Joulu anoppilassa; en halua mennä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voihan vattu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Menkää reilusti sun vanhemmille joulun viettoon jos se on teidän perheen tahto. Turha alkaa ketään mielistelemään tai sitä saa tehdä loppu elämän. Mä oon ainakin tehny anopille selväksi omat kantani niin viinan juonnista ja häävalssista kuin joulun vietostakin, vaikka sitä ollaan vietetty välillä anoppilassakin. Mutta se on aina meidän perheen päätös. Ja ens joulu vietetään mun lapsuuden kodissa. piste. viime joulu oli kamala, lapissa anoppiloitten kans jossain jeesustelu ryhmäpaikassa. Viimeinen kerta kun joustan jonnekin suuntaan. Joulu on kerran vuodessa vaan :D

Nyt vähän aiheen sivusta - mutta vain vähän. Ymmärrän aloittajan ongelmaa, on inhottavaa, kun muilla ihmisillä on mielestään oikeus määritellä, missä toisten tulee viettää joulunsa. Ja jos nämä viettävätkin sen toisaalla, tungetaan sieraimiin vähintäänkin perhekoon hernekeittopurkki.

Mutta se, mitä mä olen miettinyt, on ihmetys siitä, että vanhemmat haluavat mennä joulunviettoon "omaan lapsuudenkotiinsa, koska siellä on aina oltu". Entäs ne lapset sitten? Eikö heillä ole oikeus saada se heidän oman lapsuudenkotinsa joulumuisto? Eikä sellaista muistoa, että joka joulu riepoteltiin sinne ja tänne ja tuonne ja kaikki olivat stressaantuneita ja kireitä ja ennenkaikkea väsyneitä satojen kilometrien matkustamisen jälkeen?

Niinpä meillä siirryttiin oman kodin jouluun viime vuonna, ja kippaskappas kun mun äiti oli kovin marttyyrinä, reppanat vanhukset (oikeasti vetreät viiskymppiset) joutuisivat olemaan yksin joulun, yhyy. No, myönnyin sitten sen verran, että voivathan he tulla käymään jouluna meillä. No nämäpä sitten tulivat koko jouluksi. Jippii. Se siitä joulusta vain oman perheen kesken. Täytynee tänä vuonna esittää selkeämmät aikarajat vierailulle.

• Tykkää
Reactions: mamatsu
joulun taas lähestyessä nostellaas vanha ketju - kertokaa kokemuksianne em.tilanteesta,jossa 1 lapsen syntymän jälkeen on ilmoitettu isovanhemmille,että joulu vietetään tästä lähin lapsen kotona? oletetaan,että molemmat isovanhemmat odottavat lasta kieli pitkällä luonnollisesti omiin koteihinsa....miten ilmoititte asian ja mitä seurasi?

Poikien äitinä mietin pakostakin aikaa, kun olen itse mummu ja anoppi.

Ajattelisin siis näin, että tottakai menette sinne mihin koko perheenne haluaa. Mutta toisaalta, jos teillä on hyvät ja luontevat välit miehenne vanhempiin, niin miksette voisi välillä mennä heillekin. Vuorotellen.

Näin tietysti, jos ne välit ovat kunnossa.

Me ollaan oltu 4 edellistä joulua anoppilassa. Itse asiassa myös jokaisena isän- ja äitienpäivänä, pääsiäisenä, vappuna, synttäreinä. Joten nyt tulee muutos, ja ollaan joko oman perheen kesken tai sitten mennään mun äidin luo. Jotain rajaa tähän touhuun. Anoppi tietty pahoittaa mielensä mutta ei voi mitään.

Ahdistaa se kauhea työleiri kun kaikki pitää tehdä itse ja tietyllä tavalla, ruuat pitää olla tietyssä järjestyksessä jne.. tänä jouluna eri tavalla!

joulun taas lähestyessä nostellaas vanha ketju - kertokaa kokemuksianne em.tilanteesta,jossa 1 lapsen syntymän jälkeen on ilmoitettu isovanhemmille,että joulu vietetään tästä lähin lapsen kotona? oletetaan,että molemmat isovanhemmat odottavat lasta kieli pitkällä luonnollisesti omiin koteihinsa....miten ilmoititte asian ja mitä seurasi?

meillä vietettiin ns. sukujoulua meillä muutaman vuoden ajan lapsen syntymän jälkeen. Paikalle kutsuttiin isovanhemmat ja meidän molempien sisarukset.

Meillä oli pitkään tapana viettää joulut vuoron perää anoppilassa ja minun vanhemmillani. Tänä vuonna aiomme lopettaa perinteen ja viettää jouluaaton ihan omassa kodissa oman perheen kanssa.
Loppuu se älytön lahjojen roudaaminen paikasta toiseen.
En usko että kukaan vetää hernettä nenäänsä, sukulaisia ehtii nähdä muutoinkin joulun aikaan, vaikka aattoa ei yhdessä vietettäisikään.

