Jos äiti haluaa hoitaa lapsensa 3-vuotiaaksi kotona, niin tartteeko siitä maksaa kotihoidontukea (jos jäävät kotiin joka tapauksessa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jee jee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä paras tapa karsia menoja on panostaa ennaltaehkäisevään työhön. Yhtenä esimerkkinä vaikka lastensuojelu, yksi huostaanottettu lapsi laitoksessa maksaa kunnalle keskimäärin yli 70 000 ?/vuosi. Ja mieti kuinka paljon niitä lapsia on ja kuinka monta vuotta ne pyörii systeemissä. Tämä nyt vain yksi pieni esimerkki.

Tuosta sinun kodinhoitotuki mallista muuten tuskin syntyisi kovin paljon säästöjä. Varmaan aika pian yleistyisi se, että lapset kiikutetaan hoitoon vaan sitten nuorempina ja siitä tulee sitten vain niitä kuluja. Nykyinen linjaus on se, että kotihoitoa pyritään tukemaan, koska se on EDULLISTA.

Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
valtiolle tulee PALJON halvemmaksi kotona hoidettavat lapset, kuin päiväkodissa hoidettavat...

hmm. tää argumentti on jo aika hatara.. laskelmia on suunntaan ja toiseen, että mikä tulee halvaksi ja mikä ei, miksi pestä omaatuntoa puhtaaksi.. ollaan vaan rehellisiä ja todetaan että valtion rahoilla ne kotihoitajat siellä kotona istuvat oli sitten hyvä tai paha asia, mutta niin se vaan on..

jos tehdään tälläinen oletuksiin perustuva laskelma.. eli:

meidän pojan (3v) ryhmässä on 4 hoitajaa ja 1 laitoshuoltaja ja 12 lasta. Jos jokaiselle rymän aikuisen palkkakuluihin menee n.1800e/kk niin se tekee 9000e/kk ja sitten pitää vielä laskea se että lapset syö jotain eli vaikkapa 2e/pvä/lapsi = n.500e jos otetaan huomioon että jotkut erityis ruokavaliot korottaa hintaa. Sitten pitää laskea että muita kuluja on vaikkapa alakanttiin laskettuna n.200e. Tämä tekee yhteensä n. 9700e/kk eli n.800e/lapsi.
JOs vanhempi on normaalissa palkkatyössä ja maksaa siitä veroa 20% eli 400e/kk (x2 jos on molemmat vanhemmat). Eli jos tilanne on se että on 2 vanhempaa ja 1 lapsi niin tilanne on tasan eli hoito maksaa 800e ja vanhemmat maksavat veroja 800e ja jos vanhemmat maksavat vielä hoitomaksunkin niin valtio on voitolla... Mutta kuinka monessa perheessä on 2 vanhempaa ja vain 1 lapsi?? heti jos on 2 lasta tai yksinhuoltaja perhe niin valtio jää miinukselle....
Ja tottakai laskelmassa pitäisi ottaa huomioon myös että valtio tienaa silläkin että jos äiti/isä kotona, täytyy jonkun hoitaa hänen työnsä työ paikalla eli monessa tapauksessa tulisi 1 työtön vähemmän... Mutta ei jaksa enää sitä laskea...

siinä tarhahoidossa pitää ottaa huomioon myös muiden tarhan työntekijöiden palkat esim. esimiesten palkat, tilavuokrat, muut tarvikemaksut, sähköt, vedet, etc. Ethän sä laskenut niitä mukaan ollenkaan. Ns.sivukuluja on huomattavasti enemmän kuin osaat ajatellakaan.

Ja työntekijä maksaa n. 1,7 kertaa palkkansa verran, kun on kaikki vakuutukset ja muut työnantajan maksamat maksut.

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Taitaa olla oma lehmä ojassa. Miksi vanhempainraha pitäisi pitää jos kerran lapsen teosta ei tarvitsisi maksaa? Siksikö että juuri SINÄ haluat olla sen 9 kk kotona ja sen jälkeen palata töihin? Ja siksi ei muillekaan saa maksaa? :whistle:
Miksi opiskelusta pitäisi maksaa?

