Joulunvietosta-mitä tekisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä mennyt miehen kanssa jo pitemmän aikaa huonosti, ei koko aikaa mutta kuitenkin. Joulua oli tarkoitus viettää perheen kanssa kotosalla, mutta nyt on alkanut itseä mietityttämään. Mieheni ei tule toimeen vanhempieni kanssa (= ei halua lähteä edes pariksi päiväksi vanhempieni luokse toiseen kaupunkiin vaikka itselleni perinteet on tärkeitä ja lapsen mummolla ja paljon sukulaisia siellä), joten ajattelin joustaa ja viettää sitten koko joulun tällä kertaa kotosalla. Viime aikoina on vaan itseäni alkanut pelottaa että jos joulu meneekin ihan pilalle riitojen takia. Mies osallistuu joskus kotitöihin, mutta viime aikoina on kyllä jäänyt. Yleensä ystävällisesti jaksan häneltä pyytää että jos voisi osallistua, mutta näin 2-vuotiaan työssäkäyvänä äitinä ei aina itselläkään riitä voimat ja pinna. Ja vielä selvennykseksi, ei mies näin "sohvaperuna" vielä pari vuotta sitten ollut, mutta näin nyt on.

Pyrkisittekö itse tekemään tällaisessa tilanteessa joulua kotiin vai lähtisittekö mummolaan viettämään rauhallista joulua? Haluaisin että lapsellakin voisi tulla mukavia muistoja joulusta, eikä mahdol. kireää ilmapiiriä kotona. Toisaalta, olemme kuitenkin perhe (ero kyllä käynyt mielessä) eli pitäisikö kuitenkin ottaa "riski"..

Itselleni ideaali tilanne olisi että olisimme pari päivää perheenä kotosalla ja pari päivää tai edes yksi mummolassa, mutta tämä ei siis ole mahdollista.

Entäs jos olette oikeasti vaan kotosalla, mutta niin, ettet itsekään stressaa? Lämmität kaksi mukillista glögiä, laitat kivan, jouluisen Disney-dvdn pyörimään, pujahdat miehen kainaloon suukon ja glögien kera ja nappaan parivuotiaan toiseen. Sit vielä suputat uroon korvaan, että suukkoja satelee parivuotiaan nukahdettua muuallekin.

Melkis varma olen, että mieskin on tyytyväisempi loppujoulun. :)

Itse lähtisin ehdottomasti sinne mummolaan. Ihan turha jäädä kotiin riitelemään ja aikaa hukkaamaan. Ja jos mies ei kerran tee kotona juuri mitään, niin kaikki kaatuisi omaan niskaan, ja sitten vain marmattaisi, kuinka "itse saa kaiken tehdä ja vielä tuollaisen mörrimöykyn eteen". Eli joo, lähtisin koko jouluksi mummolaan, mies saisi tulla mukaan tai mököttää kotona.

Olisiko sitten mahdotonta, että lähtisit lapsen kanssa kahdestaan pariksi päiväksi mummolaan? Pitkät juhlapyhät ja niihin ladatut odotukset valitettavasti altistaa riitelylle, ja jos teillä on jo valmiiksi vähän sukset ristissä, niin voi kyllä helposti äityä tunnelma kireäksi. :(

No mutta haloo! Usea ehdottaa, että jättää miehen kotiin ja menee lapsen kanssa mummolaan.

Siis millaisien miehien kanssa te oikein kimpassa olette, jos olisitte valmiit viettämään joulun ilman rakkaintanne? Häh? :O

No mutta haloo! Usea ehdottaa, että jättää miehen kotiin ja menee lapsen kanssa mummolaan.

Siis millaisien miehien kanssa te oikein kimpassa olette, jos olisitte valmiit viettämään joulun ilman rakkaintanne? Häh? :O

Aapee sanoi, että heillä menee huonosti, miestä ei tunnu hirveästi kiinnostavan osallistuminen jouluvalmisteluihin kotona eikä lähteminen muuallekaan, aapee pelkää joulun menevän riidoissa ja niin että aapee tekee kaikki hommat, kun mies vaan laiskottelee ja haastaa riitaa. En itse kokisi tilannetta sellaiseksi, että jäisin sellaista joulua viettämään kotiin, jos voisin sukuloimassa saada perinteikkään joulun lapsen kanssa stressittömästi. Miehellähän olisi mahdollisuus tulla mukaan, mutta evvk?

• Tykkää
Reactions: pontso ja Anatolia
Minä valitsisin hyvän ajankohdan (jos niitä teillä vielä on), ja istuttaisin miehen sohvalle tai pöydän ääreen ja kysyisin mitä hän toivoo joululta. Onko miehellä jotain kotoa tuttuja perinteitä tai ruokia tms. joita kaipaisi oman perheen jouluun? Jos vastaus on "ihan sama" niin kertoisin, että siinä tapauksessa minä laitan sellaisen joulun kuin haluan, ja laittaisin. Mutta ilman stressiä tai odotuksia siitä että mieskin osallistuu.

