Jos lapsesi ilmoittaisi haluavansa tästedes kasvisruokaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dipt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jollei ruuan valmistajan ruoka maita niin vapaasti saa tehdä omat sapuskansa omasta pussista. Toiveita toki saa esittää ja tilanteesta riippuen ne huomioidaan jos huomioidaan. Ja jollei pääruoka maita niin ei sitten jälkiruuatkaan eikä iltaherkut korvaa sitä.

Näitä nirsoja sille ja tälle ruualle on ihan liikaa nykypäivänä ehkäpä juuri tästä syystä ettei ole kotona oltu tarpeeksi jämptinä että myös se ei mieleinen ruoka on ruokaa eikä aina tarvi olla sitä herkkua.
Toinen seikka ettei edes uskalleta kokeilla eri ruokia vaan aina ne pari mieleistä toistuu aina. Ruoka jota ei olla edes koskaan maistettu eikä hajuakaan mitä on niin jo yök ynnä muuta aikusillakin ihmisillä on jotain mitä en voi käsittää. Paremmalle puoliskolle saanut montaa ruokaa opettaa ja maanitella et maista nyt edes ja aika monesta on sanonut et onkin ollut todella hyvää ja halunnut sen jälkeen usein sitä.

Liha ei eroa tässä taloudessa yhtään mistään muustakaan ruoka-aineesta.. oli sitten kieltäytymisen syy ideologinen tai vain että pahaa.
Muutenkin kohta sais alkaa rajoittaan kasvienkin syömistä siirtyen jotain limaa syömään kun useammat viimeiset kasvien tutkimukset mitä lukenut on hieman hämmentäviä ettei ne oliskaan ihan niin tiedotonta elämää minä pidetty.

Kasvisruoka on halvempaa kuin liharuoka.

Muutenkin tuollainen meininki menee minusta vähän siihen kategoriaan, että tehdään väkisin pahaa ruokaa että opitaan arvostamaan sitä pöperöä. Ei pakottamalla pääse hyvään lopputulokseen. Pointtihan ei ollut pelkkä ruuan kanssa temppuilu, vaan erilainen ruokavalio. Jos ideologinen syy ei sinulle riitä, ei se tarkoita sitä että se olisi höpö-höpöä tai jotenkin huonompaa kuin sinun ajatusmaailmasi.

Kasvisruoka on halvempaa kuin liharuoka.

Muutenkin tuollainen meininki menee minusta vähän siihen kategoriaan, että tehdään väkisin pahaa ruokaa että opitaan arvostamaan sitä pöperöä. Ei pakottamalla pääse hyvään lopputulokseen. Pointtihan ei ollut pelkkä ruuan kanssa temppuilu, vaan erilainen ruokavalio. Jos ideologinen syy ei sinulle riitä, ei se tarkoita sitä että se olisi höpö-höpöä tai jotenkin huonompaa kuin sinun ajatusmaailmasi.

Mitä temppuilua se on. Jokaisella on erilainen mielipide hyvästä ruuasta. Ei ole mitenkään harvinaista että samassa pöydässä yks tykkää ruuasta ja toinen nirsoilee että pahaa.
Voin luotella hiton monta ruokaa joista joku ei samassa taloudessa pidä ollenkaan, koska olen porukan monipuolisin ruuan suhteen. Mutta useimmiten meillä on ruokaa josta en oikein välitä mutta syön silti mukisemati. Koska suurin osa tykkää kyseisestä.
Toisaalta nuorimmainen osaa yllättää ollen vähiten ennakkoasenteinen usein maistamassa mitä syön kun tehnyt välillä jotain erikoisempaa lähinnä itselleni. Nämä erikoisemmat menee nuorimmalle hyvin ja haluaa maistiaisen lisäksi lisää kunhan kukaan tai kunnes joku muu sanoo yök maistamatta ja eikä enää kelpaakaan siitä lähtien. Sama ruokien kanssa mistä tykännyt edellisellä kerralla muttei enää muista niin eipä kelpaa jos joku muu ehtii sanoa yök koskaan maistamatta.

[QUOTE="Jaa";25420994]Mutta siis miksi nimenomaan lihasta kieltäytyminen pitää perustella tarkemmin kuin vaikka jostain muusta inhokkiruoka-aineesta kieltäytyminen? Miksi juuri se vaatii kauheat neuvottelut ja keskustelut?[/QUOTE]

Haluaisin esittää sinulle kysymyksiä (johon sitten sanon, että se ei tarkoita, ettenkö voisi, haluaisi tai vielä vastaisikin sinun kysymykseesi myöhemmin)

Millaisia nämä "kauheat" neuvottelut ja keskustelut sinusta ovat?

Millaisia näkökulmia tai syitä sinä löydät tuohon omaan kysymykseesi?

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25421392:
jos lapsi olis jo joku 15 vuotta ja siitä yli, niin silloin vois päättää alkaa kasvisruokailijaksi. mutta sitten pitäs ottaa tarkkaan selvää miten se toimii, että saa kaiken tarvittavan. ja lapsi sais itse laittaa sapuskansa.
Muuten sama mielipide minulla, mutta haluaisin itsekin kyllä opetella enemmän hyvien kasvisruokien valmistamista.

