Jessus että mua vituttaa, että sukulaiset ja muut ei voi kunnioittaa sitä, mitä vanhemmat sanoo...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täällä näemmä keskustelu jatkuu.

Ensinnäkin, minä ja mieheni olemme ylipainoisia, enkä todellakaan halua lapselleni tätä samaa, joten siksi tahdomme välttää lapsen YLIMÄÄRÄISTÄ herkuttelua. Kunten jo aikaisemmin kirjoitin, hän saa kyllä silloin kahvipöydästä sen kesksin, tai mitä sitten tarjolla onkin, kun olemme kyllässä. Ihan niinkuin me vanhemmatkin otamme. (Ja nyt, ettei teidän tarvitse nähdä vaivaa meidän ylipainostamme, kerron tähän kohtaan, että syömme ihan normaalia, terveellistä, TAVALLISTA kotiruokaa lapsemme kanssa. Emmekä ota aina tarjottavia, kun jossain olemme kylässä.) Mutta mielestäni on eri asia, syökö lapsi sen yhden keksin, tms. kahvipöydässä muiden kanssa, saati salaa vanhemmilta tädin kanssa jossain ("syö äkkiä, saat vielä toisenkin, ettei äiti nää!").
Meillä ei todellakaan olla neuroottisia ruoan suhteen, vaan ihan normaalisti suhtaudutaan. Ruokaa syödään ruoka-aikoina sen mitä itse tahtoo syödä. Kukaan ei pakota tai tuputa. Mutta tämä taas nyt ei liity millään tavalla asiaan, jota aloituksessani ajoin takaa, eli juuri se, että mielestäni on todella TYPERÄÄ muilta aikuisilta olla kuuntelematta ja kunnioittamatta sitä, mitä vanhemmat sanovat.

Miten suhtautuisit itse esim. jos murrosikäiselle olisit tehnyt selväksi, että alkoholia ei juoda (tai polteta tupakkaa, tai ihan mitä vaan) ja mennessänne koko perheen voimin vaikka lapsen tädin luokse täti pyytää tuon murrosikäisen keittiöön ja tarjoaa pullon olutta, tms.?

Meidän (siis se poika joka söi voita ja kermaa ja joka saa tarjottaessa syödä kaikkea mitä aikuisetkin kahvipöydässä saavat) lapsi siis syö oikein mielellään kaikkia vihanneksia ja hedelmiä, keitetty parsakaali menee usein paremmin kuin pipari tms. Ja tavallaan uskon tämän olevan juuri siksi, että ruokaan yritetään olla luomatta sen kummempia pakkomielteitä ja kauhuja.
Nimimerkki Pussella taas tuntuu olevan isompaa psyykkistä kuormaa, josta ei ole siitäkään seurannut ihan tervettä tapaa suhtautua ruokaan aikuisena oman lapsen kohdalla. Siis kieltää päivähoidossakin lasta syömästä samaa kuin muut :confused: Kuinka usein siellä pannaria syötäisiin ja miksi se olisi juurikaan jugurttia ja leipää pahempi vaihtoehto? Olen täysin hämilläni, ja ihmiset tuntuvat olevan ihan tosissaankin vielä.

Pullo olutta alaikäiselle on täysin eri asia kuin keksi parivuotiaalle! Yhtä hölmösti voisi kysyä, että miksei kaikkia vanhempien toiveita kuunnella (= Jos vanhempana haluaa kurittaa lastaan ruumiillisesti, niin mitäpä muut siihen voivat tulla kieltämään?).
Osa tuntuu olevan fanaattisempia kuin ehkä ap alunalkaen, siksi keskustelu ajautui toivomastasi aiheesta itse syömiseen. Toki vanhempien toiveita -kun ne ovat järjellisiä- voi ja tulee kunnioittaa. Mutta sitä voi esittää asiat itsekin hiukan maltillisemmin, jos menee huutamaan kyläpaikassa, että "vittusaatana, ette mun lapseen yhtä ainoata sokerihippua tunge", niin tuossa on jo järjen kajo kadonnut aika kauas sen suhteellisuudentajun kanssa.

