Jos teini-ikäinen tyttäresi alkaisi seurustella romanipojan kanssa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fiona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja O:
Riippuu ihan pojasta, minkälainen on. Tekisin päätelmäni hänen olemuksensa perusteella, en sen, onko hän romani.

Samma här, mutta ennakkoluuloinen olisin ennen poikaan tutustumista - silloin, kun en vielä tiedä minkälainen hän on.

En usko, että teinit ihan ekana esittelevät uusia poika/tyttöystäviään vanhemmilleen :)

Kyllä meidän tyttö ainakin, ja poikakin kyllä. He on hyvin kasvatettuja... :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Riippuu ihan pojasta, minkälainen on. Tekisin päätelmäni hänen olemuksensa perusteella, en sen, onko hän romani.

Samma här, mutta ennakkoluuloinen olisin ennen poikaan tutustumista - silloin, kun en vielä tiedä minkälainen hän on.

En usko, että teinit ihan ekana esittelevät uusia poika/tyttöystäviään vanhemmilleen :)

Kyllä meidän tyttö ainakin, ja poikakin kyllä. He on hyvin kasvatettuja... :snotty:

Se ole siitä kiinni, turhaa yrität itseäs tsempata.

Olen kasvanut paikoissa joissa on asuu paljon romaneita ja en voi sanoa tuntevani yhtään kunnollista romanipoikaa. Siksi valitettavasti kokemuksen syvällä rintaäänellä muistellen lapsuuden kauhuhetkiä kiristelevien romanipoikien keskellä.. on sanottava että pettyisin ja ilmaisisin pettymykseni ja perustelisin sen. Muuta en voisi tehdä. Toivoisin että auktoritteeni ja kasvatukseni siihen asti olisi ollut niin johdonmukaista että tyttö alkaisi miettimään asiaa eikä heti tyrmäisi huolestumistani.

Alkuperäinen kirjoittaja dfy:

Se ole siitä kiinni, turhaa yrität itseäs tsempata.

No se oli vastaheitto tuolle yhdelle kommentille, ettei hänen lapsensa niin tekis (alkaisi seurustella romanin kanssa) koska on niin hyvin kasvatettu ja fiksukin vielä.....

Ainahan voi sanoa tyttärelle, että tuo poikakaverinsa näytille, että voi tutustua häneen. Selvittää vaikka sitten ihan selkokielellä, että on huoli yleensäkin siitä, kenen kanssa hän liikkuu. Ja sanoo tytölle, että kertoo pojalle sellaisia terveisiä, että on tervetullut käymään. Jos seurustelu muuttuu oikeasti vakavaksi, niin vasta siinä vaiheessa minä rupeisin kyselemään pojalta siitä, miten kulttuuri vaikuttaa esim. tyttäreen ja mitä häneltä odotetaan vai odotetaanko mitään yms.

Alkuperäinen kirjoittaja X:
Eipä ole pelkoa tuosta koska tyttäreni on fiksu ja hyvin kasvatettu.

Ei fiksuus ja hyvä kasvatus riipu siitä, kenen kanssa alkaa seurustelemaan. Onko hyvä kasvatus sitä, että opetetaan lapsi ennakkoluuloiseks tai jotenkin ajattelemaan muita ihmisiä alkuperän perusteella huonompina?!

Noita romani+valkolainen suhteita, liittojakin, on varmaan nykyään tod. paljon, mitä mä nyt tässä olen kuunnellut ja nähnyt. Ja ihan tavallisista perheistä nää suurin osa romanien kans seurustelevista on olleet, ei mitään hunsvotteja tai huonosti kasvatettuja tai vähäjärkisiä.

Mä luulen, ettei monikaan ihminen rakastu esim. jonkun alkuperään, vaan ihmiseen sen kaiken takana. Ulkonäköön ehkä ihastuu, ja sitten sisimpään rakastuu. Niin mä ajattelen.

