapsi syö? Miksi yksivuotiaalle on pakko antaa jotain herkkua? Varsinkin jos on kyse lapsesta, joka syö muutenkin huonosti. Meilläkin oli huonosti syövä lapsi, mutta kyse ei ollut mistään valtataistelusta vaan pienestä vatsalaukusta. Sen saattoi täyttää todellakin pieni keksi tai pala suklaata. Nyt lapsi on mlkein kolme ja saa silloin tällöin jotain herkkua. Mutta aivan hyvin on ehtinyt opetella syömään niitä herkkuja reilu kaksivuotiaanakin, vaikkea saanutkaan vielä vuoden ikäisenä.[/QUOTE]

Kiitos, edes joku ymmätyää mua! :D Muutama jo aikasemminkin onneks ollut samaa mieltä mun kassa.
Yllätyksenä mulle tuli se, että täällä kovin moni on sitä mieltä, että antaa mätätä vaan, ja tehdään mummot tyytyväisiksi, kun saa syöttää lapsille mahat täyteen herkkua niin, ettei sitten tarvi enää ruokaa syödä. (Täällä kun kuitenkin kaikki mammat syöttää mussukoilleen vain parasta ja luomua ja kaikki on niiiin terveellistä, eikä herkkuja koskaan, jne. ja vain he itse osaavat hoitaa oman lapsensa....)

[QUOTE="piipaa";22622342]Kirjoitat asiaa! Ja vielä se, että ketkä opettavat lapsensa siihen että lauantai on herkku-karkki-mässäilypäivä, opettavat jo samalla vissiin tään viikonloppukännäilyn alkeet... Joo, vanhemmat vetää viikonloppuna kännit ja lapset saa sen aikaa mässätä herkkuja. Ja toi loppu, luulen myös että lapsi protestoi syömättömyydellään ts. on huomannut minkä haloon saa aikaseksi kun ei syö = huomiota.[/QUOTE]

Niin, no saako tuo meidän lapsi huomiota, kun ei syö? Ei saa. Kehutaan, kun syö hienosti, mutta jos ei syö, sanotaan kiitos, ja noustaan pöydästä, se siitä. Ihan samoin kun sen jälkeen, kun on syönyt, sanotaan kiitos ja noustaan pöydästä. Ei, meillä ei ole ongelmia syömisen kanssa millään tavalla, paitsi silloin, kun lapsi on saanut herkkuja.
Se, että on pieniruokainen, ei ole ongelma. Vaan se, että maha täytetään herkuilla, ja sen jälkeen ei enää jaksa syödä ruokaa ollenkaan, vaan kiukuttelee niiden herkkujen perään, ne kun ei vatsaa pitkäksi aikaa täytä.

[QUOTE="aloittaja";22622726]Niin, no saako tuo meidän lapsi huomiota, kun ei syö? Ei saa. Kehutaan, kun syö hienosti, mutta jos ei syö, sanotaan kiitos, ja noustaan pöydästä, se siitä. Ihan samoin kun sen jälkeen, kun on syönyt, sanotaan kiitos ja noustaan pöydästä. Ei, meillä ei ole ongelmia syömisen kanssa millään tavalla, paitsi silloin, kun lapsi on saanut herkkuja.
Se, että on pieniruokainen, ei ole ongelma. Vaan se, että maha täytetään herkuilla, ja sen jälkeen ei enää jaksa syödä ruokaa ollenkaan, vaan kiukuttelee niiden herkkujen perään, ne kun ei vatsaa pitkäksi aikaa täytä.[/QUOTE]

Vielä lisään, että meillä ei ole herkuttelupäivää. Eikä meillä kukaan kännää. Joten....
Se, että minä ja mieheni juomme muutaman kerran vuodessa, (3-4krt) muutaman lasin, ja vielä niin, että lapsi ei ole paikalla, ei nyt kyllä liity tähän asiaan.

[QUOTE="vieras";22622635]Ai että tuo onkin oikeastaan mummon keino sanoa "en halua olla kanssanne missään tekemisissä"? Mitähän muita tällaisia kiertoilmauksia on olemassa? Ei ole sitten ilmeisesti kovin jääräpäisiä/ vanhanaikaisia ihmisiä teidän suvussanne, jos ei ole tällaisia tilanteita koskaan tullut eteen.[/QUOTE]

on kyllä jääräpäiset isovanhemmat, mutta he haluavat pitää välit lastenlapsiinsa, joten ovat joutuneet muuttamaan tapojaan. kun tasan tarkkaan tietävät, että meidän lapset hoidetaan meidän säännöillä. jos siis isovanhemmilla on valittavana joko oman päänsä pitäminen tai välit lastenlasten kanssa niin ei voi olla liian vaikea valinta?

miksi ihmeessä pitäisin elämässäni ihmisiä jotka aiheuttavat riitaa ja pahaa mieltä?

