MARIIA
Kaverini antoi lainaksi mulle kantoliinansa, ja kehui sitä hirveesti (hänellä 3 lasta) kunhan sitä vaan oppii käyttämään, ja luottaa että se liina pysyy kunnolla kiinni. Hänen mielestään liina on parempi lapselle kuin sellainen reppu, mutta minusta itsestä tuntuu että saattaisin tykätä repusta itse enemmän (kokemusta ei kummastakaan, mutta mutu-tuntumalla
) No saas nähdä joutuuko ostamaan repunkin vielä.
Mullekaan ei oo vielä tullut raskausarpia, enkä oo rasvannut. Mä voisin kanssa mitata ton vyötärön ympäryksen
hetkinen
.sain 113 cm navan kohdalta, hih, sulla oli isompi

Hei, sullako oli nyt sitten kumminkin noussut sokerit? Missä yhteydessä ne oli 10,4? Sokerirasituskokeessako vai missä?
Meinaan riippuu nyt mikä arvo tuo sun kohonnut oli, ruokailunjälkeinen vai sen litkunjälkeinen vai joku muu? Kyselit, millaisia arvoja
no aamuisin paastoarvot 4,0-5,2 (max 5,5) ja 1,5h-2h ruokailun jälkeen 5,1-7,9 (max 7,8) että ruokavaliota noudattamalla ihan hyviä arvoja oon saanut. Mulla on lampaantalja ostettu jos tulee kylmä niin saa vaunuun lisälämpöä, tai sitten vaikka lattialla on kiva olla sen päällä ja myöh sitten vaikka pulkkaan laittaa. Ostettiin turvakaulako, Gracon Autobaby jalustalla, kun kerran laittaa kiinni hyvin, niin ei tartte leikkiä turvavöillä joka kerta, vaan kliksautetaan jalustasta irti. Tosin nyt meille hankittiin toinenkin auto, et sit joutuu kyllä vaihtelemaan alustaa eri autoihin, muttei kumminkaan tartte kiinnittää jokaisella kauppareissulla erikseen.
TAINA
Juuh, varpaankynsien leikkaus ja lakkaus alkaa oleen aika akrobatiaa, samoin tuon alapään sheivaus, kun ei näe yhtikäs mitään, ei, vaikka kuinka yrittää

Ai oot joutunu esikoisen ihan luomuna synnyttään, ja vielä niin hirmusti repeämiä, auts
eikö välilihaa leikattu ollenkaan, vai leikattiinko ja silti tuli repeämiä? Jaahas, siellä äippäloma siis juuri alkamassa. Mulla alkaa virallisesti 31.10 nyt oon ollut pitkään saikulla ja nyt 1 vk kesälomalla.
HANNELE
Onnea uuteen kotiinne!! Kova homma ollut sulla se muutto, onneksi ohi, joko tavarat ovat löytäneet paikkansa? Ai sullakin verensokerit ovat heitelleet. Ilmeisesti nuo ruokailunjälkeiset vai mitkä? Mites sun paastoarvot? Montako kertaa mittaat sokereita päivässä? Todettiinko/diagnosoitiinko sulla nyt oikea gestaatiodiabetes, vai vaan lievää sokereiden heittoa, sehän riippuu kuinka monta arvoa pielessä testeissä. Mä otan aamuisin aina paastoarvon ja sit päivällä ennen ja jälkeen lounaan ja joskus iltapalalaa ennen ja jälkeen 4-5 krt / pvä. Riippuu vähän miten viitsii. En oo kyllä pongannut hirveen pahoja arvoja ollenkaan. Mulla maanantaina neuvola ja meinaan kysyä voisinkohan mäkin aloittaa noita Guarem rakeita, en ole kuullutkaan, eikä kukaan niistä ole maininnutkaan. Ai niinkö päin se onkin, että vauva virkkuna silloin kun äidin verensokeri laskee alemmas
? Mä luulin, että juuri toisinpäin. Ovatko ne rakeet sinulla nyt alentaneet verensokereita? Paljonkos sulla paino noussut. Oliko painoindeksisi yli 25 ennen raskautta.
Mulla oli BM 27 ennen raskautta. Tihennetäänkö sulla äippäpolikäyntejä nyt sitten ja ultria? Onko ultrattu vauvan kokoa lähiaikoina?
LELLU
Kirjoitit, että epäilet itselläsi verensokereiden heittelyä kun painoa tullut paljon. Kuinka paljon sit tullut painoa? Itselläni painoa on tullut raskauden alusta vain +5,7 kg viime neuvolakäyntiin, eli ei paljon, joten uskaltaisimpa sanoa, ettei painolla taida olla paljon tekemistä, tuon mukaan mulla ei pitäis olla diabetesta, mutta onpa vaan silti. Minun kohdallani on sukurasitteena, se vanhuusiändiabetes, eli kakkostyyppi. Onko teillä sukurasitteena diabetes? Ja kuten Hannelellekin jo totesin, mun painoindeksi oli 27 ennen raskautta.
Mulla ei oo tihkunut maitoa vielä kertaakaan? Ymmärrän hei hyvin, että ihastuitte Emmaljungan City Crosseihin, me nimittäin ostettiin just ne, tosin jo elokuussa