Ja vielä piti kirjoittaa, että kyllä tuo meidän lapsi saa ihan sitä samaa kuin muutkin, oltiin missä tahansa. Mutta KOHTUUDELLA. Silloin, kun muutkin ovat siinä kahvipöydässä, ei salaa vanhemmilta syötynä. Ja meillä tehdään välillä kotona pannaria, siitä saa lapsi ihan niinkuin muutkin.

Jahas ja täälläkö käydään taas jokavuotinen herkkukeskustelu. "Meidän neiti ei siis saa mitään herkkuja, hänen herkkuja on vielä 5 vuotiaana maissinaksut "

(Juu ne naksut ja vehnäpullahan ne ravitseekin lasta todella hyvin...) Ovat pelkkää hiilihydraattia, joka tärkkelykseksi suussa muuttuu.. Mutta kyllä, onhan se tietysti aivan eriasia tarjota lapselle sama hiilihydraattiannos mm. suklaan muodossa, syntiä suorastaan.

Ottakaahan arvon mammat ihan oikeasti selvää ravintoarvoista ja koittakaa käyttä niitä aivonystyröitä pikkasen pidemmälle. Ei ne täällä paljoa liputetut maissinaksut todellakaan ole sen parempi vaihtoehto missään nimessä, kun se ei todellakaan sisällä mitään muuta kuin sitä tärkkelystä, maissijauhoa, eli melkein 100% hiilihydraattia, SOKERIA, pelkkää paskaa. Mutta aivan sama jos joku haluaa mieltää kyseisen tuotteen jotenkin terveellisemmäksi herkuksi.

Pullo olutta alaikäiselle on täysin eri asia kuin keksi parivuotiaalle! Yhtä hölmösti voisi kysyä, että miksei kaikkia vanhempien toiveita kuunnella (= Jos vanhempana haluaa kurittaa lastaan ruumiillisesti, niin mitäpä muut siihen voivat tulla kieltämään?).
Osa tuntuu olevan fanaattisempia kuin ehkä ap alunalkaen, siksi keskustelu ajautui toivomastasi aiheesta itse syömiseen. Toki vanhempien toiveita -kun ne ovat järjellisiä- voi ja tulee kunnioittaa. Mutta sitä voi esittää asiat itsekin hiukan maltillisemmin, jos menee huutamaan kyläpaikassa, että "vittusaatana, ette mun lapseen yhtä ainoata sokerihippua tunge", niin tuossa on jo järjen kajo kadonnut aika kauas sen suhteellisuudentajun kanssa.

No ensinnäkin, kyse ei ole vielä lähelläkään parivuotiaasta. Toiseksi, millä tavalla tuo olut on loppujen lopuksi eri asia? Kerroppa.
Ja tuo kurittaminen nyt taas ei liity asiaan millään tavalla. Kun kirjoitin, että vanhempien päätöksiä tulee kunnioittaa, tarkoitin nyt lähinnä näitä ihan perusasioita, en todellakaan mitään väkivaltaa, tms. Ikävää, jos ajattelit heti asian niin.
Ja ei, en ole mennyt huutamaan sitä vittusaatanaa, vaan ihan ystävällisesti yrittänyt viimeiset puoli vuotta sanoa, että älkää antako lapselle herkkuja, kun sen jälkeen ei suostu loppupäivänä syömään kunnon ruokaa, eikä siksi (nälkänsä vuoksi) nuku seuraavaa yötäkään kunnolla. Siitä nyt vaan ei tunnu olevan apua, siksi kysyinkin täältä, onko jollain hyviä ideoita, millä saan nuo helvetin sukulaiset ymmärtämään tuon asian.

Kukaan tässä ei ole sanonut, että makeiden herkkujen pitäisi olla ainoita herkkuja. Totta kai arjessa syödään terveellisesti. Mutta syöminen on myös yhdessäoloa ja kulttuurista jakamista. Jos juhlatilanteissa ja kyläillessä on oltava nollatoleranssi kaikkien herkkujen suhteen, se kertoo tietynlaisesta pakkomielteisyydestä. Kuten sekin, että katsoo tarpeelliseksi käyttää nimimerkkiä "hoikka".