¨miten olisi jos järjestäisitte joulunvieton teillä jossa kaikki halukkaat mummot saisivat häärätä lapsen lapsensa kanssa eikä sinulleekkaan tulisi v****maisen miniän mainetta??ainiin...sähän joutuisit passaamaan...

¨miten olisi jos järjestäisitte joulunvieton teillä jossa kaikki halukkaat mummot saisivat häärätä lapsen lapsensa kanssa eikä sinulleekkaan tulisi v****maisen miniän mainetta??ainiin...sähän joutuisit passaamaan...

Muuten ok,mutta isovanhemmat ja etenkään äiti/anoppi eivät suostu kotoaan poistumaan. "aaaainahan täällä on oltu,peeeeerheen kesken" *kyynel*

Meillä tuo on ratkaistu niin, että vuokraamme porukalla suuren huvilan johon mahdumme kaikki halukkaat.

Vuokra-aika on viikko eli 22-29.12 ja jokainen voi tulla ja olla itselleen sopivan ajan. (Esim anoppi töissä jouluaattona eli tulee vasta jouluopäivänä. Vanhemman vävyn vanhemmat viettävät mieluiten aaton kaksin erämaamajalla, mutta tulevat kahdeksi ensimmäiseksi päiväksi jne.)

ajattelin ilmoittaa ykskantaan,että olen viettänyt omat jouluni ennen perhettä lapsuudenkodissani,nyt lapsi viettää omia jouluja lapsuudenkodissaan eli meillä.

oman mausteensa painostukseen varmaankin tuovat sisarukset (jotka siis edelleen 100% varmasti vanhempien luona) jotka jaksavat syyllistää tyyliin eihän sitä tiedä kuinka paljon mummoilla/papoilla on jouluja jäljellä.ja puhutaan 50+ ihmisistä.

En jaksanut lukee muita viestejä kun aloituksen,mutta meillä tehdään reilusti niin että joka toinen jouluaatto toisen vanhemmilla.ja joulupäivä sitten toisilla,ja sillon vieteään tavallaan toinen aatto syömisineen ym :) ja toimii meillä,vaikka aina onkin surku olo kun anoppilassa joudun aaton olemaan kun tavat ja tunnelma on kuitnekin niin erilainen kun omassa lapsuudenkodissa.koita kestää vaan...

Me ratkaisemme asian niin, että menemme mummiloihin jo ennen joulua viettämään etukäteisjoulun ja vauvan 1-v. synttärit ja itse joulun olemme kotona. Meille saa tulla jos joku haluaa. Kovin vaan tuntuu olevan näillä mummeilla kantana, että heidän pitää kotona joulu olla, kun on aina oltu. Niinpä me saamme sitten reissata monta sataa kilometriä. Viime vuonna molemmat ottivat nokkiinsa, kun emme suostuneet vastasyntyneen kanssa matkustamaan. Anoppi tuli sitten pitkin hampain meille. Miehen veli tuli myös. Kumpikaan ei suostunut auttamaan jouluruokien laitossa. Siinä sitten hampaita kiristellen hoidin vauvaa ja yritin laittaa joulua tikit alapäässä krinnaten. Tänä vuonna toisin!

[QUOTE="nipsu";24715072]koita kestää vaan...[/QUOTE]

Eikö tätä samaa voi sanoa niille isovanhemmille? En kertakaikkiaan käsitä, miksi aina ne pienten lasten vanhemmat pistetään joustamaan, ja vielä kukkurallinen syyllistämistä päälle..

VOI vee että rupee kiehumaan. siis se on uskomatonta miten ne vanhemmat rupee laskee ja omimaan. "ens vuonna ootte sit meillä". Minull avanhemmat eronneet joten pitäisi kolmessa paikassa käydä. no olemmekin ottaneet tavaksi viettää jo pari joulua ihan oman perheen kesken KOTONA.tulkoon käymään kuka tulee. hel****

[QUOTE="vieras";24715106]Me ratkaisemme asian niin, että menemme mummiloihin jo ennen joulua viettämään etukäteisjoulun ja vauvan 1-v. synttärit ja itse joulun olemme kotona. Meille saa tulla jos joku haluaa. Kovin vaan tuntuu olevan näillä mummeilla kantana, että heidän pitää kotona joulu olla, kun on aina oltu. Niinpä me saamme sitten reissata monta sataa kilometriä. Viime vuonna molemmat ottivat nokkiinsa, kun emme suostuneet vastasyntyneen kanssa matkustamaan. Anoppi tuli sitten pitkin hampain meille. Miehen veli tuli myös. Kumpikaan ei suostunut auttamaan jouluruokien laitossa. Siinä sitten hampaita kiristellen hoidin vauvaa ja yritin laittaa joulua tikit alapäässä krinnaten. Tänä vuonna toisin![/QUOTE]

ei hyvänen aika. vähän ymmärrystä isovanhemmilta! mitenkohän ovat toimineet itse silloin kun olivat nuoria ja lapset pieniä??