Haluat todella kipeästi vastauksen tähän vai? No saat sen kun noin kaivelee :) Eli kyllä on oma lehmä ojassa ja puhun myös kaikkien muiden äitien puolesta. En ole sitä mieltä että kaikki tuet tulee ottaa pois mutta kodinhoidontuki ei haittaisi vaikka otettas. Mulla on mies koti-isänä emmekä nosta kodinhoidontukea ja hyvin silti pärjätään :D

No just, arvasinpas. Aivan turhaa hölyn pölyä. Kenenköhän muidenkin äitien suilla puhut, koskaan aiemmin en ole moista mielipidettä kuullut. Todella itsekästä tuollainen, että kun sinä et saa jäädä kotiin niin eivät muutkaan saa hyötyä jos jäävät hoitamaan lapsiaan.
Miksi tämä koskee vain kotihoidontukea? Varmaan koska olet itsekin nostanut / nostat opintotukeakin niin eihän sitä pidä lakkauttaa..

No just, arvasinpas. Aivan turhaa hölyn pölyä. Kenenköhän muidenkin äitien suilla puhut, koskaan aiemmin en ole moista mielipidettä kuullut. Todella itsekästä tuollainen, että kun sinä et saa jäädä kotiin niin eivät muutkaan saa hyötyä jos jäävät hoitamaan lapsiaan.
Miksi tämä koskee vain kotihoidontukea? Varmaan koska olet itsekin nostanut / nostat opintotukeakin niin eihän sitä pidä lakkauttaa..

Hui! :o Kuulostatpa katkeralta! Mutta jos opintotuestani haluat lisätietoja niin olen aina tehnyt töitä opiskelun ohessa sen verran paljon ettei ole pytynyt nostamaan opintotukea. Ja mies on osaltaan elättänyt mua joten mä en puutu tohon tukiasiaan koska en tiedä siitä sen enempää. mutta turha tehdä vääriä johtopäätöksiä kun phun vain kodinhoidontuesta. Ja kyllä mä saisin jäädä kotiin jos haluisin :)

Mä oon itseasiassa sitä mieltä ettei siitä kuuluisi maksaa. Menis nekin rahat johonkin oikeasti tarpeelliseen. Jos äidit haluaa kerran olla kotona niin se pitäis tehdä omakustanteisesti eikä siitä kuuluisi maksaa.

Entäpä muut turhat tuet? Opintotuki, asumistuki, työttömyysturva, lapsilisät, vanhempainraha ennen kaikkea jos kerran kht-tukikin?

Mitä ne liittyy kodinhoidontukeen? Lapsen teosta ja hoidosta ei tarvitsisi maksaa. Voisin hyvin luopua lapsilisistäkin jos vaan ne laitettaisiin johonkin tärkeämpään kuten vanhusten ja vammaisten palvelujen parantamiseen ja terveyden huoltoon. Vanhempainrahan voisin silti pitää. Asumustuki ok ja opintotuki ok mutta ei tarvitse korottaa enempää. Työttömyysturva ok.

:laugh: :laugh: Hieman oman navan kautta todella katsot tätä maailmaa! Eli juuri se, mikä sattuu sun elämään sopimaan, on oikein. Varmasti on monia, joiden mielesä taas se opintotuki on hyödytön (heille itselleen)

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
:laugh: :laugh: Hieman oman navan kautta todella katsot tätä maailmaa! Eli juuri se, mikä sattuu sun elämään sopimaan, on oikein. Varmasti on monia, joiden mielesä taas se opintotuki on hyödytön (heille itselleen)

En nyt ymmärrä miksi mun kohdalle vedetään kaikki muutkin tukiasiat. Turha mun kommenteista on harmistua. Eipä noista tuista juuri mikään mun elämään sopiskaan tällä hetkellä mutta en sentään ehdottele kaikkien tukien postoa niin kun kaikki muut täällä jotka mun teksteihin vastaa :whistle:

