Jos olisit syntynyt sata vuotta aikaisemmin kuin synnyit,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
niin milloin olisit syntynyt ja minkälainen olisi ollut elämäsi? Minä olisin syntynyt vuonna 1881 ja elämäni olisi ollut todennäköisesti hyvin lyhyt. Olisin syntynyt kuolleena tai kuollut melko pian synnyttyäni, koska synnyin 2 kuukautta ennen laskettua aikaa. Olisiko 1880-luvulla osattu edes sairaaloissa pitää sellaista lasta elossa saati maalla jossa olisin todennäköisesti syntynyt?

niin milloin olisit syntynyt ja minkälainen olisi ollut elämäsi? Minä olisin syntynyt vuonna 1881 ja elämäni olisi ollut todennäköisesti hyvin lyhyt. Olisin syntynyt kuolleena tai kuollut melko pian synnyttyäni, koska synnyin 2 kuukautta ennen laskettua aikaa. Olisiko 1880-luvulla osattu edes sairaaloissa pitää sellaista lasta elossa saati maalla jossa olisin todennäköisesti syntynyt?
Tuskin sinä olisit sairaalassa syntynyt, paitsi jos äitisi olisi ollut kaupungin köyhimpiä yksinhuoltajia. Normaalit synnytykset tapahtuivat kotona.
Vuoden 1865 lopulla ryhdyttiin kokeiluluontoisesti järjestämään jokaisen lääninsairaalan yhteyteen kahden vuoden ajaksi kaksi hoitopaikkaa köyhiä synnyttäjiä varten, lähinnä lapsenmurhien ehkäisemistä ajatellen. Tämä tapahtui tekemällä sopimukset luotettavien kätilöiden kanssa siitä, että nämä hoitivat luonaan kokeilun tarkoittamia synnyttäjiä, lääninsairaalan maksaessa kustannukset.

Senaatin kansliatoimituskunta ilmoitti vuonna 1868 lääkintätoimen ylihallitukselle, että hoitopaikoille saatiin ottaa vain naimattomia ja varattomia synnyttäjiä, koska ne oli järjestetty erityisesti lapsenmurhien ehkäisemiseksi. Kokeilua jatkettiin kahden ja myöhemmin kolmen vuoden jaksoissa vuoteen 1892 saakka.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Latimeria
Mä olisin syntynyt 1879 ja olisin kuollut joskus 3-vuotiaana varmaan. Oli hengitysvaikeuksien takia muutenkin hengenlähtö lähellä, mutta lääkkeillä saatiin hengitystiet auki. 1800-luvulla olisin kuollut tuohon.

Yhteistyössä