JOULUN viettämisestä, miten sanoa anopille..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22100357]Olettepa itsekkäitä ihmisiä ja just jouluna vielä.[/QUOTE]

Kumpi on itsekkäämpää, haluta viettää joulu vain oman perheen kesken vai pakottaa lapsensa perhettä viettämään joulu kanssaan?

Joulu on sellainen juhla, joka on todella kurja viettää yksin. En ainakaan haluaisi kenenkään läheiseni joutuvan olemaan silloin ilman rakkaidensa seuraa vastoin omaa tahtoaan. Mielestäni kyse ei ole silloin mistään "suuttumisesta" jos ei kutsuta kylään, vaan yksinäisyys voi olla pahimmillaan musertavaa, harmillista nyt ainakin.

Nyt kun lapset on pieniä, me ollaan päätetty olla sen verran itsekkäitä, että pysytään kotona, mutta meille saa kyllä tulla. Ja yleensä tulijat mielellään osallistuu ruokienlaittoon tai leipomisiin ja lastenhoitoon, niin siitä on apuakin.

Todellakin ymmärrän senkin, että olisi mukavaa viettää kerrankin rauhallista aikaa oman perheen kesken. Ja etenkin, jos välit ei ole kauheen hyvät, niin syöhän se sitä omaa joulun viettoa. Voisiko ajatella jotain kompromissia, ja pyytäisitte anopin vaikka yhdeksi illaksi (ja yöksi jos tarvii), ja teille jäisi myös perheen omaa aikaa?

Mies haluaa olla myös kotona, mutta ei osaa eikä uskalla sanoa äidilleen mitään. Ja taipuu aina äitinsä tahtoon, ettei äiti vaan suutu. Lapset, varsinkin isoin 5-v, toivoo, että olisimme rauhassa kotona.
Olemme kaikki tosi väsyneitä, lisäksi mies on ollut tosi vähän kotona, hän rakentaa kaikki vapaa-ajat meille taloa. Joulunaikaan saattaa olla pari päivää kotona rauhassa, niin että me muutkin häntä näemme. Jotenkin tuntuu vaan niin raskaalle ajatella kamalaa showta, kun vähemmälläkin joulu tulee ja siitä voi nauttia.

Äh mikä mies. Inhottavaa kun pitää itse sotkea lusikka jotta saa MIEHEN äidille perille MEIDÄN perheen tahdon.

Jos anoppi on yksineläjä (en ehtinyt lukea kaikkea) niin en hennoisi yksin passiittaa joulua viettämään. Mutta ei olisi ongelmia sanoa että nyt olemme perheemme kesken tämän joulun. Aikuisen on pystyttävä reagoimaan tuohon normaaliin viestiin ongelmitta.

Meillä kyllä mies voi yrittää sanoa tätä, mutta kaikki asiat on AINA kääntyneet loppujen lopuksi toisinpäin. Eli lopputulos olisi se, että me vietämme joulun anopin kanssa. Anoppi saa puhuttua ja painostettua miestä. Ja säälittävintä on, että mies antaa sen niin tehdä.

No minusta on säälittävää että sinä annat miehesi tehdä sen teille. Eli jos miehessä ei ole munaa tarpeeksi niin sano sinä miehelle että en lähde minnekään.

No kyllä se raahaa ne mukanaan. Valitettavasti. Mihin se nyt omat pient lapsensa laittais...Kun ne menee äitille ja äiti haluaa sitten tulla meille. Mukanahan ne kulkee....

Meillä on sama ongelma. Ja vielä kaksipäiväinen ongelma, sillä anoppi haluaa nähdä lapsenlapsensa jouluaattona ja mies haluaa sukuloida joulupäivänä isovanhemmillaan jonne kokoontuu iso joukko anopin sisarusia lapsineen.

Ja aina minä taivun siihen, vaikka hartain toiveeni olisi viettää joulu niin että olisimme meillä kotona minä, mies, lapsi ja minun kaksi nuorempaa siskoani (emme ole koskaan olleet joulua yhdessä näin).

Ahdistaa jo valmiiksi, että minulla kaunis ja rauhallinen juhla menee joukossa jossa en tunne olevani yksi heistä ja vieraissa jossa en vaan voi rentoutua. Ja aina vedotaan meidän lapseemme... että hänen kuuluu olla isovanhempiensa luona. Kumma kun tämä ei sitten koske minun vanhempia ollenkaan?!

Alkuperäinen kirjoittaja aina tätää;22100408:
Et oo tosoissas, onko tää joku provo? Jos anoppi muka raahaa mukanaan aikuiset lapset siippoineen niin haiskahtaa tosi oudolta.

