Jos rahallisesti mahdollista niin hoitaisitko lapset kotona eskari-ikään saakka??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kevätaurinko:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Hoitaisin ja olen hoitanutkin.
Kotiäitinä olen ollut esikoisen syntymästä lähtien ja kaikki lapset kotihoidossa.
Esikoinen on nyt ekalla luokalla ja toinen on eskarissa. Kolmas lapsi on yli 3v.
Kotiäitinä olen edelleen.

Onko välillä tuntunut ettet jaksa enää kotona?Ihailtavaa että olet hoitanut lapset noin kauan kotona:)Miten saat päivät kulumaan/mitä puuhastelette knuorimman kanssa?

Ei ole tuntunut että en jaksa.
Hyvin ne päivät saa kulumaan. :)
Vien isompaa tyttöä eskariin, pienempää tyttöä kerhoon.
Käyn pienemmän tytön kanssa perhekerhossa.
Ulkoillaan, tehdään "retkiä" metsään.
Käydään kauppakeskuksessa shoppailemassa, kierrellään kirppareita.
Käyn lasten kanssa kyläilemässä.
Siivoilen, laitan ruokaa, pesen pyykkiä, sitä normaalia arkea.:)

Eikö sun pitänyt mennä kouluun nyt tammikuussa, vai muistanko väärin?

Piti jos olisin löytänyt lähihoitaja paikan oppisopimuksella.
Paikkaa ei löytynyt. Kotona olen.

Onko sulla jokin koulutus ennestään -tai työpaikka, johon palata kotoa?

Ei ole koulutusta eikä työpaikkaa.
Olin 16v. kun sain esikoisen.
Opiskelut edessä.
Haen keväällä lähihoitajakouluun joka alkaa syksyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti minäkin:
Tätä hoitoasiaa pitäisi ajatella myös toisesta näkökulmasta. On mieletön tietovuoto ja menetys, jos naiset tuhlaavat kaiken älyllisen energiansa kotonaolemiseen. Yhteiskunta tarvitsee naisten panosta muuhunkin kuin lastenhoitoon.

Kotiäidit selittää tämän asian itselleen parhain päin ja jättävät tämän näkökulman huomioimatta kokonaan. Laiskuuttaan moni ei mene töihin, piiloutuu lasten taakse.

Tätä palstaa kun seuraa, niin tuskin kovin suurta tietovuotoa yhteiskunta menettää, vaikka nämä yksilöt jäisivätkin kotiin... :) Harvalla tuntuu olevan koulutusta/työpaikkaa odottamassa eikä edes minkäänlaista motivaatiota niiden hankkimiseen.

T: Osa-aikatyötä tekevä kotiäiti, jolla on vakituinen työpaikka odottamassa

esikoisen hoidan ainaki(menee syksyllä eskariin)kuopus täyttää kesäkuun lopussa 3v...tuskin heti töitä saa,mut en usko et meidän talous kaatuu vaik menisinki vast syksyl töihin!

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
En hoitaisi. Tarvitsen itse älyllisempiä haasteita päiviini kuin lasten hoito kotona, se on varmaan suurin syy.

Täysi peesi tähän.

Niin että hällä väliä lapsesta, kunhan MINÄ saan mitä haluan. Laitetaan vaan 9kk:t vauvat konttaamaan uniriepu kainalossa huutaen tuntemattomien jalkoihin :( kun tädit karjasee:" ei nyt ja ole hiljaa".

Alkuperäinen kirjoittaja kotona:
En hoitaisi. Tarvitsen itse älyllisempiä haasteita päiviini kuin lasten hoito kotona, se on varmaan suurin syy.

Täysi peesi tähän.

Niin että hällä väliä lapsesta, kunhan MINÄ saan mitä haluan. Laitetaan vaan 9kk:t vauvat konttaamaan uniriepu kainalossa huutaen tuntemattomien jalkoihin :( kun tädit karjasee:" ei nyt ja ole hiljaa".

