JOULUKUU 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nosto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei vaan kaikki !

Olen se minäkin käynyt täällä välillä kurkkimassa. Muuttotouhuista on jotenkuten selvitty ja vielä hiukkasen järjestelemistä. En kyllä muuta vähään aikaan...

Meillä tippui muutossa tietokoneen keskusyksikkö auton peräkontista suoraan asfaltille. Vasta eilen laitettiin seinään ja ihme kyllä toimii. Tein kyllä heti ilmoituksen vakuutusyhtiölle, mutta kuinka ollakaan eihän kotivakuutuksesta mitään korvatakkaan. Olen ollut iät ajat If:in asiakas, ensin Suomessa ja nyt sitten täällä Ruotsissa, ollaan vielä sellasia Plus asiakkaita joille pitäisi kuulua vaikka mitä etuja. Vielä mitä ! Pitäisi kuulema olla vielä kotivakuutuksen lisäksi sellainen odottamattomien tilanteiden vakuutus...jo on aikoihin eletty !!! Miksi sitä ei ole sitten kaupattu meille jos kerta meillä on vaan joku tavallinen kotivakuutus mikä ei korvaa mitään. Arvatkaa ottaako päästä ! Eli kaikille huomio, tarkistakaapa mitä teidän kotivakuutus korvaa ennenkuin tuo pikkuinen tuolta masusta tulee, saattaapi nimittäin tulla niitä odottamattomia, ennalta arvaamattomia tilanteita - ja niihin on turhaa hakea apua vakuutusyhtiöltä...

Mitään ihmeellistä ei nyt masun kanssa ole, päivittäin siellä liikutaan ja äiskäkin voi ihan hyvin. Työajan lyhennys vaikutti ihan hirveän paljon noihin häpyluun kipuiluihin, ihan normaalisti voi taas kävellä eikä kolota yhtään. Ainut raskausoire on tuo iso maha, jonka kokoa hätkähtää joka kerta kun peilin ohi kävelee. Sitä niin kuvittelee olevansa vielä niin simpsakassa kunnossa, mutta peili kyllä paljastaa totuuden. Ihana maha !!!!

Nyt mies jo huutelee nukkumaan, joten öitä kaikille ja huomenia niille jotka lukeskelevat sivuja aamulla.

Mariia 29+2 ( hui kun aika menee nopeasti ...)

Heippa vaan kaikille! Mitään uutta ja ihmeellistä ei tänne kuulu, mutta ajattelinpa kirjoittaa.

Eilen pesin vauvan vaatteita ja viikkasin kaappiin. Silittää en alkanut, en tehnyt sitä esikoistakaan odottaessa, kun ajattelin, että se on ensimmäinen ja viimeinen kerta kun niitä joutaa silittämään. Yritin katsastaa neutraaleja ja pojalle sopivia vaatteita, jos tuo ultran "lupaama" tyttö onkin poika, mutta aika heikko tilanne oli. Neutraaleja vaatteita toki löytyi, kun esikoisesta ei tiedetty kuin vasta viikolla 36 kumpi tulee, mutta vaatteet on melkein kaikki lyhythihaisia. Sitä kun odotteli vauvaa kesähelteillä, mutta nyt onkin sitten talvi, kun uusi vauva tulee.

Kuun loppuun varaan kyllä yhden lauantain, milloin on pakko käydä ostamassa vauvatarvikkeita: vaippoja, uudet tutit tuttipulloihin, imetysliivit ja -paitoja, liivinsuojuksia, varalta rintakumeja... Vitsi kun muistaisi mitä kaikkea tarvitsee! Ja tietysti joululahjoja. Niitä on pakko alkaa katsomaan pikkuhiljaa, ettei loppuraskaudesta tarvitse enää niitä stressata. Kun tietäisi, onko pikkuvaavi meidän kanssa joululahjoja availemassa vai pysytteleekö visusti vielä massussa!

Huomenna yhdeksän viikkoa laskettuun aikaan! Eli toisin sanottuna maksimissaan reilut 11 viikkoa jäljellä! :) Skeptisenä en usko, että tämäkään syntyisi "ajallaan".

T.Kati rv 30+6

Moi,

Neuvola&lääkärikäynti taas takana ja kaikki kohdallaan. Kohdunsuu täysmittainen ja kiinni. Painoa oli tullut taas +700g/vko ja kokonaisuudessaan painoa on tullut jo +14kg. Olen muutamaan otteeseen ollut itse asiasta hieman huolissani mutta neuvolantäti on kuitannut asian vain tokaisemalla että "sinullahan ei mitään paino-ongelmia ole koskaan ollutkaan" höm.. hieman erilaisia nuo painonnousuun puuttumis käytännöt taitaa eri paikoissa tosiaan olla. Olen kuullut paljon pienemmästä huomauteltavan?
Positiivisena yllätyksenä lääkäri ultrasi taas. Jo kolmas ultra kaupungin puolelta ja vielä yksi tulossa n.vko36, jossa sitten katsotaan tarkemmin vauvan mitat. Vauva oli hereillä ja näytti jo melko isolta. Oli hauska myös nähdä ne lyönnit ja potkut.

Odottelen innolla ja samalla hieman haikeana äitiysloman alkua. Toisaalta on ihanaa päästä rauhoittumaan vauvan tuloon ja toisaalta harmittaa myös jäädä töistä pois kun firma kasvaa vauhdilla ja kaikenlaisia suurempia muutoksia on nyt täälläkin tulossa. Kaikinpuolin hyvä tilanne siis sekä töissä että yksityiselämässä, mutta kun molemmista ei vain pääse nauttimaan samanaikaisesti ei : )
kyllä näitä töitä sitten ehtii vielä puurtaa ihan liiaksikin.

Hyviä vointeja kaikille!

