Jos kotiäiti sairastuu, niin saako isä töistä sairaspäivä vapaata vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mmm"

Vieras
Eli kuvitellaan tilanne, että äiti sairastuu vaikka tosi pahaan flunssaan tms. Korkea kuume ja veto kokonaan pois, ei jaksa lasta hoitaa. Niin voiko isä lähteä töistä kotiin lasta hoitamaan? Saako hän tuolloin sairaspäivä rahaa vai ei?

Tästä asiasta miehen kanssa eilen väiteltiin.. ja minusta kun sitä ei saa. Ihan sama vaikka äiti olisi pää kainalossa, niin silti pitää jaksaa.

Vai voiko tämäkin olla työpaikka kohtainen?

itse makasin neljänkympin kuumeessa viikon, välillä kuume laski jopa 39 jolloin tuntuikin että nyt taas jaksan :)
Pakko se vaan oli mennä eteenpäin. Ei asu sukulasia ei ketään, lapsen isän oli pakko mennä töihin. Tosin kyllä tuo kysyi josko ei menisi ja ottasi omaa lomaa mutta jotenkin pärjäilimme.
Päivät olin unen ja valveen rajamailla ja lapsi leikki illat onneksi mies tuli kotiin ja ruokki lapsen.

[QUOTE="anu";25132164]Mies voi hakea sairaan lapsen hoitoon lapun neuvolasta. Eli valehdelkaa että lapsi on sairaana. Menee läpi. :)[/QUOTE]

tämäkään ei kannata, monet työnantajat vaatii todistuksen äidin työnantajalta että äiti on ollut töissä, ja tälläistähän ei kotiäidillä ole, eli menee palkattomana tämäkin, ja saa huonon maineen työnantajan silmissä.

Mitäs jos on hoitovapaalla lapsen kanssa kotona ja on samalla töissä( tekee töitä kotona) ja sairastuu. Voiko isä silloin jäädä kotia hoitamaaan lasta?

Jaa kyllä se meillä on ainaki toiminut ja tän neuvon sain äidiltä joka kotona lasten kanssa ja hänen mies myös ollut vastaavasti sairasta lasta hoitamassa.
Itseasiassa - meillä lapset oli sillon hekin kipeinä, minä vaan olin niin kipeä etten kyennyt edes lapsista huolehtimaan. Että ei siinä edes huijattu. Mies hoiti sairaat lapset ja vaimonsa siinä sivussa.
Ja miehen töissä kyllä tiedetään, että olen kotiäiti. Pieni firma..

Ei meillä miehen työnantaja anna miehelle palkatonta ilman hyvää syytä, ja se, että mä oon ollut kipeä, ei ole ollut hyväksyttävä syy. Toki nämä on alakohtaisia juttuja, ja myös työnantajakohtaisia. Myös näillä työehtosopimuksilla on oma osansa sanottavanaan...

Mutta vaikka mä oon ollut kuumeessa, oksennustaudissa jne. ja lapset terveitä, niin silti on pitänyt jaksaa - ja jotenkin niistä päivistä on selvitty.

[QUOTE="vieras";25132262]Miksi edes pitäisi saada, en ymmärrä :O[/QUOTE]

No jos äiti ei vaikka oikeasti jaksa lasta/lapsiaan hoitaa. Itsellä ainakin varmasti tekisi vaikeeta/mahdotonta oksennustaudissa tai korkeassa kuumeessa vauvaa ja taaperoa hoitaa..

[QUOTE="vieras";25132262]Miksi edes pitäisi saada, en ymmärrä :O[/QUOTE]

Ootko mahdollisesti ollut koskaan esim. kunnon mahataudissa?

Siinä ei muuten enää hoideta tyyliin taaperoita ja vauvoja...Joten todellakin saa isäntä tulla kotiin sillon..Onpa meillä ukko jäänyt kotia kun olin selästäni niin kipee etten päässyt sängystä ylös ja oli puolivuotias lapsi hoidettavana..

[QUOTE="vieras";25132258]No varmasti ei tule sanomista, jos pakollinen tarve on.[/QUOTE]

Niin mikä sitten on pakollinen tarve!? Oman alan Tes sanoo varmaan kantansa aiheeseen, mutta uskon että saattaa olla niinkin tiukkoja työnantajia että tuolla syyllä ei palkatonta anneta. Meidän yrityksessähän työntekijät alkaa kitisemään palkatonta vapaata jos vapaapäivätoiveet ei mene mielen mukaan tai jos koira on kipeänä...

Sen kerran kun miehen piti jäädä meitä kotiin hoitamaan, olin 40 asteen kuumeessa usean päivän. Ilmeisesti sikainfluenssa ku oli syksyllä 2009. Yli viikon sairastin, mutta 3 päivää oli kuume lääkkeestä huolimatta yli 40 asteen. Silloin nukahtelin sohvalle, enkä kyennyt ruokaa laittamaan. Lapset tuolloin 1.5v ja 3v. Nehän oli ihan heitteillä kun aluksi yritin selvitä niitten kanssa. Sit mies päätti jäädä kotiin. Lapsilla oli myös kuumetta.

Että kyllä sitä äiti voi olla niin sairas, ettei lapsia pysty hoitamaan. Ikäväähän se on, mutta joskus on isän pakko jäädä kotiin.

Yhteistyössä