Hui! :o Kuulostatpa katkeralta! Mutta jos opintotuestani haluat lisätietoja niin olen aina tehnyt töitä opiskelun ohessa sen verran paljon ettei ole pytynyt nostamaan opintotukea. Ja mies on osaltaan elättänyt mua joten mä en puutu tohon tukiasiaan koska en tiedä siitä sen enempää. mutta turha tehdä vääriä johtopäätöksiä kun phun vain kodinhoidontuesta. Ja kyllä mä saisin jäädä kotiin jos haluisin :)

Nimen omaan tuijotat pelkästään omaan napaan niin kuin winhiskin sanoi. En ole katkera, miksi ihmeessä olisin? Sun suhtautuminen tähän asiaan vaan pikkasen ihmetyttää. Miksi sä haluat poistaa juuri kotihoidontuen? Miksi et opintotukea tai asumistukea, asumislisää? Tai varsinkaan työttömyyspäivärahaa, miksi kellekään ( lapsettomalle ) pitäisi maksaa kotona makaamisesta?
Ihan vain yritän sun pointtiasi nähdä joka oli?

Nimen omaan tuijotat pelkästään omaan napaan niin kuin winhiskin sanoi. En ole katkera, miksi ihmeessä olisin? Sun suhtautuminen tähän asiaan vaan pikkasen ihmetyttää. Miksi sä haluat poistaa juuri kotihoidontuen? Miksi et opintotukea tai asumistukea, asumislisää? Tai varsinkaan työttömyyspäivärahaa, miksi kellekään ( lapsettomalle ) pitäisi maksaa kotona makaamisesta?

Ja sitä ihmettelen varsinkin että miksi vanhempainrahaa pitäisi maksaa jos ei kth-tukea? Tehkööt ne lapsia joilla on varaa....eikun ai niin sen tuet olet valmis itse nostamaan. Siinähän se vastaus tulikin.

En nyt ymmärrä miksi mun kohdalle vedetään kaikki muutkin tukiasiat. Turha mun kommenteista on harmistua. Eipä noista tuista juuri mikään mun elämään sopiskaan tällä hetkellä mutta en sentään ehdottele kaikkien tukien postoa niin kun kaikki muut täällä jotka mun teksteihin vastaa :whistle:

Itsehän otit esille, että mitkä tuet on ok, ja mitkä voisi samantien lakkauttaa. Eihän kukaan tarvitsekaan kaikkia tukia, ideana on, että ne käyttää, jotka tarvii. Valitettavasti maksamme veroa myös sellaisten asioiden hyväksi, joita emme itse pidä tarpeellisena.

Älä kiertele vaan vastaa että miksi juuri kotihoidontuki? Miksi ei opintotukea, työttömyysturvaa ja varsinkin sitä vanhempainrahaa jota maksetaan siitä lapsen kanssa olosta?
Vai osaatko vastata itsekään? :)

Kerro mulle kun en ymmärrä että miten tuijotan omaa napaa? Mitä mä hyödyn siitä jos kodinhoidontuki poistetaan? Kyllä mäkin varmasti teen lisää lapsia vielä mutta ei mun kotiin jäänti tuosta tuesta ole kiinni.Opintotuesta en tiedä kun ei ole tarvinnut nostaa ja toisten opiskelijoiden ainoa tulo on tuo opintotuki niin miksi haluisin sen poistaa? Asumistuki ja asumislisä ovat mun mielestä ihan ok koska niillähän tuetaan huonotuloisia joten miksi haluisin myös ne poistaa? Ja työttömyyspäivärha on toimeentulon kannalta toisille välttämätön joten en ymmärrä miksi pitäisin työttömyyttä kotona makaamisena kun todennäköisesti työtön kuitenkin yrittää hankkia töitä. Mutta äidin vapaaehtoinen kotiin jääminen ei ole mun mielestä edelleenkään valtion maksettavissa. Sitten pitää hakea tuloja muiden vaihtoehtojen kautta jos ei ole varaa jäädä kotiin. mutta lopetan tämän kiistelyn tähän kun tämä tuntuu olevan niin arka asia täällä...