Se pistää kyllä v*tuttamaan kun toiveitani vanhempana ei kuulla, ja toi tuntuu olevan just isovanhempien ominaisuus. Muutaman kerran oon lähtenyt tuulettamaan tunteitani pihalle samankaltaisissa tilanteissa.

Makeanhimoa on musta tässä keskustelussa lähestytty ihan väärin. Jollei ruokaan tai makeaan kehity erikoista psykologista suhdetta, niin makeanhimo on kyllä geneettistä. Tämänkin ketjun tarinat puoltavat tuota faktaa, ne on vaan tulkittu väärin. Ajatellaan että koska äitini teki näin, minusta tuli tämmöinen. Oikeasti äiti ja tytär ovat kokoajan olleet samanlaisia, ja äiti on toiminut kuten on toiminut pääosin omien mieltymystensä mukaan.

Mulle on aivan sama, miten ihmiset syöttävät tai eivät syötä keksejä lapsilleen, eikä mulla ole tarvetta kertoa omia menetelmiäni asian suhteen suurina totuuksina. Loppujen lopuksi kyse ei ole kovin merkittävästä asiasta. ("Entäs 1000kiloa karkkia????!!!Eiks se oo merkittävä asia???!!!" On sitten mielestäni typerä kommentti tähän. Ihan vaan tiedoksi.)

Kaikki on suhteellista. Mun kaverin anoppi syöttää salaa lapsenlapsille ruokia, joille nämä ovat pahasti allergisia. Anoppi on näet päättänyt, että allergiat ovat vain miniän omassa päässään keksimiä asioita... Asian tekee vaikeaksi se, etteivät allergiakohtaukset tule samantien (kuten esimerkiksi pähkinäallergiassa) vaan nämä lapset ovat sitten seuraavan viikon kipeitä! Mielestäni täysin edesvastuutonta hommaa enkä tuollaiseen anoppilaan omia lapsiani veisi.

no voi hellanlettas. älä vie sitä sinne sukulaisille niin ettet itse ole paikalla. toisekseen kyllä ihmettelen, jos 1v. on niin usein sukulaisilla ilman äitiä että ihan koko lapsen ruokailu heittää häränpyllyä. Siis jos tätä tapahtuu harvoin niin ei luulisi olevan suuri ongelma.

Ongelmat nyt vaan yleensä on lähtöisin ihan sieltä kotoa, ei sukulaisilta.

[QUOTE="vieras";22624689]no voi hellanlettas. älä vie sitä sinne sukulaisille niin ettet itse ole paikalla. toisekseen kyllä ihmettelen, jos 1v. on niin usein sukulaisilla ilman äitiä että ihan koko lapsen ruokailu heittää häränpyllyä. Siis jos tätä tapahtuu harvoin niin ei luulisi olevan suuri ongelma.

Ongelmat nyt vaan yleensä on lähtöisin ihan sieltä kotoa, ei sukulaisilta.[/QUOTE]

Mitä helvettiä??? Etpä paljon lukenut, tai sitten on ymmärryksessä sulla tosi pahasti vikaa. Lapsi ei ole KERTAAKAAN ollut tuolla hoidossa.

Maassa maan tavalla JA MUUALLA KUINKOTONA OLLAAN MYÖS SEN TOISEN PAIKAN TAPOJEN LAKIEN ALAISENA.
yKSINKERTAISTA JA HELPPOA.
lAPSET KYLLÄ OPPII NOPEASTI KUINKA SIRKKUTÄDIN LUONA OLLAAN TAI KUINKA SAARAMUMMON KYLÄSSÄ TOIMITAAN TAI SERKKUJEN LUONA LEIKITÄÄN JNE...

Maassa maan tavalla JA MUUALLA KUINKOTONA OLLAAN MYÖS SEN TOISEN PAIKAN TAPOJEN LAKIEN ALAISENA.
yKSINKERTAISTA JA HELPPOA.
lAPSET KYLLÄ OPPII NOPEASTI KUINKA SIRKKUTÄDIN LUONA OLLAAN TAI KUINKA SAARAMUMMON KYLÄSSÄ TOIMITAAN TAI SERKKUJEN LUONA LEIKITÄÄN JNE...

Ihan oikeastiko olet tuota mieltä kaikissa asioissa? Entäs vaikka allergiset lapset? Se, että tuo lapsi huutaa loppupäivän ja yön, kertoo mun mielestä aika paljon siitä, että sille yksinkertasesti EI anneta tollasi herkkuja rajattomasti. Ei se yhdestä huuda tai kiukuttele, mutta että sille syötetään niitä vatta täyteen...

