A
ap
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja noo:mut koita nyt ajatella vähän tulevaisuuteenkin, ei niitä veteraaneja enää kovin kauan ole.
mitkähän sunkin elämän arvot on?
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja noo:mut koita nyt ajatella vähän tulevaisuuteenkin, ei niitä veteraaneja enää kovin kauan ole.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:ihanaa, jippii, lisää näitä maistereita. Näitä maistereita, joitaon pilvin pimein ja kaikille ei ole töitä. niin kuin juuri taannoin yhdessä asiaohjelmassa ykköisellä todettiin.
helpottaa kaikkien elämää Suomessa jos useampi kävis töissä.
tuskin säkään se 10 vuoden jälkene töitä saat, kun tutkintos on vanhentunut. pitää mennä opiskelemaan lisää. ja sitten tuleekin jo työkyvyttömyyseläkkeelle jääminen, kun "tuntuu siltä, että ei löydy omaa alaa ja kolottaa persusta, kun joutuu istuun luentosaleissa".
Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:Mä olen ollut 10 vuotta työelämässä. Koskaan en ole ollut työtön, enkä muutenkaan ennen tätä ole nostanut yhden yhtäkään tukea kelalta (paits nuorena opintotuki). En koskaan ole saanut penniäkään, enkä senttiäkään sossusta. Joten katson kyllä kht ansaitseeni. Piste.
Alkuperäinen kirjoittaja haloo:Alkuperäinen kirjoittaja vicy:Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:Alkuperäinen kirjoittaja vicy:valtiolle tulee PALJON halvemmaksi kotona hoidettavat lapset, kuin päiväkodissa hoidettavat...
hmm. tää argumentti on jo aika hatara.. laskelmia on suunntaan ja toiseen, että mikä tulee halvaksi ja mikä ei, miksi pestä omaatuntoa puhtaaksi.. ollaan vaan rehellisiä ja todetaan että valtion rahoilla ne kotihoitajat siellä kotona istuvat oli sitten hyvä tai paha asia, mutta niin se vaan on..
jos tehdään tälläinen oletuksiin perustuva laskelma.. eli:
meidän pojan (3v) ryhmässä on 4 hoitajaa ja 1 laitoshuoltaja ja 12 lasta. Jos jokaiselle rymän aikuisen palkkakuluihin menee n.1800e/kk niin se tekee 9000e/kk ja sitten pitää vielä laskea se että lapset syö jotain eli vaikkapa 2e/pvä/lapsi = n.500e jos otetaan huomioon että jotkut erityis ruokavaliot korottaa hintaa. Sitten pitää laskea että muita kuluja on vaikkapa alakanttiin laskettuna n.200e. Tämä tekee yhteensä n. 9700e/kk eli n.800e/lapsi.
JOs vanhempi on normaalissa palkkatyössä ja maksaa siitä veroa 20% eli 400e/kk (x2 jos on molemmat vanhemmat). Eli jos tilanne on se että on 2 vanhempaa ja 1 lapsi niin tilanne on tasan eli hoito maksaa 800e ja vanhemmat maksavat veroja 800e ja jos vanhemmat maksavat vielä hoitomaksunkin niin valtio on voitolla... Mutta kuinka monessa perheessä on 2 vanhempaa ja vain 1 lapsi?? heti jos on 2 lasta tai yksinhuoltaja perhe niin valtio jää miinukselle....
Ja tottakai laskelmassa pitäisi ottaa huomioon myös että valtio tienaa silläkin että jos äiti/isä kotona, täytyy jonkun hoitaa hänen työnsä työ paikalla eli monessa tapauksessa tulisi 1 työtön vähemmän... Mutta ei jaksa enää sitä laskea...
siinä tarhahoidossa pitää ottaa huomioon myös muiden tarhan työntekijöiden palkat esim. esimiesten palkat, tilavuokrat, muut tarvikemaksut, sähköt, vedet, etc. Ethän sä laskenut niitä mukaan ollenkaan. Ns.sivukuluja on huomattavasti enemmän kuin osaat ajatellakaan.
Alkuperäinen kirjoittaja Champion:Mä oon itseasiassa sitä mieltä ettei siitä kuuluisi maksaa. Menis nekin rahat johonkin oikeasti tarpeelliseen. Jos äidit haluaa kerran olla kotona niin se pitäis tehdä omakustanteisesti eikä siitä kuuluisi maksaa.
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Champion:Mä oon itseasiassa sitä mieltä ettei siitä kuuluisi maksaa. Menis nekin rahat johonkin oikeasti tarpeelliseen. Jos äidit haluaa kerran olla kotona niin se pitäis tehdä omakustanteisesti eikä siitä kuuluisi maksaa.