Nojoo puhutaan sitten yleensä epäterveellisistä herkuista, kuten siitä voista. Kyllä syödessä ollaan yhdessä vaikka yksi söisi porkkanaa ja toinen vetäisi voita, ruoan lajilla ei ole yhdessäolon kanssa mitään tekemistä. Jos se kylässä käynti on arkea, niin silloinhan siellä kylässä ei pitäisi syödä epäterveellisesti, eikö? Siis jos lapsen vanhemmat ovat sitä mieltä.
Edelleen, jos on useampi vaihtoehto, niin minä automaattisesti valitsen niistä parhaan / vähiten pahan, ja minusta se on vain tervettä, ei millään tavalla pakkomielteistä. Pakkomielteistä se on esimerkiksi siinä vaiheessa jos ei ole sitä terveellistä vaihtoehtoa mutta silti pitäisi noudattaa tavallista ruokavaliota, eli siinä vaiheessa kun asioista tekee vaikeita.
Huomaan kyllä että sinulla on vähän aivosolut rapistuneet mutta huomasitko sinä että kirjoitin useamman viestin, joissa käytin kaikissa samaa nimimerkkiä kuten palsan säännöissä neuvotaan ja ensimmäiseen viestiin nimimerkki sopi hyvin kun kerroin lapsuuden ajan karkkitottumuksista ja halusin tuoda ilmi että olen silti hoikka.

Alkoholi on eri asia mm. siksi, että sen tarjoaminen alaikäiselle on lainvastaista. Uskon sen vaurioittaviiin vaikutuksiin myös enemmän kuin sen yhden keksin. Väkivalta ei liity tähän mitenkään muuten kuin siten, että sillä olisi voinut tajuta tuon vanhempien toiveen kunnioituksen älyttömyyden joissain asioissa.
Ja jos aloittaa koko ketjun kiroilemalla, niin oletin, että on saattanut kontakti olla hiukan negatiivissävytteinen siellä reaalimaailmassakin. Joku muu totesi ainakin kilahtaneensa ja huutaneensa jumalautaa kyläillessä. Ihania vieraita lapset perheineen.
Mutta tosiaan, jos ei siedä, että lasta kohdellaan mitenkään muutoin kuin miten itse kohtelee, niin on parempi pysytellä neljän seinän sisällä. Tai sitten hiukan löysentää sitä pantaa pään ympäriltä.

Alkoholi on eri asia mm. siksi, että sen tarjoaminen alaikäiselle on lainvastaista. Uskon sen vaurioittaviiin vaikutuksiin myös enemmän kuin sen yhden keksin. Väkivalta ei liity tähän mitenkään muuten kuin siten, että sillä olisi voinut tajuta tuon vanhempien toiveen kunnioituksen älyttömyyden joissain asioissa.
Ja jos aloittaa koko ketjun kiroilemalla, niin oletin, että on saattanut kontakti olla hiukan negatiivissävytteinen siellä reaalimaailmassakin. Joku muu totesi ainakin kilahtaneensa ja huutaneensa jumalautaa kyläillessä. Ihania vieraita lapset perheineen.
Mutta tosiaan, jos ei siedä, että lasta kohdellaan mitenkään muutoin kuin miten itse kohtelee, niin on parempi pysytellä neljän seinän sisällä. Tai sitten hiukan löysentää sitä pantaa pään ympäriltä.

Missä kohtaa mä kirjoilin tossa aloituksessa?

Ja joo, alkoholi on kielletty alle 18-vuotialta, mutta niimpä sitä vaan juo kovin moni teini. Ja aikuiset ostaa. Joten... Tai vaikka nyt sitten ne uudenvuoden raketit esimerkkinä, ne kun ei ole k-18. Jos sinä kiellät, ja muut antavat luvan?

Mun mielestäni se nyt vaan on niin, että vanhempien varpaille ei hypitä.