Kerro mulle kun en ymmärrä että miten tuijotan omaa napaa? Mitä mä hyödyn siitä jos kodinhoidontuki poistetaan? Kyllä mäkin varmasti teen lisää lapsia vielä mutta ei mun kotiin jäänti tuosta tuesta ole kiinni.Opintotuesta en tiedä kun ei ole tarvinnut nostaa ja toisten opiskelijoiden ainoa tulo on tuo opintotuki niin miksi haluisin sen poistaa? Asumistuki ja asumislisä ovat mun mielestä ihan ok koska niillähän tuetaan huonotuloisia joten miksi haluisin myös ne poistaa? Ja työttömyyspäivärha on toimeentulon kannalta toisille välttämätön joten en ymmärrä miksi pidän työttömyyttä kotona makaamisena kun todennäköisesti työtön kuitenkin yrittää hankkia töitä. Mutta äidin vapaaehtoinen kotiin jääminen ei ole mun mielestä edelleenkään valtion maksettavissa. Sitten pitää hakea tuloja muiden vaihtoehtojen kautta jos ei ole varaa jäädä kotiin. mutta lopetan tämän kiistelyn tähän kun tämä tuntuu olevan niin arka asia täällä...

Siten tuijotat että olet valmis pitämään tuet joista ITSE hyödyt / olet hyötynyt ja koska et ole itse halunnut jäädä kotiin ei muillekaan pidä suoda siihen mahdollisuutta. Sulla on muuten turhan ruusuinen kuva työttömien yrityksestä. Esimerkiksi tuolla pohjois-Suomessa ihmiset on jo niin apaattisia ettei töihin meno edes kiinnosta. Alkais kiinnostamaan jos otettaisiin tuki pois. Miksikäs ei?
Minulle ei ole arka aihe, koska en ole erityisesti tietynlainen äiti. En uraäiti, en kotiäiti, en opiskeleva, en työssä käyvä vaan vähän kaikkea niiden väliltä. Ja vaikken ole edes korkeasti koulutettu niin kuin sinä, katson tätä asiaa useammasta näkökulmasta, en vain omastani.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Eikös se jo ole moneen kertaan todettu, et pk:ssa olevat lapset tulevat kalliimmaksi yhteiskunnalle ja sitä kautta meille veronmaksajille.... :whistle:

Ihan mielenkiinnosta, missä on näin todettu?

Niissä laskelmissa, joissa on laskettu kuinka paljon yhden lapsen päiväkotipäivä tulee maksamaan valtiolle. Kotihoidontuki ei ole siitä kummoinenkaan osa. Ja kuten joku jossain toisessa ketjussa totesikin, niin kh-tukeahan ei makseta kuin yhdestä kotona hoidettavasta lapsesta...säästöä, säästöä!

Joo mut laskeminen ei ole ihan noin helppoa, entäs ne verotulot jotka äidin kotona istumisen kautta menetetään sosiaalimaksut jne.. ei pelkkä vertailu hoitomuotojen kesken riitä

Tässä kolumnissa yksi laskentaesimerkki.

Huomioikaa, että kunnan menoiksi kotihoidossa on laskettu kuntalisä, jota kaikki kunnat eivät maksa.

Valtion maksamaa lasten kotihoidon tukea ei ole huomioitu lainkaan. Eikä myöskään valtiolle syntyvää verotuloa.