Vilma vko29

Hei kaikille taas!
Täällä mahan kasvu on pysynyt mielestäni samana jo useamman viikon, iso on silti mutta otti ilmeisesti kasvupyrähdyksen tuossa keskiraskauden alussa.
4D ultrassa käytiin ja sukupuolikin piti sitten selville tietysti saada joten nyt me tiedetään.
Helpotti muuten kummasti tuota vaateasiaa yms.
Vaatteita ostelisin vaikka joka päivä mutta pussi ei anna myöden. Harmittaa kun olis hullut päivät ja siellä kaikkia kivoja vaatteita. Kävin pikaiseen keskiviikkona mutta enää en uskalla tai tulee konkurssi.

Mahassa myllää mutta erilailla kuin ennen, eli nyt semmosta pientä takomista vain, ei niitä järkyttäviä muljahduksia niinkuin aiemmin. Vauva on ilmeisesti jo jäänyt pääalaspäin.

Vko 31+1

Heippa!
Taitaa meillä kaikilla olla vähän ristiriitaisia tunteita tuota kotiin jäämistä kohtaan... vai ketä tuosta aiheesta jo aiemmin kirjoitteli? Ihanaa kuulla ettei ole ainut, kun omassa päässä noita ajtuksia saa yksin pyöritettyä vaikka kuinka suuriksi ja mies ei tietenkään (tätäkään) asiaa taas ymmärrä!!

Toisaalta on siis ihana jäädä lasten kanssa kotiin, mutta toisaalta taas meilläkin on töissä tulossa suuria muutoksia joista itse tipahdan pois kun en ole paikalla. Ja tietysti kotona ollessa ei kuulu mihinkään yhteisöön samalla tavalla kun töissä ollessa, ei ole pikkujouluja ja muita tapahtumia, ei mennä perjantaina ruokkiksella pitsalle ja tärkeimpänä, kotona ei ole aikuista juttuseuraa. Päivän kohokohta on se kun mies tulee väsyneenä töistä ja hänelle sitten kerrot päivän kulusta (minkä väristä kakkaa mihikä kellonaikaan yms). Ihanaahan on nähdä lasten kasvavan ja olla mukana päivän tapahtumissa, nähdä ensimmäiset hymyt, askeleet, olla paikalla lohduttamassa kun pipi tulee yms. Elämästä tulee taas vain erilaista kun jää kotiin ja tämä muutos mietityttää. Tosiasia on, että se kotielämä vie niin mukanaan että pian ei enää muista töissä koskaan ollensakaan ja sitten kun pitää mennä reippaan vuoden päästä takaisin töihin niin tuntuu, että elämä kaatuu ja maailma loppuu siihen, että sen pienen pirpanan joutuu viemään hoitoon... Eli siis nyt unohdetaan työasiat ja keskitytään perheeseen, niin sen asian kuuluu olla kun lapset ovat pieniä!

Tulipas aika sepustus oikein paatoksella! :o) Ei ollut tarkoitus paasata!
Täälä Länsi-Suomessa on aivan ihana syyspäivä! Ja pian pääsee viikonlopunviettoon! Mikäs sen mukavampaa! :o)

Taina 31+3

Moikka kaikille!

Mulla on ollut aika hulabaloo-viikko, kun olen opettanut minun seuraajaani talon tavoille! Koko viikkona en ole ehtinyt käydä "palstoilla" ! :)
Onneksi seuraajani on nopea oppimaan ja muutenkin reipas, on mennyt enemmän kuin hyvin. Nyt voinkin hyvillä mielin jättää hommani hänelle, kun tietää että kaikki sujuu.

Vauva on ollut ihmeen hiljainen tämän viikon, ei ole vissiin pysynyt äipän hurjassa vauhdissa mukana! Viikonloppuna pitäisi lukea vielä ruotsin ja enkun kokeisiin, joten se siitä rauhoittumisesta..No, mutta mulla on enää 5 työpäivää ja sitten nenä kohti Ruotsia! Jaksan vaikka kepin nokassa ensi viikon! :)

Nivuset ja lonkat on NIIN kipeät. Varsinkin kun on ollut pitkään istumassa tai paikoillaan ja lähtee kävelemään. Kävely kuin jollain ankalla! Ja vatsa kasvaa kasvamistaan,huh! Ja nyt alkaa pikkuhiljaa näkyä kiloja myös kasvoissa, pieni maatuska katselee peilistä kohta! :) Ei se mitään, kyllä ne kilot lähtee sitten talvella..

Mariialle: Mä hommaan ensi viikolla jonkun toisen sähköpostiosoitteen, jotta voi meilailla sitten Tukholmassa! ;) hotmail tai muu vastaava.

Nyt täytyy kyllä lähteä posottamaan kohti Mäntsälää viettämään viikonloppua!

Oikein leppoisaa viikonloppua kaikille!

Sunnuntai-iltaa kaikille !

Nostan kun taas ollaan tippumassa kolmos sivulle...herätys...

Mukava lukea teidän kaikkien juttuja kun kaikilla menee niin hyvin. Ei tässä enää sitten kauan enää täällä puolella kirjoitellakaan. Ensimmäiset jo saattavat kuukauden sisällä vaihtaa tuonne vauvan hoito puolelle. Ojalan laskuopilla näin laskeskelin, eli kun mulla nyt viikkoon 38 aikaa 8 viikkoa ( silloinhan sitä keisarinleikkaus tehdään jos aiotaan näin aiemmin) ja olen varmaan ketjun viimeisiä joka pääsee synnyttämään niin teillä alkukuulaisillahan ei ole enää kuin kuukausi viikkoon 38. Hui ! Paitsi että aika monellahan varsinkin ensi synntyttäjällä saattaa mennä lähemmäs 42 viikkoa. Eli sitten mulla olisi vielä 12 viikkoa jäljellä, vai...

