JOULUN viettämisestä, miten sanoa anopille..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdistus

Vieras
Että haluamme viettää joulun perheen kesken? MEillä kolme lasta, pienin 2 kk. Anoppi olisi tulossa tänne meille. Tai sitten meidän pitäisi roudata tämä konkkaronkka sinne. En jaksa kumpaakaan. Haluaisin viettää joulun rauhassa kotona, ilman hössötystä, ylimääräistä painetta ja laittamista. Nauttia ja levätä.
Mutta anoppi suuttuu, mutta haittaako se jos aikuinen ihminen suuttuu? Pitääkö minun aina ajatella anoppia ja hänen jouluaan ja hyvää oloaan? Ja tehdä hänelle joulu, koska ilmeisesti hänelle ei tule joulu ilman meitä. Omien sukulaisteni kanssa en ole joulua viettänyt vuosiin, aina se on vietettu miehen sukulaisten kanssa.

Miten tämän asian hoitaisi hienotunteisesti?

Jaa-a, siinäpä paha kysymys..Ite tehtiin selväks et meitä on turha jouluna kylään odotella, mutta meille voi tulla kyllä, tosin täällä ei ole mitään pitopalvelua vaan vietetää joulua rauhassa, meidän tavalla..

Onko anopilla muita kenen kanssa viettää?

Mä sanoin anopille ja appiukolle että ollaankin aatto omalla porukalla mutta sinne nyt menee muutenkin miehen sisaruksia. Ja saman sanoin omille vanhemmille.

mä hoidin aikoinaan asian niin että sanoin suoraan vanhemmilleni että me aiotaan tänä jouluna olla ihan vaan oman perheen kanssa. noi siitä on nyt jo 10 vuotta ja sen jälkeen ollaan aina saatu joulu olla omalla porukalla. suuttuhan ne mutta mitä sitte, en mä aio elää koko elämääni vanhempieni toiveiden mukaan. vuodessa on kuitenkin 365 päivää, jos me siitä halutaan 2-3 olla ihan keskenämme (no saadaan toki olla enempikin...) niin mun mielestä se meille suotakoon.

Mies haluaa olla myös kotona, mutta ei osaa eikä uskalla sanoa äidilleen mitään. Ja taipuu aina äitinsä tahtoon, ettei äiti vaan suutu. Lapset, varsinkin isoin 5-v, toivoo, että olisimme rauhassa kotona.
Olemme kaikki tosi väsyneitä, lisäksi mies on ollut tosi vähän kotona, hän rakentaa kaikki vapaa-ajat meille taloa. Joulunaikaan saattaa olla pari päivää kotona rauhassa, niin että me muutkin häntä näemme. Jotenkin tuntuu vaan niin raskaalle ajatella kamalaa showta, kun vähemmälläkin joulu tulee ja siitä voi nauttia.

Anoppi on yksin elävä, eronnut siis. Miehellä on 2 sisarusta ja luulisin, että ainakin toinen olisi äitinsä luona koska ei seurustele/ei ole perhettä. Mutta kun heille on vaikeaa olla kaksistaan. Miehen veli seurustelee ja voi olla, että hänellä on muut kuviot nyt jouluna. tai sitten hän on myös öitinsä luona. äitinsä pakottaa yleensä kaikki sinne jouluksi, sillä tavalla hienovaraisesti painostaen...

Sanotte vaan, että tämän joulun vietätte oman perheenne kesken. Jos anoppi suuttuu, niin sitten suuttuu.

Ymmärrän sua oikein hyvin, sillä itsekin aikoinaan olisin halunnut viettää joulua vain oman perheen kesken. Mulla ongelmaa ei aiheuttanut anoppi vaan oma äitini. Äitini tuntien tiesin, että hän loukkaantuu verisesti, jos joutuu viettämään joulun vain isäni kanssa. Ja kun äitini loukkaantuu verisesti, isäni saa tuntea sen nahoissaan. Joten olen antanut periksi ja viettänyt joulut vanhempieni kanssa. Ihan mukavia jouluja ne on silti aina olleet.

Meillä on koitettu tehdä niin, että jos on jotain ei niin kivaa sanomista jomman kumman vanhemmille, niin se sanoo, jonka äiti/isä on kyseessä. Ettei tule sitä, että miniä/vävy se on paha ihminen. Omalta lapseltaan kai kuitenkin paremmin ottaa vastaan niitä ikäviäkin asioita. Kai. Joskus ainakin.

Ehkä sit sun vaan pitää sanoa anopille se että teillä on ollut rankka vuosi ja haluatte viettää joulun ihan matalalla profiililla ja kotona omalla porukalla. Sovitte vaikka joulupäiväksi yhteisen aterian tms.

meillä vietetään joulu kotona ilman sukukierroksia (onneksi asuuvat sen verran kauempanakin)
mutta anoppi saa ja kaikki muutkin sukulaisetkin saa tulla meille jos haluaa, anoppi yleensä onkin tullut.
Ihanaa kun he tulevat meille,meidän ei tarvitse raahata muksuja mukana ja kiireessä juosta koko suku koko suomen läpi puhumatta siitä lahjavuoresta. Kotona on kuitenkin kaikki jouluksi tehty niin mielummin minä muutaman ruokalautasen laitan ylimäärästä pöytään jos sillä säästyn muulta stressiltä

Mä sanoisin suoraan että ollaan perheen kesken. Me vietettiin miehen kanssa kaksisteenkin joulua, vaikka kauheesti ihmiset ihmetteli. Haluttiin niin tehdä ja meidän elämähän tää on.