Mitä väriä kattelitte? Elokuun jälkeen onkin tullut jo uusia kivoja värejä. Me ostetiin musta/soft lime väriset. Tykkään edelleenkin vaikka joka päivä silmissä nuo vaunut, olkkarissa.
ORVOKKI
Joillekin tosiaan annetaan ohjeeksi toi 10 liikettä tunnissa kerran päivässä, yleensä iltaisin, ja jos ei tunnu, niin seurataan vielä toinenkin tunti, jos ei sittenkään liikettä, niin pitää otta yhteyttä äitipolille, kuten Mariia tuossa totesikin. Mulle annettiin sellainen neuvo, että voisin tarkkailla että liikettä tapahtuu aamulla, päivällä ja illalla, mutta ei käsketty laskemaan. Väkisinhän noi muljautukset huomaa ja panee merkille, nyt kun vauva liikehtii jo aika lujaa. Muuten, mä en ole ollenkaan tuntenut näitä kuuluisia kovia potkuja kylkiluihin, vaan vauva enemmänkin työntää peppua ja muljauttelee itseään sivuttain. Onko muilla oikeen kunnon monotuksia näillä viikoilla?
PUNATULKKU
Mullakin istukka edessä. Jep, eiköhän neuvolakäynnit rv 32 tienoolla tosiaan tihene 2 viikon väliin.
Ei täälläkään tihku maitoa, eikä ole raskausarpia. No sä sentään viitsit rasvata masua, pitäis varmaan aloittaa rasvaus, ettei arpia tuliskaan. Sulla alkaa sit äippäloma samoihin aikoihin ku mulla, eiks? Mulla 31.10 eka äippälomapvä.
VILMA
Oho, sullapa on sitten poika syntynyt nopeasti, hyvä kun sairaalan ehditte
?
Olikos hän siis esikoisenne, ja noin lyhyt synnytys?
TUULIMAMMA
Onpa sullakin eka synnytys ollut nopsa. Vai 11 vauvaa tulossa samoille kulmille, aika mahtavaa!
KATI
Vai jouduit esikoisen luomuna synnytämään, aika sissi
( . ) kasvaa
Kävin torstaina Naikkarilla äitipolilla, vähän oli kalsea laitos, mun mielestä, kun niin iso. Olen tähän asti käynyt meidän alueen pikku sairaalassa jossa ihan eri meininki, sellainen lämpöisempi fiilis. Mutta en haluaisi synnyttää täällä, kun noi ei pysty lasta hoitaan jos tulee jotain yllättävää, vaan pitää sitten lähettää toiseen sairaalaan jos vauva tarvii esim tehoa. Mulla kun toi streptokokkiongelma ja gestaatiodiabetes, niin haluaisin sellaiseen sairaalaan jossa valmiudet hoitaa vastasyntynyttä jos tarvis.
Mutta mietin vielä
. voi olla että pari viikkoa saan miettimisaikaa vielä
Itse oon syntynyt rv 37 joten jos yhtään perinnöllistä, niin h-hetkeen ei enää välttis kauaa. Hrrrrr
..Viime viikollahan vauva painoi ultrassa 2,2 kg mutta yks.lääkäri kliinisesti myös arvioi ja hänen mielestään vauva olis ollu isompi kouratunnustelulla (mahan päältä) ja arvioi vauvan 2,6-2,7 kg. No sitten la-painoarvio olis ollut se 4,5 kg. Nyt naikkarilla mitattiin taas ultralla ja oli nyt 2,6 kg eli viime ultrasta olis kasvanut 400g. Olen mielestäni jostain lukenut et 200 g vauva kasvaa viikossa, mulla siis tuplaten...
Maanantaina onkin seuraavan kerran neuvola. Hei ootteko rasvanneet välilihaanne? Eikös se olis hyvä aloittaa näillä viikoilla? Onkohan siitä hyötyä, toisten mielestä on, toisten mielestä ei. Mä en oo vielä aloittanut, mutta ostin Ceridal Intimeä jo apteekista (aika öljyä...)
lila nasu 34+3