Ootteko muuten synnyttämässä sitten kun aika on vai teettekö suunnitellun keisarin leikkauksen ? Molemmissa omat riskinsä niin olen lukenut. Jotkuthan kyllä paranevat keisarinleikkauksesta tosi nopeasti ja jotkut sitten saattavat potea vaivoja jopa puolikin vuotta. Sitten taas tuo alatiesynnytys saattaa löysyttää paikkoja niin paljon että on sekä vauvalla että äitillä vaipat housuissa, varsinkin kun näin vanhemmalla iällä on ruvennut lapsia tekemään. Ootteko käyttäneet geishapalloja tai jotain muita supisteluharjoituksia tehnyt raskauden aikana tai oletteko välilihaa aikoneet rasvata ennen synnytystä. No nyt meni vähän synnytys jutuiksi, mutta kun mietityttää...

Voiko olla että liika kivennäisveden juominen aiheuttaa turvotusta ? Auttaa närastykseen mutta olen pistänyt merkille että nyt kun olen alkanut juomaan sitä enemmän niin heti tuli kauheat turvotukset.

Noista hankinnoista, niin pesettekö ja silitättekö kaikki kaupasta ostetut vaatteet ? Miksi ? Lakanat ja pussilakanat on varmaan hyvä pestä, mutta pitäiskö nuo vaatteetkin pestä ? Mulla ei ole yhtään 50 senttistä vaatetta vaan 56 on pienin, siinähän sitten kerkiää vaikka postimyynnistä tilailla kun on vauvelin kanssa kotona. Ehkä olisi kumminkin kannattanut tilata se äitiyspakkaus - mullehan se ei Ruotsissa asuvana kuulu - sillä aika paljon olen saanut rahaa uppoamaan kaikenlaisiin vaatteisiin. Meillä mies oli kuulema löytänyt jo tulokkaalle Harrikankin, sähkökäyttöisen, vaikka tyttöhän meille ultran mukaan on tulossa, tuleva isi jo aika pitkällä noissa suunnitelmissa. Taitaa tulla oikea vauhti mimmi siitä, jos meinaa iskän matkassa kulkea. Saas nähdä miten käy...meikäläinen ostaa jotain prinsessamekkoja ja isi sitten pääkallohuiveja...saattapi tulla mielenkiintoinen näky...

Nyt loppui asiat...joten mukavaa illan jatkoa kaikille !

Mariia 29+6

Pitkästä aikaa moi! Pysyttelin taustailemassa aikani, sillä pari viikkoa oli epäilys että vauvamme olisi aivan liian pieni. Neuvolassa sf-mitta on koko ajan mennyt alakäyrillä. Siinä ei sinänsä vielä mitään, mutta edellisellä kerralla em. mitta ei ollut sitten kasvanut lainkaan ja tipahti samalla rajusti alakäyrän alapuolelle. Aikani odotin lähetettä äitiyspolille ja siellä sitten kävin ultrassa ja lääkärin juttusilla. Lopputulos oli, että vaavi vastasi täydelleen viikkoja, maha vaan ei ollut jostain syystä venynyt yhtä matkaa... Ja lapsivettäkin oli normaali määrä että vatsan pienuus ei selity edes sillä. Voitte uskoa kuitenkin että elin pari viikkoa pelonsekaisissa tunnelmissa. Loppu hyvin, kaikki hyvin, nyt uskaltautuu taas tännekin kirjoittelemaan =)

Mitään muuta uutta ei ole näillä kulmilla, myönnän odottelevani jo innolla joulukuuta. Vaikka mitään kipuja tms. ei liiemmin ole ollut, kyllä tämä ainainen puuskutus ja läähätys alkaa käydä tavallaan voimille; mitään ylimääräistä ei oikein jaksaisi. Ainakin minä olen laittanut itselleni tavoitteeksi että kunhan arkirutiinit jaksan pyörittää, niin suursiivoukset jääköön tänä vuonna.

Mariialle sen verran, että en keksi kivennäisveden turvottavan vaikutuksen voivan johtua oikein muusta kuin suolasta, jota taitaa olla nykyisissä kivennäisvesissä vain nimeksi. Olisiko muilla asiasta parempia ehdotuksia?

Palaillaan!!

Orvokki: Onneksi sait selvyyden eikä tarvi enää turhia murehtia. Tuollaisessa tapauksessa pitäisi kyllä päästä heti ultraan ja jatkoselvityksiin ennenkuin aletaan turhaan arvuuttelemaan ja pelkäämään. Taas todistettu kuinka keikki on niin yksilöllistä ja liiallinen käyrien ja mittojen tuijjottelu ja vertailu turhaa.

Vichyn Novelle auttaa närästykseen eikä sisällä lainkaan suolaa. Ei ole ainakaan minulle aiheuttanut turvotusta.

Vilma 29+5

Noista vauvan vaatteiden pesemisestä. Itse kyllä mieluimmin ensin pesen vaatteet kuin laitan vauvalle suoraan kaupasta päälle. Haisevatkin usein niin voimakkaalle, etten kyllä itsekään pitäisi päälläni. Kyllähän ne ehtivät kulkea vaikka missä ennen kuin päätyvät omaan kaappiin.

56 senttiset vaatteet oli ainakin meidän esikoiselle melko sopivia jo heti synnyttyään. Muutama 50 senttinen vaate oli ja ne toki alkuun oli istuvampia, mutta jäivät alta kuukauden pieneksi. Ekan kuukauden aikana tyttö kun kasvoi jo 5 senttiä. :) Joten postimyynnistä vauvan syntymän jälkeen tilattuna 50 senttiset ei kyllä välttämättä ehdi saapumaan siinä ajassa, että mahtuisivat vauvan päälle. Eka puol vuotta meni sillei, et oli ihme jos kaksikin kuukautta samat vaatteet mahtuu, mutta nyt 1 v 2 kk, menee ainakin meillä vielä sellaisia vaatteita mitä käytettiin jo puoli vuotta sitten. Toki kasvu on aika yksilöllistä ja tuo meidän neitokainen ei ihan pisimmästä päästä ole. :)

Vauva on pikkuhiljaa alkanut mylläämään mahassa oikein kunnolla. Aina kulkee sellaisia kumpuja pitkin mahaa. Näyttää hassulta, mutta ei kyllä aina tunnu miltään kivalta kun tuntuu että kohta tulee jalka vatsan läpi. :) Veikkaisin, että vaavi on jo raivotarjonnassa, tietoa ei kyllä ole, kun viime neuvolakäynnillä hyvä kun saatiin sf-mitta mitattua ja sydänäänet kuunneltua kun tuo esikoinen huusi kuin syötävä. Ensi viikolla jätän kyllä tytön hoitoon neuvolakäynnin ajaksi, jotta saadaan kaikki tutkituksi. Toisaalta luotan vasta ultraan, kumminka päin on, kun esikoisen kanssa väittivät koko ajan olevan perätilassa, vaikka välillä oltiin ultrassakin käyty ja raivotarjonnassa oli.