Entäpä muut turhat tuet? Opintotuki, asumistuki, työttömyysturva, lapsilisät, vanhempainraha ennen kaikkea jos kerran kht-tukikin?
Alkuperäinen kirjoittaja Champion:Mitä ne liittyy kodinhoidontukeen? Lapsen teosta ja hoidosta ei tarvitsisi maksaa. Voisin hyvin luopua lapsilisistäkin jos vaan ne laitettaisiin johonkin tärkeämpään kuten vanhusten ja vammaisten palvelujen parantamiseen ja terveyden huoltoon. Vanhempainrahan voisin silti pitää. Asumustuki ok ja opintotuki ok mutta ei tarvitse korottaa enempää. Työttömyysturva ok.
Alkuperäinen kirjoittaja Champion:Mä oon itseasiassa sitä mieltä ettei siitä kuuluisi maksaa. Menis nekin rahat johonkin oikeasti tarpeelliseen. Jos äidit haluaa kerran olla kotona niin se pitäis tehdä omakustanteisesti eikä siitä kuuluisi maksaa.
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:Alkuperäinen kirjoittaja Champion:Mä oon itseasiassa sitä mieltä ettei siitä kuuluisi maksaa. Menis nekin rahat johonkin oikeasti tarpeelliseen. Jos äidit haluaa kerran olla kotona niin se pitäis tehdä omakustanteisesti eikä siitä kuuluisi maksaa.
Mä olen vähän samaa mieltä, lapsiperheiden tukemiseen tulisi keksiä parempia keinoja riippumatta siitä minkä ikäisiä ovat ja missä hoidossa ovat. vähenisi Kelankin hallinnon tarve ja tulisi säästöjä sitä kautta, jos ei tarvitsisi joka tilanteeseen omaa lippusta ja lappusta. Joku malli jossa huomioitasiin automaattisesti eritilanteet ja tasavertaisesti olisi hyvä, esim joku verotyusmalli. Näin lapsiperheet saisivat tukea riippumatta ovatko kotona vai eivät ja ei syntyisi tuloloukkoja joilloin ei kannata mennä töihin jos tuki myötäilisi sitä, että oikeasti töihin menolla sitten tienaisi enemmän kuin tuilla roikkuessa.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Hmmmmm... kumpikohan se tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi, lapsen päiväkotipaikka vai kotihoidontuki. Onpas vaikeaa :O... öööööööö....
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:Taitaa olla oma lehmä ojassa. Miksi vanhempainraha pitäisi pitää jos kerran lapsen teosta ei tarvitsisi maksaa? Siksikö että juuri SINÄ haluat olla sen 9 kk kotona ja sen jälkeen palata töihin? Ja siksi ei muillekaan saa maksaa?
Miksi opiskelusta pitäisi maksaa?
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:Oikeasti: Kotiäideistä ja omaishoitajista tulee kunnille/valtiolle todella paljon säästöä. Jos kaikki lapset, vanhukset ja sairaat laitetaan laitoksiin (olipa ne sitten sairaaloita, vanhainkoteja tai päiväkoteja) tulee siitä niin iso lasku, ettei mitään rajaa.
Alkuperäinen kirjoittaja Champion:Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:Oikeasti: Kotiäideistä ja omaishoitajista tulee kunnille/valtiolle todella paljon säästöä. Jos kaikki lapset, vanhukset ja sairaat laitetaan laitoksiin (olipa ne sitten sairaaloita, vanhainkoteja tai päiväkoteja) tulee siitä niin iso lasku, ettei mitään rajaa.
No ei se nyt noinkaan saa mennä mutta ne vanhemmat jotka olis lasten kanssa omakustanteisesti kotona eivät kuluttaisi valtion rahoja ja ne taas jotka ottavat hoitopaikan käyttöönsä tienaavat maksujen lisäksi hoitopaikkamaksua työverotuksensa mukana.
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:Alkuperäinen kirjoittaja Champion:Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:Oikeasti: Kotiäideistä ja omaishoitajista tulee kunnille/valtiolle todella paljon säästöä. Jos kaikki lapset, vanhukset ja sairaat laitetaan laitoksiin (olipa ne sitten sairaaloita, vanhainkoteja tai päiväkoteja) tulee siitä niin iso lasku, ettei mitään rajaa.
No ei se nyt noinkaan saa mennä mutta ne vanhemmat jotka olis lasten kanssa omakustanteisesti kotona eivät kuluttaisi valtion rahoja ja ne taas jotka ottavat hoitopaikan käyttöönsä tienaavat maksujen lisäksi hoitopaikkamaksua työverotuksensa mukana.
Höm...Tuo ei ole ehkä ihan toteuttamiskelpoinen malli.