jos lapsesi perhepäivähoitajalla olisi allaolevan ruokalista, mitä tykkäisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Välillä tuntuu et antoi pph lapsille mitä vaan niin ei kelpaa vanhemmille. Pitäisi olla sitätätätuotA.

Mutta mikä hienointa lapset syövät hyvällä ruokahalulla, pyytävät lisää ja saavat vatsansa täyteen.

Ruokailun päätteeksi halaavat hoitajaa ja kiittävät ruuasta.

Hoitaja ruokii lapset ei vanhempien mielikuvia.

Kalaruoka kerran viikkoon, samoin yksi kasvisruoka. Ruuan lisukkeena laitan usein höyrytetyt kasvikset, salaatit tietty aina. Jäätelö ei ole välipala ollenkaan, joskus harvin välipalan lisuke.

Minäkin kiinnitin huomiota viljapainotteisuuteen aamupalalla. Miltei joka päivä on puuroa ja leipää. Monesti vielä välipalalla on leipää tai piirakkaa tms - ainakin päiväkodeissa. Tämä ei ole hyvä juttu. Suomalaiset syövät aivan liikaa viljatuotteita. Päiväkodeissa tai pph:lla syödään kolme ateriaa. Kyllä pitää miettiä tuota viljapuolta. Joku mainitsikin autoimmuunisairauksien hurjan kasvun Suomessa. Ja kyllä, runsas viljatuotteiden määrä on tähän syynä. Eipä ihme: puuroa ja leipää, ruokaa ja näkkäri käteen, taas leipää.. Munakokkelia minä ehdotan aamupalalle. Sitä voi tehdä ison annoksen kerralla ja jakaa monelle. Lisukkeeksi juureksia. Joskis luonnonjogurttia, marjoja ja vähän banaania.

[QUOTE="Vieras.";29650611]Välillä tuntuu et antoi pph lapsille mitä vaan niin ei kelpaa vanhemmille. Pitäisi olla sitätätätuotA.

Mutta mikä hienointa lapset syövät hyvällä ruokahalulla, pyytävät lisää ja saavat vatsansa täyteen.

Ruokailun päätteeksi halaavat hoitajaa ja kiittävät ruuasta.

Hoitaja ruokii lapset ei vanhempien mielikuvia.[/QUOTE]
Se ei ole mikääm meriitti sinänsä, että lapset syövät itsensä täyteen. Toki ne söisivät mielellään jäätelöitä, kalapuikkoja tms. miltei rajattomasti. Hoidossa syödään monta ateriaa. Niitä pitää ihan oikeasti miettiä. Ruualla on suuri merkitys terveyteen.

[QUOTE="Vieras.";29650754]Vaikka lapset saa kuitua viljasta niin siltikään ei vatsa toimi.
Munakasta eivät syä kun olemattoman palasen. Kolestroli nousee vaan.[/QUOTE]

Viljaa ei tarvitse kokonaan jättää, mutta vähentää. Joka aterialla muutama pähkinä tms. mukaan. Missään muualla ei syödä niin paljoon viljaa kuin Suomessa. Teollisuuden sanoma meille oli aikoinaan suuri valhe: 8 leipäpalaa päivässä. Voi hyvänen aika.

[QUOTE="poiu";29650505]Ja sinä joka sälytät syömättömyyden syyn lapsella iltaisella pph! Me kasvaan kottiis. Normaali lapsi ei ole kotona syömättä jos saa jotain kotona poikkeavaa erilaista ruokaa.
Olet selvästi sokeri pelkoinen äiti jolla menee nyt kontrollin mahdollisuus lapsen ruokaan kun hän on hoidossa! Lapsi selvästi protestoi kodin oloja ja huonoa ilmapiiriä syömättömyydellä![/QUOTE]

Minä olen itse ylipainoinen sokerihiiri ja lapsi saa kyllä valitettavasti nykyään jotain jälkkäriä melkein joka ruualla ja karkkiakin useammin kuin kerran viikossa, minä olen aika lepsu. Sokeria ei sentään puuron joukkoon, koska ei edes halua. Mutta olisin vaan mielelläni pitänyt lapsen vähän pidempään erossa kaikista sokeriherkuista, koska silloin ei osannut sellaisia edes pyytää, kun ei ollut tottunut. Joten kyllä mua vähän harmitti, kun taapero hoidossa opetettiin syömään vanukkaita ja keksejä. Jopa niin, että jos lapsi oli ollut vanukaspäivänä poissa, pph säästi vanukkaan lapselle ja syötti seuraavana päivänä.