Tottakai sanoisin myös suoraan mitä itse toivoisin, sen jälkeen kun ole kysynyt miehen mielipidettä. Ja tarkoitan että jos ap pelkää riitelyn pilaavan joulun, niin sanoisin miehelle sen suoraan. Nyt jos koskaan teillä on tilaisuus puhua asioita halki, mutta älkää tehkö sitä jos yhtään riidan siementä on ilmassa.

mutta kun kireää tunnelmaa on pitkin arkiviikkojakin, ja itselle joulu on todellä tärkeää aikaa. Haluaisin toki mieluiten viettää sen ihan oman perheen kesken, kyllä minä edelleenkin rakastan miestäni. Siksi vähän tuskailenkin että pitäisikö kuitenkin olla kotosalla, mutta ihan ilman marttyyrikruunua voin sanoa että olen kyllä tehnyt useita kompromisseja. Ja jos joulusta tulee sellaista että toinen mököttää puolet ajasta ja hengailee lähinnä läppärillään, niin kyllä siinä pienesti voi tulla mieleen että miksi en lähtenyt viettämään ja rentoutumaan muualle.

Aapee sanoi, että heillä menee huonosti, miestä ei tunnu hirveästi kiinnostavan osallistuminen jouluvalmisteluihin kotona eikä lähteminen muuallekaan, aapee pelkää joulun menevän riidoissa ja niin että aapee tekee kaikki hommat, kun mies vaan laiskottelee ja haastaa riitaa. En itse kokisi tilannetta sellaiseksi, että jäisin sellaista joulua viettämään kotiin, jos voisin sukuloimassa saada perinteikkään joulun lapsen kanssa stressittömästi. Miehellähän olisi mahdollisuus tulla mukaan, mutta evvk?

Tunnuit saavan ajatukseni päästä kiinni hyvin Astrolabe. Ja kun tässä ei tosiaan ei ole kyse siitä, että olisin hirveä siivoushirmu tms. Vaan kun osallistuminen ihan tavallisiin kotitöihinkin ontuu. Ja hän olisi tosiaan tervetullut anoppilaan, mutta kokee etteivät he pidä hänestä. Kyytikin olisi tarjolla kun veljeni menee jouluksi vanhempien luokse. Eli ollaan tässä nyt sitten puun ja kuoren välissä.

Mutta kai pitää vielä yrittää jutella miehen kanssa jos hyvä hetki tulee.

antaisin miehelle kolme vaihtoehtoa:
a)Laitatte yhdessä omassa kodissanne joulua ja julistatte välillenne joulurauhan,ihan lapsenne takia
b)lähdettte kaikki sukuloimaan
c)sinä lähdet lapsen kanssa sukuloimaan,mies saa viettää joulun miten tahtoo

-[QUOTE="susu";27661387]antaisin miehelle kolme vaihtoehtoa:
a)Laitatte yhdessä omassa kodissanne joulua ja julistatte välillenne joulurauhan,ihan lapsenne takia
b)lähdettte kaikki sukuloimaan
c)sinä lähdet lapsen kanssa sukuloimaan,mies saa viettää joulun miten tahtoo[/QUOTE]

No olisko sinun miehestä kivaa viettää joulua ilman lastaan? Eiköhän lapsellekin tulis isää ikävä..Minusta kuulostaa oudolta tuo, että jätettäis isä yksin kotiin, ellei nyt tilanne ole jotenkin tosi vaikea teillä, miltä ei kyllä vaikuta sun viestien perusteella..

Mummolaan mentäisiin.

Ei mulla olisi ikävä kiukuttelevaa miestä, jonka kanssa menee huonosti, enkä usko että lapsetkaan kamalasti ikävöisivät iskää mummolassa ollessaan.

ollos hyvä ap,mutta laita oikeesti miehesi valitsenaan yhden noista vaihtoehdoista,niin sun ei tartte pähkäillä sitä.Ja jos valitsee c:n niin voitte lapsen kanssa huoletta jättää miehen viettämään jouluaan yksikseen,koska hänhän sen valinaan teki..

[QUOTE="vierailija";27661603]No olisko sinun miehestä kivaa viettää joulua ilman lastaan? Eiköhän lapsellekin tulis isää ikävä..Minusta kuulostaa oudolta tuo, että jätettäis isä yksin kotiin, ellei nyt tilanne ole jotenkin tosi vaikea teillä, miltä ei kyllä vaikuta sun viestien perusteella..[/QUOTE]

Ei varmastikkaan ole kiva kenenkään kannalta, varsinkaan se vaihtoehto että ollaan myrskytunnelmissa joulu :/ Ja sen todennäköisyys on aikalailla 70% Ja huonosti menee, kuten jo aiemmin kirjoitin. Lapsi ei kyllä isäänsä ehdi parin päivän visiitillä ikävöidä ja isähän on tervetullut mummolaan myös mutta ei halua.

Kuulostaa siltä, että sinä odotat joululta niitä vanhoja perinteitä ja stressaat sen kanssa. Miehellä ei ole taas sellaisia joulun odotuksia. Mieskin voi olla väsynyt työpäivien päälle yhtälailla kuin sinäkin.

Jos miehesi ei tule toimeen vanhempiesi kanssa, niin miksi hänen pitäisi lähteä sinne pilaamaan joulunsa, vain siksi, että sinä niin pidät siellä olosta. Minä en halua pilata omaa jouluani ainakaan tiettyjen miehen sukulaisten seurassa, siksi meillä vietetään oma joulu kotona lasten kanssa.

Ehkä sinunkin kannattaa hieman katkaista napanuoraan sinne omien vanhempiesi suuntaan. Järjestäkää vaikka täysin uudenlainen joulu uusine perinteineen, menkää vaikka anoppilaan :laugh:

Yhteistyössä