Jos ystäväsi tarjoaa sulle jotain ihan karmean makuista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huumekoira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huumekoira

Vieras
Niin mitä sä sanot? Syötkö vaan vai sanotko, että et oikein tykkää?

Tuntuuko sanominen vaikealta? Jos tiedät tai epäilet, että kaverisi suutahtaa siitä?

Hän kun leipoi ihan sinua varten.

Kyllä mä yritän syödä, mutta en ota lisää jos tarjoaa.
Jos on oikein hyvä ystävä kyseessä, niin sille uskallan sanoa että ei ehkä ollut kovin onnistunut leipomus.

Syön kyllä ellei ole niin tulista tai muuten ns. syömäkelvotonta. Jos hän kysyy että pidänkö niin vastaan kyllä totuudenmukaisesti mutta kohteliaasti. Mun mielestä aikuisen ihmisen pitää pystyä syömään se mitä on laitaselleen laittanut varsinkin tuollaisessa tilanteessa jossa syömättä jättäminen loukkaa jotakuta.

Kyllä syön. Äitinikin kerran tarjosi janssoninkiusausta ja en tiedä oikeasti mitään ällöttävämpää ruokaa kuin se. Söin sen silti mitään sanomatta. Pyrin olemaan pureskelematta niin ettei tarvisi kauheasti maistaa sitä, nielin nopsaan. Mutta koska minä olin mennyt sinne kylään ja hän teki ruokaa niin en alkanut siitä nipottaa, koska minule on opetettu käytöstävat. Olkoonkin kuinka vaan oma äiti kyseessä ja ilmeisesti monene mielestä omalle äidille pitäisi voida sanoa, että tää on ihan paskaa.

Muistan kerran, kun pyysimme erään läheisen ystäväperheen meille grillaamaan. Söimme tuossa ulkona ja minä olin tehnyt salaattia. Siinä oli monenlaista mm. vesimelonia. Tämä ystäväni sitten otti sitä salaattia ja siirteli kaikki vesimeloninpalaset lautasensa reunalle ja sanoi, että tykkää vesimelonista. Minusta jotenkin naurettavaa. Kyllä aikuinen ihminen varmaan pystyisi vesimelonia syömään muutaman palasen, vaikka siitä ei tykkäisikään. Tuskin se niin vastenmielestä kenenkään mielestä on etteikö sitä saisi nopeasti nielaistua. Loukkaavaa oli.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muistan kerran, kun pyysimme erään läheisen ystäväperheen meille grillaamaan. Söimme tuossa ulkona ja minä olin tehnyt salaattia. Siinä oli monenlaista mm. vesimelonia. Tämä ystäväni sitten otti sitä salaattia ja siirteli kaikki vesimeloninpalaset lautasensa reunalle ja sanoi, että tykkää vesimelonista. Minusta jotenkin naurettavaa. Kyllä aikuinen ihminen varmaan pystyisi vesimelonia syömään muutaman palasen, vaikka siitä ei tykkäisikään. Tuskin se niin vastenmielestä kenenkään mielestä on etteikö sitä saisi nopeasti nielaistua. Loukkaavaa oli.

Tarkoitit varmaan, että ei tykännyt.
Mun sisko aina plokkaa tomaatit pois salaatista ja en mä kyllä siitä loukkaannu.

Minulla on ollut tälläisiäkin ystäviä vieraina, että ovat syöneet ensin ihan mitään sanomatta ruokansa ja kun olen tarjonnut lisää niin vastaus on ollut "en ota enää kun en oikein tykkää tästä ruuasta". Ehkä hieman kohteliaampaa olisi sanoa, että "kiitos, mutta olen jo täynnä". Pakkoko se on räyskäistä päin näköä ettei ollut omaa herkkua.

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:

Tarkoitit varmaan, että ei tykännyt.
Mun sisko aina plokkaa tomaatit pois salaatista ja en mä kyllä siitä loukkaannu.

Juu sori näppäilyvirhe. Juu siis ei tykkää.

Kun nyt moni tässä kertoo, että olisi hyvin vaikea sanoa ja toisaalta jotkut kertovat loukkaantuvansa, jos vieras ei pysty kaikkea syömään, niin ajatelkaas miten vaikea tuollainen tilanne on pienelle lapselle, kun hänelle tarjotaan jotain, mistä hän ei pidä!