Ei nuo keksit, vanukkaat ja jäätelöt kyllä mene sen piikkiin, että pph:n pitää halvalla jotain tarjottavaa lapsille loihtia, hän vaan ilmeisesti tykkäsi niillä lapsia hemmotella. En minä koskaan edes valittanut, mutta en silti tykännyt.

Meidän lapsi on ollut aina sellainen, että syö niin kotona kuin hoidossakin tosi hyvin kun on nälkäinen, mutta jos ei ole, ei syö kyllä mitään herkkuruokaansakaan. Ei ole ruuan laadusta siis kiinni se, että välipala sotkee ruokarytmin eikä varsinaista ruokaa mene silloin toisella aterialla juuri lainkaan. Tämä oli siis vaan siihen kommenttina, kun jotkut toivoi täyttävämpää välipalaa. Itse olisin toivonut, että välipala olisi ollut tyyliin näkkäriä ja marjoja, joita ei olisi tosiaan pakko syödä jos ei maistu. Jos lapsi on syönyt lounaalla hyvin (kuten minun lapseni aina) niin eihän hän ole nälkäinen reilun parin tunnin päästä, kun on välissäkin vaan nukkunut. Silloin lapsen saa syömään korkeintaan jotain jälkiruokatyyppisiä juttuja, mutta mikä pakko on syödä mitään, kun ei ole nälkä.

[QUOTE="Vieras.";29650787]Ei lapset syö happamia pakastemarjoja ilman sokeria tuosta vaan.[/QUOTE]

Jaa, eiköhän sekin ole tottumiskysymys. Ja tottua ei voi, jos ei tarpeeksi monta kertaa tarjota...

Minä olen itse ylipainoinen sokerihiiri ja lapsi saa kyllä valitettavasti nykyään jotain jälkkäriä melkein joka ruualla ja karkkiakin useammin kuin kerran viikossa, minä olen aika lepsu. Sokeria ei sentään puuron joukkoon, koska ei edes halua. Mutta olisin vaan mielelläni pitänyt lapsen vähän pidempään erossa kaikista sokeriherkuista, koska silloin ei osannut sellaisia edes pyytää, kun ei ollut tottunut. Joten kyllä mua vähän harmitti, kun taapero hoidossa opetettiin syömään vanukkaita ja keksejä. Jopa niin, että jos lapsi oli ollut vanukaspäivänä poissa, pph säästi vanukkaan lapselle ja syötti seuraavana päivänä.

Ei nuo keksit, vanukkaat ja jäätelöt kyllä mene sen piikkiin, että pph:n pitää halvalla jotain tarjottavaa lapsille loihtia, hän vaan ilmeisesti tykkäsi niillä lapsia hemmotella. En minä koskaan edes valittanut, mutta en silti tykännyt.

Meidän lapsi on ollut aina sellainen, että syö niin kotona kuin hoidossakin tosi hyvin kun on nälkäinen, mutta jos ei ole, ei syö kyllä mitään herkkuruokaansakaan. Ei ole ruuan laadusta siis kiinni se, että välipala sotkee ruokarytmin eikä varsinaista ruokaa mene silloin toisella aterialla juuri lainkaan. Tämä oli siis vaan siihen kommenttina, kun jotkut toivoi täyttävämpää välipalaa. Itse olisin toivonut, että välipala olisi ollut tyyliin näkkäriä ja marjoja, joita ei olisi tosiaan pakko syödä jos ei maistu. Jos lapsi on syönyt lounaalla hyvin (kuten minun lapseni aina) niin eihän hän ole nälkäinen reilun parin tunnin päästä, kun on välissäkin vaan nukkunut. Silloin lapsen saa syömään korkeintaan jotain jälkiruokatyyppisiä juttuja, mutta mikä pakko on syödä mitään, kun ei ole nälkä.

Niin samaa mieltä. Ei sitä sokeria ole pakko tuputtaa ja tunkea joka ruokaan. Jos ei syö, sitten ei syö.

[QUOTE="Jenis";29650807]Jaa, eiköhän sekin ole tottumiskysymys. Ja tottua ei voi, jos ei tarpeeksi monta kertaa tarjota...[/QUOTE]

Meiläkään ei ole ikinä laitettu marjojen sekaan sokeria. Miksi ihmeessä lapset pitää totuttaa sokerimarjoihin. En ymmärrä.

En lukenut kaikkia vastauksia, joten varmaan ehdittiin jo mainita että kalaa kerran viikossa. Muuten monipuolinen ja hyvä lista mielestäni. Olen ollut pph ja harvoin lapset syö hirveesti välipalaa. Leipää lisäksi nälkäisemmille.

