jos otan yhteishuoltajuuden laspen isän kanssa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti81

Vieras
..ja sovimme tapaamisista että isä tapaa 2krt/viikossa ja tyttö on isän luona 1-2 yönä kuussa niin saanko kuitenkin lapsilisään yh-korotuksen ja maksaako isä tyttärestään elatusmaksuja?
Tyttö siis asuu minun luona, toki aikaa viettää isän luona ja hyvähän se on, isä on lapselle tärkeä!

Alkuperäinen kirjoittaja 2tyttöä2poikaa:
Yhteishuoltajuus on sitä, että huolletaan lapsesta yhdessä. Saat silti yh-korotuksen ja elaria. Yksinhuoltajuudessa lapsella on vain yksi huoltaja joka päättää lapsen asioista.

ok. toisaalta tiedänb että laspeni isä ajattlee lapsensa parasta että yhtishuoltajuus olisi ihan ok.. lapsenb isällä kiire työ joten lapsen koti minun luona, toki isänsä luona on iltoja ja joskus öitä kun isän aikatauluun sopii..

Alkuperäinen kirjoittaja äiti81:
mitä huonoja puolia on yhteishuoltajuudessa?

Jos olette eri mieltä rokotuksista, kouluista (esim steiner), ulkomaanmatkoista/ulkomailla asumisesta ym , riidat hankaloittavat elämää.

Hyviä puolia et kysynyt, mutta sellainen on että jos et voikkaan huolehtia lapsestasi (liikenneonnettomuus+toipuminen, kuolema), lapsella on jo ennestään huoltaja. Ei tarvitse stressata, kenen hoiviin lapsi menee.

Minun mielestäni paras olisi yhteishuoltajuus ja tapaamisista tekisitte joustavan sopimuksen jos pitää paperille jotain laittaa. Esim.ilmoitus tapaamisesta aina 2pv ennen eikä niin et isä ilmestyy ovelle ja sanoo et tuli nyt tapaamaan lasta.

Yhteishuollossa molemmat vanhemmat ovat vastuussa lapsen asioissa vaikka lapsen kanssa asuva lasketaan ns."yksinhuoltajaksi".Yksinhuolto on taas se ettei toisella vanhemmalla ole oikeutta lapsen elämän "määräämiseen" ja sitä on vaikeampi saada.
Yhteishuollossa esim molemmat vanhemmat on velvollisia ostamaan jos tulee jokin suurempi meno,yksinhuollossa huoltaja maksaa.
Esim mulla kun on lapsilleni nyt yksinhuolto niin lasten isä ei pysty päättämään mitään lapsiin koskevaa.Hyvä niin,eipä se saa enään edes nähdä heitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyyne-Täti:
Yhteishuollossa esim molemmat vanhemmat on velvollisia ostamaan jos tulee jokin suurempi meno,yksinhuollossa huoltaja maksaa.
quote]

Jos on elatussopimus tehty, niin etävanhempi ei ole velvoitettu mihinkään isompii menoihin. Osallistua saa tietenkin jos haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti81:
mitä huonoja puolia on yhteishuoltajuudessa?

Jos olette eri mieltä rokotuksista, kouluista (esim steiner), ulkomaanmatkoista/ulkomailla asumisesta ym , riidat hankaloittavat elämää.

Hyviä puolia et kysynyt, mutta sellainen on että jos et voikkaan huolehtia lapsestasi (liikenneonnettomuus+toipuminen, kuolema), lapsella on jo ennestään huoltaja. Ei tarvitse stressata, kenen hoiviin lapsi menee.

Mutta tähänkin hyvään puoleen mitä mainitsit niin on toinen vaihtoehto.Oheishuolto,jonka pystyy lakiteitse hakemaan esim isovanhemmalle tai uudelle avopuolisolle.
Silloin turvataan lapsen selusta jos huoltajalle käy jotain.
Meillä juuri mieheni sai oheishuollon minun lapsille,meillä on mieheni kanssa yksi yhteinen lapsi ja minulla kolme ennestään.

kiitos hurjasti kaikista viesteistänne.. olen ollut tytön kanssa yksin, mutta kun isä tuli takas kuvioihin ja he tutustuivat lapsensa kanssa niin on kun lottovoitto että isää lapsensa kiinnostaa. hyvä hän isänä on vaikka meil asiat keskenämme ei toimi.

Alkuperäinen kirjoittaja Santtulin äiti:
Vaikka olisi yksinhuoltajuus niin lapsen isällä silti elatusvelvollisuus ja tapaamisoikeus. Ja saat kaikki lisät niinkuin yhteishuoltajuudessakin.

Tuo tapaamisoikeuskin on vähän tapauskohtainen.Näin ainenkin täällä meillä.Minun ei tarvitse antaa lapsia isälle jos nyt soittaa ja haluaa nähdä lapset...

Ja myös siitä on ollut puhe että suurempiin menoihin osallistuu molemmat vaikka eihän sos.toimi voi puukolla ketään uhata.Mutta elatusraha on lapsen vaatteisiin,ruokaan ja näihin päivittäisiin menoihin.

Yhteistyössä