Jos äiti haluaa hoitaa lapsensa 3-vuotiaaksi kotona, niin tartteeko siitä maksaa kotihoidontukea (jos jäävät kotiin joka tapauksessa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jee jee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ihanaa, jippii, lisää näitä maistereita. Näitä maistereita, joitaon pilvin pimein ja kaikille ei ole töitä. niin kuin juuri taannoin yhdessä asiaohjelmassa ykköisellä todettiin.

helpottaa kaikkien elämää Suomessa jos useampi kävis töissä.

tuskin säkään se 10 vuoden jälkene töitä saat, kun tutkintos on vanhentunut. pitää mennä opiskelemaan lisää. ja sitten tuleekin jo työkyvyttömyyseläkkeelle jääminen, kun "tuntuu siltä, että ei löydy omaa alaa ja kolottaa persusta, kun joutuu istuun luentosaleissa".

:laugh:

Ap taitaa olla v*ttuuntunut elämäänsä.

Jos kotihoidontuki lopetettaisiin, niin sitten samantein voitaisiin lopettaa kaikki tuet. Kuinkas sitten kävisi?

Kuka saisi terveydenhuollon palveluita, kuka pääsisi kouluun? Kuka saisi vanhuksena hoitoa? Aika harva veikkaisin...

Mä olen ollut 10 vuotta työelämässä. Koskaan en ole ollut työtön, enkä muutenkaan ennen tätä ole nostanut yhden yhtäkään tukea kelalta (paits nuorena opintotuki). En koskaan ole saanut penniäkään, enkä senttiäkään sossusta. Joten katson kyllä kht ansaitseeni. Piste.

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Mä olen ollut 10 vuotta työelämässä. Koskaan en ole ollut työtön, enkä muutenkaan ennen tätä ole nostanut yhden yhtäkään tukea kelalta (paits nuorena opintotuki). En koskaan ole saanut penniäkään, enkä senttiäkään sossusta. Joten katson kyllä kht ansaitseeni. Piste.

No näinpä mullakin

Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
valtiolle tulee PALJON halvemmaksi kotona hoidettavat lapset, kuin päiväkodissa hoidettavat...

hmm. tää argumentti on jo aika hatara.. laskelmia on suunntaan ja toiseen, että mikä tulee halvaksi ja mikä ei, miksi pestä omaatuntoa puhtaaksi.. ollaan vaan rehellisiä ja todetaan että valtion rahoilla ne kotihoitajat siellä kotona istuvat oli sitten hyvä tai paha asia, mutta niin se vaan on..

jos tehdään tälläinen oletuksiin perustuva laskelma.. eli:

meidän pojan (3v) ryhmässä on 4 hoitajaa ja 1 laitoshuoltaja ja 12 lasta. Jos jokaiselle rymän aikuisen palkkakuluihin menee n.1800e/kk niin se tekee 9000e/kk ja sitten pitää vielä laskea se että lapset syö jotain eli vaikkapa 2e/pvä/lapsi = n.500e jos otetaan huomioon että jotkut erityis ruokavaliot korottaa hintaa. Sitten pitää laskea että muita kuluja on vaikkapa alakanttiin laskettuna n.200e. Tämä tekee yhteensä n. 9700e/kk eli n.800e/lapsi.
JOs vanhempi on normaalissa palkkatyössä ja maksaa siitä veroa 20% eli 400e/kk (x2 jos on molemmat vanhemmat). Eli jos tilanne on se että on 2 vanhempaa ja 1 lapsi niin tilanne on tasan eli hoito maksaa 800e ja vanhemmat maksavat veroja 800e ja jos vanhemmat maksavat vielä hoitomaksunkin niin valtio on voitolla... Mutta kuinka monessa perheessä on 2 vanhempaa ja vain 1 lapsi?? heti jos on 2 lasta tai yksinhuoltaja perhe niin valtio jää miinukselle....
Ja tottakai laskelmassa pitäisi ottaa huomioon myös että valtio tienaa silläkin että jos äiti/isä kotona, täytyy jonkun hoitaa hänen työnsä työ paikalla eli monessa tapauksessa tulisi 1 työtön vähemmän... Mutta ei jaksa enää sitä laskea...

siinä tarhahoidossa pitää ottaa huomioon myös muiden tarhan työntekijöiden palkat esim. esimiesten palkat, tilavuokrat, muut tarvikemaksut, sähköt, vedet, etc. Ethän sä laskenut niitä mukaan ollenkaan. Ns.sivukuluja on huomattavasti enemmän kuin osaat ajatellakaan.