Ootteko jo muuten saaneet Kelalta äitiyspäivärahapäätöksiä? Itse en ole saanut päätöstä edes äitiysavustuksesta, joka otettiin rahana. Eihän tässä ole kuin vajaa kuukausi enää kun äitiysrahakauden pitäisi alkaa.

T.Kati rv 31+3

HEi vaan kaikille jälleen!

Täällä sitä puhkutaan eteenpäin, onneksi sentään sairaslomalla ja nyt jo sitten äitiysloman alkuun suoraan sain sen.
Liitoskivut on välillä suorastaan helvetillisiä ja unen saanti on tuskaa jomotuksen takia.
Ulkoilua olen harrastellut mutta alkaa ylämäen tuntua tooosi raskailta jo, ihan kuin kunto olis mennyt ihan olemattoman huonoksi.

Pesin ja silitin kaikki vauvan vaatteet ja petivaatteet, sekin homma on nyt tehty ja aika meinaa käydä pitkäksi.
Ehdotan kyllä sitä että vauvan vaatteet pestään sillä pyöriihän ne kaupossakin välillä lattioilla yms.
Ja sitten niissä saattaa olla jotain aineita vielä jäljellä kun niitä värjätään ja tärkätään ja tehään ties mitä, ennen laittoa myyntipakkaukseen.

Laskeskeli tuossa että bodyja mulla on 14 kpl nyt alkuun, mahtaako ne riittää niin ettei tarttis kokoajan pyörittää konetta. Taitaa puklua tulla ihan kivasti pikkuiselta.
Montako kappaletta olette varanneet 56cm bodyja alkuviikoiksi?

Isompia bodyja on varmaankin samanverran joten luulisi että pärjäisi.

Soita KATI ihmeessä Kelaan ja kysy asiasta!
Mulla kesti 2vkoa tulla pakkaus ja rahapäätös vkolla 26 olin silloin kun se muistaakseni tuli, vai 27vkolla.

vko 31+4

Joku kyseli kivennäisvesistä,niin kyllä niissä on suolaa,jos ei lue SUOLATON. Nykyään rupeaa olemaan enemmän suolattomia kivennäisvesiä,onneksi.
Mulla on suola kielto päällä,tänään nlan punnituksessa on tullut viimeisten viikkojen ajan 1,260kg/vko!!! Ja turvotusta kauheesti. Hyvä kun pystyy kirjoittamaan tällä turvonneemmalla kädellä.huhhuh. Paljon vettä naamaan ja kävelylenkkejä,jos auttaisi asiaan(ei oo auttanut,tuota oon yrittäny jo usean viikon ajan) Se on vaan niin,että toisille nesteet vaan kerääntyy helpommin,sanoi nlatäti. Onneksi verenpaineet hyvät,samoin pissa puhdas:))
Painoa on tullut jo huikeat 17kg!! Ennätys??! Nyt siis rv 32+3

Heipä hei!

Huomenna neuvolalääkäri, joten kerron sitten kuulumisia.... Nyt pikakommentteja:

Vauvan vaatteet kannattaa pestä, sillä kaikissa uusissa tekstiileissä on suojakemikaaleja väriä ja kuosia ylläpitämässä. Vauvan patja kannattaa myös tuulettaa hyvin mieluiten pakkasessa!

Meillä oli esikoiselle 56 cm bodyja 2-4 kpl ja hyvin pärjäsin... Nyt niitä on vähän enemmän kun sain kaverilta lahjoituksena. Ihan pieniin vaatteisiin ei kannata hirveesti satsata ellei lapsi sitten ole alle 3 kg. Parin ekan kuukauden aikana kasvuvauhti on melkoinen, joten ne pienimmät vaatteet saa sitten pakata saman tien laatikkoon...

Äitiysrahapäätöstä ei ole mullekaan tullut, mutta johtunee siitä että laskevat sen sitten viimeisten 6 kk tulojen mukaan... Avustuspäätöksen sain noin 2 vkoa siitä kun jätin hakemuksen.

Turvotusta ei ole tällä mammalla onneksi ollut, muuta kuin hieman nilkoissa... Paino tuntuu kuitenkin nousevan, kun herkut maistuu - NAM! Saa nähdä mitä noottia huomenna saadaan.... Taidan kyllä olla itse kriittisempi tuon painon suhteen kuin neuvola, sillä normirajoilla vielä mennnään :-) Oisko nyt +9 kg. Viime raskaudessa paino nousi kokonaisuudessaan 11 kg, joten sen yli varmaan mennään ja huimasti.

Tasan 2 kk laskettuun... JEE! Pikku hiljaa alkaa synnytys palata mieleen... niin hyvässä kuin pahassakin...jaiks!?

Hyviä vointeja kaikille! Palailen huomenna asiaan lääkärineuvolan jälkeen! Jokohan mamma on alkanut "kypsymään"....

Tuulimamma 31+3

Heippa!