Siten tuijotat että olet valmis pitämään tuet joista ITSE hyödyt / olet hyötynyt ja koska et ole itse halunnut jäädä kotiin ei muillekaan pidä suoda siihen mahdollisuutta. Sulla on muuten turhan ruusuinen kuva työttömien yrityksestä. Esimerkiksi tuolla pohjois-Suomessa ihmiset on jo niin apaattisia ettei töihin meno edes kiinnosta. Alkais kiinnostamaan jos otettaisiin tuki pois. Miksikäs ei?
Minulle ei ole arka aihe, koska en ole erityisesti tietynlainen äiti. En uraäiti, en kotiäiti, en opiskeleva, en työssä käyvä vaan vähän kaikkea niiden väliltä. Ja vaikken ole edes korkeasti koulutettu niin kuin sinä, katson tätä asiaa useammasta näkökulmasta, en vain omastani.

Ja sä olet kamala ihminen kun puhut työttömistä noin. Eli jos sä olet tota mieltä niin mulla on oikeus olla sitä mieltä et toiset äidit todella jää rahan varjolla kotiin :) Ja miksi haluisit ottaa pois työttömyyskorvauksen? Syyllistyt nyt ihan samaan mistä olet mua arvostellut. Olin kolme vuotta kotona lasten kanssa ja se riitti, nyt on miehen vuoro. Ja miksi sä nimen omaan haluisit pitää kodinhoidon tuen? Koska olet itsekäs ja tuijotat omaan napaan koska juuri SINÄ hyödyt siitä :whistle:

Ja sä olet kamala ihminen kun puhut työttömistä noin. Eli jos sä olet tota mieltä niin mulla on oikeus olla sitä mieltä et toiset äidit todella jää rahan varjolla kotiin :) Ja miksi haluisit ottaa pois työttömyyskorvauksen? Syyllistyt nyt ihan samaan mistä olet mua arvostellut. Olin kolme vuotta kotona lasten kanssa ja se riitti, nyt on miehen vuoro. Ja miksi sä nimen omaan haluisit pitää kodinhoidon tuen? Koska olet itsekäs ja tuijotat omaan napaan koska juuri SINÄ hyödyt siitä :whistle:

Miksi MIKÄÄN tuki pitäisi lakkauttaa? Pitäköön jokainen tukensa, yleensä ne kyllä tulee ihan tarpeeseen.

Ensinnäkin, pysytäänpäs aiheessa. Se on KOTIhoidontuki. :)
Kamala tai en, mutta PALJON työttömiä ja työttömyyttä nähneenä puhun täyttä totta. Minä en halua ottaa pois työttömyysturvaa enkä mitään muutakaan tukea. Se oli sinulle heitto, että miksi ei poistettaisi myös sitä kun sinua näyttää nimen omaa tämä kotihoidontuki niin kauheasti korpeavan. Miksi? Miksi vain se? Onhan opiskelukin vapaaehtoista, miksi siitä pitäisi mitään maksaa? Mä en halua pitää nimen omaan kotihoidontukea vaan en koskisi mihinkään tukiin vaan pitäisin ne kaikki. Koska mä edelleen näen asioita muidenkin näkökulmasta, vaikken olekaan koskaan nostanut esim. asumislisää tai työttömyysturvaa. En siltikään olisi poistamassa juuri niitä.

Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:
Eikös se jo ole moneen kertaan todettu, et pk:ssa olevat lapset tulevat kalliimmaksi yhteiskunnalle ja sitä kautta meille veronmaksajille.... :whistle:

Ihan mielenkiinnosta, missä on näin todettu?

Niissä laskelmissa, joissa on laskettu kuinka paljon yhden lapsen päiväkotipäivä tulee maksamaan valtiolle. Kotihoidontuki ei ole siitä kummoinenkaan osa. Ja kuten joku jossain toisessa ketjussa totesikin, niin kh-tukeahan ei makseta kuin yhdestä kotona hoidettavasta lapsesta...säästöä, säästöä!

Joo mut laskeminen ei ole ihan noin helppoa, entäs ne verotulot jotka äidin kotona istumisen kautta menetetään sosiaalimaksut jne.. ei pelkkä vertailu hoitomuotojen kesken riitä

Tässä kolumnissa yksi laskentaesimerkki.

