Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja O:
Joidenkin mielestä ei saa, joillain paikkakunnilla tuo taas on hyvinkin yleistä, ja sitä jopa oletetaan. Usein sitä ei kuitenkaan vaadita eikä toivota. On kyse myös tytön omasta halusta.
Valkolaisvaimot käyttää usein sellaisia samantyyppisiä pitkiä tummia hameita, kuin romanitytöt.
Sellaisia minä oon vaan nähnyt
Minusta naisen pitäisi itse saada päättää - jos valkolaisvaimo haluaa pukeutua romaniperinteen mukaisesti, niin ei se ole paluuta menneisyyteen tai naisen alistamista, tms, vaan naisen oma tahto.
Pakko minunkin puuttua tähän keskusteluun.

Useimmiten ns. valkolaisnaiset, joilla on romanimies tai seurustelevat romanimiehen (tai pojan) kanssa, pukeutuvat tosiaan ihan sellaisiin kapoisiin, mustiin, pitkiin hameisiin. Yleensä ei vaadita tai oleteta, että valtaväestön nainen alkaisi käyttämään romaninaisen perinteistä pukua, samettihametta, röijyä yms.
On eri asia, jos valtaväestön tyttö tai nainen itse haluaa näin pukeutua, ja pääsee asiasta yhteisymmärrykseen miehensä kanssa. Tällöin tietenkin oletetaan, että hän osaa kantaa pukua oikealla tavalla.
Useimmiten muutokset pukeutumiseen eivät tule heti, vaan aikojen saatossa. Tällöin nuoret ovat yleensä tutustuneet toisiinsa paremmin, ja valtaväestön edustajakin tietää tapoja hieman paremmin. Kun seurustelu on vakavaa, esitellään se kaveri sitten omille vanhemmille. Jos hameen käyttämistä ei muuten ole, niin yleensä sitä toivotaan ainakin silloin, kun ollaan kanssakäymisissä romanivanhempien kanssa.
Tiedän paljon ns. sekapareja ja sekaliittoja, joissa valtaväestön nainen kulkee ihan omat vaatteet päällä, ja vain tiettyihin paikkoihin kylään mennessään laittaa sitten "pikkuhameen" päällensä.
Ketään ei voi pakottaa vaatevalintoihin, mutta usein parit tekevät kompromisseja keskenään.
Useimmiten valtaväestön edustaja hyväksytään ihan hyvin romanin kumppaniksi, jos on kyse ihan tavallisesta ihmisestä.