Eikö tätä samaa voi sanoa niille isovanhemmille? En kertakaikkiaan käsitä, miksi aina ne pienten lasten vanhemmat pistetään joustamaan, ja vielä kukkurallinen syyllistämistä päälle..

Peesi. Myös meillä edessä vauvan eka joulu,eikä aikomustakaan ravata aattona mummuloissa ja isomummuloissa. Voi sitä kyynelten määrää ja marttyyri-syyllistämistä kun ilmoitetaan aikeista. Vaihtoehtona taipua itse ja kirota koko joulu,kun pitää laahata pikkuvauvaa ja lahjamäärää joka helvetin paikkaan ettei kukaan suutu.

[QUOTE="abc";24715047]Muuten ok,mutta isovanhemmat ja etenkään äiti/anoppi eivät suostu kotoaan poistumaan. "aaaainahan täällä on oltu,peeeeerheen kesken" *kyynel*[/QUOTE]

juurikin tätä marttyyrimeininkiä. samaa viljellään meillä, äitini siis mutta anoppi on toista maata. heitä ei haittaa jos käymme vaikka ennen joulua.

Me ilmoitettiin vuosi sitten ihan suoraan kaikille että me ollaan kotona, piste. Täältä on kuitenkin kumpaankin mummolaan matkaa toista sataa kilometriä joten se juokseminen olis ihan naurettavaa..

Toki me toivotettiin kummankin puolen vanhemmat tervetulleeksi jouluksi meille, mutta vain minun puolen vanhemmat tulivat, miehen isovanhempia ajettiin sitten joulupäivänä katsomaan kun eivät itse ole enää siinä kunnossa et liikkuisivat noin pitkiä matkoja, tänä vuonna sama homma sitä lukuunottamatta et mä en enää lähde edes sinne isovanhemmille.

Olen varmaan onnekas, kun sekä omat vanhemmat että appivanhemmat ymmärtävät, että me halutaan viettää lomamme ja pyhämme kuten itse tahdomme. Eli olemme kotona omilla porukoilla, emmekä tapaile jouluna. Tai muinakaan pyhäpäivinä, jos niikseen tulee. Kamalaa syyllistää tuommoisesta syystä.

Miksi ihmiset yrittävät elää elämääänsä muitten ihmisten toiveitten mukaan?

Hyvä kysymys!!!

Ap:n miehen sisarukset taitavat olla samanlaisia kuin ap. Jos siis aina ovat ap:n anoppilassa. Eivät siis koskaan puolison vanhemmilla. Ja kai ap:n siskonkin miehellä on vanhemmat. Miksi ovat aina ap:n vanhemmilla.

Meillä joulut vuorotellaan. Aatto mun äidillä/anoppilassa, joulupäivä mun isällä, tapanina anoppilassa/mun äidillä. Ja varmaan sitten aletaan viettämään joulua omassa kodissa, kun lapsi on sen verran isompi, että jo tajuaa joulusta jotain.

Meillä sopimuksena, että joka toinen vuosi minä olen lapsen kanssa minun vanhempieni luona (mies oman perheensä kanssa) ja joka toinen lapsi isänsä kanssa miehen vanhemmilla ja minä silloin yksinään kotona tai omien vanhempieni luona.

Tosin mä en oo mikään joulun ystävä, niin ei ole mulle ollut ongelmaa tässä järjestelyssä.

Tuo on inhottava tilanne! Tiedän tunteen. Itselläni vanhemmat ja sisarukset asuu myös muutaman sadan km päässä meistä, miehen suku samalla paikkakunnalla. Yksi joulu vietettiin miehen lapsuudenkodissa, toinen minun lapsuudenkodissani. Sen jälkeen päätettiin viettää OMA joulu, OMASSA kodissa! Ja voin sanoa että ei ihanampaa ole <3 Aina on sanottu että meille voi / saa tulla joulun viettoon, koska aikuisten ihmisten on helpompi lähteä joulun viettoon muualle, kuin meillä 4 lapsen sekä tavarapaljouden kanssa :) Itse tykkään että joulu on rauhallista aikaa, saa laittaa jouluruoat, saunan, omaan tahtiin ja pukin vierailu on tietenkin joulun kohokohta ;)

Yhteistyössä