Huomioikaa, että kunnan menoiksi kotihoidossa on laskettu kuntalisä, jota kaikki kunnat eivät maksa.

Valtion maksamaa lasten kotihoidon tukea ei ole huomioitu lainkaan. Eikä myöskään valtiolle syntyvää verotuloa.

Siis tässä blogissa: http://marillak.blogit.kauppalehti.fi/2008/09/17/kunnallinen-paivahoito-kannattavaa/

Hyvinhän se lähti...

Ensinnäkin, pysytäänpäs aiheessa. Se on KOTIhoidontuki. :)
Kamala tai en, mutta PALJON työttömiä ja työttömyyttä nähneenä puhun täyttä totta. Minä en halua ottaa pois työttömyysturvaa enkä mitään muutakaan tukea. Se oli sinulle heitto, että miksi ei poistettaisi myös sitä kun sinua näyttää nimen omaa tämä kotihoidontuki niin kauheasti korpeavan. Miksi? Miksi vain se? Onhan opiskelukin vapaaehtoista, miksi siitä pitäisi mitään maksaa? Mä en halua pitää nimen omaan kotihoidontukea vaan en koskisi mihinkään tukiin vaan pitäisin ne kaikki. Koska mä edelleen näen asioita muidenkin näkökulmasta, vaikken olekaan koskaan nostanut esim. asumislisää tai työttömyysturvaa. En siltikään olisi poistamassa juuri niitä.

Ois ollut mielenkiintoista kuulla vastaus..

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1301008 Tuolla on aika hyviä mielipiteitä mun ajamaan asiaan liittyen. En ehdi nyt vastat kun menen nukkumaan :wave:

Ymmärsinkö oikein? En varmaan :D
Sun mielestäsi kotihoidontuki pitää poistaa niiden äitien takia jotka tekee lapsia saadakseen tuet? Tämähän menee ihan ojasta allikkoon. Tästähän kärsisi ne äidit, jotka ovat epäitsekkäistä syistä kotona. Nämä lapsien tehtailijat hakisivat saman rahan kuitenkin sossusta.
Niin, oliko sulla jotain hyviä syitä?

Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
valtiolle tulee PALJON halvemmaksi kotona hoidettavat lapset, kuin päiväkodissa hoidettavat...

hmm. tää argumentti on jo aika hatara.. laskelmia on suunntaan ja toiseen, että mikä tulee halvaksi ja mikä ei, miksi pestä omaatuntoa puhtaaksi.. ollaan vaan rehellisiä ja todetaan että valtion rahoilla ne kotihoitajat siellä kotona istuvat oli sitten hyvä tai paha asia, mutta niin se vaan on..

jos tehdään tälläinen oletuksiin perustuva laskelma.. eli:

meidän pojan (3v) ryhmässä on 4 hoitajaa ja 1 laitoshuoltaja ja 12 lasta. Jos jokaiselle rymän aikuisen palkkakuluihin menee n.1800e/kk niin se tekee 9000e/kk ja sitten pitää vielä laskea se että lapset syö jotain eli vaikkapa 2e/pvä/lapsi = n.500e jos otetaan huomioon että jotkut erityis ruokavaliot korottaa hintaa. Sitten pitää laskea että muita kuluja on vaikkapa alakanttiin laskettuna n.200e. Tämä tekee yhteensä n. 9700e/kk eli n.800e/lapsi.
JOs vanhempi on normaalissa palkkatyössä ja maksaa siitä veroa 20% eli 400e/kk (x2 jos on molemmat vanhemmat). Eli jos tilanne on se että on 2 vanhempaa ja 1 lapsi niin tilanne on tasan eli hoito maksaa 800e ja vanhemmat maksavat veroja 800e ja jos vanhemmat maksavat vielä hoitomaksunkin niin valtio on voitolla... Mutta kuinka monessa perheessä on 2 vanhempaa ja vain 1 lapsi?? heti jos on 2 lasta tai yksinhuoltaja perhe niin valtio jää miinukselle....
Ja tottakai laskelmassa pitäisi ottaa huomioon myös että valtio tienaa silläkin että jos äiti/isä kotona, täytyy jonkun hoitaa hänen työnsä työ paikalla eli monessa tapauksessa tulisi 1 työtön vähemmän... Mutta ei jaksa enää sitä laskea...