Meillä kyllä mies voi yrittää sanoa tätä, mutta kaikki asiat on AINA kääntyneet loppujen lopuksi toisinpäin. Eli lopputulos olisi se, että me vietämme joulun anopin kanssa. Anoppi saa puhuttua ja painostettua miestä. Ja säälittävintä on, että mies antaa sen niin tehdä.

Meillä kyllä mies voi yrittää sanoa tätä, mutta kaikki asiat on AINA kääntyneet loppujen lopuksi toisinpäin. Eli lopputulos olisi se, että me vietämme joulun anopin kanssa. Anoppi saa puhuttua ja painostettua miestä. Ja säälittävintä on, että mies antaa sen niin tehdä.

Säälittäväähän se on, mutta ymmärrän miestäsikin, kun olen miltei neljännesvuosisadan joka joulu ollut samassa tilanteessa.

Mies haluaa olla myös kotona, mutta ei osaa eikä uskalla sanoa äidilleen mitään. Ja taipuu aina äitinsä tahtoon, ettei äiti vaan suutu. Lapset, varsinkin isoin 5-v, toivoo, että olisimme rauhassa kotona.
Olemme kaikki tosi väsyneitä, lisäksi mies on ollut tosi vähän kotona, hän rakentaa kaikki vapaa-ajat meille taloa. Joulunaikaan saattaa olla pari päivää kotona rauhassa, niin että me muutkin häntä näemme. Jotenkin tuntuu vaan niin raskaalle ajatella kamalaa showta, kun vähemmälläkin joulu tulee ja siitä voi nauttia.
Kehkeytyykö yhdestä naisihmisestä "kamala show"?

Ilmoitat suoraan mahdollisimman hyvissä ajoin, että tänä vuonna haluatte viettää perheen ihan oman perheen kesken ilman vieraita.

Jos suuttuu, niin sitten suuttuu, onpahan aikaa järjestää joulunsa, kun hyvissä ajoin kertoo. Ja sovi asiasta ensin miehen kanssa, ettette anna periksi, jos anoppi rupeaa painostamaan.

Eihän se anoppi yksin meille tulisi,vaan se tuo mukanaan ne miehen sisarukset, koska he ovat tähän asti viettäneet joulun anopilla. Eli mukana tulisi anoppi+ 2-3 aikuista sisarusta tyttöystävineen. Ja se alkaa olla liikaa mulle.

Meillä oli aikoinaan samantapainen ongelma. Meidän perheellä ei ollut moneen jouluun "joulurauhaa", kun mummot ja papat halusivat olla katsomassa lasten iloa lahjatouhussa. Meillä meni jouluaatot sitten monena jouluna "vieraita kahvittaessa". Tein sille stopin 3 joulun jälkeen ja sanoin miehelleni, että minä haluan viettää joulun oman perheeni ja lasteni kanssa! Varsinkin, kun anoppi suutahteli, kun en heti ehtinyt keskustella hänen kanssaan lapsen sijaan. Perkele! Aikuista ihmistäkö mun pitää jouluna viihdyttää? Mulle on tärkeätä ihastella lasten kanssa yhdessä lahjoja ja ennenkaikkea viettää aikaa heidän kanssaan. Sanoimme vanhemmillemme, että meillä voi käydä kylässä, mutta aaton rauhoitamme omalle perheelle. Ja näin on toimittu. Sukulaiset voi käydä kylässä muulloinkin, ja meillä kun kaikki asuu 20 km säteellä.

Kannattaa vaan kerätä etukäteen rohkeutta ja sanoa asia jo hyvissä ajoin. Me tehtiin niin jo 10 vuotta sitten ja onneksi kukaan ei enää odota meitä anoppilaa. Koin reissut myös tosi raskaiksi (pakata kaikki yms) on ihan eri tunnelma olla omassa kotona rauhassa =)
Yleensä nämä anopit jotka ottaa herneen nenään ellei sinne mennä, ovat kuitenkin viettäneet omat joulunsa rauhassa kotona, eivätkä anopillaan.
Mua ahdistaisi tossa myö se, että sitten lapsetkin muistais vaan joulut anopilla, tahdon meidän omaan kotiin kuuset, lahjat, piparintuoksut jne, omat lapset saa sitten tulla kotiinsa ja jäädä omiin koteihisa isoina.
Sekin että joulupäivänä olis sitten anopilla on ihan hyvä idea, tosin musta olis ideaalista olla parikin joulupäivää kotona, on raskasta kaikki loput päivät pakata ja kulkea lapsilauman kanssa paikasta toiseen, syöden ja syöden...

Samaa minä mietin, että kun anoppi kuitenkin asuu ihan lähellä (3 km) ja muutkin miehen sisarukset, että kun voivat käydä meillä muulloinkin ja nähdä lapsia. Mutta jotenkin tuo että "pakko nähdä lapset jouluna ja JOULUPUKKI" . Siis täh?! ilmeisesti heillä ei ole käynyt joulupukki sillon kun anopin omat lapset oli pieniä ja anopin pitää nyt nähdä joulupukki...???!
Jos sanoisi tosiaan, että tästä lähtien vietämme aaton perheen kesken ja piste.

Yhteistyössä