Tässä kirjoituksessa ei ollut järjen hiventäkään. Mistä lähtien väkivalta on ollut laillista? Alkoholin käyttö teineillä on joidenkin aikuisten mielestä ok, siksi alkoholi ja herkut ovat mielestäni verrattavissa. Silloinhan jos ei ole muille kertonut kuinka lastaan haluaa hoidettavan, ei voikaan olettaa muiden noudattavan ohjeita, mutta tällainen helposti toteutettava toive, jonka on esittänyt ja jonka eteen ei tarvitse nähdä ollenkaan vaivaa, on eri asia! Sitä pitää muiden noudattaa! AP:tä haukutaan tässä ketjussa aivan turhaan, minusta hän on perustellut asiat hyvin eikä ole tehnyt mitään väärää. AP:nä sanoisin kerran vähän pahemmin sukulaisille tai uhkaisin ettei tulla enää niin usein kylään.

Nojoo puhutaan sitten yleensä epäterveellisistä herkuista, kuten siitä voista. Kyllä syödessä ollaan yhdessä vaikka yksi söisi porkkanaa ja toinen vetäisi voita, ruoan lajilla ei ole yhdessäolon kanssa mitään tekemistä. Jos se kylässä käynti on arkea, niin silloinhan siellä kylässä ei pitäisi syödä epäterveellisesti, eikö? Siis jos lapsen vanhemmat ovat sitä mieltä.
Edelleen, jos on useampi vaihtoehto, niin minä automaattisesti valitsen niistä parhaan / vähiten pahan, ja minusta se on vain tervettä, ei millään tavalla pakkomielteistä. Pakkomielteistä se on esimerkiksi siinä vaiheessa jos ei ole sitä terveellistä vaihtoehtoa mutta silti pitäisi noudattaa tavallista ruokavaliota, eli siinä vaiheessa kun asioista tekee vaikeita.
Huomaan kyllä että sinulla on vähän aivosolut rapistuneet mutta huomasitko sinä että kirjoitin useamman viestin, joissa käytin kaikissa samaa nimimerkkiä kuten palsan säännöissä neuvotaan ja ensimmäiseen viestiin nimimerkki sopi hyvin kun kerroin lapsuuden ajan karkkitottumuksista ja halusin tuoda ilmi että olen silti hoikka.

Hassua, jos sinun mielestäsi on täysin normaalia yhdessäoloa että pöydässä yksi syö porkkanaa ja toinen vetää paljasta voita. Muutenkin kuulostaa, että joillekin asiat ovat jotenkin todella monimutkaisia. Jos kyläily on jokapäiväistä, tuskin kyläpaikoissa kovin monen sortin kaakkuja tarjoillaankaan. Niin tai näin, kodin ulkopuolella kyläillessä opetellaan kohtuullisuutta ja kauniita käytöstapoja, jotka tuntuvat olevan hukassa monelta aikuiseltakin.

Aivosoluni voivat ihan hyvin, kiitos vain. Sorruit juuri argumentaatiovirheeseen nimeltä "ad hominem abusivum". Kaikkea hyvää sinulle, jatkan keskustelua mielelläni sitten, kun osaat jutella asiallisesti.

Tai tietokonepelit, missä on ikäraja, sä koittaisit itse lasta kieltää niitä pelaamasta (siis peliä, johon ei lapsen ikä riitä) ja kaverin luona saa pelata. Voivoi, kielsikö äiti, voi voi, onneks oot täällä, saat pelata.
Joo, ei oo herkut ehkä vahingollisia kaikille lapsille, kuten pelit voi olla, mutta esimerkiks tolle meidän ipanalle se ei todellakaan tee hyvää. Niinkun jo kirjotin, kiukuttelee koko hemmetin loppuillan, eikä suostu syömään mitään ruokaa enää sinä päivänä. Kitisee myös koko seuraavan yön, kun on nälkä, kun ei suostunut syömään iltapalaakaan, kun olisi vaan halunnut lisää niitä keksejä.

[QUOTE="viima";22620129]mä olisin vamaan lyöny!!! itse haluanpitää lapsen eros herkuista niin kaun kuin pystyn. on niil loppuelämä aikaa syödä herkkuja. mun mielestä alle 2 vuotias ei tartte mitään keksiä tms.[/QUOTE]

Lyönyt?! Kyllä ootte ahdasmielisiä, ei herkku silloin tällöin tapa, kukaan ei kuole täytekakkuun... Tuntuu ihan pahalta mummojen puolesta.

