Jos tuntematon lapsi tervehtii sinua, VASTAATKO hänelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gallupppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ilman muuta minä moikkaan takaisin. Saatan jäädä juttelemaankin jotakin. Samoin mun omat pojat vilkuttelee, moikkailee ja virnistelee tuntemattomille. Yleensä ihmiset vilkuttaa, moikkaa tai virnistää takaisin. Hieman outoina pidän niitä jotka leikkii ettei huomaa. Tiettu saahan sitä vapaasti viettää pahaa päivää jos haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26579811:
Hieman outoina pidän niitä jotka leikkii ettei huomaa. Tiettu saahan sitä vapaasti viettää pahaa päivää jos haluaa.

Ei sitten tullut mieleen, että niillä voi olla vaikka kiire jonnekkin?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26579811:
No ilman muuta minä moikkaan takaisin. Saatan jäädä juttelemaankin jotakin. Samoin mun omat pojat vilkuttelee, moikkailee ja virnistelee tuntemattomille. Yleensä ihmiset vilkuttaa, moikkaa tai virnistää takaisin. Hieman outoina pidän niitä jotka leikkii ettei huomaa. Tiettu saahan sitä vapaasti viettää pahaa päivää jos haluaa.

Kaikki eivät ole samanlaisia sosiaalihirmuja.

No tottakai.
Meillä on 3-vuotias lapsi joka moikkailee välillä tuntemattomia, ja hänelle on iso juttu kun joku viitsii vastata.
Kerran oltiin kaupan kassalla, ja myyjä tervehti minua, ja minä häntä. Lapsikin sanoi myyjälle, että "moi", myyjä ei moikannut takas. Lapsi sit vielä jatko moikkaamista, mutta myyjä ei noteerannut mitenkään. Siinä oli ostoksiaan pakkaamassa vanhempi nainen, joka alko torumaan myyjää että kun ei lapselle vastaa tervehdykseen. heh :-)

[QUOTE="vieras";26580189]Ei sitten tullut mieleen, että niillä voi olla vaikka kiire jonnekkin?[/QUOTE]

Se kiire ei ehkä kuitenkaan estä tervehtimästä, se kun vie yhtään aikaa, ja sujuu vieläpä kävellessä, fiksuimmilta jopa juostessakin.

Kysymykseen: tottakai vastaan aina kun minua tervehditään, olipa kyseessä lapsi tai aikuinen. Tervehdin usein myös itse ensimmäisenä, tilanteissa joissa käytöstavat sitä edellyttävät: kaupan kassalla, metsäpolulla, hissiin noustessa, pihalla... Vähintäänkin katson silmiin ja nyökkään tai hymyilen. Kyse on kuitenkin ihan alkeellisista käytöstavoista.

• Tykkää
Reactions: himpsis
[QUOTE="vieras";26580189]Ei sitten tullut mieleen, että niillä voi olla vaikka kiire jonnekkin?[/QUOTE]

Miten voi olla niin kiire, ettei ehdi sanomaan "moi"? Sehän vie aikaa alle sekunnin, ei tarvitse jäädä äimäämään sen kummemmin.
Turha tässä nyt mihinkään kiireeseen on vedota, sanokaa sitten suoraan että olette tympeitä tai tylyjä vieraille ihmisille, mitä sitä tekosyillä peittelemään.

Miten voi olla niin kiire, ettei ehdi sanomaan "moi"? Sehän vie aikaa alle sekunnin, ei tarvitse jäädä äimäämään sen kummemmin.
Turha tässä nyt mihinkään kiireeseen on vedota, sanokaa sitten suoraan että olette tympeitä tai tylyjä vieraille ihmisille, mitä sitä tekosyillä peittelemään.

Kyllä minulla on monesti aikataulu mitoitettu niin tarkalle, että siinä ei ehdi mitään ylimääräistä tekemään.

Enkä minä ymmärrä, miksi tuntemattomia pitäisi ruveta tervehtimään. Omasta mielestäni se on tungettelevaa ja röyhkeää käytöstä, jos tuntematon tuosta vain tervehtii tuntematonta kadulla.

Tuttuja tervehdin, tuntemattomia en. Poikkeuksena sellaiset tilanteet, kuten vaikkapa työpaikalla uusien tuntemattomien työkavereiden tervehtiminen, koska sellaisten kanssa tulee kuitenkin olemaan usein tekemisissä. Mutta se onkin vähän eri asia, kuin randomtyyppien tervehtiminen kadulla.

[QUOTE="vieras";26581645]Kyllä minulla on monesti aikataulu mitoitettu niin tarkalle, että siinä ei ehdi mitään ylimääräistä tekemään.
[/QUOTE]

Etkö osaa kävellä ja puhua samaan aikaan, vai mihin sitä ylimääräistä aikaa muka tervehtimiseen kuluu? Kiire on aika huono tekosyy sille, ettei halua tervehtiä toisia :D

Mä tervehdin takaisin kaikkia kenen huomaan mua tervehtivän.

[QUOTE="vieras";26581659]Etkö osaa kävellä ja puhua samaan aikaan, vai mihin sitä ylimääräistä aikaa muka tervehtimiseen kuluu? Kiire on aika huono tekosyy sille, ettei halua tervehtiä toisia :D

Mä tervehdin takaisin kaikkia kenen huomaan mua tervehtivän.[/QUOTE]

Minä en kiireeltäni aina edes huomaa toisia siinä määrin, että tervehtisin. Ja sillä oletuksella lähden aina liikenteeseen, että jos tutun näen, niin sitä tervehdin. Muita en tervehdi.

Jos lapsi on söpö ja vilpittömän innoissaan, niin vastaan. Jos vaikuttaa näsäviisaalta virnuilijalta, joka on huomannut että tuntemattomien tervehtiminen ärsyttää muita ja tekee sitä tahallaan, en vastaa.

Anteeksi, olen vähän ymmällä eräiden vastauksista.
Siis ettei ehdi vastata, wtf? Jos mä kävelen, vaikka nyt 8km/h vauhtia, niin miten se 'moi' hiljentää menoa?
Tai kun joku vetosi, ettei huomaa tervehdyksiä, kun on niin kiireinen. No jos ei edes huomaa, niin mistä ihmeestä silloin tietää, jättääkö vastaamatta tervehdykseen vai ei?!

Itse pitäisin erittäin epäkohteliaana olla vastaamatta tervehdykseen, oli sen sanoja minkä ikäinen tahansa.

Ilman muuta tervehdin! JA jos heittää sen jälkeenkin juttua, niin aina on aikaa sen verran, että vastaan takaisin pienellä jutustelulla - vaikka en tuntisikaan ja vaikka mukamas olisi tulenpalava kiire.

No ei niin kiire voi olla että ei jotakin önähdä takaisin karkuun juostessaan. Ei se mitään aikaa vie.
Ja jos ei ole sosiaalihirmu niin eikö silloin osaa sanoa moi? Ihan samalla tavalla lapsia olisi hyvä moikata kuin aikuisiakin. Harvempi aikuisille kehtaa jättää moikkaamatta. Ei se ole moikkaajalta pois. Se kyllä on jos ei tervehdi, luo hieman oudon vaikutelman.

Yhteistyössä