Alkuperäinen kirjoittaja Mahoton mirri:
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Kyllä se mielestäni kuuluu HYVÄÄN tapakasvatukseen että jos on karkkia ja kaveri kylässä, niin kaverille tarjotaan myös TAI sitten karkit lähtee piiloon siksi aikaa kunnes kaveri lähtee.
Jos lapsellani on leluja, joilla muut eivät "saa" leikkiä (näin ei tosin ole, koska ei ole yhtään itsekäs tapaus ) niin lelu menee piiloon siksi aikaa kun kaveri on kylässä. Ja jos on yhteiset leikit, on yhteiset lelut. En ole ikinä törmännyt vielä äitiin tai isään, joka ajattelisi noin että meidän "Ida" saa leikkiä tällä nukella mutta teidän "Liisa" ei... huoh.
Näin meillä oli myös kun minä olin pieni. Opittiin jakamaan, ja se on ihan eriasia kuin aikuisten kesken. On turha verrata baarireissua leikkireissuun.
Ja tämähän on vain minun mielipiteeni, että lapsien olisi hyvä pienestä pitäen opetella jakamaan, olemaan epäitsekkäitä, koska mikään ei ole ärsyttävämpää kuin itsekkäät aikuiset ihmiset, jotka ovat aina "minä minä minä" ja "minulle minulle minulle".
Miksi pitäisi piilottaa lapsen tärkein lelu? Miksi vanhemmat ei voi ottaa vastuuta ja selittää toisille miksei ehkä jollain saa leikkiä? Kyllä meidän neiti ainakin ihmettelis ja huuto tulis jos tuo hänen tärkein vauvanukke laitettais kaappiin piiloon. Hällä olis hätä oman "vauvan" puolesta.
Vastauksia kysymyksiisi:
Koska se olisi kohteliasta! Miksi pahoittaa toisen (vieraan ) lapsen mieli? Tottakai vanhemmat voi ottaa vastuuta ja pitääkin ottaa vastuuta, mutta tämä näin miten MEILLÄ toimitaan ja toimii. Lapset eivät ole itsekkäitä "tää on mun tää on mun, sä et saa leikkiä tällä".
Ei kaikkea tarvitse aina ottaa niin perhanan kirjaimellisesti, ei sitä piilottaa kaappiin tarvitse, käytä maalaisjärkeäsi, voihan tytön kanssa sopia että jos kaveri ei saa nukella leikkiä niin laitetaan nukke päiväunille tms... Tarkoitin lähinnä näitä tilanteita että yhdessä leikitään, mutta toinen saa vain koskea leluihin jne. ja SE on mielestäni epäkohteliasta. Oli kyseessä lapsi tai ei.