Joo kyllä minä olen myös pessyt kaikki pikkuisen kamppeet. Uutena ne sisältää vaikka mitä kemikaaleja, kaikki on niitä hypistelly ja on voinu pyöriä vaikka lattialla. Oon pessy myös kaikki esikoisen vanhat vaatteet vaikka oon just pestyinä ne viikannu kellariin, mutta ihan periaatteesta ettei oo pölysiä tai tunkkasia tai mitään. Vauvat on niin herkkiä! Meillä ei esikoinen kestä vieläkään mitään muuta pesuainetta/huuhteluainetta kun MiniRiskiä kannattaa siis pestä alkuun kaikki vauvan vaatteet hajustamattomilla/allergiatestatuilla pesu- ja huuhteluaineilla. Meilläkään ei esikoinen oo mitenkään muuten allerginen, mutta ihottumaa saa pesuaineesta.

Mä oon varannu n.10 pientä bodya (esikoisen jäljiltä/lahjaksi saatuja) ja isompiahan tietysti voi käyttää jos uhkaa, että puhtaat vaatteet loppuu kesken. Mitä enemmän niitä vaatteita on niin sitä helpommalla itse päsee kun ei tarvitse pyörittää pesukonetta koko ajan. Eikä tietenkään tarvi kaikki olla pieniä vaan 62cm käy pienelle kotioloissa ihan hyvin, kylään tykkään itse ainakin pukea sitten paremmin. Mutta siihen kannattaa varautua, että pyykkiä tulee PALJON!!!! Meillä esikoinen oli kova puklaamaan ja kevyesti 8vaatekertaa sai päivän aikana sotkettua eli vaikka vaatteita oli paljon niin joka päivä sai silti pesukonetta pyörittää +omat pyykit päälle (vauva puklaa tietysti äidin olkapäälle/syliin yms)... Sanoinkin jo joskus aikaisemmin, että 62cm bodyt on ihan vastasyntyneelle kotioloissa kivoja kun hiat tulevat käden yli niin ei tarvi pitää tumppuja kädessä (kun kynsiä ei saa ensimmäiseen kahteen viikkoon leikata ja seurauksena vauva raapii itseään pitkillä kynsillä). Niillä tumpuilla kun oli vielä taipumus tippua kädestä koko ajan kun vauva huitoi.

PS. Kirpparilta löytyy halvalla lähes käyttämätömiä vauvanvaatteita...

Mitäs Tuulimammalle lekuri sanoi?

Taina rv 32+0

Mahaan ei kuulu mitään uutta. Kamala myllerrys käynnissä koko ajan. Vauva on raivotarjonnassa ja kiinnittynyt (=krooninen pissahätä äidillä).

Taina

Hei!
Miten ootte Mariia viihtyneet uudessa kodissa? Onko tavat löytäneet jo oman paikkansa?

Meillä viime muuton jälkeen vielä vuoden päästä lojui yksi onneton laatikko vaatehuoneen nurkassa. Paiskasin lopulta koko laatikon roskiin kun ajattelin että jos en ole sen sisältöä vuoteen kaivannut niin pärjään lopunkin aikaa ilman... :o) Muuttamisessa on se hyvä puoli että tulee tehtyä kunnon inventaario ja hankkiuduttua kaikesta tarpeettomasta eroon.

Heips!

Lääkärineuvolassa kaikki hyvin hemoglobiinia lukuunottamatta eli:

RR 112/68
Hb 109
Sf 27
Lapsivesi N
Tarjonta RT
Syke 130
Paino + 9 kg alkupainosta
Kohdunsuu kiinteä ja kiinni, > 3 cm
Mahasta kommentoi, että onpa huomaamaton... Mulla masu leviää kylkiin ja ylöspäin, muttei niinkään pallona eteen. Ehkä osasyynä on se, että normaalitilassakin kohtu on taaksepäin kallistunut... who knows! SF-mitasta tuumasi, ettei varmaan tälläkään kertaa ole mikään pulska vauva tulossa (eka 3100 g).

Voi kun pääsis jo kotiin touhuilemaan täältä työelämästä....

Hyviä vointeja kaikille!

Tuulimamma 31+4

Noista pyykkäysasioista olitte laittaneet järkeviä vastauksia ja tottahan se on että kannattaa ne ennen käyttöä pestä niin ei tule ainakaan heti ensialkuun ainakaan niistä mitätään pöoöjä. Oon kyllä tosi laiska silittämään joten sen taidan jättää väliin jos ei ole ihan välttämätöntä. Tai mistäs sitä tietää että jos vaikka innostuukin silittelemään kaikki miehen ja omatkin vaatteet sitten kun jää kotiin h-hetkeä odottelemaan...

Minä tuossa aiemmin kyselinkin - mutta kukaan ei vastannut - että meinaatteko synnyttää normaalisti alateitse vai tehdä suunnitellun sektion ? Vai mitenkä se Suomessa on, saako valita ? Jutellaanko näistä asioista paljon neuvolassa ? Täällä ei ainakaan vielä ole mitään puhuttu, mutta aika yleistä taitaa olla tuo suunniteltu sektio. Itse en vielä oikein tiedä, alatie synnytys on kyllä koko ajan mielessä ollut, mutta olisihan se tuo toinenkin vaihtoehto.

Tainakos se muutosta kyseli...no suurinpiirtein on tavarat paikoillaan. Taulut on seinillä ja matot lattialla. Vaatehuone kyllä sitten pursuilee kaikkea ylimääräistä kamaa mitä ei oikein tiedä mihin ne on menossa. Ois vähän raakemmalla kädellä pitäny heitellä menemään. mutta kun ei raaski...Sitten meillä on tämä mummon kammari mikä on vielä laittamatta. Me ei mitään varsinaista lastenhuonetta vielä laiteta vaan on mummojen vierailua varten varattu yksi huone. Saas sitten nähdä kuinka ahkerasti jaksavat käydä. Ei kovin useasti tahdo nuo suomen sukulaiset / tutut vierailla.