En minä niin ole sanonut, eipäs nyt keksitä ihan omasta päästä juttuja... Kysymys kuului, hoitaisitko lapset kotona eskari-ikään saakka; ei ollut puhe mistään 9kk iästä...

Täysi peesi tähän.

"kotona": Jos lapsi ei ole kouluikään saakka kotona, sekö tarkoittaa, että vanhemmat eivät välitä lapsistaan vaan työntävät heidät paukkaan, jossa joku "tuntematon" kiusaa, väheksyy ja suhtautuu lapseen tunteettomasti? Harmi, jos teillä päin on tuollaisia hoitajia, me olemme olleet sitten tosi onnekkaita, kun lapsiamme on aina hoitanut ihanat pph:t.
On todella typerää kommentoida tuohon tyyliin....

olen hoitanut kotona 6-13veeksi ja nuorimmaisen 5veeksi kotona. Päivääkään en kadu :)
Ja mulla on 2 hyvää koulutusta jopa.. Ei me olla rahassa ryvetty, mutta pärjätty.

Täysi peesi tähän.

Mistäs asti 9-kuiset on menneet eskariin?

Alkuperäinen kirjoittaja osa-aikakotiäiti:
Tätä hoitoasiaa pitäisi ajatella myös toisesta näkökulmasta. On mieletön tietovuoto ja menetys, jos naiset tuhlaavat kaiken älyllisen energiansa kotonaolemiseen. Yhteiskunta tarvitsee naisten panosta muuhunkin kuin lastenhoitoon.

Kotiäidit selittää tämän asian itselleen parhain päin ja jättävät tämän näkökulman huomioimatta kokonaan. Laiskuuttaan moni ei mene töihin, piiloutuu lasten taakse.

Tätä palstaa kun seuraa, niin tuskin kovin suurta tietovuotoa yhteiskunta menettää, vaikka nämä yksilöt jäisivätkin kotiin... :) Harvalla tuntuu olevan koulutusta/työpaikkaa odottamassa eikä edes minkäänlaista motivaatiota niiden hankkimiseen.

T: Osa-aikatyötä tekevä kotiäiti, jolla on vakituinen työpaikka odottamassa

Peesii..=)

Se, että hoitaa lapsensa kotona kokonaan tai lähes kokonaan ei tarkoita sitä, että on "pelkkä" kotiäiti eikä muuta teekään =) Minä olen ajatellut opiskella tässä kotiäitiyden ohella. Tähän mennessä olen opiskellut avoimessa yliopistossa, mutta ensi vuonna olisi tarkoitus ruveta yrittämään ihan tutkintoa. Kuopus täyttää ensi syksynä kolme. Tarkoitus on, että jaamme naapurin rouvan kanssa lastenhoitoa jonkun verran, tyyliin aamupäivä lapset ovat hänen luonaan, iltapäivällä minun kanssani tms. Yksityiskohtia emme ole vielä sopineet millilleen. Hänellä on yritys jota pyörittää kotoa ja tällä tavalla hän saisi paremmin aikaa hommiinsa. Lasten ei tarvitse olla isoissa, meluisissa ryhmissä alati vaihtuvan henkilökunnan ja muuttuvien ryhmien sekamelskassa. Hoitopäivä kestää vain muutaman tunnin ja hoitajana on syntymästä asti tuttu naapurintäti ja leikkikaverina lähes samanikäinen, myöskin syntymästä asti tuttu kaveri. Minä saan opiskeltua eikä pää hajoa "kotona homehtumiseen". Naapuritkin hyötyvät. Win/win/win ihan joka suuntaan.

Muutamia esimerkkejä joissa mielestäni työ ja lapset ovat hyvin tasapainossa:

1. Äiti & isä lääkäreitä. Äiti pitää iltavastaanottoa 1 krt viikko ja tapaa potilaita sopimuksen mukaan joskus satunnaisesti viikonloppuisin. Isä pitää huolta siitä, etteivät työpäivät veny liian pitkiksi jotta perheelle jää tarpeeksi aikaa. Vanhempien ammattitaito siis pysyy yllä, lapset ovat kotihoidossa ja rahalliset asiat toimivat ihan ok.

