Jos ei voi antaa anteeksi niin kannattaako suhdetta jatkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surunkantaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surunkantaja

Vieras
Tuossahan se tuli otsikossa jo se kysymys..

Tällä kertaa kysymys ei ole pettämisestä, siis pettämisestä fyysisesti jonkun toisen ihmisen kanssa, mutta luottamuksen pettämisestä kyllä.

Jos vasta tapahtunut niin ajankanssa saatat pystya viela anteeksi antamaan. Ei ole reilua kumpaakaan kohtaan jatkaa suhdetta jos ei voi antaa anteeksi ja muistuttaa toista virheesta hamaan tulevaisuuteen saakka. Luottamuksen voi joskus ansaita takaisin, mutta tyota, tahtoa ja uskoa se vaatii.

Eikä multa kyllä ole koskaan edes pyydetty rehellisesti anteeksi. :'(
Ajattelen että toisaalta mitä väliä sillä on kun en pysty kuitenkaan antamaan anteeksi.
Mutta eikö se osottais jotain? Edes tajua siitä mitä on tehnyt?

Olen saanut vaan jotain ihmeellisiä selittelyitä. siitä kuinka ei ole tajunnut kokonaistilannetta ja blaa blaa.. jotain mikä ei liity edes koko tilanteeseen.

En usko että voin luottaa enää koskaan siihen jos tulee vaikeuksia että mies auttaisi, kun hän juuri silloin kun eniten apua tarvitsin käänsi selän ja aiheutti jotain kamalaa.

Saati sitten jos tulisi joku oikeasti tiukka paikka. :'(

Hän vakuuttelee että voin luottaa, mutta miten voisin? Helppo se on puhua, sanoja jotka ei merkitse mitään.

Kun ei tiedä mitä tehdä.
Rakastin häntä enenmän kuin ikinä ketään, enenmän kuin ikinä olin kuvitellut että voi rakastaa. Luotin enenmän kuin kehenkään ikinä, en ole ikinä luottanut kehenkään, mutta hän oli erilainen. Luotin ja rakastin sinisilmäisesti, lapsenuskoisesti. :'( (Typerää.. uskomattoman typerää.. ja ei en ole teini-ikäinen.. useita suhteitakin on takana.. )

Rakastan vieläkin.. Ja vihaan. Luottamaan en pysty.. kaikesta mietin nykyään että mitä tuossa on takana. Välillä luottamus kasvaa hitusen takaisin ja pelästyn. En enää ikinä luota kehenkään sen pettäminen sattuu liikaa. En luottanut ennen enkä tule luottamaan jälkeen, enkä tule koskaan rakastamaan samalla tavalla. En vaikka tää suhde jatkuisikin.

Onko tätä mitään järkeä jatkaa?

Toisaalta niitä tunteita on edelleen liikaa, en osaa kuvitella elämää ilmankaan häntä. En pysty, en jaksa elää.

Jos sinun luottamustasi käytettiin selkeästi väärin, ehkä jopa laskelmoidusti, niin silloin pitääkin harkita perusteellisesti.

JOs taas taustalla on jotain vallan muuta, voi ehkä omaakin anteeksiantamisen kykyä yrittää kehittää.

Lapsenomainen luottamus parisuhteessa ei ole minusta koskaan typerää, vaan useinkin juuri kaunista.

Alkuperäinen kirjoittaja terapia:
Ensin parisuhdeterapiaan selvittelemään asiaa ja sitten sen jälkeen päätös

En usko että mikään terapia tulee kuuloonkaan, ei hän halua.

En saa edes vastauksia kysymyksiini. Ei kuulemma pitäisi miettiä vanhoja asioita ku katsoo vaan eteenpäin. Miten? Kysyn vaan että miten voisi muka unohtaa ja katsoa eteenpäin.. ? :(

Hän siis on kyllä unohtanut, ei tunnu edes liikuttavan mun paha mieleni.

Alkuperäinen kirjoittaja Jässi:
Jos sinun luottamustasi käytettiin selkeästi väärin, ehkä jopa laskelmoidusti, niin silloin pitääkin harkita perusteellisesti.

JOs taas taustalla on jotain vallan muuta, voi ehkä omaakin anteeksiantamisen kykyä yrittää kehittää.

Lapsenomainen luottamus parisuhteessa ei ole minusta koskaan typerää, vaan useinkin juuri kaunista.