Sitä yritetään olla taas niin näppärää, että. Ongelmaksi muodostuu vain se, että kaikista noista mainostamista kuluista maksetaan veroa valtiolle, eli päivätarhan tädit maksaa verot, ja sitten kun tarhantädeillä on varaa ostaa kaikkee kivaa kun ovat töissä.. maksavat alvit kaikesta mitä ostavat, sitten kaupassa heille niitä myyvät saavat töitä ja sitten he taas maksavat verot ja ostavat kaikkea kivaa jne.. yritykset pyörii ja valtio silloin kun ihmiset käyvät töissä ja maksavat veroja ja ostavat tarvitsemiaan tavaroita jne.. Mikään idealismi valtio ei pyöri sillä, että ihmiset nauttivat tukia kotona, se ei ole ikinä kannatavaa valtiolle, tulonmenetys on aina suuri.

Se miksi sitä jaetaan on politiikka sen puolesta että tulonsiirtoa tulee tehdä lapsettomilta rikkailta köyhille lapsiperheille mm. kodinhoitotuen muodossa. Ei todellakaan että se muka olisi kannatavaa..

Edeleen siis toistan, kotihoito on ok, mutta miksi yrittää pestä sitä muka valtiolle kannatavaksi eikö siihen ole riittävästi hyviä syitä ilmankin tuollaista potaskaa? Ja mielestäni kodinhoidontuen voisi poistaa koska se on niin pieni ja keksiä jonkun oikeasti tukea antavan tavan taata lapsiperheille toimeentulo, esim vaikka perheverotus yms.

Ap, ethän sä osaa edes oikeinkirjoitusta niin et kovin vaativassa työssä taida olla. Hirveästi kirjoitusvirheitä!
Ja toisekseen, me pärjätään oikein mukavasti miehen 1300-1500 euron netolla ja minun kht-tuella.
Et vissiin itse ole voinut jäädä kotiin ja nyt katkerana vikiset?

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Mä oon itseasiassa sitä mieltä ettei siitä kuuluisi maksaa. Menis nekin rahat johonkin oikeasti tarpeelliseen. Jos äidit haluaa kerran olla kotona niin se pitäis tehdä omakustanteisesti eikä siitä kuuluisi maksaa.

Entäpä muut turhat tuet? Opintotuki, asumistuki, työttömyysturva, lapsilisät, vanhempainraha ennen kaikkea jos kerran kht-tukikin?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mä oon itseasiassa sitä mieltä ettei siitä kuuluisi maksaa. Menis nekin rahat johonkin oikeasti tarpeelliseen. Jos äidit haluaa kerran olla kotona niin se pitäis tehdä omakustanteisesti eikä siitä kuuluisi maksaa.

Entäpä muut turhat tuet? Opintotuki, asumistuki, työttömyysturva, lapsilisät, vanhempainraha ennen kaikkea jos kerran kht-tukikin?

Mitä ne liittyy kodinhoidontukeen? Lapsen teosta ja hoidosta ei tarvitsisi maksaa. Voisin hyvin luopua lapsilisistäkin jos vaan ne laitettaisiin johonkin tärkeämpään kuten vanhusten ja vammaisten palvelujen parantamiseen ja terveyden huoltoon. Vanhempainrahan voisin silti pitää. Asumustuki ok ja opintotuki ok mutta ei tarvitse korottaa enempää. Työttömyysturva ok.

Kotihoidon tuen tarkoitus on tarjota perheelle
mahdollisuus valita vanhempainvapaan
päätyttyä kunnallisen päivähoidon ja lapsen kotihoidon
välillä. Osittaisen hoitovapaan tarkoitus
on antaa pienten lasten vanhemmille mahdollisuus
lyhentää tilapäisesti työaikaansa lapsen hoidon
takia.
Korkeasti koulutetuille ja helpommin työllistyville
äideille nämä perhepoliittiset järjestelmät
antavat lisää liikkumavaraa.

Mitä ne liittyy kodinhoidontukeen? Lapsen teosta ja hoidosta ei tarvitsisi maksaa. Voisin hyvin luopua lapsilisistäkin jos vaan ne laitettaisiin johonkin tärkeämpään kuten vanhusten ja vammaisten palvelujen parantamiseen ja terveyden huoltoon. Vanhempainrahan voisin silti pitää. Asumustuki ok ja opintotuki ok mutta ei tarvitse korottaa enempää. Työttömyysturva ok.

Taitaa olla oma lehmä ojassa. Miksi vanhempainraha pitäisi pitää jos kerran lapsen teosta ei tarvitsisi maksaa? Siksikö että juuri SINÄ haluat olla sen 9 kk kotona ja sen jälkeen palata töihin? Ja siksi ei muillekaan saa maksaa? :whistle:
Miksi opiskelusta pitäisi maksaa?