No meidän neljävuotias haluais syödä vaan keitettyä makaronia ja lisukkeeks porkkanaraastetta. Tohon en tosiaankaan oo suostunu :-) Kyllähän lasta toki voi kuunnella ja lapsella saa olla omia mielipiteitä, mutta ihan kaikkeen ei vanhempien tarvitse lähteä mukaan.

Ja sille, joka tuolla kyseli, että millä tapaa liha on eri juttu kun esim. banaani: liha käsittää aika laajan valikoiman syömistä, banaani on vain yksi hedelmistä. Vertauskelpoisia lihan kanssa olisivat mielestäni esim. kaikki hedelmät tai vaikka kaikki maitotalaoustuotteet. Yksi inhokkiruoka on vähän eri juttu kun kaikki lihatuotteet...

[QUOTE="Jaa";25420793]Ja mitä tulee noihin "ikärajoihin"... Esim. meidän 4-vuotias ei tykkää banaanista. Me muut syömme banaaneja, mutta lapsi saa jättää väliin, kun ei kerran maistu. Miksi pakottaa ja tyrkyttää, kun on muitakin ruokia, mitä voi syödä? Ja itse taas olen lapsesta asti inhonnut maitoa enkä myöskään juonut sitä. Join piimää. Koulussa jotkut opettajat tykkäsivät kiusata minua maitopurkilla ahdistelemalla - hyvin tiesivät, että minua ällöttää, mutta kiva oli varmaan uhkailla, että "huomenna sitten pistetään sinutkin juomaan maitoa".[/QUOTE]
Kyllä se vaan niin on, että meillä pitää maistaa. Jälkikasvu välillä kommentoi _koskaan_ maistamatta että pahaa. Joten kyllä siinä pitää olla joku logiikkakin vaatimuksissa. Maistaminen on tapa totuttaa uusiin makuihin. Pieni osa ruoka-aineista on näitä "yrjö lentää" aineita, vaikka aina näissä ketjuissa niin muistetaan omasta elämästä traumoja kertoa. Sorry, lapseni on huomannut tykkäävänsä jopa jostain, mitä ei ole ennen suostunut syömään. Mutta en pakota lautasta vetämään ja annan jopa vaihtoehtoja. Saa syödä paprikan raakana eikä tartte sitä wokista syödä lämpimänä. Herkkusientä joutuu joskus syömään ja sipuli menee aina salaa läpi (kehui joskus sipulipiirakkaa herkuksi), mutta muuten kuulemma oksettava juttu.

Tulen myös olemaan niin kamala äiti, että vaadin verbaalista selitystä minusta outoihin asioihin. Pistää samalla lapsenkin ajattelemaan, miksi jotain haluaa tai vaatii ja onko vaatimus järkevä. Ei elämässä pärjää pitkälle, jos vaan perustelu on "kun mä haluun". Tosin olen palstalla huomannut, että moni aikuinen ei osaa perustella...

Mä ajattelisin, että jes! Itse olen ollut lakto-ovo-vege jo vuosia. Lapsi on kuitenkin vielä niin pieni, että tuskin aivan vielä tuollaista ilmoitusta tekee. Toivottavasti joskus tulevaisuudessa :)

Jos lapsesi ilmoittaisi haluavansa tästedes kasvisruokaa, eikä haluaisi syödä ollenkaan lihaa?
Ruokavaliosta keskusteltaisiin, onko se toteutettavissa ilman suuria ongelmia, mitä tulee syödä lihan tilalla jne.

Miten järjestäisit syömiset?
Normaalisti

Syödäänkö teillä paljon kasvisruokaa?
Jonkinverran silloin kun minä sitä teen.

olen itse ollut kasvissyöjä 15 vuotta ja tehnyt itselleni eri ruuan kuin muille. tai jos mies on ruuanlaittovuorossa niin sitten se kokkaa ne kaksi ruokaa, onneksi ei ole hänellekään koskaan ollut mikään ongelma mun kasvissyönti. että jos joku lapsista haluaa joskus jättää lihan pois niin sitten tehdään sitä kasvisversiota vaan isompi satsi, ei siinä muuta. koko perhe meillä syö kasvisruokaa suht harvoin, mutta kalaa syödään kyllä kaikki. meilläkin suositaan usein tuota, että kootaan eri komponenteista lautaselle mieluinen annos.

Syötäisiin jatkossakin myös lihaa...ei ole 6 v ja 8 v lasten asia "ilmoittaa" tuollaisia.

Kasvispäiviä meillä on muutenkin, joskus 3 päivää viikossa, joskus 1. Ja kasviksia käytämme ruuanlaitossa paljon myös silloin kun lisänä on lihaa, kalaa tai kanaa.

Mutta jos syy olisi se että lapsesta tuntuisi kamalalta syödä eläimiä? Jos meillä tulisi tuollaista, vaikka ihan pieneltäkin (4-v tai sinne päin), en kyllä pakottaisi syömään kuolleita ruumiita.

Jos kyse olisi vain siitä, että en tykkää, mä syön pelkät makaronit, se on sitten eri juttu.

Yhteistyössä