Ei se laskelmoitua ollut.
Toivottavasti ei. Joskus käy mielessä kyllä sekin että toinen tapahtuma oli.. :( väittää että oli vahinko, mutta ei se millään ole mahdollista.
Ensimmäinen ei varmaan laskelmoitua, mutta äärimmäisen itsekästä, ilkeää. En pysty ymmärtämään kuinka pystyi olemaan niin välinpitämätön ja ilkeä. En samassa tilanteessa olisi tehnyt niin edes ihmiselle josta en niin välitä tai vaikka olisin suorastaan inhonnut, saati sitten ihmiselle jota rakastaisin? :'(

Myöhemmin sitten vetosi johonkin aivan ihme asioihin millä ei ollut mitään tekemistä tapahtumien kanssa ja sitten vaan kieltäytyi puhumasta.
Enpä paljon kovistellutkaan kun sen jälkeen tapahtui paljon kaikkea, en pystynyt ajattelemaan. Ajattelin että leikin ettei mitään tapahtunutkaan niin se unohtuu, mutta eihän se mihinkään katoa. :(

Anteeksi että kirjoitus on epäselvää. En halua kertoa varsinaisia tapahtumia tänne kun en halua että niistä tunnistetaan. Ja sitäpaitsi se on niin pitkä ja sekava tarina että sitä ei niin vaan kirjoiteta, enkä pystyisi kirjoittamaan, osa siitä tekee liian pahaa. :/

Nyt nuo tapahtumat sitten nousevat koko ajan ylös ja saan raivareita pienenmistäkin asioista. En pysty ymmärtämään että miksi oli niin ilkeä ja miksi satutti niin paljon? Ja miksi ei voi edes puhua? Miksi pitää keksiä jotain ihme verukkeita ja sitten kun ei halua vastata niin tulee tuo että onko pakko kaivaa vanhoja asioita et ei niille enää mitään voi!
Anteeksi ei pyydä.. ehkä tietää etten pysty antamaan?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja huokaa syvään:
Pystyykö sitä antamaan ikinä anteeksi jos toinen tahallaan aiheuttaa pahaa?

Voi luoja, vieläkö sä jankutat tätä?

Miten niin vielä? Jos ei kiinnosta niin V*ttuako avaat!

Avasin kun ajattelin, että olet saannut jotain hyviä neuvoja. No, joka toinen viesti tähän ketjuun on sun oma nostos. Ei kuule taida muita kiinnostaa....?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja huokaa syvään:
Pystyykö sitä antamaan ikinä anteeksi jos toinen tahallaan aiheuttaa pahaa?

Voi luoja, vieläkö sä jankutat tätä?

Miten niin vielä? Jos ei kiinnosta niin V*ttuako avaat!

Avasin kun ajattelin, että olet saannut jotain hyviä neuvoja. No, joka toinen viesti tähän ketjuun on sun oma nostos. Ei kuule taida muita kiinnostaa....?

Jos et osaa muuta kuin vittuilla niin pysyisitkö edes pois helvetti. Tee oma ketjus missä voit vittuilla itsellesi. Mulla on oikeus kirjottaa tähän sen ei pitäis sun persettäs repiä :kieh:

Vielä kysyn. Jos joku oikeasti haluaisi vastata kysymykseen.
Eli: Kannattaako suhdetta jatkaa jos ei pysty antamaan anteeksi?

Jos ihan tosissaan asiaa miettii, niin jonkinlainen anteeksianto on kyllä ehkä yleiselläkin tasolla ajatellen edellytys suhteen toimivuudelle. Ellei kertakaikkiaan kykyne antamaan anteeksi - aluksi edes tietoisesti (josta sitten pidemmänpäälle pääsee myös tunnetasollakin eteenpäin) - ei liene enää edellytyksiä ainakaan hyvään jatkoon.

Vielä pari asiaa viestistäsi:

...Myöhemmin sitten vetosi johonkin aivan ihme asioihin millä ei ollut mitään tekemistä tapahtumien kanssa ja sitten vaan kieltäytyi puhumasta....

