Jos kaverisi lapsella on karkkia....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TooQT2BSTR8
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja TooQT2BSTR8:
Alkuperäinen kirjoittaja imperial:
Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Tuolla oli yks esimerkki joka sanoi, että tyhmää päästää lapsi ulos leikkii karkkien kanssa. Miten niin? Jos lapsi leikkii vaikka yksinään hiekkalaatikolla ja sattuu olee karkkeja mukana, ja jos siihen pamahtaa muita lapsia paikalle pyytämättä, niin pitääkö niillekin muka tarjota?

Nussitaan pilkkua ja käännetään toisinpäin:
Lapset siis pamahtavat paikalle "kutsumatta" taloyhtiön yhteiselle hiekkalaatikolle. Yksi mussuttaa karkkia. Muut alkaa leikkiä keskenään ja mussuttaja jää yksin leikin ulkopuolelle. Mutta eihän muiden tietenkään tarvitse ottaa häntä leikkiin mukaan vaan voivat sen kieltää. Vai?

Totta kai voi. Olen edelleen sitä mieltä, että ei kaikkien kanssa tarvi leikkiä, jos ei haluu
Me ollaan sun kanssa näköjään yhtä kamalia :D Miedän lapsista kasvaa itsekeskeisiä hirviöitä :laugh:

Juuh. Yhteiskunnan vihollisia :D

Karkkia tarjotaan myös muille. Kuuluu hyviin tapoihin.
Voi myös opettaa oman lapsen kieltäytymään tarjotuista karkeista.

Jos lapsivieraita tulee kylään, kaikilla leluilla saa muutkin leikkiä.
Jos joku lelu on sellainen millä ei saa, niin se pistetään piiloon vierailun ajaksi.

Mä oon vissiin ainut, jonka mielestä kaikkea ei tarvitse kokonaan jakaa. Riittää että tarjoaa omistaan.
Enhän mä itsekään esim. illanvietossa jaa omia juomiani niille joilla ei oo. Voin tarjota lasillisen, mutta en ala kyllä kaikkee pistämään jakoon :D

Näin o. Enkä välttis tarjoo ensimmäistäkään. Ei se mun pulma oo, jos ei perse kestä ostaa omia

Illanviettoihin ihmiset tietää, että kuuluu viedä omat "eväät" ja on kyse aikuisista.
Miten voi verrata lapsen karkkeihin, jotka on ostettu vanhemmilta saaduilla rahoilla ja ovat mukana koulussa tai kaverin luona, eivätkä muut paikalla olijat ole saaneet rahaa tai lupaa karkin ostoon, yai eivät ole edes osanneet kuvitella, että siellä voisi/saisi olla karkkia mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Mä oon vissiin ainut, jonka mielestä kaikkea ei tarvitse kokonaan jakaa. Riittää että tarjoaa omistaan.
Enhän mä itsekään esim. illanvietossa jaa omia juomiani niille joilla ei oo. Voin tarjota lasillisen, mutta en ala kyllä kaikkee pistämään jakoon :D

Näin o. Enkä välttis tarjoo ensimmäistäkään. Ei se mun pulma oo, jos ei perse kestä ostaa omia

Illanviettoihin ihmiset tietää, että kuuluu viedä omat "eväät" ja on kyse aikuisista.
Miten voi verrata lapsen karkkeihin, jotka on ostettu vanhemmilta saaduilla rahoilla ja ovat mukana koulussa tai kaverin luona, eivätkä muut paikalla olijat ole saaneet rahaa tai lupaa karkin ostoon, yai eivät ole edes osanneet kuvitella, että siellä voisi/saisi olla karkkia mukana.

Jos muilla ei ole rahaa tai lupaa niin miksi hitossa sen pitäisi olla muiden ongelma?

Jos muilla ei ole rahaa tai lupaa niin miksi hitossa sen pitäisi olla muiden ongelma?

Mietin ihan samaa. jos on pihit vanhemmat(olettaa, että saa muilta, niin ei ite tarvi maksaa) niin miks se pitää olla muilta pois? Ja asioista voi ottaa selvää ajoissa.

Mietin ihan samaa. jos on pihit vanhemmat(olettaa, että saa muilta, niin ei ite tarvi maksaa) niin miks se pitää olla muilta pois? Ja asioista voi ottaa selvää ajoissa.

No just mitä kärjistämistä... Tarkoittaako se että jos lapsi menee kaverin luo kylään, kaverilla on siellä karkkia ja vanhemmat ei voineet tätä MITENKÄÄN nähdä etukäteen (ellei ole selvännäkijä... ) niin vanhemmat on pihejä? Että ajattelisivat että "kunhan ei tarvi ite maksaa"?
Tai jos lapsi tulee karkkipussin kanssa hiekkalaatikolle, niin vanhemmat on pihejä kun siellä jo leikkivillä ei olekaan karkkipussia mukana?
En usko että yksikään täällä ajattelee niin että kenenkään lapsen tarvii koko kylän lapsille karkit tarjota, mutta jos nyt kimpassa leikitään niin kyllä sitä VOI omistaan jakaa...