Mulla alkoi mahassa eilen sellainen myllerrys ettei ole aiemmin tuntunut. Aika villin tuntuista ! Oiskohan nyt vaihtanut asentoa pää alaspäin. Mulla ei ole mitään havaintoa missä asennossa pikkuinen siellä pötköttelee. En oikein osaa paikallistaa potkujakaan kun niitä satelee vähän joka puolelle. Missä vaiheessa teillä on kellahtanut vauvat pää alaspäin - raivotarjontaanko se Suomessa sanotaan ?

Oottelenpa täällä sitten sitä Hansun saapumista kun on tänne kohtapuolin tulossa.

Niin ja heh-heh ovat alkaneet nämä ruotsalaiset sanomaan minua töissä muumimammaksi...arvannette varmaan kuinka seksikäs olo sitä sitten on...En raaskisi jäädä töistä kokonaan pois kun siellä on niin mukavaa, mutta jos en jaksa niin jään kyllä ensi kuussa täysin sairaslomalle. Pitää sitten keksiä muuta ajanvietettä.

Mukavaa viikon jatkoa muillekin muumimammoille !

Mariia 30+1

Pakko oli vielä tulla lisäämään tuohon edelliseen kirjoitukseen...

Kävin äsken kenkäkaupassa, kun tuntuu että kesällä hyvin jalkaan venyneet kengät alkaa olla hieman liian vilpoisia. No menin sinne niissä ajatuksissa että kun mulla normaalisti jalka kokoa 38 niin nyt varmaan 39 sitten sopiva. Vielä mitä ! Kokeilin vaikka kuinka monet ja eri malliset, oli lyhyemmällä varella ja pitemmällä varrella - nauhallisia ei voinut kuvitellakaan kun ei voi enää kumartua - vetoketjutkin noissa kengissä oli ihan melkein pohjaan asti. Niin arvatkaa mitä ! Ainut sopiva koko oli 41 !!! Nyt kyllä naurattaa, ei voi oikein itkeäkään...Oikeastaan aika järkyttävää. Kuinkahan äkkiä se oma koko tulee sitten takaisin vai tuleeko ollenkaan ? Kenkien osto kun on aina ollut niin helppoa kun on tollainen yleinen koko ollut, mutta nyt huh-huh...ei ole paljon valinnan varaa vaan ne oli ostettava jotka meni jalkaan. Niin että tämmöistä...mitenkäs muilla...

Ylös, hiiop..!

Mariia: minulla on vahvasti se käsitys, että Suomessa saa sektion vain siinä tapauksessa, että sektiolle on vahvat lääketieteelliset perusteet, eli äidin tai vauvan turvallisuus vaatii sitä. Synnytyspelonkin pitää ilmeisesti olla melkoinen, jotta sen takia turvauduttaisiin sektioon. Varmaa tietoa ei asiasta ole, mutta esim. kaverini, jolla tosin jo 14 vuotias tytär, kärsi aikoinaan tosi vahvasta synnytyspelosta ei pelon perusteella saanut sektiota. Vauva kuitenkin leikattiin, mutta siksi että se ei olisi mahtunut tulemaan alakautta. Tälläinen käsitys minulla, onko muilla lisättävää/korjattavaa? Eli näillä näkymin ainakin minulla on edessä alatiesynnytys niin kuin ensimmäisenkin kohdalla.

Enempää en jouda taas jorinoimaan, esikoinen on päikkäreillä ja on pakko liittyä seuraan; olimme koko aamupäivän ulkona ja vaatii veronsa kirpsakka syysilma. Siirryn tästä vähäksi aikaa siis Höyhensaarille, mutta palaillaan!

Orvokki 31 tasan (enää 9 viikkoa laskettuun h-hetkeen, iiik =) )

Eipä kai tällä suomessa niin vaan saa valita synnyttääkö alateitse vai sektiolla... Näin olen ainakin käsittänyt. Mielestäni sektioon pitää olla jokin hyvä syy, mutta korjatkaa joku jos olen väärässä. Ei meillä ainakaan neuvolassa ole asiasta edes puhuttu, ilman muuta oletetaan, että synnytetään alakautta kun ei kerran mitään estettä ole. Enkä kyllä sektiota haluaisikaan, mitenkään syyllistämättä niitä jotka sektiolla synnyttävät, minusta vain on jotenkin luonnosllisempaa synnyttää alateitse kun mitään estettä ei kerran ole.

Kenkäasiaa: Oi, että odotan hetkä kun voi taas vetää korkokengät jalkaan!!! :o) Rupee tää lenkkareissa kävely jo tympimään... Mutta minulla oli ennen esikoista jalka kokoa 37, mutta synnytyksen jälkeen jalka kasvoi sen verran, että nykyän kengät saa olla kokoa 38. Olen kuullut muiltakin, että on käynyt näin. Olen antanut itselleki kertoa, ettäkun odottaa poikaa niin kehossa olevat "mieshormoonit" saattavat saada aikaan ääreiskasvua eli esim. juuri kädet, jalat tai nenä saattavat kasvaa. Turvotus on tietysti sit asia erikseen. En tiedä kyllä onko mitään perää, en ole ainakaan mitään tieteellistä julkaisua nähnyt aiheesta...

Mulla on kans mahassa ihan mieletön myllerrys!! Mieskin välillä nauraa kun en meinaa pystyä olemaan mitenkään päin kun lapsi liikkuu ja potkii niin kipeästi arkoihin paikkoihin.

Meillä eikoinen ja tämä vauva ovat molemmat kääntyneet raivotarjontaan n. rv30 paikkeilla.

Hauskaa päivänjatkoa kaikille!

rv32+1

Moikka taas! Synnytyksestä...täällä meillä päin tehdään ainakin n. viikolla 35 synnytystapa-arviointi eli lääkäri tutkii mahtuuko vauva alakautta. Jos on aihetta niin lähetetään tarkempiin lantion kuvauksiin. Itse sitä toivoo että saisi normaalisti alakautta synnyttää, mutta toki niin tehdään mikä on vauvalle parasta.