[QUOTE="Vieras.";29650787]Ei lapset syö happamia pakastemarjoja ilman sokeria tuosta vaan.[/QUOTE]

Jaa, no minun lapseni kyllä syö. Ei nyt ehkä viinimarjoja, niitä ei oikeastaan ole taidettu juuri edes kokeilla sellaisinaan, mutta mustikat ja vadelmat maistuu hyvin, ilman mitään lisättyjä sokereita. Eihän ne kovin happamia ole. Sitrushedelmiä lapsi oppi syömään vasta 4-vuotiaana, mutta marjat on olleet ruokalistalla vauvasta asti.

Minusta tuntuu, että moni tekee epäterveellisiä olettamuksia lasten puolesta omien makumieltymystensä pohjalta. Voisi nyt edes kokeilla, maistuisiko joku juttu ilman lisäsokeria eikä kuorruttaa lapsen puuroa sokerilla tai hillolla vaan siksi, että itsellä on sellainen tapa. Minäkin syyllistyin tähän suolan kanssa, aloin lisäämään lapsen puuroon suolaa 1-vuotispäivän jälkeen, koska minusta suolaton puuro maistuu kamalalta. Jossain vaiheessa hoksasin, että äitini ei lisää puuroon suolaa ja lapseni söi silti sitä mummolassa vähintään yhtä hyvällä halulla kuin kotona. Joten jätin sitten kotonakin lapsen puurosta sen suolan pois, yhtä hyvin maistuu joten turha lasta ylimääräisellä suolalla kuormittaa, varmasti tulee muista ruuista sitä tarpeeksi.

Joo ok. Annan lapsellesi pakastemarjoja pienen kulhollisen ilman sokeria.
Joka kerta itkee tihruttaa kun EN halua syödä.
Mutta kun äitisi haluaa et syödään näin.

Muutaman viikon päästä lapsi ei halua enään tulla hoitoon kun EI halua syödä. Itkee tihrustaa äidin vieressä

Tosi on et nykyään neljästä hoitolaisesta YKSI tai ei sekään ole saanut pienestä 1v. Lähtien marjoja.

Se totuttelu alkaa kotona jo ihan pienenä. Tälläset lapset syö.
Mutta jos tarjoot 3v joka ei ole koskaan syönyt missään muodossa niin ei mee alas. Pilttimustikka on eti kuin aito.

En lue koko ketjua, mutta mun mielestä liian usein "herkkuja" välipalalla. Joku leipä-hedelmä-luonnonjogurttilinja olis parempi, tosin ehkä kalliimpi?
Kalaa ja kasvisruokaa tietty voisi olla, mutta näitähän voi vanhemmat tarjota kotonakin, jos ei päivähoidossa ole.

Kuulostaa hyvältä. Ja voi hyvin olla, että kiisselin kanssa saa esim. näkkäriä. Näkkäriä ei monesti mainita päiväkodinkaan listassa, koska se on ns. vakiolisuke.

Ja minusta pph:n ei tarvitse tarjota kala-ateriaa viikottain, sen voi tarjota jokainen itse kotona. Pph;n kulukorvaukset on niin järjettömän pienet, että olisin onnellinen jos niillä rahoilla noinkin hyvän listan saa loihdittua.

Joo ok. Annan lapsellesi pakastemarjoja pienen kulhollisen ilman sokeria.
Joka kerta itkee tihruttaa kun EN halua syödä.
Mutta kun äitisi haluaa et syödään näin.

Muutaman viikon päästä lapsi ei halua enään tulla hoitoon kun EI halua syödä. Itkee tihrustaa äidin vieressä

Pakotatko sinä lapsiraukat syömään? Ei ihme että eivät hoitoon halua tulla.

Välipala on minusta ihan turha, jos lapsi on syönyt kunnolla ruokaa lounaalla. Ei siitä mitään stressiä tarvitse ainakaan ottaa, jos lapsi ei halua syödä. Saati herkuilla houkutella väkisin syömään. Se on ihan hyvä, että lapsilla vielä itsesääntely toimii eikä tee mieli syödä, kun nälkä ei ole. Ja kenellä muka on nälkä jos on juuri täydellä vatsalla nukkunut pari tuntua.

Hyvä tietysti, että välipalaa on tarjolla. Niille, jotka on lounasaikaan nirsoilleet ja syöneet vaan palan näkkäriä ja lusikallisen ruokaa, se tulee tarpeeseen.

Mä näen oikeasti punaista jo kun kuuntelen näitten nykymammojen sokerijaarituksia. Hitsiläinen vieköön siitä kenenkään terveys piloille mene, jos marjoihin lisää vähän sokeria. Jösses. Palaa käämit. Vaikka sanotaan että liika sokeri ei ole hyvästä, se ei tarkoita ettei sokeria saisi syödä koskaan hippustakaan. Miksi aina pitää vetää ääripäästä toiseen.