Tuosta nyt eon osaa sanoa oikein suuntaan enkä toiseenkaan. Joko yritti luistaa tai loiventaa taphtumaa muilla tarinoilla, tai sitten itse et näe asioiden yhteyttä. Joko yhteys on, ja et vain suostu näkemaan samoin, tai sitten esitetyillä asioilla ei tosiaankaan ole mitään esim. syy-seuraus tjms. riippuvuvuussuhdetta ollenkaan. Ainoastaan halutessasi voit omalta osaltasi miettiä asioita uudelleen, josko jokin loksahtaisi paikoilleen. Kuitenkin olet aika pahasti jumissa asian suhteen, joten siinä mielessä suosittelisin asioiden parampaa työstämistä ennen mitään peruuttamattomampia päätöksiä, ts kirkkaampaa ajattelua itselläsi, jolloin saat myös myös tämän seuraavan asian paremmin päiväjärjestykseen itselläsi:

Nyt nuo tapahtumat sitten nousevat koko ajan ylös ja saan raivareita pienenmistäkin asioista. En pysty ymmärtämään että miksi oli niin ilkeä ja miksi satutti niin paljon?

Tähänkään en osaa muuta kuin vähän pohtimaan miksi itse reagoit noinkin voimakkaasti. En halua mitenkään vähätellä, mutta joskus vain pitää osata päästää irti. Omasta suuttumisestaankin.

Melko vaikeaa nyt neuvoa sinua, kun ei yhtään tiedä mitä on tapahtunut... Tai siis missä mittakaavoissa liikutaan...
Sen vain voin sanoa omasta kokemusesta, että mieheni on tehnyt kaksi erittäin suurta loukkausta minua kohtaan, jotka olen antanut anteeksi (tai ainakin yrittänyt...). Aina ne vain pulpahtavat välillä mieleeni... En varmasti koskaan unohda niitä ja varmasti ne aina tulevat minua vainoamaan. Nyt vain on niin, että rakastan häntä kuitenkin niin paljon, että olen suostuvainen näiden asioiden kanssa elämään, vaikka välillä se tuntuukin niin pahalta.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Melko vaikeaa nyt neuvoa sinua, kun ei yhtään tiedä mitä on tapahtunut... Tai siis missä mittakaavoissa liikutaan...
Sen vain voin sanoa omasta kokemusesta, että mieheni on tehnyt kaksi erittäin suurta loukkausta minua kohtaan, jotka olen antanut anteeksi (tai ainakin yrittänyt...). Aina ne vain pulpahtavat välillä mieleeni... En varmasti koskaan unohda niitä ja varmasti ne aina tulevat minua vainoamaan. Nyt vain on niin, että rakastan häntä kuitenkin niin paljon, että olen suostuvainen näiden asioiden kanssa elämään, vaikka välillä se tuntuukin niin pahalta.

Kiitos kun kirjoitit. (kiitos muillekin. )

Liikutaan todella suuressa mittakaavassa. Mun elämäni pahimpia kokemuksia, voiton taitaa viedä ainoastaan lapsuudessa koettu insesti.

Mies ei siis tehnyt itse mitään mutta mahdollisti täydellä välinpitämättömyydellä tapahtumat, ei auttanut vaikka pyysin ja rukoilin apua.
(mitään riitaa ei ollut joten siitä auttamattomuus ei voi johtua. Eikä asia olisi hänelle ollut mikään iso juttu tehtäväksi, hyvin pieni joka ei olisi vaatinut mitään "uhrauksia" häneltä )

En edellenkään ymmärrä miten pystyi siihen? miten kukaan muu paitsi täydellinen psykopaatti pystyy samaan?

Ja kuitenkin toisessa tilanteessa taas ihana, viimeisen päälle huomioiva ja suorastaan täydellinen mies. Kaikki tuntuu niin valheelliselta :'(

En tiedä mikä tuo mies on edes? Unelmien täyttymys vai Täydellinen psykopaatti?
Oli meinaan mun unelmieni täyttymys ennen tota.. miten samassa ihmisessä voi olla kaksi täysin eripuolta?
ja toi täydellinen tunteettomuus kun edes yritän kysyä tapahtumasta. Aiemmin halusi kuulla mun kokemuksistani ja halusi kuunnella ja auttaa joka tavalla. Mikä on totta? :'(

En mä pysty ajattelemaan. Haluisin vaan kuolla pois.

mä luulen että sulle itsellesi olisi helpompaa erota miehestäsi, muuttaa erilleen, saisit koota omia ajatuksia. Et sinä vastausta täältä kysyisi jos et olisi miettinyt eroamoneen kertaan.
Annat nyt aikaa itsellesi niin kyllä se elämä siitä vielä paremmaksi muuttuu!
Jos kerran kirjoiat tuossa kysymysmerkin kanssa että onko miehesi täydellinenpsykopaatti, niin minä kannatan eroa!!!

Yhteistyössä