Joo kiva kuulla noista vauvan vaatteiden pesemisistä, itsekin niitä mietin. Taidan pestä sitten vähän myöhemmin. Mulla on pikkubodeja joku reilut 10 kpl, melkein kaikki olen saanut kavereilta, muutaman olen itse ostanut. Ny täytyis hankkia jotain paksumpia pitkähihaisia ja nuttuja joita voi talvivauvalla käyttää.

Tänään olin neuvolassa, verenpaine ok ja pissa puhdas, mutta toi paino: sitä oli taas tullut 3 kg lisää ja on nyt jo hurjat 14 kg! Nyt täytyy kyllä vähän vähentää tota herkkujen syömistä ja koittaa liikkua vielä enemmän. Sf-mitta oli 28, yläkäyrällä mennään. Vauva oli raivotarjonnassa, mutta varmaan kääntyilee vielä. Neuvolan jälkeen oli lastenhoitotunti, eipä siellä ollut mitään erikoista. Toivotaan ettei tule kovin kylmä talvi että vois pian alkaa ulkoilemaan vauvan kanssa.

Mutta nyt täytyy lähteä vähän lenkille (tämän illan ainakin poden huonoa omaatuntoa painonnoususta!!!)

T: Lellu rv 29+3

Heissan kaikille!

Mulla vaan kiire kovenee, mutta hei huomenna on VIKA työpäivä!!!!! Ihanaa!!
Pientä miinusta siihen, että mun miehen piti tulla hakee mut huomenna kotia Ruotsiin, lähtö olisi laivalla su. No, tietty oli sitten aikoinaan varannut Finnairin lennon ja nyt voi olla että joudun tulla yksin paatilla! :( Aika nihkeältä näyttää nimittäin lentojen saatavuus..
Mä olin eilen ihan maassa ja tänäänkin vielä huonolla tuulella. Mutta ei sille mitään mahda. Mulla on vaan se kivitalon kokoinen laukku, mutta sitä voi onneksi vetää perässä, mies tulee mua vastaan sitten Ruotsin päässä laivalle vastaan.

Mulla oli ma vika neuvola ja hups, painoa tullut kolme kiloa edellisetä kerrasta! 300g/viikko on semmoinen ok painonnousu näillä viikoilla, mulla oli 700g! Sitä ne äidin lihapatojen ääressä kykkimiset teettää! :) Täytyykin vähän himmata syömistä, ei kuitenkaan nyt laihduttaa.. Mutta muuten neuvolan täti oli mun painoon ihan tyytyväinen, koska kokonaispainoa on nyt tullut n.8kg.

Vauvan sydänäänet oli tosi nopeat ja vahvat,semmoista hevosen laukkaa! Se tykkää olla muuten mun oikeassa kyljessä kiinni. Monesti vasen puoli on ihan puolityhjä kun vaavi on survoutunut toiseen kylkeen!

Mä meinaan synnytellä ihan alateitse jos vaan mahdollista. Leikkaus voi olla kyllä ajan kohtainen jos muksu on liian iso tai se on nurinpäin. Luin joskus raskauden alkuvaiheissa ihan kamalia kertomuksia epäonnistuneista synnytyksistä. Ei olisi pitänyt edes avata sitä linkkiä, koska jos otsikkona on "pahasti revenneet synnytyksissä" niin ei siellä mitään mukavia iltasatuja ole tulossa! :) Pikkasen vajaa 2kk ja laskettuaika on jo ohi!

Nyt mä menen taas koululle tekemään budjetoinnin kokeen!

t: Hansu 31+4

Nostelen meitäkin kun nyt tuli tähän istahdettua...

Tänään oli neuvola ja kaikki suht ok. Sf-mitta 30, kiloja tullut 9-10 kiloa koko aikana, syke oli vain 140 joka oli hieman alhaisempi kuin aiemmin. Eikös alhaisen sykkeen sanota tarkoittavan poikaa...hmm...Verenpaineen korkeuden kanssa taistelen, siinä rajoilla pyörin ja nyt sitä tiiviimmin seurataan 90/150 pyörii. Aloitin tuonne uuden keskustelulinkinkin asiasta. Eli jos sille voisi jotain itse tehdä.

Oli vähän tyhmä olo tänään neuvolassa, kun huomasin sinne mentyäni etten ole ainakaan kuukauteen ruotsia puhunut ja jutustelu oli sellaista änkyttämistä kun tuntui ettei mitään sanoja tullut mieleen. Välillä sujui ihan hyvinkin tuo ruotti, mutta nyt on tullut joku taantuma eikä mitään enää osaa. Töissä siis käytän vain suomen kieltä ja ei täällä oikein missään ole tuota ruottia tarvinnut. Yllättävissä paikoissa saa palvelua suomen kielellä, aina on joku jonka vanhemmat tai isovanhemmat on suomalaisia...aika jännää. Vasta taannoin meille tänne uuteen asuntoon tuli joku korjausmies ja kun ruotsiksi kyselin että mitä hän siis tuli korjaaamaan kun en eka kerralla ymmärtänyt enkä kyllä tokallakaan, sanoin vaan että -aha-. Äiti oli just kylässä ja kysyi sitten minulta että mitä se tuli tekemään ja minä siihen että en minä vaan tiiä, johon korjausmies sitten suomeksi että tuota parvekkeen oven listaahan minä...Eli saapi olla aina varovainenkin mitä täällä suomeksi suustansa päästelee kun lähes kaikki tuntuvat osaavan suomea. Pitäisi vielä jotenkin saada sitä suomalaista palvelua sitten synnytyksen hetkelläkin, muuten minua ei synnytys mitenkään pelota vaan se että miten minä siellä sanakirjan kanssa sitten kiemurtelen.