Minusta tuossa on oiva syy sanoa ei anopille. En ikinä kuuna päivänä suostuisi moiseen että passaisin jotain tyttöystäviä kotonani.

Eikä me voida sanoo anopille, että tule sinä YKSIN meille ja laita ne muut lapses viettämään joulua jonnekin. Anoppi pitää itsestään selvyytenä, että jos hän tulee meille niin miehen sisaruksetkin tulee.

[QUOTE="vieras";22100431]Eletään syyskuuta ja nyt jo alkaa vääntö joulun vietosta... :([/QUOTE]

Niin, siis meillä anoppi alkaa parhaimmillaan varmistella tuloaan/meidän menoa sinne jo kesäkuussa :(

En oikein ymmärrä ihmisten pakkomiellettä olla jouluna "ihan vaan oman perheen kanssa". Meillä ainakin yleensä ollaan arkena ja monesti viikonloputkin "ihan vaan oman perheen kanssa". Ei ole siis tarvetta jouluna sulkea ovia suvulta. Minulle joulu on iso perhejuhla, johon kuuluu monta sukupolvea ja monen sukupolven traditiot. Lapsetkin rakastavat isovanhempiensa joulutapoja. Kaikki myös osallistuvat joulun tekemiseen, kukin omilla suosikkiresepteillään ja -askarteluillaan.

[QUOTE="vieras";22100431]Eletään syyskuuta ja nyt jo alkaa vääntö joulun vietosta... :([/QUOTE]

Joillekin joulu on tärkeä juhla. Ja myös ongelma kuten ap:lle. Hyvähän se on ajoissa sopia pettymykset.

[QUOTE="vierailija";22100465]En oikein ymmärrä ihmisten pakkomiellettä olla jouluna "ihan vaan oman perheen kanssa". Meillä ainakin yleensä ollaan arkena ja monesti viikonloputkin "ihan vaan oman perheen kanssa". Ei ole siis tarvetta jouluna sulkea ovia suvulta. Minulle joulu on iso perhejuhla, johon kuuluu monta sukupolvea ja monen sukupolven traditiot. Lapsetkin rakastavat isovanhempiensa joulutapoja. Kaikki myös osallistuvat joulun tekemiseen, kukin omilla suosikkiresepteillään ja -askarteluillaan.[/QUOTE]

Ai jaa, et ymmärrä?

Ymmärrätkö jos kerron että sukuni ei tule toimeen keskenään? Että jos kutsun anopin tänne niin hän vääntää joulunvietostamme omannäköisensä joka on ihan erilainen kuin meillä. Entä äitini joka vihaa joulua, otammeko hänet mukaan meidän joulua rakastavien pariin?

[QUOTE="niin";22100468]Joillekin joulu on tärkeä juhla. Ja myös ongelma kuten ap:lle. Hyvähän se on ajoissa sopia pettymykset.[/QUOTE]
Joulu on tärkeä juhla, mutta makuhan siitä menee, jos kuukausia ennen stressaa. Eikä joulua pidä stressata, se tulee ja menee riippumatta siitä, mitä kukin tekee tai jättää tekemättä.

[QUOTE="vieras";22100471]Miksi ette voi sanoa? Turhaa se on tänne kirjoitella. Nostat nätisti kissan pöydälle.[/QUOTE]

Et uskalla? No tuollaiset pelokkaat jäävät sitten elämässään toisten tallomiksi.

Mikset aloittaisi tästä joulusta sitä uutta elämäntapaa johon kuuluu SINUN toiveidesi toteutuminen eikä jonkun anopin?

Entä jos itse astuu anopin saappaisiin. 20-30 vuoden kuluttua omat lapset ovat aikuisia. Jos lapset sitten yht'äkkiä ilmoittavatkin, että haluavatkin viettää joulunsa oman perheen kesken, niin miltä se itsestä tuntuisi. Itse on pitää niitä jo aikuisia lapsiaan omana perheenään. Ja kun on tottunut niihin perhejouluihin, niin ei se ole kovin mukavaa yksin viettää jouluja.

[QUOTE="vieras";22100498]Joulu on tärkeä juhla, mutta makuhan siitä menee, jos kuukausia ennen stressaa. Eikä joulua pidä stressata, se tulee ja menee riippumatta siitä, mitä kukin tekee tai jättää tekemättä.[/QUOTE]

No ap:llä on stressinaihetta. Etkö lukenut aloitusta? Pitäisikö olla jollotella joulukuun alkuun ja antaa anopin ymmärtää että jouluna voi tulla ap:n luokse.