Mä olen vähän samaa mieltä, lapsiperheiden tukemiseen tulisi keksiä parempia keinoja riippumatta siitä minkä ikäisiä ovat ja missä hoidossa ovat. vähenisi Kelankin hallinnon tarve ja tulisi säästöjä sitä kautta, jos ei tarvitsisi joka tilanteeseen omaa lippusta ja lappusta. Joku malli jossa huomioitasiin automaattisesti eritilanteet ja tasavertaisesti olisi hyvä, esim joku verotyusmalli. Näin lapsiperheet saisivat tukea riippumatta ovatko kotona vai eivät ja ei syntyisi tuloloukkoja joilloin ei kannata mennä töihin jos tuki myötäilisi sitä, että oikeasti töihin menolla sitten tienaisi enemmän kuin tuilla roikkuessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:

Mä olen vähän samaa mieltä, lapsiperheiden tukemiseen tulisi keksiä parempia keinoja riippumatta siitä minkä ikäisiä ovat ja missä hoidossa ovat. vähenisi Kelankin hallinnon tarve ja tulisi säästöjä sitä kautta, jos ei tarvitsisi joka tilanteeseen omaa lippusta ja lappusta. Joku malli jossa huomioitasiin automaattisesti eritilanteet ja tasavertaisesti olisi hyvä, esim joku verotyusmalli. Näin lapsiperheet saisivat tukea riippumatta ovatko kotona vai eivät ja ei syntyisi tuloloukkoja joilloin ei kannata mennä töihin jos tuki myötäilisi sitä, että oikeasti töihin menolla sitten tienaisi enemmän kuin tuilla roikkuessa.

Loistava teksti! :)

Jos se on kerran kunnalle/valtiolle niin halpaa ylläpitää päiväkoteja ja säästöjä saadaan, kun saadaan lapset pois kotihoidosta päiväkotiin, niin miksi moni kunta maksaa mielestäni naurettavan pienen kodinhoidontuen päälle vapaaehtoisesti kuntalisää?

Champion:
Taitaa olla oma lehmä ojassa. Miksi vanhempainraha pitäisi pitää jos kerran lapsen teosta ei tarvitsisi maksaa? Siksikö että juuri SINÄ haluat olla sen 9 kk kotona ja sen jälkeen palata töihin? Ja siksi ei muillekaan saa maksaa? :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hmmmmm... kumpikohan se tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi, lapsen päiväkotipaikka vai kotihoidontuki. Onpas vaikeaa :O... öööööööö....

Päivähoitoa tuetaan sen vuoksi että vanhemmat voivat palata työelämään, ei siksi että voivat olla kotona. Mutta jos toi kodinhoidontuki otettas pois niin siltä osin säätyis paljon rahaa. Olisin aikanaan ollut ilman sitäkin kotona sen minkä olin. Ja kuten jo joku aiemmin totes niin täällähän uhraudutaan lasten takia kotona olemaan kun se on kerran paras vaihtoehto niin ei se sillon tosta kodinhoidontuesta kiinni voi olla. Mutta tosiasia on että moni jättää palaamatta työelämään MYÖS sen vuoksi kun saa kotona olosta rahaa ja se on totuus.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Haluat todella kipeästi vastauksen tähän vai? No saat sen kun noin kaivelee :) Eli kyllä on oma lehmä ojassa ja puhun myös kaikkien muiden äitien puolesta. En ole sitä mieltä että kaikki tuet tulee ottaa pois mutta kodinhoidontuki ei haittaisi vaikka otettas. Mulla on mies koti-isänä emmekä nosta kodinhoidontukea ja hyvin silti pärjätään :D

Oikeasti: Kotiäideistä ja omaishoitajista tulee kunnille/valtiolle todella paljon säästöä. Jos kaikki lapset, vanhukset ja sairaat laitetaan laitoksiin (olipa ne sitten sairaaloita, vanhainkoteja tai päiväkoteja) tulee siitä niin iso lasku, ettei mitään rajaa.

Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Oikeasti: Kotiäideistä ja omaishoitajista tulee kunnille/valtiolle todella paljon säästöä. Jos kaikki lapset, vanhukset ja sairaat laitetaan laitoksiin (olipa ne sitten sairaaloita, vanhainkoteja tai päiväkoteja) tulee siitä niin iso lasku, ettei mitään rajaa.

No ei se nyt noinkaan saa mennä mutta ne vanhemmat jotka olis lasten kanssa omakustanteisesti kotona eivät kuluttaisi valtion rahoja ja ne taas jotka ottavat hoitopaikan käyttöönsä tienaavat maksujen lisäksi hoitopaikkamaksua työverotuksensa mukana.

No ei se nyt noinkaan saa mennä mutta ne vanhemmat jotka olis lasten kanssa omakustanteisesti kotona eivät kuluttaisi valtion rahoja ja ne taas jotka ottavat hoitopaikan käyttöönsä tienaavat maksujen lisäksi hoitopaikkamaksua työverotuksensa mukana.

Höm...Tuo ei ole ehkä ihan toteuttamiskelpoinen malli.

Höm...Tuo ei ole ehkä ihan toteuttamiskelpoinen malli.

Ei niin. Mutta tässä lamanalun tilanteessa tollaset olis hyvä säästöjä valtiolle kun jostain kuitenkin pitää menoja karsia ja valitettavasti se on yleensä vanhuksilta ja terveydenhuollosta pois.