Syön mukisematta. Ei siihen kuole, vaikka pahaa olisikin.

Jos sisältää raakaa tomaattia, otan ne vaivihkaa pois tai siis jätän syömättä, koska olen allerginen. Ja otan vähin äänin allergialääkkeen, en rupea valittamaan.

Jos sisältää raakaa tomaattia, otan ne vaivihkaa pois tai siis jätän syömättä, koska olen allerginen. Ja otan vähin äänin allergialääkkeen, en rupea valittamaan.

Kyllähän sä nyt allergiasta voisit sanoa!

Kuule jos vaikka sisällä tupakoiva ihminen tarjoaa leivonnaista, joka on vuorokauden ollut siinä tupakkailmassa, niin silloin ei tee mieli syödä, kun on vaikea arvioida, josko siihen vaikka kuolee sittenkin.

Itse en kuitenkaan loukkaannu, jos leipomuksistani/kokkauksistani ei tykätä ja lapsivieraille tapaankin sanoa, että saa sanoa jos ei tykkää, niin katsotaan onko kaapissa jotain muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Kun nyt moni tässä kertoo, että olisi hyvin vaikea sanoa ja toisaalta jotkut kertovat loukkaantuvansa, jos vieras ei pysty kaikkea syömään, niin ajatelkaas miten vaikea tuollainen tilanne on pienelle lapselle, kun hänelle tarjotaan jotain, mistä hän ei pidä!

Juuri siksi vanhemmat opettavat että voi nätisti kieltäytyä. Jo päiväkodissa opetetaan miten nätisti kieltäydytään ruoasta tai muusta jota ei halua syödä.

Eipä ole vielä noin käynyt. Olen aika kaikkiruokainen ja pystyn syömään kyllä ruokaa joka ei ihan suosikkeihin kuulu.

Näin mullakin. En varmastikaan sanoisi suoraan, että on hirveetä. En varsinkaan siinä tilanteessa, että ystävän mielestä se olisi todella onnistunutta ja hyvää. Sitten jos ystävä sanoisi, että ei oo oikein onnistunutta, niin voisin sanoa minäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:

Juuri siksi vanhemmat opettavat että voi nätisti kieltäytyä. Jo päiväkodissa opetetaan miten nätisti kieltäydytään ruoasta tai muusta jota ei halua syödä.

Meillä ainakin eskarissa on pakko aina maistaa kaikkea. Vaikka vain teelusikallinen, mutta kaikkea pitää aina maistaa.

Mutta ei se nätisti kieltäytyminen ole kovin helppoa, varsinkin jos arvelee, että parempi vaan syödä, ettei toinen suutu.

Kyllähän sä nyt allergiasta voisit sanoa!

Kuule jos vaikka sisällä tupakoiva ihminen tarjoaa leivonnaista, joka on vuorokauden ollut siinä tupakkailmassa, niin silloin ei tee mieli syödä, kun on vaikea arvioida, josko siihen vaikka kuolee sittenkin.

No kaverini tietävät allergiasta, mutta vahinkoja ja unohduksia tapahtuu itse kullekin, enkä niistä viitsi huomautella. :)

Mutta ei se nätisti kieltäytyminen ole kovin helppoa, varsinkin jos arvelee, että parempi vaan syödä, ettei toinen suutu.

Miksi kukaan suuttuisi siitä että ruoka ei kelpaa. Tokihan se voi harmittaa ruoan tekijää mutta ei siitä suuttua voi.
Suurin osa ihmisistä kuvittelee olevansa hyviä kokkeja ja tekevänsä maailman parasta ruokaa jota ei voi edes verrata eineksiin. Tosiasia kuitenkin on että joidenkin kokkaukset ovat hirvittäviä ja einekset aivan ihastuttavia niihin verrattuna. Yleisin virhe mitä tälläkin palstalla näkee on oman makuaistin vertaaminen lapsen makuaistiin.
Mitä väliä jos aikuinen ei tykkää, jos lapset tykkää.
Päiväkodissa ei aikuiset raivostu jos lapsi ei syö ja kieltäytyy nätisti, eikä lapset yleensä ole missään vieraisilla niin ettei oma äiti ole mukana.

Yhteistyössä