2. Äiti lähihoitaja, isä taksikuski. Työvuorot on sovittu niin, ettei lapsen tarvitse mennä tarhaan. Äiti tekee keikkaa, isän työ periaatteessa kokoaikainen. Isoäiti auttaa välillä lastenhoidossa jos vuorot menevät päällekkäin.

3. Muita opiskelevia äitejä ja isejä jotka ovat sovittaneet tahtinsa lapseen/lapsiin...

Moni sanoo, että lasten kotonahoitaminen ei onnistuisi juuri heidän perheeltään, mutta mielestäni tapoja ja ratkaisuja on niin monia, että jokainen perhe halutessaan löytäisi omansa myös ilman kokopäiväistä päivähoitoa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aéla:
Muutamia esimerkkejä joissa mielestäni työ ja lapset ovat hyvin tasapainossa:

1. Äiti & isä lääkäreitä. Äiti pitää iltavastaanottoa 1 krt viikko ja tapaa potilaita sopimuksen mukaan joskus satunnaisesti viikonloppuisin. Isä pitää huolta siitä, etteivät työpäivät veny liian pitkiksi jotta perheelle jää tarpeeksi aikaa. Vanhempien ammattitaito siis pysyy yllä, lapset ovat kotihoidossa ja rahalliset asiat toimivat ihan ok.

Kysymys: Miksi tilanne ei voisi olla toisinpäin??? Isällä iltavastaanotto, äidillä "normipäivätyö".

2. Äiti lähihoitaja, isä taksikuski. Työvuorot on sovittu niin, ettei lapsen tarvitse mennä tarhaan. Äiti tekee keikkaa, isän työ periaatteessa kokoaikainen. Isoäiti auttaa välillä lastenhoidossa jos vuorot menevät päällekkäin.

Kysymys: Milloin vanhemmat näkevät toisiaan? Tai viettävät aikaa yhdessä lasten kanssa?

Aika harva lienee puolisoaan valinnut sillä perusteella, että työajat käy hyvin yksiin sitten kun on lapsia... Monella kun tuppaa olemaan se 8-16 työ. Minusta se ei ole tasapainoa, että lapset hoidetaan kotona ja sen vuoksi vanhemmat näkevät toisiaan satunnaisesti tai viettävät yhteistä kotiaikaa lasten kanssa. Toiminee jonkin aikaa, mutta en usko, että vuosikausia...

Alkuperäinen kirjoittaja Aéla:
Moni sanoo, että lasten kotonahoitaminen ei onnistuisi juuri heidän perheeltään, mutta mielestäni tapoja ja ratkaisuja on niin monia, että jokainen perhe halutessaan löytäisi omansa myös ilman kokopäiväistä päivähoitoa. :)

Aika usean perheen kohdalla ei kyllä onnistuisi.

Miten nämä kotiäidit sitten jatkavat elämäänsä kun ovat vihdoinkin valmiita laittamaan lapsensa hoitoon/kouluun? Palkkaako kukaan työnantaja ihmistä jota ei työelämä kiinnosta?

hoitaisin ja hoidan parhaillaan. Esikoinen aloittaa eskarin ensi syksynä, ja vauvan kohdalla teen näin myös jos vaan rahatilanne antaa periksi.

Esikoinen oli päiväkodissa 2-4v kun olin koulussa, muuten olen kotona hoitanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Miten nämä kotiäidit sitten jatkavat elämäänsä kun ovat vihdoinkin valmiita laittamaan lapsensa hoitoon/kouluun? Palkkaako kukaan työnantaja ihmistä jota ei työelämä kiinnosta?

ei kotiäitiys tarkoita ettei työt kiinnosta, mulla ainakin on syy siinä että mun lapset kiinnostaa enemmän kuin työt tällä hetkellä kun ovat vielä pieniä.

Yhteistyössä