siinä tarhahoidossa pitää ottaa huomioon myös muiden tarhan työntekijöiden palkat esim. esimiesten palkat, tilavuokrat, muut tarvikemaksut, sähköt, vedet, etc. Ethän sä laskenut niitä mukaan ollenkaan. Ns.sivukuluja on huomattavasti enemmän kuin osaat ajatellakaan.

Ja työntekijä maksaa n. 1,7 kertaa palkkansa verran, kun on kaikki vakuutukset ja muut työnantajan maksamat maksut.
Ongelmaksi muodostuu vain se, että kaikista noista mainostamista kuluista maksetaan veroa valtiolle, eli päivätarhan tädit maksaa verot, ja sitten kun tarhantädeillä on varaa ostaa kaikkee kivaa kun ovat töissä.. maksavat alvit kaikesta mitä ostavat, sitten kaupassa heille niitä myyvät saavat töitä ja sitten he taas maksavat verot ja ostavat kaikkea kivaa jne.. yritykset pyörii ja valtio silloin kun ihmiset käyvät töissä ja maksavat veroja ja ostavat tarvitsemiaan tavaroita jne.. Mikään idealismi valtio ei pyöri sillä, että ihmiset nauttivat tukia kotona, se ei ole ikinä kannatavaa valtiolle, tulonmenetys on aina suuri.

Se miksi sitä jaetaan on politiikka sen puolesta että tulonsiirtoa tulee tehdä lapsettomilta rikkailta köyhille lapsiperheille mm. kodinhoitotuen muodossa. Ei todellakaan että se muka olisi kannatavaa..

Edeleen siis toistan, kotihoito on ok, mutta miksi yrittää pestä sitä muka valtiolle kannatavaksi eikö siihen ole riittävästi hyviä syitä ilmankin tuollaista potaskaa? Ja mielestäni kodinhoidontuen voisi poistaa koska se on niin pieni ja keksiä jonkun oikeasti tukea antavan tavan taata lapsiperheille toimeentulo, esim vaikka perheverotus yms.

Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Tuosta sinun kodinhoitotuki mallista muuten tuskin syntyisi kovin paljon säästöjä. Varmaan aika pian yleistyisi se, että lapset kiikutetaan hoitoon vaan sitten nuorempina ja siitä tulee sitten vain niitä kuluja. Nykyinen linjaus on se, että kotihoitoa pyritään tukemaan, koska se on EDULLISTA.

Lapsiperheiden tukemiseen tulisi keksiä parempia keinoja riippumatta siitä minkä ikäisiä ovat ja missä hoidossa ovat. vähenisi Kelankin hallinnon tarve ja tulisi säästöjä sitä kautta, jos ei tarvitsisi joka tilanteeseen omaa lippusta ja lappusta. Joku malli jossa huomioitasiin automaattisesti eritilanteet ja tasavertaisesti olisi hyvä, esim joku verotusmalli. Näin lapsiperheet saisivat tukea riippumatta ovatko kotona vai eivät ja ei syntyisi tuloloukkoja joilloin ei kannata mennä töihin jos tuki myötäilisi sitä, että oikeasti töihin menolla sitten tienaisi enemmän kuin tuilla roikkuessa

Kaikkein paras on, kun otetaan vähävaraisuusavustukset yms pois. Jokaisesta lapsesta saisi tietyn summan käteen ja vanhempi voisi sitten päättää viekä lapsen yksityiselle hoitoon, palkkaako hoitajan vai hoitaako itse. Valtion ei tarvitsisi tukea päivähoitopaikkoja mitenkään, vaan tuki tulisi suoraan vanhemmille. Näin kilpailu pitäisi hoitaa laadusta.