[QUOTE="vierailija";22100465]En oikein ymmärrä ihmisten pakkomiellettä olla jouluna "ihan vaan oman perheen kanssa". Meillä ainakin yleensä ollaan arkena ja monesti viikonloputkin "ihan vaan oman perheen kanssa". Ei ole siis tarvetta jouluna sulkea ovia suvulta. Minulle joulu on iso perhejuhla, johon kuuluu monta sukupolvea ja monen sukupolven traditiot. Lapsetkin rakastavat isovanhempiensa joulutapoja. Kaikki myös osallistuvat joulun tekemiseen, kukin omilla suosikkiresepteillään ja -askarteluillaan.[/QUOTE]

Mä voin ainakin sanoa omasta puolestani niin että meille ei edes mahtuis kaikki isovanhemmat vaikka haluttaisikin heidät meille. Ja itse en jaksa rehdata tänä jouluna perhettä anoppilaan tai omilleni koska on kaksi pientä lasta ja olen viimeisilläni raskaana. Niin ja mun äiti ei edes lähtisi jouluna kotoaan, on se sanonut ja vaikea olisi uskoa että miehenkään vanhemmat lähtisi.
Ja jos mun vanhemmat jostain syystä lähtisi niin mukana tulisi minun siskoni ja veljeni(täysi-ikäisiä) tai jos anoppilan väki lähtisi niin mukana tulisi kaksi veljeä ja sisko poikaystävänsä kanssa, että olisi siinäkin sitä väkeä taas aika paljon :)

Joulu on sellainen juhla, joka on todella kurja viettää yksin. En ainakaan haluaisi kenenkään läheiseni joutuvan olemaan silloin ilman rakkaidensa seuraa vastoin omaa tahtoaan. Mielestäni kyse ei ole silloin mistään "suuttumisesta" jos ei kutsuta kylään, vaan yksinäisyys voi olla pahimmillaan musertavaa, harmillista nyt ainakin.
Kun mä olin lapsi, me vietettiin aina joulu oman perheen kesken. Äitini lakkasi lähtemästä jouluksi mummoloihin sen jälkeen, kun minä - kuopus - synnyin. Hän halusi viettää joulun oman perheen kanssa. Kun minä ja siskoni sitten saimme lapsia, äitini ei enää hyväksynytkään mitään oman perheen kesken vietettyjä jouluja, koska silloinhan hän olisi joutunut viettämään joulun kaksisteen isäni kanssa. Siskoni ratkaisi joinain jouluina ongelman lähtemällä lapsineen jouluksi alkeellisiin olosuhteisiin ( = ulkovessa, ei juoksevaa vettä jne ) , mihin taas äitini ei missään tapauksessa suostunut lähtemään. Joten "vanhusnakki" napsahti aina mulle. Omille lapsenlapsilleni haluan antaa mahdollisuuden sellaisiin jouluihin, mitä mulla omassa lapsuudessani oli, jos lapseni niin haluavat. Kestän kyllä joulun yksinkin ja ainahan voin järkätä joulubileet ystävilleni, jotka ovat myös viettämässä joulua yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja aina tätä;22100479:
No kyllä se raahaa ne mukanaan. Valitettavasti. Mihin se nyt omat pient lapsensa laittais...Kun ne menee äitille ja äiti haluaa sitten tulla meille. Mukanahan ne kulkee....[/QUOTE Siis mitä? Pienet apset kulkee mukana, ymmärsinkö oikein? Mites "pienet" lapset sitten tuo tyttöystävät mukanaan? Tylsä provo.

Siis tämä oli väännetty, eli muut sisarukset on n. 25-vuotiaita ja tosiaan anoppi raahaa näitä aina mukanaan meille jouluna yms. Vaikka johonkin "juhlaan" (kahvilla käymään tai muuta vastaavaa) olisi kutsuttu vaan anoppi käymään niin anoppi tuo mukanaan vähintään toisen sisaruksista, se niinkun kuuluu "kauppaan"...

[QUOTE="vieras";22100505]Entä jos itse astuu anopin saappaisiin. 20-30 vuoden kuluttua omat lapset ovat aikuisia. Jos lapset sitten yht'äkkiä ilmoittavatkin, että haluavatkin viettää joulunsa oman perheen kesken, niin miltä se itsestä tuntuisi. Itse on pitää niitä jo aikuisia lapsiaan omana perheenään. Ja kun on tottunut niihin perhejouluihin, niin ei se ole kovin mukavaa yksin viettää jouluja.[/QUOTE]

Eli painostaa sitten omat lapsensakin tekemään niin kuin itse haluaa, eikä anna mahdollisuutta elää omaa elämäänsä?

Yhteistyössä