[QUOTE="aloittaja";22624916]Ihan oikeastiko olet tuota mieltä kaikissa asioissa? Entäs vaikka allergiset lapset? Se, että tuo lapsi huutaa loppupäivän ja yön, kertoo mun mielestä aika paljon siitä, että sille yksinkertasesti EI anneta tollasi herkkuja rajattomasti. Ei se yhdestä huuda tai kiukuttele, mutta että sille syötetään niitä vatta täyteen...[/QUOTE]

Nyt puhuttiin normaalista lapsesta?
Ja jos ei kuole allergiaan niin ei se kerta sinne tai tänne haittaa.
Harventaa vain käyntejä sinne kyläpaikkaan missä ei erityistarpeita kyetä huomioimaan.
Yksinkertaista ja helppoa edelleenkin?
Ja jos mahdollista niin voittehan syöttää lapsenne jo kotona niin silloin ei lapselle maistu herkutkaan ylenmäärin. ja vanhempina teidän on komennettava lasta ja kiellettävä ja poistuttava tarvittaessa toiseen tilaan jos meno menee liian hurjaksi.
Vastuu on teillä hyvät vanhemmat.
Jos hoidosta kyse niin olisko aika vaihtaa hoitajaa sillä lapsen syöminen on kuitenkin yksi pperustarve ja sen tyydyttämättä jättäminen on laiminlyöntiä...

miksi kommentoitte ketjua, mitä ette kuitenkaan lue?
Edelleen, lapsi ei ole hoidossa tuossa paikassa, ei ole koskaan ollut.
Syöttäminen tapahtuu salaa vanhemmilta. Ja lapsi ei itse noita herkkuja ottaisi pöydältä/kaapista ja söisi, vaan ne annetaan sille, tuputetaan. Ja kyse sukulaisista, joten paha on olla välillä käymättä.

Joo tiedän tunteen, meillä ei vaan ongelma ole lapsen vaan koiran suhteen.

Meillä siis koira on laihiksella. AINA kun nähdään miehen sukulaisten luona, ne yrittää syöttää koiran hevosen kokoiseks. Ollaan sanottu joka kerta, että koiralle ei anneta mitään ylimääräistä, ei mitään pöydästä, sillä on omat ruoat. Mutta ilmeisesti aina liian nätisti, koska ne syöttää sille mitä tahansa. Makkarat, pihvit, ranskalaiset, jätskit, IHAN MITÄ TAHANSA ja kaikkea missä on kamalasti mausteita. Ensin mä en vaan kehdannut sanoa että älkää syöttäkö teidän rasvassa lilluvia ylimaustettuja paskaruokia meidän koiralle, mut sit oli pakko. Ja kauan meni kunnes ne tajus edes osittain. Alettiin jättää koira kotiin mut ei sitä aina voi jättää. Nyt mä pakotan sen istumaan mun vieressä ruokailun ajan ja vahdin ettei kukaan syötä sille mitään koska se ylipaino on oikeesti terveysriski. :/

En mä tajua, mikä tossa ylisyöttämisessä on idea. Onko se niiden ainoa keino hemmotella lasta/koiraa? Ihme jengiä, toivottavasti te löydätte ratkaisun eikä kyse ole vain siitä että sukulaiset haluaa kävellä sun yli.

on nyt kuitenkin vähän eri asia verrata koiraa ja lasta. Ensinnäkin, sen koiran todellakin voi jättää kotiin. Mä en ainakaan meille halua koiravieraita, vaikka koirista tykkäänki, ja niitä on paljon tutuilla ja mun vanhemmillakin.

En jättäisi lastani valvomatta hetkeksikään tuollaiseen paikkaan, jossa ei vanhempien toiveita kunnioiteta. Varsinkin kun lapsi on noin pieni, niin häntä ei tarvitse yksin jättää. Isompana voi olla vaikeampaa.

Mä ymmärrän aloittajan ketutuksen. Kyllä muakin ottaisi päähän, jos meidän kasvatusperiaatteita/tapoja ei kunnioitettaisi. Meillä onneksi on sen verran fiksut isovanhemmat ym. sukulaiset, että viesti on mennyt perille, kun on pari kertaa asiasta maininnut vähän tiukempaan sävyyn. En oikein osaa aloittajaa neuvoa... Jos vain vielä yrittäisit puhua asiasta näille sukulaisille?

on nyt kuitenkin vähän eri asia verrata koiraa ja lasta. Ensinnäkin, sen koiran todellakin voi jättää kotiin. Mä en ainakaan meille halua koiravieraita, vaikka koirista tykkäänki, ja niitä on paljon tutuilla ja mun vanhemmillakin.

Ai voi jättää kotiin kun menee viikonlopuks tai pidemmälle reissulle? Ja kyse ei ollut siitä ettei koira olis haluttu vieras. Hyvä ettei sul oo koiraa jos sun mielestä se voi olla öitä yksin kotona :) Ja en tainnut sanoa että olis sama asia mut huoh...

Uusimmat

Yhteistyössä