Huhheijaa taas teitin kanssa :D

Alkuperäinen kirjoittaja nekku:

No just mitä kärjistämistä... Tarkoittaako se että jos lapsi menee kaverin luo kylään, kaverilla on siellä karkkia ja vanhemmat ei voineet tätä MITENKÄÄN nähdä etukäteen (ellei ole selvännäkijä... ) niin vanhemmat on pihejä? Että ajattelisivat että "kunhan ei tarvi ite maksaa"?
Tai jos lapsi tulee karkkipussin kanssa hiekkalaatikolle, niin vanhemmat on pihejä kun siellä jo leikkivillä ei olekaan karkkipussia mukana?
En usko että yksikään täällä ajattelee niin että kenenkään lapsen tarvii koko kylän lapsille karkit tarjota, mutta jos nyt kimpassa leikitään niin kyllä sitä VOI omistaan jakaa...

Huhheijaa taas teitin kanssa :D

Näitä valitettavasti on.....

No musta on kuitenkin ihan kohteliasta, että jso kutsuu kaverin kylään, niin sitten ei tarjota - lasten kohdalla ei leikitä - sellaista, mitä se vieraskaan ei voi tehdä. Eli oli miten rakas nukke tahansa, niin kaverin kansa leikitään sitten muilla nukeilla ja sillä rakkaalla nukella sen jälkeen, kun kaveri on lähtenyt. Ihan sama juttu kuin se, että en mäkään vieraita kutsuessani juo ruokapöydässä laadukasta punaviiniä ja tarjoa vierailleni jotain halpaa litkua. Joko juodaan kaikki sitä laadukasta viiniä tai kaikki sitä halpaa litkua.

Tilanne on kuitenkin eri, jos ollaan ulkona. Joku täällä jo sanoikin, ettei edes tykkää siitä, että hänen lapselleen pihalla tarjottaisiin karkkia. Se, että lapsi joutuu kokemaan pettymyksiä sen takia, ettei jotain saa, ei ole vaarallista. Ja voisi jopa kuvitella, että lapsestakin on parempi, ettei sitä karkkia edes tarjota, jos lapsi kerran joutuisi siitä karkista joka tapauksessa kieltäytymään. Tietysti voi ajatella, että tarvitseeko pihalla syödä karkkia lainkaan ja ei tietenkään tarvitse. Mutta sama koskee terveellisempiäkin asioita kuten esim kesällä mansikoita, herneitä, omenoita jne. Allergiset lapsetkin oppivat, että he eivät voi niitä syödä, vaikka tarjottaisiinkin. Mun mielestäni oikeastaan olisikin parempi, että pihalla ei muilel tarjota lainkaan. On niin paljon lapsia, joilla on erilaisia allergioita tai ruokavalioita, että turvallisempaa on, jos jokainen lapsi hakee syömisensä omilta vanhemmiltaan.

Kyllä mä opetan lapsille, että lelut ja karkit tarvii jakaa. Laitetaan sitten kaappiin ja leikkii/syö sitten myöhemmin jos ei jakaa halua. Missään nimessä niitä karkkeja ei syödä toisten lasten aikana niin ettei muille tarjota. Kyllä mä itsekin noudatan samaa linjaa. Esimerkiksi jos menen tupakalle ja toisella ei ole omia tupakoita niin ilman muuta tarjoan toisellekin. Jos mulla ei ole kun yksi tupakka niin sitten en polta just silloin itsekään.

ok. Kiitos vastauksista vaik menikin alkuperäsen aiheen ulkoupuolelle (ja palsta perhana heitti mut ulos tässä välissä... )

Jatkan vielä kommentina aiempiin
joo: tietenkin voi olla kyse siitä, että ei vaan natsaa ja siks ei leikit suju jonkun porukan kanssa. Mutta, onko se ulkopuolle jääminen aina sen yksinäisen lapsen syy? Se nyt on kuitenkin yksi tapa kiusata, että jätetään joku pois joukosta.
Ystävä ei tietenkään tarvitse, eikä voi olla kaikkien kanssa, mutta toimeen tarttis kuitenkin yrittää tulla. Harva meistä kuitenkaan varmaan pystyy valitsemaan aikuisena niitä ihmisiä, joiden kanssa tekee töitä. Eiks sitä toimeentulemista pitäis alkaa kuitenkin opettelemaan jo lapsena? Ja lasten kanssakäyminen taas on leikkimistä.

Yhteistyössä