Täällä on tapana kirjoittaa valmiiksi sellainen synnytys suunnitelma jonka voi antaa sitten h-hetkellä kätilölle, siinä siis kerrotaan esim. haluaako epiduraalin ja jotain erikoisapua, en oikein vielä tiedä mitä muuta en ole oikein totaalisesti asiaan perehtynyt. Tehdäänkö Suomessa tällaista ? Jotenkin on ajatukset kääntynyt jo tuohon synnytykseen.

Jahas taas tekstiä riittää...piti vaan muka nostaa. Me käytiin eilen vaunut ! Tilasin ne jo jotain 2 kk sitten ja nyt tulivat. On ne aika hienot, väristä en ole aivan varma...musta/harmaa. Aika isotkin ne ovat kun nytten tuossa olohuoneen nurkassa ovat. Emmaljugan duo edget otettiin. Onneksi on tilava auto, en vaan tajua että mihin ne muut minun ja vauvan matkatavarat sitten laitetaan kun lähdetään kohti pohjoista joskus ajelemaan kun vaunut vie aika ison tilan.

Taitaisi mennä tässä koko ilta turinoidessa, mutta nyt lopetan.
Hansulle hyvää viimeistä työpäivää ! Nähdään täällä !

Kirjoitelkaahan kuulumisia.

Mariia 30+3

Moi!

Mariia:
Mä oon kuullu, että alhaisempi syke meinaa tyttöä ja meillä se ainakin pitää kutinsa... Syke 130 ja tyttö tulossa rakenneultran mukaan.
Synnytyssuunnitelman voi täällä Suomessakin tehdä, jos haluaa...kivunlievitystoiveet, ponnistusasento jne. On sitten tietysti eri asia meneekö synnytys suunnitelmien mukaan?!?

Omaa napaa:
Masu rumbaa tasaiseen tahtiin ja olo ihan ok!
Kolme viikkoa äitiysvapaan alkuun.... Kuinkahan tässä jaksaa vielä motivoitua... hohhoijaa! No ei tuolla kotonakaan kyllä viihdy, kun se jatkuva remonttikaaos tuntuu niin ahdistavalta...
Parhaansahan se kultsi siellä tekee, mutta kun ne siivoamiset tuppaa aina jäämään... sahanpurua joka nurkassa, listan kappaleita, puukkoja ilman tuppea, sorkkarauta olohuoneen pöydällä jne. jne. - Meneppä sinne sitten 3,5 vuotiaan terminaattorin kanssa?! Argh!

Aurinkoista viikonloppua täältä pakkasen keskeltä!

Hei arvon joulupallot! :o)

Ulkona sataa lunta!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ihanaa! Pian pääsee jo pihalle tekemään lumiukkoja, no ei sentäs vielä, mutta toivottavasti nyt vaikka kuukauden sisällä. Olisikohan se realistinen tavoite?

Täälä Suomessa ei mitään varsinaista synnytyssuunnitelmaa laadita, mutta neuvolasta saa kyllä kaavakkeet, jotka lähetetään hyvissä ajoin synnärille. Näissä kaavakkeissa saa sitten ilmasta toivomuksensa synnytysksen kulun suhteen jos tahtoo, esim toivomukset kivunlievityksen suhteen,ponnistusasennon, mahdollisen ammeen... Ja tietysti kaikki erityisruokavaliot, lääkeallergiat yms. mitä sairaalassa henkilökunnan on hyvä tietää. Sekä selostus mahdollisista aiemmista synnytyksistä, imetyksen sujumisesta. Siis kaikki mahdollinen mitä toivot henkilökunnan ottavan huomioon kun olette sairaalassa. Itse kirjoitin erityistoivomuksena, että jos mahdollista niin haluaisin oman huoneen osastolta, että saisi rauhassa lepäillä ja tutustua vauvaan... Esikoisen aikana oltiin perhehuoneessa, mutta nyt se ei tietysti ole mahdollista kun mies on kotona hoitamassa esikoista. Toiset toivovat erityisopastusta imetyksen suhteen, rauhallista ensitutustumista vauvan kanssa, hämärää huonetta... Toiveita on varmasti yhtämonia kun on toivojiakin, mutta minusta on ainakin hyvä kirjata toiveet ylös koska sitten tuskaisena synnyttäjänä et muista enää yhtään mitä olit aiemmin ajatellut... Kaikki ajatukset keskittyy vaan siihen kipuun ja sen kestämiseen. Itseäni ainakin ärsytti kun henkilökunta tuli kyselemään kaikkia pönttöjä asioita (ei tietysti oikeesti ollu pönttöjä, vaan ihan tärkeitä juttuja), mutta olisi tehnyt mieli tiuskaista, että en ole nyt oikeen juttutuulella kun PIKKASEN SATTUU!!!!!! Mies taisikin kyllä etupäässä hoitaa puhumisen synnytyksen aikana.

Vielä viikko ja 2pvää töitä ja sitten äitiylomalle lompsis! :o)

Olen niin kovasti koittanut saada kaikki asiat hoidettua valmiiksi (siis kotona), että päässä rupeaa pyörimään jo aivan tosi typeriä asioita. Eilen huomasin miettiväni kuumeisesti, että mitä kirjoitan joulukortteihin kun vauva ei ole syntynyt vielä kun niitä postitan, mutta luultavasti pikkuinen on syntynyt jo siinä vaiheessa kun ihmiset saavat nämä kortit... Kyllä sitä ihminen voi turhilla "ongelmilla" päänsä täyttää, pitäis vissiin vähä relata! :o) Mutta jos tästä hässäköinnistä ei muuta hyvää voi sanoa niin ainakin sen, että olen saanut kyllä kaikki lahjat hankittua, kaapit siivottua, vatteet silitettyä yms. yms. Mä taidan käydä vähän ylikierroksilla! Virtaa riittäisi vaikka muille jakaa! Saa nähdä koska se loppuraskauden apaattinen väsymys iskee... Toivottavasti ei tälläkertaa ollenkaan. :o)

Taina rv 32+3

Yhteistyössä