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Samalla tavalla kuin muihin poikiin... varauksella.

Varmaan samat sanat.. mut onneks tyttö on vasta kaks, ei tarvi olla hetkeen varuillaan :D

Äläs sano, mun tyttärelläni on poikakaveri ja ikää on 6 vuotta...

Uups, no pitää ruveta nuita naapurin pikkupoikia sit jo vähän vahtimaan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Juu ei. Ehdoton ei.

Ystäväni veli on romani ja sitä kautta tiedän pienesti heidän kulttuuristaan tai mitä se sitten ikinä onkaan. Enkä todellakaan hyväksyisi jos oma likkani lähtisi moiseen mukaan. Tekisin kaikkeni jotta saisin nuoret pidettyä erossa toisistaan.

Tarkenna!

Jos vaimo tuottaa häpeää, häntä saa hakata.

Jotta tosiaankaan ei.

Ei kaikki romanit ole mitään hulluja naistenhakkaajia. Eroja löytyy. Mulla on sisar, joka on 16-vuotiaana alkanut seurustelemaan romanin kanssa. Nykyään sisko on kolmikymppinen, ja mies on edelleen kehissä. Ihan tavallinen mies. Ja mitä mä olen ymmärtänyt, niin tollaset "häpeän" aiheuttamiset on kai enemmänkin esim. pettämistä, kun jotain sellasta että muuten käyttäytys erityisemmän väärin.

Mun siskolta ei ainakaan vaadittu aluks mitään tapoja, ne tuli sit pikkuhiljaa ku asiat alko mennä eteenpäin. Siinä vaiheessa, kun tän miehen, sillosen pojan, vanhemmat näki mun siskon ensimmäistä kertaa, mun sisko kulki ihan tavallisissa vermeissä, ja puki sellasen pitkän hameen päälleen vaan mennessään kylään sinne nyk. miehensä vanhemmille.

Jos tolle linjalle lähtee, niin yhtä hyvin vois sanoo, että kaikki suomalaiset miehet suhtautuu lenkkimakkaraan, kaljaan ja jalkapalloon yhtä kriittisesti, ja joka perussuomalainen mies on täysi juoppo.

Never. Ei tulis kuuloonkaan meidän neitin suhteen. Ainoa mahdollisuus sille, että tyttö roudais kotio "sellasen" olis se, että se haluaa ärsyttää vanhempiaan (hetkellisesti)...Isänsä tuntien takaan, ettei se "romanssi" kestäis edes puolta päivää...

Ottaisin selvää, millainen poika on, ja että vaikuttaako kulttuuri jotenkin merkitsevästi tytön ja hänen suhteeseensa. Jos vaikuttaa, niin miten. Jos poika olisi ihan fiksun oloinen poika, niin mikäs siinä. Pääasia olisi, että tyttöni olisi onnellinen. Kenen tahansa pojan kohdalla ihan taustasta riippumatta toivoisin sitä, että hän kohtelisi tytärtäni oikein. Ja ennen kaikkea: eihän tyttäret ota sitä seurustelukumppania äidilleen, isälleen tai muille läheisille ihmisille, vaan itselleen.

Itse tunnen joitakin romaneja, ja heistä minulla on todella positiivisia kokemuksia. Myös negatiivisia kokemuksia on täysin ventovieraiden romanien taholta, mutta enhän voi väittää, etteikö minulla olisi negatiivisia kokemuksia noista naapurin Tiinoista ja Villeistä ihan yhtä lailla. :D

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Never. Ei tulis kuuloonkaan meidän neitin suhteen. Ainoa mahdollisuus sille, että tyttö roudais kotio "sellasen" olis se, että se haluaa ärsyttää vanhempiaan (hetkellisesti)...Isänsä tuntien takaan, ettei se "romanssi" kestäis edes puolta päivää...

Vaan milläs todella estät seurustelemasta jonkun kanssa?

Yhteistyössä