Hassua, jos sinun mielestäsi on täysin normaalia yhdessäoloa että pöydässä yksi syö porkkanaa ja toinen vetää paljasta voita. Muutenkin kuulostaa, että joillekin asiat ovat jotenkin todella monimutkaisia. Jos kyläily on jokapäiväistä, tuskin kyläpaikoissa kovin monen sortin kaakkuja tarjoillaankaan. Niin tai näin, kodin ulkopuolella kyläillessä opetellaan kohtuullisuutta ja kauniita käytöstapoja, jotka tuntuvat olevan hukassa monelta aikuiseltakin.

Aivosoluni voivat ihan hyvin, kiitos vain. Sorruit juuri argumentaatiovirheeseen nimeltä "ad hominem abusivum". Kaikkea hyvää sinulle, jatkan keskustelua mielelläni sitten, kun osaat jutella asiallisesti.

Sinä sorruit nimittelemään minua nimimerkkini perusteella sen tarkemmin selvittämättä mistä nimimerkki juontuu, siksi halusin näpäyttää.

Mitä epänormaalia siinä on jos pöydässä ihmiset syövät omia herkkujaan? Onko se niin ettei kahvipöytäänkään voi laittaa kuin yhtä lajia tarjolle koska kaikkien pitäisi syödä juuri samaa? Kirjoituksestasi paistaa läpi se käsitys että lapsi kärsisi siitä porkkanan syönnistä, vaikka tosiasiassa kyseinen lapsi voi pitää porkkanasta enemmän kuin voista.

Vittu on käsittääkseni kirosana??

Montakohan herkkukinastelua palstalta löytyisi, viisaampaa antaa mennä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos, kun ei kukaan näytä toista tajuavan.
Ihanat joulukonvehdit odottelevat päiväkahvipöydässä, siirryn parempaan seuraan ;)

Ai tuntuu pahalta mummojen puolesta??? Mummoko se valvoo vatsaansa kipuilevan lapsen kanssa kun on ensin tunkenut sille täytekakkua suuhun???

MIKSI näissä keskusteluissa lopputulos on AINA se, että antakaa niitten mummojen ja sukulaisten tehdä mitä vaan niitten lasten kanssa ja syöttää niille mitä vaan, kun niille tulee siitä hyvä mieli, ihan sama mikä on lapsen paras...

suosittelen kyllä, että ei tehtäs niin hirveetä numeroa ns herkkujen syönnistä...sillä se minkä lapsi näkee juuri olevan se kielletty kamaluus vanhempien mielestä, niin siitähän tulee entistä kiinnostavampi. Minusta nämä karkkipäivä käytännötkin tekevät siitä karkin syönnistä ihan liian hienon jutun ja sitten sitä odotetaan kun kuuta nousevaa ja vedetään isompana herkkua navat täyteen... Tiedän sitten perheitä, joissa näitä ns. pahoja herkkuja on ollut kaapissa ja ihan saatavilla lähes milloin vaan, mutta lapset eivät ole karkkia tai muita herkkuja innostuneet syömään...syövät niitä huomattavasti vähemmän kuin näissä perheissä joissa mässätään vaan tiettynä päivänä tai juhlan kunniaksi.
QUOTE]

Tähän peesi. meillä miehen veljen perheessä lapset vetää kaikkea imelää ihan sairaalloisella tyylillä silloin harvoin, kun siihen on tilaisuus. Heillä on pitkä lista "pahoja" ruokia. Minusta se on vähän huono lähtökohta varsinkin tyttölapselle, kohtuus kaikessa.

Ihme juttu, kun moni täällä katsoo karkkien / keksien syönnin kuuluvan ihmisen (lapsen) perusoikeuksiin. Mielihyvän tunnetta voi kuitenkin hankkia muutenkin kuin herkkuja syömällä. Kuumana kesäpäivänä esimerkiksi tuoreet mansikat tai herneet maistuvat erittäin herkullisilta, ilman väriaineita ja lisäaineita. Terveellinen ruokavalio lapsella ei vaikuta siihen, etteikö lapsi voisi nauttia syömisistään aivan samalla tavalla kuin herkkuja syöväkin. Jos ei ole koskaan karkkia saanut, ei osaa sitä kaivatakaan. Ellei sitten jatkuvasti puhuta ja voivotella lapsen herkuttomuudesta. "Herkkuna" toimii tuolloin jokin muu lapsesta hyvältä maistuva ruoka-aine, esimerkiksi kurkku tai porkkana.

Kahvipöytään voi kattaa jo valmiiksi myös lapselle sopivia "herkkuja" (esim. hedelmäpaloja, marjoja jne.), jos haluaa lapsen saavan samasta pöydästä tarjottavat. Turha sinne lapsen suuhun väkisin on työntää aikuisen mielestä ihanalta maistuvaa pullaa tai kakkua. Ja joo, kaikki lapset jossain vaiheessa haluavat kaikkea mitä pöydässä on ihan kokeilunkin vuoksi, mutta harvapa sitä chilipaprikaakaan ihan pikkuiselle antaa, jotta saa maistaa hyvää...

No ei kai siinä sitten muuta kun istutat sukulaisen pöydän ääreen ja sanot, että niin kauan kuin meinaat syöttää salaa lapselleni herkkuja, niin me ei tulla enää käymään. Kysy, että sinäkö se sitten lapseni kanssa valvot, kun hällä on herkuista maha kipeä, ja hänkö lapselle tulee syöttämään oikeaa ruokaa, kun lapsi siitä taas kerran kieltäytyy.

Mä en suhtaudu herkkuihin mitenkään fanaattisesti, mutta kyllähän tuo on melko typerää sukulaisilta tuputtaa niitä herkkuja salaa hirveitä määriä vaikka vanhemmat kieltävät. Jos kuitenkin kahvipöydässä lapsi saa ottaa muiden kanssa niitä herkkuja.

Olen ihan samaa mieltä kuin ap, että vuodenikäisen ei todellakaan tarvi vielä oppia syömään mitään makeaa. Ja se suurin pointti minusta on se mikä viesti lapselle annetaan, kun mummo tai täti syöttää salaa ja vielä sanoo ääneen, että ota nyt kun äiti ei nää ja kohta äiti tulee vihaisena paikalle. Vuodenikäinen imee kuin sieni ihmisten tunnetiloja, mutta ei vielä ymmärrä onko äiti vihainen hänelle, mummolle ja miksi. Ymmärtää kuitenkin äidin olevan vihainen ja että mummo tekee jotain omituista. Miksi vanhempi ei saa päättää mitä lapsi syö? Miksi yksivuotiaalle on pakko antaa jotain herkkua? Varsinkin jos on kyse lapsesta, joka syö muutenkin huonosti. Meilläkin oli huonosti syövä lapsi, mutta kyse ei ollut mistään valtataistelusta vaan pienestä vatsalaukusta. Sen saattoi täyttää todellakin pieni keksi tai pala suklaata. Nyt lapsi on mlkein kolme ja saa silloin tällöin jotain herkkua. Mutta aivan hyvin on ehtinyt opetella syömään niitä herkkuja reilu kaksivuotiaanakin, vaikkea saanutkaan vielä vuoden ikäisenä.

[QUOTE="vieras";22622168]Olen ihan samaa mieltä kuin ap, että vuodenikäisen ei todellakaan tarvi vielä oppia syömään mitään makeaa. Ja se suurin pointti minusta on se mikä viesti lapselle annetaan, kun mummo tai täti syöttää salaa ja vielä sanoo ääneen, että ota nyt kun äiti ei nää ja kohta äiti tulee vihaisena paikalle. Vuodenikäinen imee kuin sieni ihmisten tunnetiloja, mutta ei vielä ymmärrä onko äiti vihainen hänelle, mummolle ja miksi. Ymmärtää kuitenkin äidin olevan vihainen ja että mummo tekee jotain omituista. Miksi vanhempi ei saa päättää mitä lapsi syö? Miksi yksivuotiaalle on pakko antaa jotain herkkua? Varsinkin jos on kyse lapsesta, joka syö muutenkin huonosti. Meilläkin oli huonosti syövä lapsi, mutta kyse ei ollut mistään valtataistelusta vaan pienestä vatsalaukusta. Sen saattoi täyttää todellakin pieni keksi tai pala suklaata. Nyt lapsi on mlkein kolme ja saa silloin tällöin jotain herkkua. Mutta aivan hyvin on ehtinyt opetella syömään niitä herkkuja reilu kaksivuotiaanakin, vaikkea saanutkaan vielä vuoden ikäisenä.[/QUOTE]

Tähän täysi peesi. Vaikka kirjoitin, etten ole herkkufanaatikko, niin ei meidänkään lapsi saanut herkkuja ennen kuin meni päiväkotiin. Silloinkin lähinnä jätskiä tai keksiä kun kävi vieraita yms. Suklaakalenterin taisi kyllä saada ollessaan 1,5v.

suosittelen kyllä, että ei tehtäs niin hirveetä numeroa ns herkkujen syönnistä...sillä se minkä lapsi näkee juuri olevan se kielletty kamaluus vanhempien mielestä, niin siitähän tulee entistä kiinnostavampi. Minusta nämä karkkipäivä käytännötkin tekevät siitä karkin syönnistä ihan liian hienon jutun ja sitten sitä odotetaan kun kuuta nousevaa ja vedetään isompana herkkua navat täyteen... Tiedän sitten perheitä, joissa näitä ns. pahoja herkkuja on ollut kaapissa ja ihan saatavilla lähes milloin vaan, mutta lapset eivät ole karkkia tai muita herkkuja innostuneet syömään...syövät niitä huomattavasti vähemmän kuin näissä perheissä joissa mässätään vaan tiettynä päivänä tai juhlan kunniaksi.

ja mitä tulee ap:n perheeseen, teillä taitaa olla tuossa ruokailussa kyse ihan valtataistelusta...eli lapsi hallitsee teidän perhettä syömättömyydellään kun olette tehneet siitä ongelman. Ja mitä enemmän kiinnitätte huomiota siihen lapsen syömiseen negatiivissävyisesti tuputtamalla sitä vähemmän hän syö. Ruokailun tulisi olla kiva ja rento yhdessäolon hetki, eikä pitäisi niin tuijottaa sitä määrää minkä lapsi syö..
Kirjoitat asiaa! Ja vielä se, että ketkä opettavat lapsensa siihen että lauantai on herkku-karkki-mässäilypäivä, opettavat jo samalla vissiin tään viikonloppukännäilyn alkeet... Joo, vanhemmat vetää viikonloppuna kännit ja lapset saa sen aikaa mässätä herkkuja. Ja toi loppu, luulen myös että lapsi protestoi syömättömyydellään ts. on huomannut minkä haloon saa aikaseksi kun ei syö = huomiota.

Minä olen sitä mieltä, että maassa maan tavalla ja kylässä kyläpaikan tavalla. Toki ymmärrän, että vauvalle ei syötetä mitä vaan, mutta jos ei halua 2-vuotiaan syövän pullaa, niin sitten on paras pysyä kotona tai muiden samanhenkisten seurassa.

Minä olen sitä mieltä, että maassa maan tavalla ja kylässä kyläpaikan tavalla. Toki ymmärrän, että vauvalle ei syötetä mitä vaan, mutta jos ei halua 2-vuotiaan syövän pullaa, niin sitten on paras pysyä kotona tai muiden samanhenkisten seurassa.

Hei haloo, että jos itse en juo kahvia niin parempi olla kyläilemättä??? Jos siis tiedän, että kyläpaikassa ei ole vaikka teetä tarjolla. No joo, ehkä itse ehdotan tuolloin, että voin juoda vaikka raanavettä eikä kukaan ole vielä tuosta pahastunut. Tai jos lapsi ei tykkää täytekakusta niin pakollako sitä on istutettava kakkua syömässä, kun sitä kerta tarjotaan? Aina on olemassa vaihtoehtoja ja aika paljon on kiinni siitä kuinka ison haloon itse vieras tai isäntä / emäntä näistä nostaa.

Uusimmat

Yhteistyössä